#ANONIEM | maandag 3 april 2006 @ 18:37 |
Aldus een item bij RTL nieuws. Maar hoe goed kan de redactie zelf rekenen... Men ging met de volgende som de straat op 89-17:8 = ??? Het antwoord was 9. Wie is het met hen eens ? | |
kreischer2000 | maandag 3 april 2006 @ 18:39 |
Ik niet. Delen gaat voor aftrekken ![]() Al weet ik het antwoord niet uit mijn hoofd. Maar het rekenen in NL gaat idd hard achteruit, tafels stampen, dat moeten ze! | |
Disciple_of_Guinness | maandag 3 april 2006 @ 18:39 |
voor mij was ht al geen nieuws meer dat sommige users niet kunnen rekenen, dit topic gaat dus naar GC NWS->GC | |
Yorrit | maandag 3 april 2006 @ 18:39 |
![]() | |
Herkauwer | maandag 3 april 2006 @ 18:39 |
17:8 = 2.125 Dus 89 - 2.125 = 86.875 ![]() | |
Mirage | maandag 3 april 2006 @ 18:40 |
Hoofdrekenen ![]() Ik had standaard 10-en voor dit vak. Wel goed voor de kijkcijfers trouwens ! Humor topic! | |
Drifter__ | maandag 3 april 2006 @ 18:40 |
Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord ? | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2006 @ 18:41 |
Het meest beschamende was nog wel dat 1 of andere leraar in de uitzending dezelfde fout maakte ![]() | |
Sport_Life | maandag 3 april 2006 @ 18:41 |
quote: ![]() toch ? ![]() ![]() | |
Yorrit | maandag 3 april 2006 @ 18:41 |
quote:ah ja. maargoed als je het opstraat aan iemand vraagt kan die natuurlijk denken '(89-17) / 8' of '89-(17/8)' | |
Herkauwer | maandag 3 april 2006 @ 18:42 |
quote:Ja, als je het opnoemt wel, maar zoals het er nu staat, eerst delen en dan aftrekken ![]() | |
Disciple_of_Guinness | maandag 3 april 2006 @ 18:42 |
beetje triest dat op de basisschool een rekenmachine mag worden gebruikt, | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2006 @ 18:42 |
Mensen denken niet met haakjes, dat doen computers. | |
Drifter__ | maandag 3 april 2006 @ 18:43 |
quote:Wel ![]() | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2006 @ 18:43 |
quote:Ja, da's idd niet best. Je hebt aan hoofdrekenen dagelijks plezier later. Ik wel tenminste. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2006 18:43:54 ] | |
Sport_Life | maandag 3 april 2006 @ 18:45 |
quote:Ach whatever gebruik altijd een rekenmachine voor alles wat enigszins ingewikkelt lijkt ![]() Ik had btw rekenen met de citotoets als beste gemaakt vd hele klas ![]() ![]() | |
Herkauwer | maandag 3 april 2006 @ 18:45 |
quote:Al gebruik je een rekenmachine, moet je nog wel in de goede volgorde werken ![]() | |
Yorrit | maandag 3 april 2006 @ 18:46 |
quote:daar zie je het al, ik ben dr ook zo een ![]() | |
Sport_Life | maandag 3 april 2006 @ 18:46 |
quote:Klein denkfoutje kan altijd gebeuren, vandaar dat ik toch wel een rek. machine prefereer ![]() | |
Sport_Life | maandag 3 april 2006 @ 18:47 |
quote:Tenzij je op [ENTER] of [=] tussendoor drukt niet hoor ![]() | |
BiMeWet | maandag 3 april 2006 @ 18:47 |
Debielen Editie NL Mijn topic wat doe je! ![]() Ik was 20 minuten eerder! | |
Herkauwer | maandag 3 april 2006 @ 18:47 |
