Aah weer wat geleerdquote:Op zondag 2 april 2006 21:49 schreef DaFan het volgende:
Gelukkig hoef je niet elke snaar apart te kopen, die zitten gewoon per 6 in een pakje
Volgende les:quote:
MAAR NATUURLIJK!quote:Op zondag 2 april 2006 21:50 schreef guitarist.nl het volgende:
heeft je gitaarleraar geen gitaar waar je ff op mag spelen ?
Ja, zoals ik al zei in de OP:quote:Op zondag 2 april 2006 21:57 schreef crackhead het volgende:
Een beetje gitarist heeft altijd nog wel een pakje snaren liggen.
Hoeft niet. Die pakt gewoon zijn 2e, 3e of 4e gitaar tot de tijd dat ie een keer een pakje snaren voor zijn 1e gitaar gaat halen...quote:Op zondag 2 april 2006 21:57 schreef crackhead het volgende:
Staat er in de opquote:Natuurlijk niet slim om reservesnaren te hebben
Je bespeeld een rijkeluis instrument, dan betaal je de snaren ook maarquote:Op zondag 2 april 2006 22:04 schreef Philosocles het volgende:
Mazzelpik
Bij sprong er een peperdure cellosnaar. Het ging behoorlijk vaag, enige uren na het spelen ineens een krakend geluid dat steeds harder werd; eer ik doorhad vanwaar het geluid kwam was het *pats*.
Het was gelukkig 'maar' de C-snaar. Ik heb een 6-snarig instrument; als de lage F was gebroken had ik er drie weken op mogen wachten - die zijn zo'n beetje alleen in Amerika te koop. Daar ga ik er dus toch maar alvast een paar van bestellen denk ik.De hele set was overigens 300 euro, afzetters.
Ja maar ik speel er armeluismuziek opquote:Op zondag 2 april 2006 22:06 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Je bespeeld een rijkeluis instrument, dan betaal je de snaren ook maar![]()
![]()
quote:Op zondag 2 april 2006 22:04 schreef Philosocles het volgende:
Mazzelpik
Bij sprong er een peperdure cellosnaar. Het ging behoorlijk vaag, enige uren na het spelen ineens een krakend geluid dat steeds harder werd; eer ik doorhad vanwaar het geluid kwam was het *pats*.Net zoiets als bij jou dus, alleen ik stond erbij toen het gebeurde.
Het was gelukkig 'maar' de C-snaar. Ik heb een 6-snarig instrument; als de lage F was gebroken had ik er drie weken op mogen wachten - die zijn zo'n beetje alleen in Amerika te koop. Daar ga ik er dus toch maar alvast een paar van bestellen denk ik.De hele set was overigens 300 euro, afzetters.
Draai er dan een stel gitaarsnaren op. Dat is veel goedkoper.quote:Op zondag 2 april 2006 22:04 schreef Philosocles het volgende:
Mazzelpik
Bij sprong er een peperdure cellosnaar. Het ging behoorlijk vaag, enige uren na het spelen ineens een krakend geluid dat steeds harder werd; eer ik doorhad vanwaar het geluid kwam was het *pats*.Net zoiets als bij jou dus, alleen ik stond erbij toen het gebeurde.
Hahaquote:Op zondag 2 april 2006 22:07 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Ja maar ik speel er armeluismuziek opJazz, funk, blues & rock.
Dat doet pijn aan m'n ogenquote:Op zondag 2 april 2006 22:02 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Had je hem een lange tijd niet gebruikt? Dan moet je de snaren ontspannen. Schijnt. Maar waarom sla je je gitaar niet gewoon kapot op de grond?
Veel leuker joh[afbeelding]
Dan moet je wat verder van je af proberen te slaan, of even een beetje de andere kant op kijken zodra de gitaar de grond raakt. Succesquote:
Voor de hoge E schijnt dat een mogelijkheid te zijn maar ik heb gelukkig een adresje in GB gevonden die goedkope echte cello E-snaren heeft. Verder ga ik die dure set natuurlijk nooit meer kopen. Ik bestelde ze bij een vioolwinkel met een tegoedbon en pas toen ze binnenkwamen hoorde ik de totaalprijs. Nou dan sla je wel ff stijl achterover. En de aankoop afblazen kon dus al niet meer.quote:Op zondag 2 april 2006 22:07 schreef crackhead het volgende:
[..]
