Fraaie film en natuurlijk erg karikaturaal, maar zoals met alle karikaturen; ze bestaan ook in het echt.quote:Op zondag 2 april 2006 13:23 schreef Speth het volgende:
De hele discussie en de manager die bij Buitenhof was uitgenodigd deed me erg denken aan de film Office Space... Of zou het toch zo niet zijn?
Is dat laatste misschien niet het probleem? Het gebrek aan echte vakmensen. In de IT (slecht voorbeeld wellicht) kun je die nl. met een kaarsje zoeken. Of zou het zo zijn dat vakmensen goed zijn in hun vak, maar niet in het managen er van?quote:Hoeveel nut hebben managers, en is het niet beter om terug te gaan naar meer eenvoudige, transparante organisatiestructuren met weinig managers en veel autonomie van vakmensen?
Duidelijk verhaal, maar hoe komen we nu van ze af? Ik denk dat daar het ware probleem te vinden is; doordat ze "eeuwig" bezig zijn op basis van spreadsheets en dergelijke te sturen is hun werk nooit af en komen er alleen maar meer van dat soort types. Ergens lijkt het ook wel een samenzwering of epidemie; heb je 1 zo'n persoon op hoog niveau, dan lijken ze zich vanzelf te vermenigvuldigen.quote:Op zondag 2 april 2006 13:49 schreef sigme het volgende:
Mijn ervaring, als medewerker van de kwaliteitsbewaking van een (onderdeel van) een multinational, zegt dat managers willen sturen. Dus willen ze kunnen sturen, willen ze een doel.
Omdat te bereiken willen ze metingen en targets. Uit aard der zaak zijn dit cijfers. Al hun inspanningen richten zich op het verkrijgen van cijfers. Een automatisering heeft *niet* als doel het werk te verbeteren of versnellen, maar het beter te kunnen sturen en meten. Eventueel extra personeel of nieuwe functies zijn ook om beter te kunnen sturen.
Ze zeggen (en geloven oprecht) dat al dat gestuur en gemeet en gecijfer is om uiteindelijk het werk beter makkelijker sneller klantvriendelijker inhoudelijker etc te maken. Maar nu (en dat duurt al zo'n 20 jaar, en het zal wel nog 20 jaar duren) moet er eerst geïnvesteerd worden in: meten opdat we beter kunnen sturen en in meer stuurlui, en in meer en betere rapportages. ("Anders weten we niet wat de uitgangssituatie is, weten we niet hoe we verbetering bereiken, weten we niet waarover we praten") Daaraan wordt alle tijd, geld en energie besteed. Als het al ooit resultaat gaat hebben (wat ik niet verwacht) zal het in ieder geval geen goedkope manier zijn geweest om het te bereiken.
Gebrek aan vakmensen? Nou nee, eerder gebrek aan het investeren in mensen in het algemeen. Aan allerlei onnozele zaken mogen bakken vol geld worden uitgegeven, maar aan het verbeteren van je mensen kennelijk niet.quote:Op zondag 2 april 2006 14:01 schreef rekenwonder het volgende:
Is dat laatste misschien niet het probleem? Het gebrek aan echte vakmensen. In de IT (slecht voorbeeld wellicht) kun je die nl. met een kaarsje zoeken. Of zou het zo zijn dat vakmensen goed zijn in hun vak, maar niet in het managen er van?
Heb ik weinig aan toe te voegen.quote:Op zondag 2 april 2006 13:49 schreef sigme het volgende:
Mijn ervaring, als medewerker van de kwaliteitsbewaking van een (onderdeel van) een multinational, zegt dat managers willen sturen. Dus willen ze kunnen sturen, willen ze een doel.
Omdat te bereiken willen ze metingen en targets. Uit aard der zaak zijn dit cijfers. Al hun inspanningen richten zich op het verkrijgen van cijfers. Een automatisering heeft *niet* als doel het werk te verbeteren of versnellen, maar het beter te kunnen sturen en meten. Eventueel extra personeel of nieuwe functies zijn ook om beter te kunnen sturen.