quote:Als jij eerst 89-17 intoetst en dan enter vervolgens op /8. Dan gaat het alsnog fout ![]() | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2006 @ 18:49 |
quote:Ik heb niet altijd een rekenmachine bij me, en bij sommige examens zijn ze niet toegestaan. | |
BiMeWet | maandag 3 april 2006 @ 18:49 |
![]() | |
Devrim_ | maandag 3 april 2006 @ 18:49 |
quote:Whehe...ik niet ![]() | |
Disciple_of_Guinness | maandag 3 april 2006 @ 18:50 |
quote:Sorry komt door mijn schop, had ff niet in de Klaagbank gekeken. | |
Devrim_ | maandag 3 april 2006 @ 18:50 |
quote:Zo is het wel 9 natuurlijk | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2006 @ 18:52 |
Ja, en als m'n tante een lul had was het m'n oom. Dat staat er toch niet ? | |
Sport_Life | maandag 3 april 2006 @ 18:52 |
quote:Dat zei ik ![]() | |
Herkauwer | maandag 3 april 2006 @ 18:53 |
quote:Tenzij ze aangetrouwd is, grote kans dat je oom dan een vrouw was getrouwd ![]() | |
Herkauwer | maandag 3 april 2006 @ 18:53 |
quote:Ow ja! ![]() | |
Sport_Life | maandag 3 april 2006 @ 18:55 |
quote:Beetje ingewikkelde zinsconstructie met dat "tenzij" en "niet", maar het klopt wel ![]() | |
Herkauwer | maandag 3 april 2006 @ 18:56 |
quote:Maar rekenen kan ik wel ![]() | |
Devrim_ | maandag 3 april 2006 @ 18:57 |
quote:Je tante heeft een lul ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Sport_Life | maandag 3 april 2006 @ 18:58 |
quote:Dat hoop ik voor je, als je niet weet hoe een rekenmachine werkt ![]() | |
Ofyles2 | maandag 3 april 2006 @ 19:22 |
quote:Ik ben het er absoluut mee eens, maar de methode 'Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord' kan weer eens ge-upgraded worden, omdat ik hier zie, dat er bij bosjes rekenfouten worden gemaakt omtrent deze som. | |
Mirage | maandag 3 april 2006 @ 19:25 |
quote:'Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord", klopt zowieso voor geen meter. 5-3+2 = 4 niet 5-3+2=0 ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2006 @ 19:27 |
quote:Je moet het dan ook lezen als "vermenigvuldigen en delen komt voor optellen en aftrekken" | |
HuHu | maandag 3 april 2006 @ 19:28 |
quote:Je moet ook de V en D samennemen, evenals de O en A. Dat heeft je meester of juf er vast ook wel bij verteld. | |
Mirage | maandag 3 april 2006 @ 19:41 |
quote:natuurlijk ! ![]() Maar dàt is juist waar veel mensen de fout mee in gaan. Ze nemen dit ezelsbruggetje hardstikke letterlijk. Ik heb veel leerlingen meegemaakt die juist dit deel niet mee hebben gekregen. | |
Keileweg-ethicus | maandag 3 april 2006 @ 20:09 |
Meneer Van Dale is verouderd. Het is nu: Machtsverheffen en Worteltrekken, in de volgorde van de som Vermenigvuldigen en Delen, in de volgorde van de som Optellen en Aftrekken, in de volgorde van de som Bij dingen als logaritmen moet je een beetje nadenken, in dit geval komt het vóór vermenigvuldigen, omdat logaritmen de omkeerfuncties zijn van machtsfuncties... toch? | |
wdn | maandag 3 april 2006 @ 20:16 |
gelly: niet helemaal. Vermenigvuldigen komt voor delen en delen komt voor optellen en aftrekken. Indien je werkt met een 'precision' is het eerste gedeelte cruciaal ![]() Bij een 'precision' van 0 is 100*10/3 (333) iets anders dan 10/3 * 100 (300) Oh en het rijtje volledig: M(achtsverheffen) v(ermenigvuldigen) D(elen) W(orteltrekken) O(ptellen) A(ftrekken) | |
Keileweg-ethicus | maandag 3 april 2006 @ 20:27 |
quote:Dat is dus verouderd. | |
WiskundeKnobbel | maandag 3 april 2006 @ 20:33 |
Ook zoiets: het niet (doordacht) kunnen rekenen met gemiddelden. Zo zag ik laatst iemand blind gemiddeldes optellen om daar hele rare (wiskundig niet te verantwoorden) discussies uit te trekken:quote:Schande voor het Neerlandsch onderwijs. Gelukkig zijn er nog mensen zoals de TS, hulde. [ Bericht 0% gewijzigd door WiskundeKnobbel op 03-04-2006 20:43:08 ] | |
wdn | maandag 3 april 2006 @ 21:12 |
quote:Blijkbaar ![]() Enige reden waarom ze dit hebben gewijzigd? | |
dwerg | maandag 3 april 2006 @ 21:14 |
quote:Hoe moeten de leraren anders de rekensommen oplossen? | |
Keileweg-ethicus | maandag 3 april 2006 @ 21:17 |
quote:Geen flauw idee. | |
WiskundeKnobbel | maandag 3 april 2006 @ 21:17 |
quote:Ze kunnen het altijd nog aan het slimste jongetje van de klas vragen. | |
Zyggie | maandag 3 april 2006 @ 23:16 |
Aftrekken boven alles. ![]() | |
X_X | maandag 3 april 2006 @ 23:40 |
quote:?? | |
MLF | dinsdag 4 april 2006 @ 18:40 |
quote:in Achmea kennis quiz was dus ook die fout gemaakt en het werd nog goed gerekend ook dom dom dom | |
Natalie | dinsdag 4 april 2006 @ 18:44 |
In hoofdrekenen ben ik nooit goed geweest. Lang leve het moment dat we eindelijk de beschikking kregen over een rekenmachine. Eenvoudige sommetjes gaan nog wel, maar voor de rest vind ik een rekenmachine zeer geschikt. | |
Natalie | dinsdag 4 april 2006 @ 18:45 |
quote:Ze zijn met die quiz sowieso heel soepel. Charzia roept van tevoren nog dat ze iets goed moeten spellen bijv. en dan schrijven ze 't fout, en wordt 't toch goed gerekend. 't Verbaast me niets dat ze ook zo te werk gaan bij bijv. sommen. | |
Metro2005 | woensdag 5 april 2006 @ 14:08 |
quote:Alsof je dat uit je hoofd kan ![]() Logisch dat ze bedoelden eerst 89-17 en dan delen door 8 Al moet het 'officieel' wel zoals jij zegt. Delen en vermenigvuldigen voor optellen of aftrekken. (overigens altijd een rare regel gevonden, zet dan de som in de juiste volgorde ![]() Volgens Google is het ook : 89 - (17 / 8) = 86.87500 | |
technofreak86 | woensdag 5 april 2006 @ 15:22 |
quote:het klopt gewoon hoor. 5-3+2=4 ookal ga je eerst optellen dan krijg je -3+2 = -1 en dan 5-1=4 | |
Alicey | woensdag 5 april 2006 @ 17:39 |
Zo moeilijk is hoofdrekenen toch niet? ![]() Stel dat je 20 hoofden hebt, en je telt daar 18 hoofden bij op.. | |
Herkauwer | woensdag 5 april 2006 @ 17:41 |
quote:= -38 lichamen | |
freiss | woensdag 5 april 2006 @ 18:39 |
quote:Volgens mij is 10/3 (=3.3) * 100 nog steeds (333,3) net zoals 1000/3. | |
bier_hier | woensdag 5 april 2006 @ 19:17 |
naja hun niet rekenen , ik kan ben 18 , 6vwo en ik snap werkwoorden en zo niet , met -d -t en -dt ![]() maarjaaaaaaa maakt niet uit , je slaagt toch wel op vwo niveau | |
WiskundeKnobbel | woensdag 5 april 2006 @ 19:27 |
quote: ![]() | |
bier_hier | woensdag 5 april 2006 @ 19:35 |
quote:maar ik kan wel goed rekenen ![]() | |
wdn | woensdag 5 april 2006 @ 20:05 |
quote:Dat is een precision van 1 wat jij gebruiikt ![]() Python: rinzwind@diskworld:~$ python Python 2.4.2 (#2, Sep 30 2005, 21:19:01) [GCC 4.0.2 20050808 (prerelease) (Ubuntu 4.0.1-4ubuntu8)] on linux2 Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> a=10/3 >>> a=a*100 >>> print a 300 >>> a=10*100 >>> a=a/3 >>> print a 333 >>> >>> print type(a) <type 'int'> Ziet het verschil ![]() Wat ik postte is delen met integers en dan vervalt elke decimaal ![]() In eerste instantie lijkt het vreemd maar toch is het dat niet als je iets verder kijkt. | |
freiss | woensdag 5 april 2006 @ 20:23 |
quote:Ja, ok, met tussentijdse afronding dus wel ![]() | |
wdn | woensdag 5 april 2006 @ 21:04 |
Maakt niet uit ![]() rinzwind@diskworld:~$ python Python 2.4.2 (#2, Sep 30 2005, 21:19:01) [GCC 4.0.2 20050808 (prerelease) (Ubuntu 4.0.1-4ubuntu8)] on linux2 Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> print 10/3*100 300 >>> print 10*100/3 333 >>> integer/integer = integer ![]() >>> print 10.0*100/3 333.333333333 >>> print 10.0/3*100 333.333333333 real/integer = real ![]() Werkt zo in bijna elke programmeertaal (hoop ik) | |
X_X | woensdag 5 april 2006 @ 21:32 |
quote:Maar we hebben het toch juist over hoofdrekenen? Op de pc kan ik ook wel van alles met significantie uitvoeren ![]() Met je [GCC 4.0.2 20050808 (prerelease) (Ubuntu 4.0.1-4ubuntu8)] ![]() | |
Quiestisia | woensdag 5 april 2006 @ 21:35 |
Dat komt omdat tegenwoordig alles met een rekenmachine wordt uitgerekend op school, ik merk t zelf ook, hoofdrekenen gaat veel slechter!! | |
XiChico | woensdag 5 april 2006 @ 21:38 |
Ik bak niks van hoofdrekenen. Gelukkig heb ik een mobiel met rekenfunctie eh. ![]() | |
Noorman | woensdag 5 april 2006 @ 21:39 |
quote:Oneens. | |
Tuvai.net | woensdag 5 april 2006 @ 21:47 |
quote:Ga maar eens naar Amerika, daar is de syntaxis van rekensommen ook anders, en met haakjes. Wat ik overigens een veel fijnere syntaxis vindt dan onze onoverzichtelijke Nederlandse. Maar dat komt misschien ook omdat ik veel programmeer in m'n vrije tijd. ![]() | |
mrbombastic | maandag 10 april 2006 @ 13:43 |
Ik heb vorig jaar een keer tenenkrommend naar een aflevering van een spelshow voor kinderen zitten kijken op Nederland 3 geloof ik, kan nu even niet op de naam komen. Daar stond een jongen in de finale en de laatste vraag die hij moest beantwoorden was: "Hoeveel is 6/3*2 ? ". Die jongen zegt dus volkomen terecht 4. Maar nee, dit werd fout gerekend. Het goede antwoord zou 1 moeten zijn ![]() Door dat stelletje onbenullen ging een spelcomputer aan zijn neus voorbij. Wat ik me trouwens afvraag is of men die regel van Van Dale nog steeds op de basisschool aan kinderen leert, ipv het ezelsbruggetje: "Weg Met Die Vreemde Achterhaalde Onzin!" | |
hoM3r | maandag 10 april 2006 @ 13:52 |
Mijn broertje had het meest briljante antwoord denk ik: "Dan doe je eerst 17:8, en dan 89-ans" |