Draai er dan een stel gitaarsnaren op. Dat is veel goedkoper.
Ja dat komt wel goed, heb een goed stemapparaatje die perfect aangeeft wanneer de gitaar goed gestemd isquote:Op zondag 2 april 2006 22:09 schreef Skv het volgende:
En als je een nieuwe dr op hebt gezet, elke dag even goed bijstemmen, er zit rek in nieuwe snaren
Haha.. ik moet zeggen dat je me uitgeluld hebtquote:Op zondag 2 april 2006 22:13 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Dan moet je wat verder van je af proberen te slaan, of even een beetje de andere kant op kijken zodra de gitaar de grond raakt. Succes![]()
Volgens het Nederlandse consumentenrecht wel hoorquote:Op zondag 2 april 2006 22:15 schreef Philosocles het volgende:
En de aankoop afblazen kon dus al niet meer.
Daar heb je misschien gelijk in ja.quote:Op zondag 2 april 2006 22:18 schreef crackhead het volgende:
[..]
Volgens het Nederlandse consumentenrecht wel hoor
Tip: Als je nieuwe snaren eropzet, dan moet je ze eerst 1 of anderhalve toon *hoger* stemmen dan ze moeten worden. Daarna (voorzichtig) even uitrekken: trek de snaar een paar centimeter (niet te ver!) van het fretboard af, op verschillende plekken. Dan zal de toon flink zakken omdat de snaren uitrekken. Bijstemmen, nog een keer rekken, en herhalen totdat ze niet meer ontstemmen. Sowieso, als je snaren stemt: altijd van onderaf, dus als een snaar te hoog staat gestemd, eerst een stukje lager stemmen zodat ie net te laag is, en daarna pas hoger stemmen tot ze goed zijn. Zo blijven ze veel beter gestemd.quote:Op zondag 2 april 2006 22:17 schreef renz0r het volgende:
[..]
Ja dat komt wel goed, heb een goed stemapparaatje die perfect aangeeft wanneer de gitaar goed gestemd is. Zo eentje die aan het geluid van de snaar kan horen hoe die is.
Hoeveel uur speel je gemiddeld per maand?quote:Op zondag 2 april 2006 23:06 schreef NoBody122 het volgende:
Prutsers hier
Ik heb mijn akoestische gitaar al zo'n 6 jaar en daar zitten nog altijd dezelfde snaren op, die werken overigens ook nog prima
Mijn elektrische heb ik inmiddels ook al zo'n 3 jaar, ook nog nooit snaren hoeven te vervangen
Dus hoe jullie t voor elkaar krijgen om het nog geeneens een half jaar vol te houden
Pff, 6 jaar met 1 paar snaren.quote:Op zondag 2 april 2006 23:06 schreef NoBody122 het volgende:
Prutsers hier
Ik heb mijn akoestische gitaar al zo'n 6 jaar en daar zitten nog altijd dezelfde snaren op, die werken overigens ook nog prima
Mijn elektrische heb ik inmiddels ook al zo'n 3 jaar, ook nog nooit snaren hoeven te vervangen
Dus hoe jullie t voor elkaar krijgen om het nog geeneens een half jaar vol te houden
Lijkt me stug, vroeger waren ze al 25 gulden, dus 15 euro zal een fatsoenlijk setje wel mogen kosten tegenwoordig.quote:Op zondag 2 april 2006 22:15 schreef vinge het volgende:
Eeh, snaren voor ene gitaar zijn zo'n vijf euro voor een setje (dus van elke snaar een)
Valt nog mee, mooiquote:Op zondag 2 april 2006 23:38 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Lijkt me stug, vroeger waren ze al 25 gulden, dus 15 euro zal een fatsoenlijk setje wel mogen kosten tegenwoordig.
Als je gitaartje altijd in je slaapkamertje blijft staan en je er een keer per week op speelt dan kan het best dat je er lang mee doet... maar ik weet zeker dat je snaren zwaar verroest zijn of iig ranzig zwart, en waarschijnlijk nauwelijks nog fatsoenlijk gestemd kunnen worden. En ze klinken zwaar kut, dat kan bijna niet anders. Maar misschien merk/hoor jij het verschil gewoon niet.quote:Op zondag 2 april 2006 23:06 schreef NoBody122 het volgende:
Prutsers hier
Te weinigquote:Op zondag 2 april 2006 23:08 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Hoeveel uur speel je gemiddeld per maand?
Tis dat je het niet wilt weten, anders had ik het je verteldquote:Op zondag 2 april 2006 23:11 schreef Skv het volgende:
[..]
Pff, 6 jaar met 1 paar snaren.
Wil ik niet weten hoe stroef en kut die snaren van je zijn.
Geluid zal ook wel niet meer optimaal zijn.
Zie hierbovenquote:Op maandag 3 april 2006 00:03 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Als je gitaartje altijd in je slaapkamertje blijft staan en je er een keer per week op speelt dan kan het best dat je er lang mee doet... maar ik weet zeker dat je snaren zwaar verroest zijn of iig ranzig zwart, en waarschijnlijk nauwelijks nog fatsoenlijk gestemd kunnen worden. En ze klinken zwaar kut, dat kan bijna niet anders. Maar misschien merk/hoor jij het verschil gewoon niet.
Ik ben idd niet bepaald zo'n punker die er als een gek op staat te raggen alsof het zo snel mogelijk stuk moetquote:En het maakt ook uit wat je speelt, van zacht fingerstyle tokkelwerk of simpel kampvuurgehark slijten je snaren minder snel dan van heavy funkslagjes of extreem getrek en gepluk aan snaren...
Ah, je kan gewoon niet met een plectrum overweg! Zeg dat dan!quote:Op maandag 3 april 2006 00:56 schreef NoBody122 het volgende:
Ik ben idd niet bepaald zo'n punker die er als een gek op staat te raggen alsof het zo snel mogelijk stuk moet
Dire Straits is met name mijn ding
Hoezo, moet je met een plectrum dan per definitie hard raggen?quote:Op maandag 3 april 2006 01:37 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ah, je kan gewoon niet met een plectrum overweg! Zeg dat dan!
Nee maar Dire Straits speel je natuurlijk zonder plectrumquote:Op maandag 3 april 2006 04:38 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Hoezo, moet je met een plectrum dan per definitie hard raggen?
boeienquote:Op zondag 2 april 2006 21:48 schreef renz0r het volgende:
Grrrrr daar baal ik dus ontzettend van
Morgen weer mn wekelijkse gitaarles dus ik wilde vanavond ff uitgebreid oefenen. Tref ik mn geliefde gitaar aan met een gesprongen snaar...WTF hoe kan dat nou! Vanmiddag was die nog in een normale toestand en nu opeens gesprongen
Heb geen extra snaren dus daar ben ik klaar mee. Speel ook nog maar een klein half jaartje, dus ditheb ik nog nooit meegemaakt. Morgen gaan de winkels om 13.00u open en dan zit ik precies op school. En nee, dat skip ik niet, laat geen tentamen daarvoor skippen. Hopelijk heeft mn leraar een extra snaar, anders kan ik dus morgen niet lessen....Het is al fuking duur maar toch.
Gelijk de eerstvolgende les inplannen hoe je gitaarsnaren moet spannen. Handig om te weten. Tevens van de week van iedere snaar ff reserves kopen.
Natuurlijk niet slim om geen reservesnaren te hebben, domweg nooit aan gedacht. Lesje nu wel geleerd.
Nu ga ik mn leraar niet meer bellen, beetje asotijd voor een zondag.
Ik zie morgen wel wat er gebeurt
Je bent een goede verliezer.quote:Op zondag 2 april 2006 22:17 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Haha.. ik moet zeggen dat je me uitgeluld hebt
Ze zeggen dat dat slecht voor de hals is! (Beide je gitaar kapot slaan en de snaren ontspannen)quote:Op zondag 2 april 2006 22:02 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Had je hem een lange tijd niet gebruikt? Dan moet je de snaren ontspannen. Schijnt. Maar waarom sla je je gitaar niet gewoon kapot op de grond?
Veel leuker joh[afbeelding]
Ik zet er ook niet altijd meteen een nieuw setje op, ligt eraan hoelang ze er al opzitten. Als ik al een halfjaar met één setje doet en er springt één (mijn B natuurlijkquote:Op maandag 3 april 2006 09:44 schreef Ciscus het volgende:
Wat een rare dingen hoor ik hier, zo zie je maar dat iedereen het op z'n eigen manier doet.
In ieder gevl zou ik niet bij elke geknapte snaar er een heel nieuw setje snaren opgooien, dat wordt een beetje duur. En zoals Freecell hierboven zegt....je hoort toch snel genoeg of je de goede kant opdraait. Het maakt mij niet uit of ik links of rechtsom draai.
Van de week eens nieuwe bassnaren op mijn Bnezje gegooid, wat een feest toch altijd weer.
de bassnaren hoef je niet zo vaak te vervangen. Het is wel beter om de G B en (hoge) E snaar te vervangen. Als er een kapot gaat volgt de rest meestal vanzelf.quote:Op zondag 2 april 2006 21:53 schreef DaFan het volgende:
[..]
Volgende les:
Het is wel het handigst om ze dan direct alle 6 te vervangen, hangt wel een beetje van de staat van de oude af. Vraag daar sowieso je leraar even naar
Kan een beetje gitarist niet alles spelen met vijf snaren?quote:Op zondag 2 april 2006 21:57 schreef crackhead het volgende:
Je bent redelijk beperkt hoor als er een snaar knapt. Ligt er ook aan welke muziek je speelt. Had ik dus laatst toen men hoge e-snaar geknapt was (altijd diequote:Op dinsdag 4 april 2006 11:47 schreef Doderok het volgende:
[..]
Kan een beetje gitarist niet alles spelen met vijf snaren?![]()
Een violist heeft aan één snaar nog genoeg (heeft men mij ooit wijsgemaakt, geloof er niet veel van)
Met 5 snaren spelen is zwaar kut eigenlijk...omdat je heel veel niet meer kan spelenquote:Op dinsdag 4 april 2006 11:47 schreef Doderok het volgende:
[..]
Kan een beetje gitarist niet alles spelen met vijf snaren?![]()
Een violist heeft aan één snaar nog genoeg (heeft men mij ooit wijsgemaakt, geloof er niet veel van)
Jaquote:Op dinsdag 4 april 2006 18:09 schreef STAIRWARES het volgende:
niewsgierig: Als een gitaar snaar (dat zo strak gespannen is) springt he.
Kun je dat dan in je ogen krijgen?
quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:09 schreef STAIRWARES het volgende:
Zou je dan niet 'ns gaan kijken of het toevallig aan je gitaar ligt? Misschien 'n braampje op het brugzadel, ofzo... Gewoon even kijken of de snaren steeds op dezelfde plek/manier knappen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:54 schreef DuranK het volgende:
www.lordofthestrings.com
Lekker goed koopIk koop d'addario, die zijn rond de 5 euro.
En ik heb altijd ruzie met de hoge e-snaarAl paar keer meegemaakt dat er 2 binnen 10 minuten springen. Grmbl
![]()
Het 'grappige' is dat dit bij 2 verschillende gitaren is gebeurd. En ik heb ook geen scherpe randjes kunnen vinden ofzo. Vreemd. Of ik kan gewoon niet omgaan met van die dunne priel snaartjesquote:Op dinsdag 4 april 2006 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Zou je dan niet 'ns gaan kijken of het toevallig aan je gitaar ligt? Misschien 'n braampje op het brugzadel, ofzo... Gewoon even kijken of de snaren steeds op dezelfde plek/manier knappen.
Lordofthestrings is idd een perfecte plek voor snaren. Gigantisch aanbod (ze verkopen oa optima gold strings), lage prijs (Bij duurdere merken al snel 'n tientje onder de prijs van normale muziekwinkel) en snel in huis via de briefpost (volgende ochtend in huis, je hoeft pas na de verzending te betalen)
mijn god, ik heb zojuist op google gezocht op 'metal g string'quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:37 schreef Oosthoek het volgende:
Weet iemand hier toevallig hoe een metaal omwonden G snaar heet voor een spaanse gitaar? Heb er jaaaaren geleden ooit mee gespeeld en het klinkt een stuk zuiverder dan nylon. Zou er graag weer eens eentje uitproberen om te kijken hoe groot het verschil nou eigenlijk was.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:42 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
mijn god, ik heb zojuist op google gezocht op 'metal g string'
Heb inmiddels een andere zoektechniek aangemeten jaquote:Op dinsdag 4 april 2006 18:55 schreef Jordy-B het volgende:
Ik zou het een wound G string noemen, maar je vindt dat meer bij metalen snaren dan bij nylon.
Dat vroeg ik me ook wel af, raken mensen ooit gewond als hun snaar springt? Hoe ver rekt een snaar uit als je 'em opspant? Is dat millimeters of centimeters? (als het maar millimeters zijn dan zit er niet genoeg energie in veronderstel ik)quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:09 schreef STAIRWARES het volgende:
Hmm, vraag me wel sterk af hoe het kan dat de G bijna even dik is als de lage E. Verkeerde tabel? Heb wel een setje besteldquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:02 schreef Jordy-B het volgende:
Deze misschien? Van Savarez...
http://lordofthestrings.nl/lots/RAPRD/11000351.html
Heb wel eens de hoge E in m´n smoelwerk gehad. Ook absoluut geen aanrader. Had een mooie striem op mn wang.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:37 schreef Jordy-B het volgende:
Ik heb wel 'ns een behoorlijke tik over de vingers gehad van een geknapte snaar... niet echt prettig...
quote:Op zondag 2 april 2006 22:17 schreef renz0r het volgende:
[..]
Ja dat komt wel goed, heb een goed stemapparaatje die perfect aangeeft wanneer de gitaar goed gestemd is. Zo eentje die aan het geluid van de snaar kan horen hoe die is.
Het is wel normaal dat de snaar zoveel mogelijk lijkt op een normale snaar, zodat het gevoel praktisch hetzelfde is. Bij klassieke gitaar is de G-snaar praktisch net zo dik als de lage E...quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:48 schreef Oosthoek het volgende:
Hier bijvoorbeeld: http://www.juststrings.com/ghs-2350.html
en hier: http://www.juststrings.com/lab-850w.html
Het is mi ook wel logisch. Een dikke snaar brengt een lagere toon voort op dezelfde spanning. Maargoed, ik wacht het wel af. Krijg ze binnenkort in de bus als het goed is
ja alleen heel andere stof.quote:Op woensdag 5 april 2006 22:54 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het is wel normaal dat de snaar zoveel mogelijk lijkt op een normale snaar, zodat het gevoel praktisch hetzelfde is. Bij klassieke gitaar is de G-snaar praktisch net zo dik als de lage E...
ernie ball?quote:Op woensdag 5 april 2006 22:49 schreef renz0r het volgende:
Topic niet ondertussen geschikt voor MUZ?
Nieuwe snaar zit erop, gelijk een setje snaren van 7.50 gekocht en ik heb weer heerlijk gespeeld
alsof dat boeit... Als je geschuurd nylon gewend bent, voelt zo'n stalen snaar praktisch hetzelfde.quote:
quote:Op woensdag 5 april 2006 22:54 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het is wel normaal dat de snaar zoveel mogelijk lijkt op een normale snaar, zodat het gevoel praktisch hetzelfde is. Bij klassieke gitaar is de G-snaar praktisch net zo dik als de lage E...
Jup, standaard akoestische.quote:
Ik heb ook 4 jaar lang geleerd op een nylon acoustische en daarna een elektrische gepakt.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:22 schreef renz0r het volgende:
[..]
Jup, standaard akoestische.
Daar leer in mn skills op. Later in het jaar wil ik een electrische nemen
Daar heb ik afgelopen maandag tijdens de les voor het eerst op gespeeld, ff van mn leraar geleend. Aardig gek!
Klassiek <> acoustisch.quote:
Ga spelen joh ^^quote:Op maandag 3 april 2006 09:16 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Nee maar Dire Straits speel je natuurlijk zonder plectrum![]()
quote:Op woensdag 5 april 2006 23:52 schreef Gapert het volgende:
[..]
Ga spelen joh ^^
Dire straits kun je net zo lekker met een plectrum spelen. En wat de rest van de topic betreft... ik speel 12 jaar gitaar en ik heb gemiddeld een jaar met een set snaren gedaan. Op de acoustische iets langer omdat ik die snare niet pull.
Oh ja hoor, maar omdat ze atijd in dezelfde ruimte staan, en dus niet met temperatuurverschillen e.d. te maken hebben blijven ze redelijk lang goedquote:Op woensdag 5 april 2006 23:54 schreef Doodmetaal het volgende:
[..].. Jij houdt niet van het heerlijke geluid van nieuwe snaren?
iedereen die een beetje serieus speelt, het ding intensief gebruikt komt toch wel aan een setje nieuwe per 2/3 maanden hoor, zeker als je steel string acoustisch speelt, zweet komt in de naden van de snaar waardoor ze stuk worden en roesten (doe altijd je snaren met een doek af na het spelen), bovendien worden ze vet dof. Je kan bijvoorbeeld ook Elixer snaren kopen met een extra coating, maar een echte man offert z'n sound niet op aan langere levensduur :p. Nylon is een mindere ramp IMO.quote:Op maandag 3 april 2006 00:56 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Te weinig
[..]
Tis dat je het niet wilt weten, anders had ik het je verteld
p.s. dat valt dus reuze mee, zijn nog prima speelbaar.. Maar het is idd wel zo dat ik er, zo gauw ik er aan toe kom, nieuwe op laat zetten (leek me geen verkeerd plan)
[..]
Zie hierboven
[..]
Ik ben idd niet bepaald zo'n punker die er als een gek op staat te raggen alsof het zo snel mogelijk stuk moet
Dire Straits is met name mijn ding
Dat lijkt me wat overdreven. Intoneren is geen rocketscience en iedereen kan een doek nemen, er wat speciale olie op doen en je hals inoliën. Ik vind het raar om hier +/- 17 euro meer voor te betalen .quote:Op donderdag 6 april 2006 01:07 schreef SaferSephy het volgende:
[..]
iedereen die een beetje serieus speelt, het ding intensief gebruikt komt toch wel aan een setje nieuwe per 2/3 maanden hoor, zeker als je steel string acoustisch speelt, zweet komt in de naden van de snaar waardoor ze stuk worden en roesten (doe altijd je snaren met een doek af na het spelen), bovendien worden ze vet dof. Je kan bijvoorbeeld ook Elixer snaren kopen met een extra coating, maar een echte man offert z'n sound niet op aan langere levensduur :p. Nylon is een mindere ramp IMO.
Bij mijn electrische heb ik laatst voor 23 euri het ding een onderhouds beurt gegeven. Volledig geintoneerd, de hals lekker ingeolied en een setje D'addario .10 er op...ding weer om te smullen...dit ga ik denk ik elke keer doen als ik nieuwe snaren nodig heb.
eensquote:Op donderdag 6 april 2006 04:14 schreef Gyan het volgende:
[..]
Dat lijkt me wat overdreven. Intoneren is geen rocketscience en iedereen kan een doek nemen, er wat speciale olie op doen en je hals inoliën. Ik vind het raar om hier +/- 17 euro meer voor te betalen .
ik vind dat geen spelen met een plectrum.. Ik speel eigenlijk te weinig gitaar. Ik ga dat ding toch maar weer eens afstoffen denk ikquote:Op woensdag 5 april 2006 23:52 schreef Gapert het volgende:
[..]
Ga spelen joh ^^
Dire straits kun je net zo lekker met een plectrum spelen. En wat de rest van de topic betreft... ik speel 12 jaar gitaar en ik heb gemiddeld een jaar met een set snaren gedaan. Op de acoustische iets langer omdat ik die snaren niet pull.
tja hij klinkt nu voor geen meter dus ik blijf even bij het apparaatjequote:Op donderdag 6 april 2006 10:36 schreef Doodmetaal het volgende:
Ik denk dat je het beter wel op gehoor kan leren van stemapparaten wordt je zo lui en je gehoor wordt er niet beter van.
Ik gebruik m'n stemsoftware enkel voor het stemmen van de lage E-snaar (maar ik gebruik ook nog wel 'ns een midi-bestandje oid.).quote:Op donderdag 6 april 2006 11:16 schreef The6thgate het volgende:
[..]
tja hij klinkt nu voor geen meter dus ik blijf even bij het apparaatje![]()
Zitten de batterijen er wel in?quote:Op donderdag 6 april 2006 10:05 schreef The6thgate het volgende:
ik dacht ga mn gitaar s met de hand stemmen. gevolg: hele ding klinkt voor geen meter meertis alleen wel kut dat mn stemapparaat verdomme weigert op de aan-knop te reageren
kan k daar weer voor terug naar de winkel
Anders doe je het omslachtigquote:Op donderdag 6 april 2006 12:13 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik gebruik m'n stemsoftware enkel voor het stemmen van de lage E-snaar (maar ik gebruik ook nog wel 'ns een midi-bestandje oid.).
Vervolgens stem ik op de volgende manier op gehoor:Hoge e-snaar stemmen aan de harmonie op de 5e fret van de lage E. D-snaar 2e fret stemmen aan de harmonie op de 12e fret van de lage E. B-snaar 3e fret stemmen aan de harmonie op de 12e fret van de D-snaar. G-snaar 7e fret stemmen aan de harmonie op de 12e fret van de D-snaar. A-snaar harmonie op de 12e fret stemmen aan de G-snaar 2e fret.
Dit geeft voor mij verreweg het beste resultaat.
't is niet echt omslachtig, als je 'n goed resultaat wil... En m'n gehoor wint het (wat temperament betreft) wel van 'n stemapparaat. Da's in ieder geval mijn ervaring.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:59 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Anders doe je het omslachtig
Stemmen op gehoor is handig. Je gehoor wint het echter nooit van een goed stemapparaatje.
Ik doe het bijna het zelfde. Ik stem men hoge e-snaar. En dan gebruik ik die flagioletten op de 12e frets, of 5e.quote:Op donderdag 6 april 2006 12:13 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik gebruik m'n stemsoftware enkel voor het stemmen van de lage E-snaar (maar ik gebruik ook nog wel 'ns een midi-bestandje oid.).
Vervolgens stem ik op de volgende manier op gehoor:Hoge e-snaar stemmen aan de harmonie op de 5e fret van de lage E. D-snaar 2e fret stemmen aan de harmonie op de 12e fret van de lage E. B-snaar 3e fret stemmen aan de harmonie op de 12e fret van de D-snaar. G-snaar 7e fret stemmen aan de harmonie op de 12e fret van de D-snaar. A-snaar harmonie op de 12e fret stemmen aan de G-snaar 2e fret.
Dit geeft voor mij verreweg het beste resultaat.
Een stemapparaat is NOOIT 100% nauwkeurig. Als je les hebt bij cor mutsters is het eerste wat je moet doen onderhand, je stemapparaat weggooien want je moet het gewoon op gehoor doenquote:Op donderdag 6 april 2006 22:59 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Anders doe je het omslachtig
Stemmen op gehoor is handig. Je gehoor wint het echter nooit van een goed stemapparaatje.
Je gehoor is ook niet 100% nauwkeurig.quote:Op donderdag 6 april 2006 23:12 schreef DuranK het volgende:
[..]
Een stemapparaat is NOOIT 100% nauwkeurig. Als je les hebt bij cor mutsters is het eerste wat je moet doen onderhand, je stemapparaat weggooien want je moet het gewoon op gehoor doen![]()
quote:Op zondag 2 april 2006 22:17 schreef renz0r het volgende:
[..]
Als je 1 snaar goed hebt, kun je de rest met gemak 100% nauwkeurig stemmen. Goed luisteren naar de interferentie als je 2 snaren op dezelfde toon aanslaat (of met 1 toon en een flageolet, nog beter.)quote:Op donderdag 6 april 2006 23:22 schreef Tobbes het volgende:
Je gehoor is ook niet 100% nauwkeurig.
En als je vervolgens niet slaagt als muzikant omdat je altijd op valse snaren speelt, dan geeft 'ie niet thuis zeker..quote:Op donderdag 6 april 2006 23:12 schreef DuranK het volgende:
[..]
Als je les hebt bij cor mutsters is het eerste wat je moet doen onderhand, je stemapparaat weggooien want je moet het gewoon op gehoor doen![]()
Waarom knip je überhaupt snaren doormidden?quote:Op donderdag 6 april 2006 23:42 schreef MOD het volgende:
Mocht topicstarter zich nogsteeds enorm kneuzerig voelen na het snarenincident...
Het valt nog wel mee..
Was ik net lekker bezig mn snaren te verwisselen. Begon ik aan de laatste snaar, andere 5 zaten er al op. wat doe ik, Knip ik ipv de e snaar, de verse B doormidden! Kan ik morgen weer nieuwe halen
Een gespannen snaar doorknippen is niet al te best voor je instrument. Er staat behoorlijk wat spanning op de snaren en de nek (er zit bij stalen snaren niet voor niets 'n truss rod in). Als je snaren doorknipt, raakt de nek in één klap 'n stuk tegendruk van de snaren kwijt, waardoor 'ie kan kromtrekken.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:44 schreef MOD het volgende:
Niet draaien scheelt weer tijd..
Het is niet goed voor je gitaar, maar als je 1 van de 6 doorknipt, dan gaat ie niet kromtrekken hoor. Lekker gitaartje zou dat zijnquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:44 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een gespannen snaar doorknippen is niet al te best voor je instrument. Er staat behoorlijk wat spanning op de snaren en de nek (er zit bij stalen snaren niet voor niets 'n truss rod in). Als je snaren doorknipt, raakt de nek in één klap 'n stuk tegendruk van de snaren kwijt, waardoor 'ie kan kromtrekken.
Een stringwinder (zo'n opwinddingetje) kost trouwens slechts ¤0,75 bij lordofthestrings...
ik bijv !quote:Op zondag 2 april 2006 22:00 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Hoeft niet. Die pakt gewoon zijn 2e, 3e of 4e gitaar tot de tijd dat ie een keer een pakje snaren voor zijn 1e gitaar gaat halen...
Snaren hebben meestal nog een beetje rek, gewoon even blijven stemmen tot 'ie weer in stemming staat dusquote:Op zaterdag 8 april 2006 22:51 schreef Perith het volgende:
ók nu heb ik ze opnieu dr in gezet en vastgemaakt, maar ik krijg ze niet gestemd zoals ze horen..:S ligt zeker aan mij of aan mn stemapparaatje of de combo van beide:P
door het brugzadel naar voren/naar achteren te bewegen (!)quote:Op zondag 9 april 2006 19:36 schreef MOD het volgende:
Je intonatie kan ook fout zijn.
Dan moet je de snaarlengte veranderen..
quote:Op donderdag 6 april 2006 23:42 schreef MOD het volgende:
Mocht topicstarter zich nogsteeds enorm kneuzerig voelen na het snarenincident...
Het valt nog wel mee..
Was ik net lekker bezig mn snaren te verwisselen. Begon ik aan de laatste snaar, andere 5 zaten er al op. wat doe ik, Knip ik ipv de e snaar, de verse B doormidden! Kan ik morgen weer nieuwe halen
Het raggen gaat al snel harder met optredens hè.quote:Op donderdag 6 april 2006 00:03 schreef Doodmetaal het volgende:
Ik breek mijn snaren niet zo vaak, maar als ik optreed willen ze altijd breken.
Ja nou blame it on rock 'n roll.quote:Op maandag 10 april 2006 12:49 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Het raggen gaat al snel harder met optredens hè.'t Is dan ook altijd aan te raden je podiumvolume aan te passen aan je normale (thuis)spel en je daar aan houden. Ik weet het, dat is lastig - ga je d'r namelijk te snel overheen dan draait de geluidsman je terug en moet je wel op volle kracht raggen. Het kost dan ook enige discipline, maar daar krijg je wel dynamiek voor terug.
Ik heb een keer m'n strijkstok aan gort geslagen bij een optreden; een wat duurdere grap dan snaren. Een nogal snelle heavy versie van Eleneor Rigby. Met dank aan de Apocalyptica-invloed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |