abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 maart 2008 @ 09:06:04 #91
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_57574207
Ik heb inmiddels de verfilming van the Fountainhead in huis. Met Gary Cooper als Howard Roark.
Wel een typische jaren 40 film. Vrouwen acteren erg dramatisch en mannen zijn 't tegenovergestelde. Cool, beheerst en zeker. Zouden de mensen in die tijd in 't dagelijks leven ook zo zijn geweest, haha :-)
Maar goed, in die film loopt de verhaallijn een beetje anders: Dominique is verloofd met Keating wanneer Wynand haar een aanbod doet om met hem te trouwen. Ze weet 't allemaal nog niet zeker en gaat op vakantie, waar ze dan Howard Roark voor 't eerst ontmoet.
De essentie is wel hetzelfde en snap ook wel dat ze 't verhaal flink hebben moeten inkorten om 't in een film gepropt te krijgen.
Jammer dat de Temple of the Human Spirit er niet in voorkomt.
Overigens, de gebouwen in de film lijken wel heel sterk op het werk van Frank Loyd Wright

ga kijken of ik 'm op Google video kan gooien
grtz
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  dinsdag 25 maart 2008 @ 01:06:23 #92
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_57591894
Er staan op Google video's al een paar fragmenten uit de film

De speech van Roark

Hier nog de scene waar Dominique Howard voor 't eerst ziet

en wat daarna gebeurde

De trailer van destijds (1949)

en iemand heeft de slotscene heel leuk in een videoclip van 'n liedje gemonteerd

en meer van dat soort

Maar mijn vraag is: Zal ik de hele film online zetten? (hij staat trouwens ook op de Piraten baai)

[ Bericht 24% gewijzigd door Karzeuler op 25-03-2008 01:33:02 ]
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_57592181
Moet nog steeds Atlas Shrugged eens lezen, staat al een tijdje in de kast. Heb het overigens tweedehands gekocht, weet niet meer waar, voor 4 euro ofzo.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 25 maart 2008 @ 05:55:34 #94
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57592768
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 01:06 schreef Karzeuler het volgende:
Er staan op Google video's al een paar fragmenten uit de film

De speech van Roark

Hier nog de scene waar Dominique Howard voor 't eerst ziet

en wat daarna gebeurde

De trailer van destijds (1949)

en iemand heeft de slotscene heel leuk in een videoclip van 'n liedje gemonteerd

en meer van dat soort

Maar mijn vraag is: Zal ik de hele film online zetten? (hij staat trouwens ook op de Piraten baai)
Ik zou wel graag de hele film willen hebben ja
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:39:30 #95
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_57612358
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 05:55 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ik zou wel graag de hele film willen hebben ja
als ik tijd heb zal ik ff wat online zetten
hij is wel zonder ondertitels

oja, er staan op Youtube ook allerlei interviews met Rand
  vrijdag 28 maart 2008 @ 01:23:37 #96
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_57664908
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:56 schreef Automatic_Rock het volgende:
Of dacht jij een liefdesroman te lezen waar Roarks kijk op de wereld een bijzaak zijn??
Roarks kijk (op de wereld) leren we vooral kennen door haar kijk op Roark, he.
Roark staat volledig op zichzelf. Als het aan hem had gelegen, had geen mens hem leren kennen.
...dass wir fliegen.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 06:20:05 #97
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57665963
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 01:23 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Roarks kijk (op de wereld) leren we vooral kennen door haar kijk op Roark, he.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Roarks kijk op de wereld blijkt uit zijn handelingen. Daar is zij niet voor nodig, en voor een groot deel heeft Rand haar hiervoor ook niet ingezet. In het grootste deel van het boek leven Roark en Domenique langs elkaar zonder elkaars handelingen te kennen.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 10:11:04 #98
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_57667865
Hmz. Het is al weer een tijdje geleden dat ik het boek heb gelezen,
maar in dat wat ik me er nog van herinner, speelt Dominique toch een zeer belangrijke rol.

Zou ik haar wegdenken, dan blijft er niet veel meer over.
...dass wir fliegen.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 10:55:13 #99
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57668775
Misschien heb ik het boek anders gelezen omdat ik Atlas Shrugged eerst gelezen heb
pi_57827050
D.m.v. Dominique weet Rand een brug te slaan tussen Roark en de gewone sterveling. Roark is zo sterk geïdealiseerd dat hij nooit echt zou kunnen bestaan. Bij Dominique is dat anders. Zij worstelt nog met 'de wereld'.

Mijn lievelingspassage :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:09:16 #101
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57830077
Ik vind Dominique nu niet echt een gewone sterveling. De gewone sterveling zou zichzelf niet zo kwellen lijkt mij.
pi_57844784
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 15:09 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik vind Dominique nu niet echt een gewone sterveling. De gewone sterveling zou zichzelf niet zo kwellen lijkt mij.
Ik kan het niet beter uitleggen dan Ayn Rand zelf in dat citaat doet.
  zaterdag 5 april 2008 @ 07:56:05 #103
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57844793
Begreep ik het nou goed Claudia dat je Atlas Shrugged nooit uitgelezen hebt??
pi_57844803
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 07:56 schreef Automatic_Rock het volgende:
Begreep ik het nou goed Claudia dat je Atlas Shrugged nooit uitgelezen hebt??
Dat klopt. Wat mij betreft is The Fountainhead verreweg het beste boek.

Had ik al eens gezegd dat We The Living erg de moeite waard is? Dat is een heel ander boek, schrijnender.
  zondag 6 april 2008 @ 08:49:35 #105
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57863827
We The Living heb ik al gelezen

Nu ja, Atlas Shrugged heb ik eerst gelezen (2 jaar geleden), en The Fountainhead heb ik net pas gelezen. En of je nu wil of niet, je gaat die boeken toch met elkaar vergelijken, zeker omdat de rode draad van de beide boeken eigenlijk hetzelfde is.
En voor mij is AS dan echt dan het betere boek. Het is gewoon scherper, minder afdwalingen. Eigenlijk is het gewoon beter uitgewerkt. Al moet ik wel opmerken dat in AS ze soms weer tever doorschiet (De speech van John Galt is wel een gigantische doorschieter, die had zeker 75% korter gekunt, en dan was het nog langdradig).

Maar dat is mijn mening. Neemt niet weg dat The fountainhead ook gewoon een erg goed boek is
pi_65389779
Een interessant boek, dat me toch met een heel ambigu gevoel achterliet. Hoewel Roark als 'good guy' wordt gepresenteerd, vind ik hem op sommige momenten erg dubieus en inconsistent handelen.
pi_65390248
Ik vind het een fantastisch boek. Ik vind de filosofie van Rand op sommige punten onbegrijpelijk, maar ik merk nu al dat dit boek ontzettend veel invloed op mijn denken gaat hebben. Daarnaast is het een fantastisch boek.
pi_65393744
Joa, joa. Als ik moet afgaan op die vreselijk diepe citaten kan ik beter aan m'n piemel gaan trekken.
Graag op anoniem
pi_65393783
Misschien moet ik eens de eerste pagina lezen zodat ik het met recht af kan zeiken.
Graag op anoniem
pi_65685621
Net Atlas Shrugged gelezen. Ik vond het plot wel behoorlijk boeiend, en de filosofie ook wel interessant.

Wat me verschrikkelijk stoorde was dat praktisch alle karakters extreem stereotype waren. Eigenlijk komen er maar twee karakters voor in het boek: de industriëlen en de 'looters'. Geen wonder dan Dagny op drie mannen verliefd wordt tijdens het boek, het zijn namelijk gewoon dezelfde personen, ze zien er alleen wat anders uit. Hoewel, ze zien er eigenlijk ook niet eens anders uit. Alle industriëlen zijn lange, slanke mannen, met een ijzeren blik in hun ogen, die met de kin omhoog, altijd vooruit kijken. Ook schijnt het normaal te zijn dat iedereen constant spreekt in lange monologen waarin de betekenis van geld of opoffering wordt uitgelegd.
Eigenlijk is Dr. Robert Stadler het enige karakter dat niet volkomen zwart/wit is. Helaas heeft hij om onverklaarbare redenen op het eind ineens een volledige instorting.

Ik vond het een erg interessant boek om te lezen (anders kom je nooit door die bijna 1200 pagina's heen ), maar jammer dat het boek zulke grote gebreken kent.
pi_65686102
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:01 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik vind het een fantastisch boek. Ik vind de filosofie van Rand op sommige punten onbegrijpelijk, maar ik merk nu al dat dit boek ontzettend veel invloed op mijn denken gaat hebben. Daarnaast is het een fantastisch boek.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 15:06:31 #112
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_65693272
Mevrouw Rand is net als meneer Mulisch een beetje een dommig figuur dat een beetje domme boeken schrijft waarin ze niets anders doen dan hun eigen onvermogen de wereld en de dingen daarin te begrijpen een beetje voor zichzelf op een rijtje te zetten. Nu is het grote probleem dat ze zulks zelf nooit zullen erkennen (in tegenstelling tot helden als Collin Farrel die van zichzelf zegt: 'I'm just a fucking actor, you know... just a fucking actor) en hun geoudehoer presenteren, of laten presenteren - het is nog maar de vraag in hoeverre ze daar zelf debet aan zijn - als stimulerende literatuur. Boeken, om over na te denken.
Zo komt de lezer bedrogen uit. Wij onderscheiden hier een paar verschillende types.
1. De lezer die van zichzelf meent dat hij te dom is om te begrijpen wat er geschreven is en niet inziet dat de fout niet bij hem ligt. Om hen moet ik treuren.
2. De lezer die van zichzelf meent dat hij intelligent genoeg is om te begrijpen wat er geschreven is, maar tot geen enkel nieuw inzicht komt. Voor hen is er hoop.
3. De lezer die van zichzelf meent dat hij intelligent genoeg is om te begrijpen wat er geschreven is, niet inziet dat er niets nieuws onder de zon is, maar alsnog tot nieuwe inzichten komt, omdat de zijn vermeende intelligentie daar nu eenmaal tot noopt. Dit zijn de grootste idioten.

[ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 03-02-2009 15:12:43 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_65695456
JAM.
Graag op anoniem
pi_65695637
Het grootste argument om een filosofiestudie links te laten liggen is niet het feit dat je later amper een flat kunt betalen, maar dat cum laude-afgestudeerden hier met open ogen intrappen.
Graag op anoniem
pi_65697674
Jongens, ga die boeken eerst nou toch eens gewoon lezen.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 18:29:54 #116
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_65701073
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 17:02 schreef Claudia_x het volgende:
Jongens, ga die boeken eerst nou toch eens gewoon lezen.
Wanneer ga je Atlas Shrugged lezen Claudia??
  vrijdag 6 februari 2009 @ 21:56:49 #117
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65815489
Die Ayn Rand hè, ik heb altijd gedacht dat haar boeken vooral geschikt waren voor de lui die niet kunnen verdragen dat Nietzsche zich nooit aan fictie heeft bezondigd.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_65826781
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 15:06 schreef JAM het volgende:
Mevrouw Rand is net als meneer Mulisch een beetje een dommig figuur dat een beetje domme boeken schrijft waarin ze niets anders doen dan hun eigen onvermogen de wereld en de dingen daarin te begrijpen een beetje voor zichzelf op een rijtje te zetten. Nu is het grote probleem dat ze zulks zelf nooit zullen erkennen (in tegenstelling tot helden als Collin Farrel die van zichzelf zegt: 'I'm just a fucking actor, you know... just a fucking actor) en hun geoudehoer presenteren, of laten presenteren - het is nog maar de vraag in hoeverre ze daar zelf debet aan zijn - als stimulerende literatuur. Boeken, om over na te denken.
Zo komt de lezer bedrogen uit. Wij onderscheiden hier een paar verschillende types.
1. De lezer die van zichzelf meent dat hij te dom is om te begrijpen wat er geschreven is en niet inziet dat de fout niet bij hem ligt. Om hen moet ik treuren.
2. De lezer die van zichzelf meent dat hij intelligent genoeg is om te begrijpen wat er geschreven is, maar tot geen enkel nieuw inzicht komt. Voor hen is er hoop.
3. De lezer die van zichzelf meent dat hij intelligent genoeg is om te begrijpen wat er geschreven is, niet inziet dat er niets nieuws onder de zon is, maar alsnog tot nieuwe inzichten komt, omdat de zijn vermeende intelligentie daar nu eenmaal tot noopt. Dit zijn de grootste idioten.
Wat lul je nou, JAM. Dit is je hoogtepunt -tot nu toe- in je carrière van dom gelul.

Claudia, wat vond je van de film van the fountainhead?
  zaterdag 7 februari 2009 @ 13:05:11 #119
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65826835
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:56 schreef Ringo het volgende:
Die Ayn Rand hè, ik heb altijd gedacht dat haar boeken vooral geschikt waren voor de lui die niet kunnen verdragen dat Nietzsche zich nooit aan fictie heeft bezondigd.
Dat is trouwens niet waar, er is nog het Zarathustra-gedrocht.
Goed, Ayn Rand. Ik zal toch eens naar haar boeken omkijken, maar eerst Hotz uitlezen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 16:32:53 #120
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_65830330
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 13:02 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Wat lul je nou, JAM. Dit is je hoogtepunt -tot nu toe- in je carrière van dom gelul.
Aan jou de eer dan eens helder en beknopt samen te vatten hoe mevrouw Rand met haar eindeloos geoudehoer bijgedragen heeft aan het eeuwig verlangen een Stralend Sterretje aan de Hemel te worden dat Liefde schijnt.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')