Ze zeggen (en geloven oprecht) dat al dat gestuur en gemeet en gecijfer is om uiteindelijk het werk beter makkelijker sneller klantvriendelijker inhoudelijker etc te maken. Maar nu (en dat duurt al zo'n 20 jaar, en het zal wel nog 20 jaar duren) moet er eerst geïnvesteerd worden in: meten opdat we beter kunnen sturen en in meer stuurlui, en in meer en betere rapportages. ("Anders weten we niet wat de uitgangssituatie is, weten we niet hoe we verbetering bereiken, weten we niet waarover we praten") Daaraan wordt alle tijd, geld en energie besteed. Als het al ooit resultaat gaat hebben (wat ik niet verwacht) zal het in ieder geval geen goedkope manier zijn geweest om het te bereiken.
Tja, het vaak ook een bepaald slag mensen dat manager wil worden. Dat is jammer, de beste managers zijn vaak mensen die zichzelf kunnen wegcijferen en mensen tot bloei laten komen in hun werk.quote:Op zondag 2 april 2006 15:36 schreef drexciya het volgende:
Het probleem is mede dat managers bang zijn voor mensen die wel weten waar ze het over hebben. Verder zijn ze tegenspraak gewend of kunnen ze er niet mee overweg. Een manager is er alleen maar om de randvoorwaarden neer te zetten en de resultaten te bewaken, voor de rest moet een manager opzouten, maar dat begrijpen ze niet. Door meer te gaan sturen negeren ze de competenties van de werknemers en verlagen ze alleen maar de productiviteit.
quote:Mijn ervaring met managers is dat ze eerst hun inkomen managen, hun positie veilig stellen en hun zin doordrijven.
quote:Zonder inhoud
Beatrijs Ritsema
De deprimerendste uitspraak van de afgelopen week kwam van een achttienjarige die net z'n VWO-examen had gehaald: `Ik wil graag manager worden - mensen aansturen, daar zie ik wel wat in.' Achttien jaar en geslaagd voor je eindexamen. Ik denk niet dat er één periode in het leven is, waarop een mens meer mogelijkheden heeft om zichzelf uit te vinden dan in de zomervakantie na het eindexamen. Je hebt voldaan aan de verplichtingen van het kind zijn en je kunt nu iets uitzoeken dat bij je past. Nog even ligt alles open: je kunt kok worden, medicijnen of sterrenkunde studeren, de beeldende kunst in of de advocatuur of toch maar de filologie. En wat wordt het? `Ik ga later mensen aansturen.' Inhoudslozer en gezapiger is nauwelijks denkbaar. Op welk gebied het `aansturen' plaatsvindt doet blijkbaar niet ter zake. Matrozen? Postbodes? Kledingverkopers? Dondert niet. Aansturen, die handel.
Een achttienjarige met een aanstuur-ideaal - wat moet ik me daarbij voorstellen? Kinderen onderwijzen, prima. Oudjes revitaliseren, gevangenen reclasseren, psychiatrische patiënten begeleiden, allemaal bezigheden waarvoor een zekere deskundigheid nodig is. Maar zomaar willekeurige mensen willen aansturen komt neer op de baas willen spelen wegens het geld en de status.
