Ontwerpen en programmeren zijn dan ook 2 verschillende dingenquote:Op vrijdag 7 april 2006 16:04 schreef Tain het volgende:
[..]
Vraag het Rockstar, die kunnen blijkbaar niet goed programmeren
Uhhuh, ben echt blij dat ik eerst de game op een PS2 gespeeld heb, was namelijk eerst van plan een PS2 + GTA:SA te halenquote:Op vrijdag 7 april 2006 16:04 schreef P-Style het volgende:
[..]
Jouw GTA:SA ervaringen waren schijnbaar een stuk beter dan die van mij.Wat mij betreft is het spel een en al frame-drop, kwamen popups zeer regelmatig voor en werden vooral de race-missies haast onmogelijk vanwege obstakels die véél te laat gerenderd werden. Nee, GTA:SA op de PS2 was verre van ideaal.
Oh yeahquote:Ondanks dat het spel zelf best vermakelijk was, ben ik mede door deze slechte uitwerking al m'n interesse in GTA verloren.
Hoe kom je erbij dat de pc het op de manier van de ps3 doet. Bij de pc geeft de processor eerst de opdracht aan het geheugen. Dus de processor moet wachten tot de data is gevonden in het geheugen. Dat is dus niet de manier van hoe het in de ps2 en 3 werkt.quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:49 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Uhhuh, ben echt blij dat ik eerst de game op een PS2 gespeeld heb, was namelijk eerst van plan een PS2 + GTA:SA te halen. Besloot heeeeeeel snel te wachten op de PC-versie.
[..]
Oh yeah
Oh en natuurlijk is unified beter dan gescheiden. En hoe kom je er bij dat dat een PC-architectuur is? De PC doet het JUIST op de manier van de PS3. Maar ik snap niet hoe je er bij komt dat unified slechter is
. Je verklaring is leuk, maar die processen waren in het verleden slechts licht problematisch, en tegenwoordig zijn ze dat in z'n geheel niet. En vertel me eens, als het geen performance winst zou bieden, welke motivatie zou MS dan in godsnaam hebben om unified te gaan wanneer gescheiden zelfs makkelijker is?
BR-rom bied veel meer dan DVD. Die techdemo van the gateway die ze toonde op de GDC was niet eens mogelijk om te streamen met een DVD-rom.quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:33 schreef P-Style het volgende:
BD-ROM biedt veel extra ruimte toe, maar veel meer dan dat ook niet. De transferrate is bijvoorbeeld niet bijster hoog.
Een techdemo van een spel die groter is dan 9GBquote:Op vrijdag 7 april 2006 17:11 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
BR-rom bied veel meer dan DVD. Die techdemo van the gateway die ze toonde op de GDC was niet eens mogelijk om te streamen met een DVD-rom.
Dat is echt onzin, dat japanse developers weigeren goede engines te maken. En net of die amerikanen en europeanen betere engines schrijven.. En ik denk dat ze op de ps3 en xbox360 nog maar heel weinig gebruik zullen maken van FMV's omdat het niet meer nodig is. Maar het komt niet in je op dat ze misschien wel eens een enorme spel wereld maken van 10 of meer gig? Die kun je dan zo vanaf blu-ray streamen terwijl dat met dvd gewoon niet gaat. Met zoveel ruimte tot je beschikking kan je gewoon echt inmens grote werelde maken waarbij die van Oblivion gewoon in het niets valt.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:38 schreef Retuobak het volgende:
Enorme bestanden hebben zich nog niet echt laten zien als nuttig, of je moet nog heilig geloven in het gebruik van FMV's (en ik ben zo ongeveer degene die FMV's het meest nutteloos vindt). Blu-ray is imho dan ook alleen een voordeel voor de Japanse developers die weigeren een goede engine te maken en het daarom maar compenseren met bloedmooie FMV's. Ieder z'n ding, maar ik heb liever exact dezelfde grafische sfeer door het hele spel heen zodat de immersie des te groter is. (wat natuurlijk extreem belangrijk is bij story-driven games)
Nee die techdemo was een paar 100mb, maar dat was alleen één plein van de stad, met auto's mensen en de hele zooi, en ze wilde daarmee aangeven dat wanneer je dus de hele stad zou hebben je dus echt op heel veel gigs zou uitkomen die nooit op een dvd zouden passen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:51 schreef Tain het volgende:
[..]
Een techdemo van een spel die groter is dan 9GB
Dat komt zeker wel in me op en ik verwacht de volgende generatie meer dan genoeg games van 10GB+ zonder FMV'squote:Op vrijdag 7 april 2006 19:03 schreef Diablos79 het volgende:
Maar het komt niet in je op dat ze misschien wel eens een enorme spel wereld maken van 10 of meer gig?
Jij blijft het maar over FMV's hebben, dat is echt onzinnig. Je hebt op de ps2 spellen die een dvd vol zijn en waar geen een FMV inzit, gewoon alles met de ingame engine gedaan. En gewoon al graphics in 1080p maken kost al meer ruimte. Jij denkt dus echt dat developers geen gebruik willen maken van die ruimte? Ik denk dat developers het echt toe juichen dat ze zoveel ruimte krijgen, het gaat ze in de toekomst echt zoveel meer mogelijkheden bieden, die ze op de xbox360 dus niet zullen hebben.quote:Op vrijdag 7 april 2006 19:49 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Dat komt zeker wel in me op en ik verwacht de volgende generatie meer dan genoeg games van 10GB+ zonder FMV's. Deze generatie verwacht ik op de PS3 vooral developers die hun hele BD-ROM volplempen met dummy-data en uiteindelijk 6-8GB aan game data, that is, als ze geen gebruik maken van FMV's. Maken ze wel gebruik van FMV's in 1080p, tja, dan kom je al snel aan een vol blu-ray schijfje
.
Dus dit bedoelen ze met 4Dquote:Op vrijdag 7 april 2006 17:09 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de pc het op de manier van de ps3 doet. Bij de pc geeft de processor eerst de opdracht aan het geheugen. Dus de processor moet wachten tot de data is gevonden in het geheugen. Dat is dus niet de manier van hoe het in de ps2 en 3 werkt.
Die processen geven ook niet veel problemen, ze zijn alleen niet efficient voor het programmeren voor games. En waarom MS daarvoor kiest moet je hun vragen, ze gebruikte dat ook in de xbox dus zouden ze het wel een goed principe vinden. Als je het mij vraagd heeft MS die xbox360 zo snel mogelijk in elkaar geknutselt om sony maar voor te kunnen zijn.
GTA:SA is sowieso al geen wonder spel, helemaal niet op grafisch gebied.
Alle characters in een volle stad worden dan ook niet 1 voor 1 ontworpen, maar door de computer gesimuleerd. Een beetje zoals in Oblivion, waar je je eigen character kan maken qua uiterlijk, alleen dan at random x 10000. Erg veel data is daar niet voor nodig, hoogstens een aantal parameters waaruit gekozen wordt. Stel dat er 200 verschillende auto's in zo'n spel zitten, dat is echt peanuts qua data. Meer verschillende auto's zullen er ook echt niet in zitten, omdat dat gewoon teveel werk is voor de designers..quote:Op vrijdag 7 april 2006 20:23 schreef Diablos79 het volgende:
Developers zeurde al in de ps1, n64 periode over ruimte gebrek. De N64 heeft gewoon heel veel spellen niet gekregen door ruimte gebrek op het medium.
De demo van The gateway was al een paar 100mb groot, en dat was alleen maar 1 pleintje uit de stad. Wanneer die stad zou bestaan uit een 20km²(of zelfs meer), met duizende npc's en auto's dan word dat echt wel veel groter dan een dvd9.
En Oblivion is echt geen goed voorbeeld, dat is gewoon een eerste generatie spel voor de next-gen console. En zoveel gebeurd er nu ook weer niet in de wereld van Oblivion, hij staat wel vol met mooi boompjes maar echt veel leven is er in verhouden niet te bespeuren.
Verder heb ik nog geen developers horen klagen over de RAM of transfersnelheden van de Xbox360 of ps3.
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik ben maar wat blij met Blu-Ray en persoonlijk vind ik het de juiste keuze van Sony om Blu-Ray in de PS3 te proppen.quote:Op zaterdag 8 april 2006 00:26 schreef Diablos79 het volgende:
Noem maar eens een goed argument om geen blu-ray of HD-DVD te gebruiken. Het lijkt bijna of jullie niet eens vooruit willen, hadden ze dan ook nooit over hoeven te gaan op dvd?. blu-ray is NOG niet echt hard nodig, maar het geeft weer meer mogelijkheden voor developers. 8 jaar geleden was DVD ook nog helemaal niet nodig. Toen was de cd ook nog steeds voldoende. Als je geen voordelen ziet van een groter medium dan kijk je waarschijnlijk niet echt ver vooruit. Aangezien ze de levensduur van de console op een jaar of 7 houden moet je een beetje verder vooruit kijkt dan de eerste 2 jaar, dus dan is Blu-ray(of gewoon een ander medium groter dan dvd) echt wel een goede keuze.
-Hogere kostenquote:Op zaterdag 8 april 2006 00:26 schreef Diablos79 het volgende:
Noem maar eens een goed argument om geen blu-ray of HD-DVD te gebruiken.
- Hoge kosten zou je als tegenargument kunnen nemen ja, maar dan zou je opzich nooit nieuwe technieken en hardware moeten gebruiken want die zijn altijd kosten verhogend.quote:Op zaterdag 8 april 2006 09:07 schreef Retuobak het volgende:
[..]
-Hogere kosten
-Latere release
-16x DVD biedt hogere transfersnelheden dan de nu beschikbare 4x BD-ROM drives voor de PS3
En met CD > DVD lag het heeeeeeeel anders. Multi-CD games kwamen erg veel voor, en ik verwacht over 2 jaar niet ineens een spontane verdubbeling van het aantal gebruikte data persoonlijk. (veel meer een verdubbeling voor de meeste games, maar laat ik Oblivion aanhouden als voorbeeld omdat dat verreweg de grootste game is so far)
Het gaat toch altijd om geld... MS brengt ook de xbox360 uit om er uiteindelijk veel geld aan te verdienen. En klopt voor deze generatie is het niet nodig, maar de ps3 is dus de volgende generatie. DVD is ook je strot in geduwd, zeurt nu ook niemand meer over..quote:Op zaterdag 8 april 2006 09:35 schreef Zeiksnor het volgende:
Laat je niks wijs maken.
De enige reden waarom die BR erin zit is omdat Sony hoopt er veel geld aan te verdienen via films etc.
Voor games is het nog niet nodig, zeker deze generatie niet.
De meeste denken dus goedkoper uit te zijn d.m.v. een goedkope BR-speler, maar in feite worden ze gewoon iets door de strot geduwd.
Ik zeg meer dat je een prijs/prestatie overweging moet maken. En ik zie te weinig voordelen voor de games die ik speel om het prijsverschil te rechtvaardigen.quote:Op zaterdag 8 april 2006 13:00 schreef Diablos79 het volgende:
- Hoge kosten zou je als tegenargument kunnen nemen ja, maar dan zou je opzich nooit nieuwe technieken en hardware moeten gebruiken want die zijn altijd kosten verhogend.
Onzinstatement, dan releasen developers toch gewoon later in de levensduur van de console? Niks mis met een console eerder hebben. Zat games die allang af hadden kunnen zijn.quote:- Een latere release hoeft niet negatief te zijn, het geeft developers alleen maar meer tijd om hun spellen klaar te maken.
Nou, laat ik het zo zeggen, 8x BD-ROM zou me enorme verbazen.quote:- Wie zegt dat er een 4x BD-rom in komt? En de xbox360 gebruikt maar een 12x DVD-rom.
Over 6 jaar zullen ze zo langzamerhand gaan naar de grens inderdaadquote:Daar kom je weer aan met 2 jaar, en wat over 4 jaar en 6 jaar?
Knap dan dat ze meer dan 1,5GB aan data er bij hebben weten te krijgen voor de 360 versie. Waar zou hem dat in zitten? De mindere visuals? De gelijke geluidskwaliteit?quote:Toch zeker niet in data aangezien Call of Duty 2 op de xbox360 toch heel wat groter is.
Omdat Oblivion obsceen veel geluidsfiles heeft is het een goed extremum om te pakken, daar gaan de meeste games de komende jaren echt niet bij in de buurt komen qua data. En daar komt nog eens bij dat je volledig voorbij gaat aan de vooruitgang in compressie en de opkomst van procedural content.quote:En Oblivion is geen goed voorbeeld, een eerste generatie spel is nooit representatief voor de console. Over 3 jaar is alles wat je in Oblivion hebt gezien oud en achterhaald.
Jammer alleen dat er nog andere beperkende factoren zijn in een console en de extra ruimte dus vooral voor de inmiddels al veelvuldig genoemde FMV's gebruikt zal worden.quote:dan nog kun je op een 50GB medium nog veel meer uitleven dan op een 8.5Gb medium.
Ja, en stel je eens voor hoeveel roziger de toekomst zou zijn met een goede hoeveelheid RAM.quote:En dat Oblivion alleen maar een klein voorproefje is van wat je kan verwachten in de toekomst als het gaat om spelwerelden gaat.
Ontwikkelingskosten, kosten van voice-overs etc.quote:Waarom denk je dat de meeste games de komende jaren niet echt in de buurt gaan komen van Oblivion, qua data?
Jep, FMV'squote:Voor de ps3 zijn ze pas een jaar bezig met ontwikkelen, en er zitten nu al games bij die groter worden dan een dvd.
Welke beperkende factoren? Je bent toch niemand die denkt dat zijn PC op dit moment zich kan meten met een ps3 he. Want de ps3 is de pc wel even stap vooruit, en de xbox360 trouwens ook.quote:Op zaterdag 8 april 2006 14:48 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Jammer alleen dat er nog andere beperkende factoren zijn in een console en de extra ruimte dus vooral voor de inmiddels al veelvuldig genoemde FMV's gebruikt zal worden.
Ja voor de pc wel, jij vergelijkt pc hardware echt veel te veel met console hardware. Een console zit hardware technisch voor games echt veel beter in elkaar dan een pc, en kan daarom echt veel meer met veel minder.quote:Ja, en stel je eens voor hoeveel roziger de toekomst zou zijn met een goede hoeveelheid RAM.
Ik heb nergens vernomen dat de ontwikkelingskosten voor Oblivion overdreven hoog waren, en zo special zijn de voice-overs ook weer niet, er zijn tegenwoordig genoeg games die gebruik maken van bekende acteurs/actrices voor de stemmen.quote:Ontwikkelingskosten, kosten van voice-overs etc.
Waar haal je toch die FMV's onzin vandaan, The getaway word groter dan een dvd zonder ook maar één FMV.quote:Jep, FMV's
Nee.quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:12 schreef Diablos79 het volgende:
Welke beperkende factoren? Je bent toch niemand die denkt dat zijn PC op dit moment zich kan meten met een ps3 he. Want de ps3 is de pc wel even stap vooruit, en de xbox360 trouwens ook.
Daarom heeft de PC over een paar jaar ook een veelvoud van het RAM dat nu gangbaar is nodig. Dat doet echter niet af aan het feit dat de relatief lage hoeveelheid RAM in next-gen consoles gewoon een bottleneck is icm de erg krachtige andere onderdelen.quote:Ja voor de pc wel, jij vergelijkt pc hardware echt veel te veel met console hardware. Een console zit hardware technisch voor games echt veel beter in elkaar dan een pc, en kan daarom echt veel meer met veel minder.
Het is niet alleen de kwaliteit van de voice-overs, maar vooral de hoeveelheid en de duur ervan. En dat kost geld, heel veel geld. En Oblivion was een hele dure game om te maken.quote:Ik heb nergens vernomen dat de ontwikkelingskosten voor Oblivion overdreven hoog waren, en zo special zijn de voice-overs ook weer niet, er zijn tegenwoordig genoeg games die gebruik maken van bekende acteurs/actrices voor de stemmen.
ja dat kan, er is maar 1 spel waar je echt een hdd voor nodig hebt en dat is een voetbal management gamequote:Op zaterdag 8 april 2006 19:51 schreef Diablos79 het volgende:
Kun je Oblivion op de xbox360 dan zonder schijf spelen? Ik heb iedergeval gelezen dat er in de toekomst veel 360 spellen uitkomen die je zonder HDD niet kan spelen.
Niet zo heel raar. Het was (waarschijnlijk) een kostenoverweging.quote:Op zaterdag 8 april 2006 20:12 schreef Diablos79 het volgende:
Ja beetje raar van MS dat hem niet gewoon standaard met HDD leveren.
en een goeie manier om winst te maken, 100 euro voor een losse hdd en degene die in de winkels komen te liggen zijn bijna meteen verkochtquote:Op zaterdag 8 april 2006 20:14 schreef P-Style het volgende:
[..]
Niet zo heel raar. Het was (waarschijnlijk) een kostenoverweging.
De beveiliging van Blu-ray/HD-DVD eist dat je TV HDCP(High Definition Digital Content Protection) compatible is om op 720p/1080p beeld uit te zenden en anders krijg je dus gewoon PAL voor je neusquote:Op dinsdag 11 april 2006 09:11 schreef Dr.Daggla het volgende:
Is het inmiddels eigenlijk al zeker dat iedereen die nu een HDTV heeft gekocht niets heeft aan de ps3 als BR speler? Iets met dat HDCP....
Dat zijn volgens mij best veel mensen al, waaronder ik... Al koop ik dat ding sowieso alleen om te gamen..
Wordt hier een aantal keer genoemd..
http://www.bonafidereviews.com/smf/index.php/topic,79.0.html
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |