À bout de souffle (1960)Na het zien las ik op imdb dat deze film erg revolutionair was, dat Godard met deze film de filmwereld op zijn kop zette enz. Dat is film-historisch natuurlijk heel interessant, maar levert het hedendaags ook nog een leuke goede film op? Het antwoord (voor mij) is ja.
De manier van alles op locatie te filmen met een simpele handheld camara geeft een ongelovelijk realistisch gevoel. Dit wordt ook nog eens versterkt door de realistische dialogen. En het duidelijk te horen geluid op de achtergrond, zoals de sirene die op een gegeven moment een conversatie verstoord. Hoewel het allemaal niet meer zo revolutionair is als in 1960, ken ik weinig films die hetzelde realistisch gevoel bezitten. Deze stijl die Godard lijkt te typeren vond ik ook al erg aantrekkelijk in Vivre sa Vie. En ik wil dus best wel wat meer van Godard zien.
Dus snel op naar Une femme est une femme.Maar naast Godard moet ik natuurlijk ook even Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg noemen, waarvan de eerste erg goed is als de derde-rangs Humphrey Bogart-wannabe autodief en de laatste ook goed was in haar rol als vertederend meisje wat je eigenlijk toch niet mag.
cijfer: 8.5
Coffee and Cigarettes (2003)Een serie shorts van Jim Jarmusch met een boel (ongemakkelijke) conversaties bij een bakkie pleur en een sigaretje. Het leuke is dat de meeste deelnemers zichzelf spelen of iig onder hun eigen naam.
![]()
De beste stukjes vond ik:
"Somewhere in California" Tom Waits die Iggy Pop loopt te fucken kom je nooit weer tegen.
![]()
Dit was misschien het slechts geacteerde stukje van allemaal. Maar het zijn Iggy Pop en Tom Waits dus dat is hun vergeven.
"No Problem" vanwege de grappige misverstand over of er nu een probleem was.
"Cousins?" omdat daarin de genant en het ongemakkelijkheid van het gesprek het beste naar voren kwam.
"Twins" met een typische Steve Buscemi en een geinige elkaar steeds tegensprekende tweeling.
De iets wat mindere stukjes imo waren:
"Renée" was wel geinig, maar had imo meer ingezeten.
"Those Things'll Kill Ya" met de twee "maffiosi"
"Cousins" met de mooie dubbelrol van Cate Blanchett,
De minste stukjes vond ik:
"Jack Shows Meg His Tesla Coil" het minste en saaiste deel, waar ik gewoon niks mee kon.
"Strange to Meet You" vanwege overijverige en daarom irriterende Roberto Benigni
"Champagne" was ook saai en niet interessant.
"Delirium" viel me het meest tegen, omdat ik van het stukje met RZA, GZA en Bill Murray het meeste verwachtte, maar ook niet echt interessant of goed was.
algeheel cijfer: 8.5
[ Bericht 40% gewijzigd door Lonewolf2003 op 11-04-2006 15:45:35 ]