Langzaam verdwijnt de inhoudelijkheid uit het toekomstbeeld van jongeren en trouwens ook uit het onderwijs. De belangstelling voor praktische opleidingen, waarin techniek een rol speelt, daalt gestaag. Zestien- of zeventienjarigen die het leuk vinden om aan auto's en motoren te sleutelen, kiezen niet de opleiding waarin ze de finesses van de auto leren beheersen, maar iets zogenaamd hogers met meer theorie, omdat ze later zonder vuile handen en zonder kennis de baas willen zijn van een garage. Dit is niet alleen een probleem in het beroepsonderwijs. Ook in het hoger onderwijs zijn de vage, niet-inhoudelijke richtingen veel populairder dan de toegespitste opleidingen. Iedereen gaat bestuurskunde studeren, of internationale betrekkingen, communicatiewetenschap of culturele studies, en niemand doet nog wiskunde, Nederlands, biologie, geschiedenis of sociologie. In Delft laat de TU de toegangscriteria (van een exact examenprofiel) maar vallen om in 's hemelsnaam nog wat studenten binnen te krijgen. Weg- en waterbouwkunde heeft tenslotte ergens ook best wel iets artistieks.
De populariteit van de niet-inhoudelijke nonsensvakken is raadselachtig, omdat het zo overduidelijk is dat ze niet tot enige deskundigheid leiden. Wie zich bijvoorbeeld later voor het milieu wil inzetten, beschikt in de hoedanigheid van jurist of bioloog of scheikundige over veel meer expertise dan als interdisciplinair milieudeskundoloog zonder wetenschappelijke traditie. Kennelijk keren studenten zich af van inhoudelijke studierichtingen omdat ze bang zijn zich voor de toekomst vast te leggen. Iets modieus als `communicatiewetenschap' lijkt alle opties open te houden, terwijl `geschiedenis' maar tot één ding leidt: het leraarschap. Maar niemand is zich ervan bewust dat sowieso de helft van de afgestudeerden iets anders gaat doen dan waar hij/zij voor werd opgeleid. De keuze van een richting is dus minder een fuik dan zoal wordt aangenomen, wat betekent dat je maar beter iets inhoudelijks kunt kiezen. De een of andere marginale deskundigheid maakt iemand interessanter dan helemaal geen deskundigheid of de gevreesde deskundigheid van het `mensen aansturen'.
De nieuwe universitaire bama-structuur wil de inhoudelijkheid nog verder uitbannen door afzonderlijke studies te vervangen door brede profielen als `taal , communicatie'. De studenten zullen dol van vreugde zijn. Behalve die enkeling die Nederlands had willen doen. Met interactieve groepsdynamica kun je het vast even ver schoppen als met bestudering van de poëzie van Gorter. Maar de wetenschap verdwijnt.
Ja, en dat smoesje zie ik maar al te vaak. Heel opvallend vaak zelfs.quote:Op zondag 2 april 2006 20:22 schreef 7th_wave het volgende:
afgezien van de discussie of er teveel managers zijn vind ik niet dat belangrijke beslissingen door 'mensen op de werkvloer' moeten worden gemaakt. ik vond dat in de discussie in buitenhof terecht notitie werd gemaakt van het feit dat die tijd voorbij is, en dat docenten moeten samenwerken om een helder en eenduidig onderwijs te vormen.
de betreffende docent wilde graag alles zelf in de hand houden. de manier waarop hij dit bracht was mijns inziens te extreem, en derhalve vond ik dat zijn discussiepartner, die een stuk genuanceerder was, meer aansprekend.
Ik citeer voornamelijk wat er in de uitzending gezegd wordt, ik heb geen definitieve mening over dit probleem. Wel hoor ik van veel bedrijfskundestudenten dat hun studie overloopt met mensen die gewoon graag leiding willen geven omwille van status, wat me toch verkeerd lijkt.quote:Dus weet je wel waar je over praat?
De werkvloer is het belangrijkste van het bedrijf, daar wordt het product gemaakt.quote:Op zondag 2 april 2006 20:22 schreef 7th_wave het volgende:
afgezien van de discussie of er teveel managers zijn vind ik niet dat belangrijke beslissingen door 'mensen op de werkvloer' moeten worden gemaakt. ik vond dat in de discussie in buitenhof terecht notitie werd gemaakt van het feit dat die tijd voorbij is, en dat docenten moeten samenwerken om een helder en eenduidig onderwijs te vormen.
ik denk dat mensen vaak de intelligentie van managers onderschatten. als het allemaal zo simpel is dat zij het zelf kunnen bedenken, waarom zou een manager in die specifieke functie dan volledig blind zijn voor al die zaken die volstrekt logisch zijn. tuurlijk zullen er slechte/domme managers zijn, maar ik denk dat het percentage managers dat niet goed is in zijn functie significant lager is dan het percentage van de rest van de beroepsbevolking dat niet goed is in zijn werk. managers zijn immers hoger geschoold dan de gemiddelde arbeider, dus zullen zij doorgaans intelligenter zijn.quote:Op zondag 2 april 2006 22:56 schreef Astrix het volgende:
[..]
De werkvloer is het belangrijkste van het bedrijf, daar wordt het product gemaakt.
Helaas is het tegenwoordig zo dat de managers een bedrijf in een bedrijf zijn en dat is nog het belangrijkste ook.
Maar de werkvloer heeft de kennis en ervaring en als je dat niet gebruikt dan loopt de boel vast.
Een voorbeeld, stel je hebt een busbedrijf en er moeten nieuwe bussen komen waar let je dan op?
Een chauffeur let op een goede zit, goed overzicht en het goed functioneren van de bus.
Een manager let op de aanschafprijs, het verbruik en de onderhoudskosten.
Nou heeft die manager op de korte termijn gelijk maar op de lange termijn niet want waarschijnlijk krijgt hij te maken met ziekteverzuim, klachten van passagiers en meer schade dan normaal.
Zo is het ook op een school, een ziekenhuis en eigenlijk elke grot organisatie.
Ik denk juist dat ze het sterk overschatten. De meeste managers kunnen niet denken, alleen voorgekauwde theorien en modellen toepassen zonder enig idee te hebben wat ze aan het doen zijn en wat de consequenties zijn. Dit probleem ontstaat al tijdens de opleiding.quote:Op zondag 2 april 2006 23:00 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
ik denk dat mensen vaak de intelligentie van managers onderschatten.
Tuurlijk. Managers worden juist opgeleid om pragmatisch te werk te gaan en dus inzetbaar te zijn in tal van organisaties.quote:Op zondag 2 april 2006 23:34 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ik denk juist dat ze het sterk overschatten. De meeste managers kunnen niet denken, alleen voorgekauwde theorien en modellen toepassen zonder enig idee te hebben wat ze aan het doen zijn en wat de consequenties zijn. Dit probleem ontstaat al tijdens de opleiding.
begrijp me niet verkeerd. ik heb geen bijzonder hoge dunk van managers en alfa's in het algemeen, maar dat wil niet zeggen dat ze dommer zijn dan de gemiddelde arbeider.quote:Op zondag 2 april 2006 23:34 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ik denk juist dat ze het sterk overschatten. De meeste managers kunnen niet denken, alleen voorgekauwde theorien en modellen toepassen zonder enig idee te hebben wat ze aan het doen zijn en wat de consequenties zijn. Dit probleem ontstaat al tijdens de opleiding.
Dan is het imho geen managerquote:Op zondag 2 april 2006 23:34 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ik denk juist dat ze het sterk overschatten. De meeste managers kunnen niet denken, alleen voorgekauwde theorien en modellen toepassen zonder enig idee te hebben wat ze aan het doen zijn en wat de consequenties zijn. Dit probleem ontstaat al tijdens de opleiding.
Dan verval je al snel in het stakeholder vs. shareholder model cq germaans vs angelsaksisch model.quote:Op zondag 2 april 2006 23:48 schreef -scorpione- het volgende:
Het probleem is niet dat ze dommer zijn, alleen gebruiken managers vaak niet zo snel hun gezond verstand en zijn ze pragmatisch maar vallen ze veel te snel terug op modelletjes en berekeningen en kijken ze te weinig naar de situatie en de gevolgen van hun beslissingen. Vaak zien ze dan de sociale aspecten over het hoofd, deze zijn slechter meetbaar en komen in veel modellen daarom niet voor. Vooral managers met een sterk economische opleiding doen dit. Met name de Amerikaanse literatuur over shareholder value (en aanverwante literatuur zoals NPV) is een boosdoener hiervan. Het is een aantrekkelijk model, economisch, met getalletjes dus meetbaar (ook al moet je veel dingen vaak schatten dus een schijn meetbaarheid), simpel, geen moeilijke sociale aspecten (dat wordt overgelaten aan de markt), etc. Veel te veel studenten accepteren dit model veel te snel en stoppen dan met denken en laten de modellen het denkwerk doen.
Ik ben met richie rich eens dat dit geen managers zijn. Deze personen maken vaak meer kapot in een bedrijf dan dat ze bijdragen, helaas.
Teveel managers leidt tot bureaucratie en derhalve helemaal niet tot meer ruimte voor de markt.quote:Op maandag 3 april 2006 01:24 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dan verval je al snel in het stakeholder vs. shareholder model cq germaans vs angelsaksisch model.
Laatst is een studie gepubliceerd waar een verband werd gelegd tussen de daling van Duitsgerelateerde studies en de stijging mbt populairisme van het angelsaksisch systeem
Persoonlijk ben ik meer van het angelsaksische model, dus meer ruimte voor de markt en minder voor de oveheid
De case alhier betref een zo goed als overheidsscetor (onderwijs). Bij grote bedrijven lijkt bueaucratie inherent te zijn, maar als ik het vergelijk met hoe het gaat bij grote ministeries.....is het bij een bedrijf als Shell toch een stuk minder als bij zeg Vromquote:Op maandag 3 april 2006 01:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Teveel managers leidt tot bureaucratie en derhalve helemaal niet tot meer ruimte voor de markt.
Dat klopt, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de geheel andere positie van een ministerie. Dat moet uit de aard der zaak bureaucratisch zijn. Shell heeft die dringende noodzaak niet.quote:Op maandag 3 april 2006 01:30 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
De case alhier betref een zo goed als overheidsscetor (onderwijs). Bij grote bedrijven lijkt bueaucratie inherent te zijn, maar als ik het vergelijk met hoe het gaat bij grote ministeries.....is het bij een bedrijf als Shell toch een stuk minder als bij zeg Vrom
Dan blijft de vraag of die "dringende noodzaak" ene positieve uitvoering heeft op het beleid danwel het productquote:Op maandag 3 april 2006 01:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de geheel andere positie van een ministerie. Dat moet uit de aard der zaak bureaucratisch zijn. Shell heeft die dringende noodzaak niet.
Het product van een ministerie is normaal gesproken met handen en voeten gebonden aan allerhande regelgeving, die dwingt alles uitentreuren te verantwoorden; ja het product bestaat zelfs vaak slechts uit verantwoorden. De staatsmacht maakt dat dit vaak een verstandige keuze is (een ongecontroleerde en oncontroleerbare staat lijkt mij levensgevaarlijk), dit geldt natuurlijk niet voor een bedrijf (even afgezien van de controle op de boekhouding).quote:Op maandag 3 april 2006 01:46 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dan blijft de vraag of die "dringende noodzaak" ene positieve uitvoering heeft op het beleid danwel het product
Ik zeg van niet namelijk
en ziehier de voedingsbodem van liberalen/libertariers. HEt werken om te werken is imho uit ddeze tijd evenals het controleren om te controleren.quote:Op maandag 3 april 2006 01:53 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het product van een ministerie is normaal gesproken met handen en voeten gebonden aan allerhande regelgeving, die dwingt alles uitentreuren te verantwoorden; ja het product bestaat zelfs vaak slechts uit verantwoorden. De staatsmacht maakt dat dit vaak een verstandige keuze is (een ongecontroleerde en oncontroleerbare staat lijkt mij levensgevaarlijk), dit geldt natuurlijk niet voor een bedrijf (even afgezien van de controle op de boekhouding).
Controle op de boekhouding is anders zeer liberaal, zonder dat geen functionerende vennootschappen.quote:Op maandag 3 april 2006 01:56 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
en ziehier de voedingsbodem van liberalen/libertariers. HEt werken om te werken is imho uit ddeze tijd evenals het controleren om te controleren.
Mee eens, het ging ook meer om de functies van de ministeries zoals jij ze omschreef.quote:Op maandag 3 april 2006 01:57 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Controle op de boekhouding is anders zeer liberaal, zonder dat geen functionerende vennootschappen.
Maar wees maar blij dat boek 2 BW dwingende verplichtingen oplegt aan ondernemingen (de aandeelhouders hebben heus niet altijd zoveel macht dat ze alles kunnen afdwingen) om ook echt die boekhouding fatsoenlijk bij te houden. Regelgeving is niet per definitie verkeerd, je moet alleen maat houden.quote:Op maandag 3 april 2006 02:01 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Mee eens, het ging ook meer om de functies van de ministeries zoals jij ze omschreef.
Controle op de boekhouding van private ondernemingen zal ook veeluit voortkomen uit de eisen van aandeelhouders
Je weet niet of het bij Shell beter is omdat het bedrijf mega winsten maakt.quote:Op maandag 3 april 2006 01:30 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
De case alhier betref een zo goed als overheidsscetor (onderwijs). Bij grote bedrijven lijkt bueaucratie inherent te zijn, maar als ik het vergelijk met hoe het gaat bij grote ministeries.....is het bij een bedrijf als Shell toch een stuk minder als bij zeg Vrom
Hoge scholing heeft niks met intellegentie te maken, het gaat om een combinatie van factoren.quote:Op zondag 2 april 2006 23:00 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
ik denk dat mensen vaak de intelligentie van managers onderschatten. als het allemaal zo simpel is dat zij het zelf kunnen bedenken, waarom zou een manager in die specifieke functie dan volledig blind zijn voor al die zaken die volstrekt logisch zijn. tuurlijk zullen er slechte/domme managers zijn, maar ik denk dat het percentage managers dat niet goed is in zijn functie significant lager is dan het percentage van de rest van de beroepsbevolking dat niet goed is in zijn werk. managers zijn immers hoger geschoold dan de gemiddelde arbeider, dus zullen zij doorgaans intelligenter zijn.
In elk succesvol bedrijf luistert de bovenlaag heel goed naar de onderlaag want elk succesvol managment weet donders goed dat haar succes wordt bepaalt op de werkvloer.quote:Op maandag 3 april 2006 11:25 schreef Astrix het volgende:
[..]
Hoge scholing heeft niks met intellegentie te maken, het gaat om een combinatie van factoren.
Als een manager zich niks aantrekt van de geluiden van de werkvloer dan gebrikt hij niet de ervaring van die werkvloer en dat is dom en arrogant ( Ik heb een hoge opleiding dus ik weet alles).
Als je de werkvloer tegen je hebt dan zal die werkvloer in het gunstigste geval alleen doen wat hen gevraagd wordt en dat is nou niet bepaald bevordelijk voor het produceren. De manager moet dus met mensen om kunnen gaan en de manager moet mensen ook waarderen.
Helaas krijgt de manager opdracht van boven en die bovenste laag luistert niet naar de onderste laag en al helemaal niet naar de werkvloer, daarom zijn er zoveel problemen in de organisaties.
Daar wil ik dan weer de Wet van Baumol aan toevoegen.quote:Op maandag 3 april 2006 09:25 schreef Floripas het volgende:
Managers vermenigvuldigen zichzelf. Iemand kwam al met het Peter principle; ik wil daar graag de Wet van Parkinson aan toevoegen.
Je vergeet even dat heel veel managers gewoon te dom zijn om fatsoenlijke afwegingen te maken. Dan kun je wel een hele slimme topmanager hebben, maar die voert niet uit, dat doen de laagste managers, en dat zijn heus niet allemaal briljante geesten (understatement).quote:Op maandag 3 april 2006 11:36 schreef doesss het volgende:
[..]
In elk succesvol bedrijf luistert de bovenlaag heel goed naar de onderlaag want elk succesvol managment weet donders goed dat haar succes wordt bepaalt op de werkvloer.
Maar het is zo dat het managment ook met andere factoren rekening moet houden, aandeelhouders, financiers, klanten (niet geheel onbelangrijk), enz. waardoor er weleens beslissingen worden genomen waarbij de werknemers niet de eerste prioriteit zijn.
En dit wordt dan vaak niet begrepen door die werknemers (eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat dit in veel bedrijven ook slecht gecommuniceerd wordt met die zelfde werknemers)
Hoe kom je hier bij?quote:Op maandag 3 april 2006 11:29 schreef doesss het volgende:
Het valt op dat heel veel mensen kritiek hebben op leidinggevende maar zelf geen enkel initiatief ontplooien. Klagen is schijnbaar makkelijker dan handelen.
De laagste managers worden natuurlijk wel aangesteld door het topmanagment.quote:Op maandag 3 april 2006 11:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je vergeet even dat heel veel managers gewoon te dom zijn om fatsoenlijke afwegingen te maken. Dan kun je wel een hele slimme topmanager hebben, maar die voert niet uit, dat doen de laagste managers, en dat zijn heus niet allemaal briljante geesten (understatement).
Schijnt een algemene tendens te zijn.quote:
Leuke theorie hoor, maar heb jij wel eens rondgekeken in échte bedrijven ipv in theorieboeken? Ze functioneren, dat wel, maar ze verhaspelen alle mooie ideeen, en wat er uiteindelijk uitkomt is héél anders dan er werd ingestopt.quote:Op maandag 3 april 2006 11:51 schreef doesss het volgende:
[..]
De laagste managers worden natuurlijk wel aangesteld door het topmanagment.
Uiteraard zullen er gevallen voorkomen waarin er mensen worden aangesteld die niet naar behoren functioneren, deze zullen dan ook binnen afzienbare tijd weer ontslagen worden.
Want geen enkel bedrijf kan het zich langdurig veroorloven om ontevreden werknemers te hebben.
Elk goed managment is hier ook van doordrongen.
Of ze denken dat het toch geen zin heeft, wat natuurlijk gewoon waar is in veel gevallen; het aanboid kandidaten is veelal abominabel, het is keizen tussen kwaden.quote:Op maandag 3 april 2006 11:55 schreef doesss het volgende:
[..]
Schijnt een algemene tendens te zijn.
Iedereen klaagt over zijn gemeente, maar gemiddeld gaat maar de helft stemmen als er verkiezingen zijn. Voor de rest is het teveel moeite.
Ik werk bij een heel groot bedrijf waar heel veel beslissingen worden genomen maar waar vrijwel nooit naar de werkvloer wordt geluistert.quote:Op maandag 3 april 2006 11:36 schreef doesss het volgende:
[..]
In elk succesvol bedrijf luistert de bovenlaag heel goed naar de onderlaag want elk succesvol managment weet donders goed dat haar succes wordt bepaalt op de werkvloer.
Maar het is zo dat het managment ook met andere factoren rekening moet houden, aandeelhouders, financiers, klanten (niet geheel onbelangrijk), enz. waardoor er weleens beslissingen worden genomen waarbij de werknemers niet de eerste prioriteit zijn.
En dit wordt dan vaak niet begrepen door die werknemers (eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat dit in veel bedrijven ook slecht gecommuniceerd wordt met die zelfde werknemers)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |