Mjah.... heerlijk van dat geneuzel over de korte termijn.quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:42 schreef dedeur het volgende:
Oorlog is een van de aanleidingen die een vaak conservatieve, vastgelopen en dichtgeslibde trend om kunnen buigen naar een progressievere, verbeterende en bewustere trend.
Op lange termijn juist.quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:46 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Mjah.... heerlijk van dat geneuzel over de korte termijn.
Op lange termijn brengt het niets constructiefs...
Zonder de noodzaak om dingen te veranderen gebeurt het niet. Als er geen leger was geweest dat GPS wilde ontwikkelen zou het nooit van de vloer zijn gekomen. Er is geen enkel bedrijf dat miljarden gaat investeren in satalieten etc in de ruimte en aan marketingkosten terwijl niemand nog van GPS gehoord heeft. Dat zou betekenen dat de eerste GPS toestellen om het redabel te maken miljoenen per stuk zouden kosten, en dat had niemand ervoor over gehad. (heel veel mensen willen nu nog niet eens 200 euro betalen voor een GPS systeem.)quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:46 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Mjah.... heerlijk van dat geneuzel over de korte termijn.
Op lange termijn brengt het niets constructiefs...
Opzich zeker een goed voorbeeld van nuttige uitvinding vanuit militair naar burgerproduct.quote:Op zaterdag 8 april 2006 19:18 schreef Arnold_fan het volgende:
Zonder de noodzaak om dingen te veranderen gebeurt het niet. Als er geen leger was geweest dat GPS wilde ontwikkelen zou het nooit van de vloer zijn gekomen. Er is geen enkel bedrijf dat miljarden gaat investeren in satalieten etc in de ruimte en aan marketingkosten terwijl niemand nog van GPS gehoord heeft. Dat zou betekenen dat de eerste GPS toestellen om het redabel te maken miljoenen per stuk zouden kosten, en dat had niemand ervoor over gehad. (heel veel mensen willen nu nog niet eens 200 euro betalen voor een GPS systeem.)
Nieuwe ontwikkelingen zijn geen doel van oorlog slechts een gevolg ervan.quote:Op zaterdag 8 april 2006 19:18 schreef Arnold_fan het volgende:
Zonder de noodzaak om dingen te veranderen gebeurt het niet. Als er geen leger was geweest dat GPS wilde ontwikkelen zou het nooit van de vloer zijn gekomen. Er is geen enkel bedrijf dat miljarden gaat investeren in satalieten etc in de ruimte en aan marketingkosten terwijl niemand nog van GPS gehoord heeft. Dat zou betekenen dat de eerste GPS toestellen om het redabel te maken miljoenen per stuk zouden kosten, en dat had niemand ervoor over gehad. (heel veel mensen willen nu nog niet eens 200 euro betalen voor een GPS systeem.)
Okee, je hebt idd een punt.quote:Op zaterdag 8 april 2006 18:31 schreef dedeur het volgende:
[..]
Het omverwerpen van een oud bewind, bijvoorbeeld de stadhouders in Nederland.
Dus is oorlog goed?quote:Op zaterdag 8 april 2006 19:18 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
De veroveringen van Napoleon en de zijnen hebben in heel Europa grote sociale en economische hervormingen met zich mee gebracht.quote:Op zaterdag 8 april 2006 21:42 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Okee, je hebt idd een punt.
Maar m.i. zijn dat wel de uitzonderingen. Vaak genoeg brengt het uiteindelijk alleen maar nieuwe ellende.
Het gaat hier ook niet om wat nodig is, het gaat om de vraag of oorlogen de ontwikkeling versnellen. Dat heeft niets te maken met het goed of slecht zijn van oorlog, je haalt wat dingen door elkaar.quote:Op zaterdag 8 april 2006 21:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dus is oorlog goed?
De mensheid had een prima bestaan (nou ja... ) vóór er GPS was. Dat is het mooie van latente behoeften
Maar het gevolg is dus dat er nieuwe spullen komen, en daar gaat het hier om. Het doel van de oorlog is inderdaad om de tegenstanders uit te schakelen, maar hiervoor worden creatieve middelen gebruikt die dus weer de ontwikkeling stimuleren.quote:Op zaterdag 8 april 2006 20:54 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nieuwe ontwikkelingen zijn geen doel van oorlog slechts een gevolg ervan.
Zo denk ik er ook over. Het geld gaat gewoon ergens anders heen. Maar op den duur gaat dat niet echt werken, denk ik. Het is niet zo dat geld gemaakt wordt, daarvoor, toch?quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:52 schreef ADDG het volgende:
Grappig dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat er in oorlogen en koude oorlogen veel snellere technische ontwikkelingen plaatsvinden. Waarschijnlijk komt het omdat er voor bepaalde technologische ontwikkelingen meer geld vrij wordt gemaakt, dan in vredestijd.
Het werkt al duizenden jaren zo. Bijna alle uitvindingen die jij in het dagelijks leven gebruikt zijn op die manier begonnen.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:08 schreef Yildiz het volgende:
Nee, tijdens oorlogstijd gaan gelden die normaal gesproken naar sociale vangnetten, speeltuinen voor de buurten, straten en dergelijken naar de wapenontwikkelaars.
Dat heeft dus over een paar jaar een leuk effect, maar op de duur werkt het niet.
Kijk eens naar onze overburen, die zijn altijd in oorlog, het is nu niet zo dat we de afgelopen 60 alle technologische ontwikkeling aan de oorlogen door dat land te danken hebben hoor.
[..]
Zo denk ik er ook over. Het geld gaat gewoon ergens anders heen. Maar op den duur gaat dat niet echt werken, denk ik.
Ik denk niet dat het wiel, het licht, electriciteit, magnetisme en de ontdekking van het gebruik van radiogolven te danken zijn aan oorlog, om even eerlijk te zijn hoor.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:11 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het werkt al duizenden jaren zo. Bijna alle uitvindingen die jij in het dagelijks leven gebruikt zijn op die manier begonnen.
Heeft toch zijn voordelen om de machtigste natie op aarde te zijn.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:15 schreef Yildiz het volgende:
Hendig sjiek, die dreiging van oorlog gebruiken om je concurrent buiten spel te zetten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerk het ligt bij elkaarquote:Op zaterdag 8 april 2006 22:23 schreef Evil_Jur het volgende:
Buskruit werd uitgevonden in China, waar het voor vuurwerk gebruikt werd. In het westen werd het vrijwel meteen als wapen toegepast.
vind ik zeer discutabelquote:Het gebruik van radiogolven is niet uitgevonden door maar wel ontwikkeld dankzij het leger.
Euhh, ik bedoelde dus boten. Gewoon dingen die op het water drijven. Dat is naar mijn idee niet ontstaan om oorlog te voeren een eilandje verder.quote:De handelsschepen van de VOC waren vele malen zwaarder bewapend dan de oorlogsschepen van de Nederlandse marine.
Het is gewoon kinderlijk triest. Nu was ik dat van die Wolfowitz ook wel gewend hoor, maar toch.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:25 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Heeft toch zijn voordelen om de machtigste natie op aarde te zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gunpowderquote:Op zaterdag 8 april 2006 22:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerk het ligt bij elkaar
ahquote:[..]
vind ik zeer discutabel
Ik durf te wedden dat toen de eerste twee bootjes van verschillende stammen homo sapiens in de prehistorie elkaar tegen kwamen, de eerste zeeslag plaatsvond.quote:[..]
Euhh, ik bedoelde dus boten. Gewoon dingen die op het water drijven. Dat is naar mijn idee niet ontstaan om oorlog te voeren een eilandje verder.
Triest, maar wel begrijpelijk natuurlijkquote:[..]
Het is gewoon kinderlijk triest. Nu was ik dat van die Wolfowitz ook wel gewend hoor, maar toch.
Als ik eens kijk naar eilandjes als Fiji, waar men niet zo ver is in de ontwikkeling, zie ik dat niet zo.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Gunpowder
[..]
ah
[..]
Ik durf te wedden dat toen de eerste twee bootjes van verschillende stammen homo sapiens in de prehistorie elkaar tegen kwamen, de eerste zeeslag plaatsvond.
Dat maakt het nog niet legaal, niet dat me dat verbaasd overigens, maar toch.quote:[..]
Triest, maar wel begrijpelijk natuurlijk
Eerlijke concurrentie en daarmee financiële overleving is een grotere noodzaak tot ontwikkeling.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:40 schreef Evil_Jur het volgende:
Financiele boost is niet de hoofreden van de stroomversnelling, maar noodzaak
Het gaat erom of oorlog noodzakelijk is voor nieuwe ontwikkelingen. Aangezien oorlog niet als doel heeft nieuwe spullen te ontwikkelen is het niet noodzakelijk.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:07 schreef Arnold_fan het volgende:
Maar het gevolg is dus dat er nieuwe spullen komen, en daar gaat het hier om. Het doel van de oorlog is inderdaad om de tegenstanders uit te schakelen, maar hiervoor worden creatieve middelen gebruikt die dus weer de ontwikkeling stimuleren.
Vraag dat nog eens aan Oppenheimer, hoe dat destijds ging.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:51 schreef Yildiz het volgende:
Als je gaat schreeuwen naar je onderzoekers dat ze harden moeten werken omdat ze in oorlog zijn, kan dat vaak echt niet hoor.
Het probleem is dat de meeste uitvindingen niet noodzakelijk zijn, en niet rendabel om te ontwikkelen als commercieel bedrijf, het enige doel van ondernemen is winst maken, en dan ga je niet voor de wetenschap dingen uitvinden.quote:Op zondag 9 april 2006 13:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het gaat erom of oorlog noodzakelijk is voor nieuwe ontwikkelingen. Aangezien oorlog niet als doel heeft nieuwe spullen te ontwikkelen is het niet noodzakelijk.
het had een dubbele reden net zoals het bombardement op dresden.quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Alle officiele verklaringen ten spijt (levens sparen, etc)... is het gooien van die twee bommen op Hiroshima en Nagasaki na de holocaust de allergrootste oorlogsmisdaad ooit. Wat de echte reden ook geweest mag zijn.
Reseumerend je denkt dus dat oorlog nodig is voor ontwikkelingen?quote:Op zondag 9 april 2006 15:00 schreef Arnold_fan het volgende:
Het probleem is dat de meeste uitvindingen niet noodzakelijk zijn, en niet rendabel om te ontwikkelen als commercieel bedrijf, het enige doel van ondernemen is winst maken, en dan ga je niet voor de wetenschap dingen uitvinden.
Als er daarentegen een oorlog is kan er opeens wel een noodzaak zijn om dingen te kunnen die normaliter niet noodzakelijk zouden zijn, zoals GPS en kernenergie, en juist doordat die noodzaak om te ontwikkelen door de oorlog gemaakt wordt ontwikkelen landen nieuwe dingen.
Het doel van de oorlog is je tegenstanders kapot maken, en zo kun je behoefte hebben aan nieuwe ideeen die je later weer kunt toepassen in de burgermaatschappij.
Ik denk dat het niet nodig is voor ontwikkelingen, maar wel dat het ontwikkelingen zal versnellen.quote:Op zondag 9 april 2006 15:10 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Reseumerend je denkt dus dat oorlog nodig is voor ontwikkelingen?
punt 1 de communicatie technologie heeft wel een enorme vlucht gekregen door oorlog (zo is otto siemens groot geworden).quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:27 schreef Yildiz het volgende:
vind ik zeer discutabel
[..]
Ik zie het een Wolfowitz al zeggen, we spelen oorlog omdat dat goed is voor onze technologische ontwikkeling en macht.
Dan zeg je ongeveer hetzelfde als ikquote:Op zondag 9 april 2006 15:13 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik denk dat het niet nodig is voor ontwikkelingen, maar wel dat het ontwikkelingen zal versnellen.
quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:16 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat oorlog eerder een katalysator vormt voor ontwikkelingen maar aan de andere kant richt het enorme (menselijke) schade aan waardoor de ontwikkelingen te niet worden gedaan.
Europa heeft in feite ondanks alle (technologische) ontwikkelingen van WOI en WOII de leidende positie overgeven of verloren het is maar hoe je het bekijkt aan de VS.
Oorlog lijkt me daarom uiteindelijk negatief.
Nee oorlog is niet noodzakelijk voor ontwikkeling.
ik denk dat niets zo stimulerend werkt dan dat je leven (of dat van je familie) in gevaar is.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Eerlijke concurrentie en daarmee financiële overleving is een grotere noodzaak tot ontwikkeling.
Als je gaat schreeuwen naar je onderzoekers dat ze harden moeten werken omdat ze in oorlog zijn, kan dat vaak echt niet hoor. Als je ze meer middelen geeft in de vorm van hoger loon, (waarmee je hoopt dat je betere mensen aantrekt), en in de vorm van meer apparatuur, en goed onderwijs, kom je vooruit. Oorlog maakt financiën vrij. Oorlog vraagt ook om middelen, waar eerder geen markt voor was.
Dat kan je ook ontwikkeling noemen.
Maar dan maak je dus zoiets als Galileo, vele malen beter dan GPS, en dan krijg je zo'n josti als een Wolfowitz aan de andere kant van de oceaan die gaat zitten huilen om gevaar, waardoor je de concurrentie in 1 klap kwijt bent.
Nog een leuke, vliegtuigen. Dat kwam rond 1900 van de grond, door fietsenmakers. Die hadden geen oorlog in gedachten. Dat kwam pas veel later erbij. Daarna, na de eerste wereldoorlog, kwam er iemand met de turbinemotor, en tijdens de 2e wereldoorlog maakte iemand er geld voor vrij.
Dan ben je een wijs manquote:Op zondag 9 april 2006 15:18 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan zeg je ongeveer hetzelfde als ik.
[..]
Ik wacht nog op een serieuze en nuttige bijdrage van je.........quote:
Het is níet zo dat er extra middelen vrij komen als je als land onder druk staat.quote:Op zondag 9 april 2006 15:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk dat niets zo stimulerend werkt dan dat je leven (of dat van je familie) in gevaar is.
Dat is aanname op aanname op aanname.quote:en vliegtuigen hebben een enorme boost in wo1 gekregen en de turbine motor was waarschijnlijk veel later uitgevonden en praktisch bruikbaar als de duitsers het niet zo belangrijk hadden gevonden.
Puur en alleen omdat men gaat besparen op onderwijs, pensioenen, sociale vangnetten, etc.quote:Op zondag 9 april 2006 15:13 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet nodig is voor ontwikkelingen, maar wel dat het ontwikkelingen zal versnellen.
UMTS is ontstaan als vraag van de markt, niet door oorlog.quote:Op zondag 9 april 2006 15:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
punt 1 de communicatie technologie heeft wel een enorme vlucht gekregen door oorlog (zo is otto siemens groot geworden).
voor alledaags leven was een brief langzaam maar het was niet levensbedreigend als het langzaam was in oorlog ligt dat anders.
Dat is volgens het 5-pagina's tellende artikel in de KIJK wel zo...quote:punt 2
volgensmij is er alleen toegezegt dat als de VS een verzoek indient om in een bepaalde regio gallileo te verzwakken dat daar serieus naar gekeken wordt. Niet dat dat bush een knop krijgt en ten alle tijde gallileo uit kan zetten.
iemand een wijs man noemen omdat ie het met je eens bent is 1 ding. Iemand een wijs man noemen omdat hij het niet met je eens is.. dat is wijsheid.. Vandaar mijn smileybombardement...quote:Op zondag 9 april 2006 16:36 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik wacht nog op een serieuze en nuttige bijdrage van je.........
Aangezien in de stelling het woord 'nodig' voor komt ga je m.i. al snel richting een waarde oordeel.quote:Op zaterdag 8 april 2006 22:05 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Het gaat hier ook niet om wat nodig is, het gaat om de vraag of oorlogen de ontwikkeling versnellen. Dat heeft niets te maken met het goed of slecht zijn van oorlog, je haalt wat dingen door elkaar.
Ik ben het helemaal met je eens dat oorlogen slecht zijn, maar het heeft niets te maken met dit topic. De enige vraag die hier relevant is of oorlog de ontwikkeling versnelt, niet of oorlogen goed zijn of hoe ze ontstaan.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:31 schreef Boswachtertje het volgende:
In hoeverre wordt oorlog niet aangewend om de "nodige" technieken door te voeren, ten tijde van massale 'gehoorzaamheid'? Ik denk dat het een wisselwerking is.. als we kijken naar de technieken als de atoombom, zien we dat deze een nieuwe tijd heeft ingeluid. Een zeer negatieve tijd als je het mij vraagt.
[..]
Is dit niet het verhaal van alle tijden? Is de gewone man/vrouw niet al zo lang blind voor de waarheid die achter de slechte leugens ligt? Is oorlog niet gewoon een middel om een doel te bereiken? Is Amerika niet in het zadel geholpen mede dankzij WO 2? Is Europa niet 'gedwongen' om samen te werken na de 2 vernietigende oorlogen?
Oorlog is alleen noodzakelijk om de hoeveelheid indoctrinerende angst op peil te houden. Dat is voor mij de enige ware reden van oorlog: de angst er goed in te houden. (Net als de vogelgriep, terrorisme, etc trouwens).
De burger betaald altijd voor oorlogen, machthebbers worden niet/nauwelijks bestraft. Met als een vreemde uitzondering het Neurenberg-proces; Milosevic heeft zijn straf 'ontdoken', heeft het tribunaal nooit erkend. Wanneer leren wij nou eens dat wij de baas zijn en niet de regering?
Tot die tijd zullen we in het nieuws de ene na de andere 'ramp' zien, met als voorlopig hoogtepunt de komende oorlog tegen Iran - wat tevens een hele goede trigger kan zijn voor WO 3.. Of wordt het een pandemie, die ons in angst zal hullen?
Kortom: oorlog dient alleen de machthebbers en zorgt voor handhaving van de angst, verdeel en heers politiek.
Dan lijkt het enige juiste antwoord mij hier, oorlog is niet nodig voor ontwikkelingen, maar het versnelt deze wel.quote:Op zondag 9 april 2006 17:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Aangezien in de stelling het woord 'nodig' voor komt ga je m.i. al snel richting een waarde oordeel.
Kan ik hieruit opmaken dat jij wilt zeggen dat ik een wijs man bent?quote:Op zondag 9 april 2006 17:28 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
iemand een wijs man noemen omdat ie het met je eens bent is 1 ding. Iemand een wijs man noemen omdat hij het niet met je eens is.. dat is wijsheid.. Vandaar mijn smileybombardement...
(...)
ja dan zijn we wel klaar ja.quote:Op zondag 9 april 2006 18:32 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dan lijkt het enige juiste antwoord mij hier, oorlog is niet nodig voor ontwikkelingen, maar het versnelt deze wel.
Slotje
quote:Op zondag 9 april 2006 18:35 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
ja dan zijn we wel klaar ja.
koffie?
Proostquote:Op zondag 9 april 2006 18:38 schreef Pappie_Culo het volgende:
2 schepjes en een prettig wolkje ajb
Misschien kunnen we ondertussen even de wereldproblemen doornemen om te kijken of we daar even snel een oplossing voor vindenquote:Op zondag 9 april 2006 18:38 schreef Pappie_Culo het volgende:
2 schepjes en een prettig wolkje ajb
Ik heb juist het idee dat in dit topic de ontwikkelingen na/tijdens een oorlog als excuus worden aangedragen voor de desbetreffende ontwikkelingen. Ik denk dus dat angst als factor in dit gehele verhaal wel degelijk relevant is. Ik heb zelf namelijk het gevoel dat oorlog de drempel tot nieuwe ontwikkelingen verlaagt; vaak in een negatieve manier = destructieve manier.quote:Op zondag 9 april 2006 18:31 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens dat oorlogen slecht zijn, maar het heeft niets te maken met dit topic. De enige vraag die hier relevant is of oorlog de ontwikkeling versnelt, niet of oorlogen goed zijn of hoe ze ontstaan.
Ikzelf vind oorlogen heel slecht, zowel voor de bevolking als voor de economie, het versnelt echter wel de ontwikkeling van nieuwe technieken, en dat is hier de hamvraag.
Je hebt daar zeker 'n punt. Luddieten zijn van alle tijden.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |