weird. bij mij doen ze het.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ja, leuke linkjes, maar ze zijn totaal offtopic. Er wordt niet ingegaan op de vermeende zondigheid van homoseksualiteit, of de verschillende soorten wetgeving in Leviticus.
nogmaals, die leviticus is niet zo interessant. de confirmatie in het NT des te interessanter. zie Rom1 (wat niet uit zijn verband getrokken moet worden):quote:Ik wacht nog steeds op je eerste argumenten. Ga bijvoorbeeld eens in op het feit dat het hier gebruikte Hebreeuwse woord, dat zo krom vertaald wordt met 'gruwel', eerder duidt op rituele onreinheid dan op morele zonde.
quote:De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald. .
Je geeft geen antwoord op de vraag over Leviticus.quote:Op zondag 9 april 2006 00:01 schreef pmb_rug het volgende:
HomoSEXualiteit komt ook later weer terug in de Romeinen brief (rom 1). ben je daar ook iets over het eten van garnalen tegengekomen?
Die theorie van de 'progressieve openbaring' klinkt eigenlijk meer als een uitvlucht om het barbaarse en primitieve Oude Testament te kunnen negeren.quote:qua moraal kun je absoluut beter naar het NT kijken (door progressieve openbaring)
de wet is geen wet meer in letterlijke zin. de vervulling van de wet is liefde.
de genade leert ons hoe te gedragen:
Ze doen het wel, maar er staat niets in over homoseksualiteit of Leviticus.quote:
Okay, dus vanaf nu gebruik jij NOOIT meer de teksten uit Leviticus als argument he?quote:nogmaals, die leviticus is niet zo interessant. de confirmatie in het NT des te interessanter.
Wanneer je met een Nederlandse vertaling komt, dan mis je al de echte betekenis.quote:zie Rom1 (wat niet uit zijn verband getrokken moet worden):
waar heb ik dat gedaan?quote:En als je over liefde spreekt, hoe durf je dan de liefde tussen twee mannen te veroordelen. .
klopt, maar dat heb ik niet gepretendeerdquote:Op zondag 9 april 2006 00:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ze doen het wel, maar er staat niets in over homoseksualiteit of Leviticus.
nooit gedaan, kijk maar terug. leviticus is voor theologische doeleinden nog wel interessant, maar voor een cursus 'praktisch Christen zijn' zal je niet leviticus moeten hebben.quote:[..]
Okay, dus vanaf nu gebruik jij NOOIT meer de teksten uit Leviticus als argument he?
klopt. het NL is een beetje karig. maar wat kan ik anders doen? (ik probeer me zo goed mogelijk te informeren, maar begrijp dat ik daarin heimelijk tekort schiet. nogmaals: ik doe mijn best)quote:[..]
Wanneer je met een Nederlandse vertaling komt, dan mis je al de echte betekenis.
Vind jij homoseksualiteit zondig of niet-zondig?quote:
Tja, weinig. Je kunt moeilijk van iedere tekst de oorspronkelijke (voor zover bekend) Hebreeuwse en Griekse bronnen gaan bestuderen...quote:Op zondag 9 april 2006 00:26 schreef pmb_rug het volgende:
klopt. het NL is een beetje karig. maar wat kan ik anders doen? (ik probeer me zo goed mogelijk te informeren, maar begrijp dat ik daarin heimelijk tekort schiet. nogmaals: ik doe mijn best)
Ik heb mensen wel een horen verklaren dat een homo dwingen met een vrouw te gaan net zo zondig is, want dat gaat tegen ZIJN natuur in.quote:Op zondag 9 april 2006 00:49 schreef DennisMoore het volgende:
Rom 1:26-27:
"On account of this, God handed them over to dishonourable urges: for in addition their females put aside their habitual sexual practice in exchange for that which was uncharacteristic; moreover the males also set aside their characteristic practice with their females, being kindled with longing themselves among each other: males among males earning social disapproval, and receiving among themselves the payment that was only possible because of the deception involved."
Gaat dus weer over mannelijke prostituees.
Het is van dezelfde orde als een hetero man dwingen met een man te gaan.quote:Op zondag 9 april 2006 01:28 schreef wonderer het volgende:
Ik heb mensen wel een horen verklaren dat een homo dwingen met een vrouw te gaan net zo zondig is, want dat gaat tegen ZIJN natuur in.
quote:Maar het is wel raadzaam om minder stellig te zijn. Vertalingen rammelen soms nogal...
quote:Gaat dus weer over mannelijke prostituees.
ik ben blij dat je het toegeeft...quote:Vind jij homoseksualiteit zondig of niet-zondig?
Als je het zondig vindt, veroordeel je het, en veroordeel je dus de liefde tussen twee mannen.
Als je het niet zondig vindt, zul je een homoseksuele dominee geen probleem vinden.
(Ik ging er dus vanuit dat jij homoseksualiteit zondig vindt...)
Gewoon, sorry, wat is daar nu gewoon aan? Zou er niet arbitrair moeten staan? Wat moet je met homeseksualiteit bij dieren? Of zijn die ook slachtoffer van de zondeval? Homoseksualiteit kom je bijvoorbeeld tegen bij pinguïns. Die zijn toch ook een onderdeel – in jouw ogen – van Gods schepping?quote:Op zondag 9 april 2006 09:47 schreef pmb_rug het volgende:
ik denk niet dat homoseksualiteit onderdeel is van de schepping zoals God die in gedachte had voor de zondeval. ik denk dat het een resultaat is van de zondeval (net als ziekte, ruzie, etc.). Het is lastig om de oprechte liefde van mannen als zondig te betitelen. Ik laat deze kwestie dus ook maar gewoon over aan God.
daarnaast denk ik dat je ten alle tijden een mening kan hebben over DADEN (oordelen if you will), maar niet over de mensen zelf (hemel/hel).
hermeneutiek....quote:Op zondag 9 april 2006 14:10 schreef Nekto het volgende:
Doch het is fijn om te weten dat doornen en distelen Satans werk zijn, en ik zal direct maatregelen treffen om deze goddeloze zaken en hun voortbrengers van de aardbodem te doen verdwijnen. Zegt neen tegen bramen, rozen en distels!
Het toverwoord om de ongevallige zaken weg te praten, net zolang totdat de opvattingen weer voldoende in lijn lopen met de maatschappelijke opvattingen, danwel om je eigen visie te verpakken in een ‘Goddelijke’ boodschap. Het is volkomen contingent wat er als allegorisch, voortschrijdend geopenbaard of als goddelijk plan geduid wordt.quote:Op zondag 9 april 2006 20:10 schreef pmb_rug het volgende:
hermeneutiek....
ga eens met een dominee pratenquote:Op zondag 9 april 2006 20:33 schreef Nekto het volgende:
[..]
Het toverwoord om de ongevallige zaken weg te praten, net zolang totdat de opvattingen weer voldoende in lijn lopen met de maatschappelijke opvattingen, danwel om je eigen visie te verpakken in een ‘Goddelijke’ boodschap. Het is volkomen contingent wat er als allegorisch, voortschrijdend geopenbaard of als goddelijk plan geduid wordt.
Is het ook geen gevolg van de zondeval dat de mens geen vegetariër meer is? Zie Gen 1:29-30 Wat doen de meeste Christenen daarmee? Niets. Maar homoseksualiteit, dat is opeens wel weer een probleem en niet zoals God het voor de schepping bedoeld had. Ik vind de uitleg hermeneutiek héél wat minder overtuigend dan de uitleg sociaal-culturele factoren om uit te leggen waarom aan het ene wel waarde wordt gehecht en aan het andere niet.
Volgens de bijbel mag er gewoon vlees gegeten worden.quote:Op zondag 9 april 2006 20:33 schreef Nekto het volgende:
[..]
Het toverwoord om de ongevallige zaken weg te praten, net zolang totdat de opvattingen weer voldoende in lijn lopen met de maatschappelijke opvattingen, danwel om je eigen visie te verpakken in een ‘Goddelijke’ boodschap. Het is volkomen contingent wat er als allegorisch, voortschrijdend geopenbaard of als goddelijk plan geduid wordt.
Is het ook geen gevolg van de zondeval dat de mens geen vegetariër meer is? Zie Gen 1:29-30 Wat doen de meeste Christenen daarmee? Niets. Maar homoseksualiteit, dat is opeens wel weer een probleem en niet zoals God het voor de schepping bedoeld had. Ik vind de uitleg hermeneutiek héél wat minder overtuigend dan de uitleg sociaal-culturele factoren om uit te leggen waarom aan het ene wel waarde wordt gehecht en aan het andere niet.
natuurlijk is dat zo, dat weet Nekto ook wel (toch?). hij probeert op een vreemde manier een punt te maken. voor elk antwoord, een nieuwe vraag.quote:Op zondag 9 april 2006 22:41 schreef Zombine het volgende:
[..]
Volgens de bijbel mag er gewoon vlees gegeten worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |