quote:
Jahoor. Als we kijken naar het verkoopbeleid dat heeft hij het zeer goed gedaan, voor Sneijder, Babel en De Mul de absolute hoofdprijs gevangen. Enig smetje is het vertrek van Perez naar de concurrentie, die er nu wel op vooruit gaat. Hoewel je je ook kan afvragen in hoeverre de sfeer binnen de groep zou gaan lijden onder de aanwezigheid van Perez waardoor de presaties minder worden. Maar dat blijft altijd een dilemma.
Wat betreft het aankoopbeleid heerst er veel paniek, terwijl dat in principe niet nodig is. Allereerst werd De Mul en eerder nog Rosales verkocht, en hiervoor werden Kennedy en Rommedahl gehaald. Kennedy is zeker een aanwinst, en van Rommedahl kan je zeggen wat je wil maar er gaat wel dreiging vanuit en is al bij meerdere doelpunten betrokken geweest. Ook gisteren gaf hij in zijn invalbeurtje nog een assist. Wat dat betreft ben je er op die rechterkant zeker op vooruit gegaan.
Dan heb je de aankoop van Delorge die voor nogal wat hoongelach zorgde, wat overigens onterecht is. Delorge moet namelijk gewoon gezien worden als de speler die de Lindenbergh-rol op zich neemt, niet zeurt en invalt als het moet. Gisteren direct een assist en ook een paar goede loopacties. Bovendien heeft hij nogal wat loopvermogen, niet verkeerd om achter de hand te hebben in een lang seizoen.
Toen werd Babel verkocht, en na lang getouwtrek werd Suarez binnengehaald. Hoewel 7.5 miljoen veel geld is, laat hij direct zien dat hij de rol van Babel prima kan overnemen. Zorgt net als Babel voor dreiging, en heeft met 4 assists en een doelpunt gisteren bijna al meer rendement dan Babel in een seizoen. De jongen is nog 20 jaar, en kan een hele goede gaan worden. Dat transferbedrag is een prima investering.
Dan heb je de aankopen Colin en Urzaiz, en dat zijn dus echt aankopen die uit de hoed van Ten Cate komen. Colin is een vriendje van Ten Cate, en die moest perse aangetrokken worden hoewel hij mij niet echt overtuigde in zijn proefperiode. Van Geel schijnt liever Boakye behouden te hebben, al wordt dat hevig ontkent, maar ik denk dat hier wel onenigheid over is. Dat Colin nu al paar keer een basisplaats heeft gekregen is nog eens een teken aan de wand.
En Ten Cate moest er een pinchitter bij hebben en dat werd onze Spaanse vriend, die werd aangetrokken omdat "Henk hem nog uit Spanje kende" meldde het persbericht. Dat zegt genoeg lijkt mij. Al is het overdreven om die jongen nu direct af te branden, nu hij amper 20 minuten heeft gespeeld. Maar dat deze aankoop er meer een van Ten Cate dan van Van Geel is, lijkt mij duidelijk.
Maar nu komt het moeilijke punt: alles staat of valt bij de opvolger van Sneijder. Ik geloof best dat hij een schaduwlijstje heeft, maar het is ook gewoon moeilijk om nog een goede speler aan te trekken nu alle competities weer begonnen zijn en er ook al Europees voetbal is gespeeld. Ik ben dan ook benieuwd hoe Ajax dit gaat oplossen, maar mochten ze een goede creatieve middenvelder nog vast weten te leggen die niet over the hill is, ben ik nog altijd tevreden met Martin van Geel.