Nou ben ik nieuwsgierig, vertel eens wie je bent?quote:Op maandag 3 april 2006 10:14 schreef cloarie het volgende:
[..]
Nou, je vorige username was iets minder undercover natuurlijk, gecombineerd met je verlovingsfoto was ik er snel achter wie je was.
Ik mail wel evenquote:Op maandag 3 april 2006 10:16 schreef freecell het volgende:
[..]
Nou ben ik nieuwsgierig, vertel eens wie je bent?![]()
relatie niet gelovige - gelovige deel 3quote:Op maandag 3 april 2006 00:16 schreef pmb_rug het volgende:
Spek, ik vind het bewonderenswaardig dat je vriendin het met je volhoudt. Ik heb het ooit met een niet gelovig meisje geprobeerd, maar je loopt toch tegen het feit aan dat je nauwelijks iets kan leren van haar over het belangrijkste van je leven. Dat delen is eigenlijk al vrij karig als de ander het niet deelt. Ik vind het belangrijk om elkaar juist in het belangrijkst onderdeel van mijn identiteit op te bouwen en te helpen. Verder wil ik ook een eenduidige opvoeding van kinderen. maar dit is wellicht nog wel een topicje waard, niewaar?
die topic heb ik ff gemist blijkbaar, logisch want ik kom nooit op r&p. (ik vind het ook een erg warrig topic)quote:Op maandag 3 april 2006 11:01 schreef speknek het volgende:
dan heb ik blijkbaar goed gezocht.quote:Ik vrees dat als er echt iets heel belangrijks in je leven is, dat je op deze leeftijd sowieso niet snel iemand vindt die je daar wat van kan leren.
exactly my pointquote:Ik kan m'n vriendin weinig leren over de bijbel, zij mij weinig over filosofie,
maar als je niks van elkaar leert schiet je er weinig mee opquote:maar we zijn allebei universitair geschoold en kunnen best goede inzichten hebben.
ik denk dat het nogal prentieus is om te denken dat jij de nuances van mij geloof kentquote:Ze is trouwens ook wel heel wat vrijzinniger dan jij bent.
volgens mij hoef je niet persé iets van elkaar te leren inzake geloofs- en of studierichtingquote:Op maandag 3 april 2006 13:06 schreef pmb_rug het volgende:
maar als je niks van elkaar leert schiet je er weinig mee op
[..]
quote:Op maandag 3 april 2006 13:41 schreef freecell het volgende:
hun eigen grondbeginselen
quote:1. Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des
hemels en der aarde.
2. En in Jezus Christus, Zijn Eniggeboren Zoon, onze Heere;
3. Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd
Maria;
4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, ge-
storven en begraven, nedergedaald ter helle;
5. Ten derden dage wederom opgestaan uit de doden;
6. Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des
almachtigen Vaders;
7. Van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de
doden.
8. Ik geloof in de Heilige Geest.
9. Ik geloof in een heilige algemene Christelijke Kerk, de gemeen-
schap der heiligen;
10. De vergeving der zonden;
11. Wederopstanding des vleses;
12. En een eeuwig leven.
Wel als die grondbeginselen kerkelijke dogma's bevatten die volgens hen alleen de kerk dienen, en niet het Christendom.quote:Op maandag 3 april 2006 13:41 schreef freecell het volgende:
Ook zo iets: vrijzinnig is tegenwoordig een positieve term?
Het staat zelfs op een gebouw ergens in Groningen: Vrijzinnig Hervormde kerk.
Ik bedoel: ik vind het een term die aanduid dat ze hun eigen grondbeginselen loslaten, maar het is volgens hun dus positief?
Zo van: ik ben wel christen, maar ik ben vrijzinnig
, dus het is niet zo erg.
????
Maar er zijn een heleboel kerken met weinig dogma's (evangelische hoek) die niet vrijzinnig zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 13:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Wel als die grondbeginselen kerkelijke dogma's bevatten die volgens hen alleen de kerk dienen, en niet het Christendom.
met je hele hart christus willen volgen is zo'n subjectief begrip dat je het op vele manieren kunt invullen.quote:Op maandag 3 april 2006 14:16 schreef freecell het volgende:
Niet als een groep mensen die met hun hele hart Christus willen volgen...
Dat klopt bijnaquote:Op maandag 3 april 2006 14:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
met je hele hart christus willen volgen is zo'n subjectief begrip dat je het op vele manieren kunt invullen.
Dar vind ik ook, ik verbaas me er erg over dat er mensen zijn die zich 'christen' noemen maar toch dergelijke fundamentele pijlers van het geloof in twijfel trekken. Aan de andere kant merk ik ook dat wanneer je bijbelvast gereformeerd bent opgegroeid met de dogma's die daar bij horen, je vaak moeite hebt met een wat frivolere kijk op het geloof. Het is het diepgewortelde calvinisme dat je er moeilijk uit krijgt. Zelfs bij een ontzettend ongelovig iemand als ik.quote:Op maandag 3 april 2006 14:34 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat klopt bijna
Het kan inderdaad op verschillende manieren, maar het kan niet zonder dat je Christus ziet als de zoon van God en als verlosser. Dat zie ik bijna nooit terug bij de vrijzinnige gemeenten. Als je dat los laat, kan je net zo goed een postzegelverzamelclubje zijn.
Ja, dat is natuurlijk de essentie. Wanneer je zelf gaat beslissen of iets in de bijbel waar of niet waar is, stel je je eigen gezag boven die van de bijbel, en wordt de bijbel gelijk waardeloos als maatgever. Overigens denk ik niet dat dit een probleem is die enkel de liberale gelover overkomt. De bijbel is simpelweg niet duidelijk genoeg om een enkele definitieve interpretatie te geven, iedereen moet dus keuzes maken waardoor ze zichzelf boven de bijbel plaatsen.quote:Op maandag 3 april 2006 16:15 schreef Nekto het volgende:
Waarom heb je de Bijbel überhaupt nog nodig als je ook zelf maatgever kunt zijn?
Maar wat is een liberaal gelovige? Ik word ook geregeld zo aangeduid, terwijl ik bijvoorbeeld onverkort aan Nicea vasthou.quote:Op maandag 3 april 2006 16:15 schreef Nekto het volgende:
Dawkins zegt: ‘A fundamentalist believer betrays reason, but a liberal believer betrays reason and faith equally’ – en dat is natuurlijk wel een oprecht probleem voor liberale gelovigen.
Zo duidelijk is de Bijbel daar anders niet over.quote:Wat moet je bijvoorbeeld met homoseksualiteit? De Bijbel is er redelijk duidelijk over, dat is geen pre om in de hemel te komen – de PKN zegent echter homohuwelijken in. Hoe ver kun je gaan met de Bijbel aanpassen aan hedendaagse omstandigheden? Waarom heb je de Bijbel überhaupt nog nodig als je ook zelf maatgever kunt zijn?
Ik ontving ooit een nieuwsbrief van Credible waarin ze in verhullende termen meldden dat Credible eigenlijk alleen een ontmoetingsplek voor christenen is en dat getwijfel over geloof niet getolereerd wordt.quote:Op zondag 2 april 2006 23:32 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Heb je er slechte ervaringen mee dan? Ik verder niet, terwijl ik van huis uit niet gereformeerd ben. Op beide fora kom ik Islamieten, atheisten, Jehovah's en New Agers tegen, en ik vind de omgang met elkaar niet verschillen met die van hier, ik denk zelfs dat ze over het algemeen zelfs wat correcter zijn.
Over Credible kan ik niet zo goed oordelen, zo vaak heb ik er niet gepost.quote:Op maandag 3 april 2006 16:34 schreef MrBean het volgende:
Ik ontving ooit een nieuwsbrief van Credible waarin ze in verhullende termen meldden dat Credible eigenlijk alleen een ontmoetingsplek voor christenen is en dat getwijfel over geloof niet getolereerd wordt.
Volgens mij in dit opzicht juist niet, ze hebben het alleen beter afgekadert, in het LB subforum van het GKV kom je allerlei verschillende levensbeschouwingen tegen, de GKV'ers hebben er over het algemeen wel aardigheid in om hun geloof te verdedigen heb ik zo het idee.quote:Refoweb en GKV is eigenlijk nog wat extremer.
Alles leuk en aardig, mag best, maar het blijft wel een beetje incrowd dan.
Toch heeft de reformatorische filosofie hele aardige staaltjes geleverd, waarde Hussiet, er was laatst nog een topic over. Ik denk trouwens dat filosofie sowieso niet zo'n crowd-pleaser is, wat voor gezindte je ook aanhangt.quote:Op zondag 2 april 2006 22:57 schreef Nekto het volgende:
Volgens mij organiseert iets als de Protestantse Kerk Nederland wel cursussen voor belangstellende gemeenteleden die graag ‘dieper’ ingaan op de materie, wellicht dat er zelfs met met een predikant over te spreken valt tijdens een huisbezoek, maar, de meeste mensen zitten domweg niet op filosofie en al te diepzinnige uitdiepingen te wachten. Voor velen wordt het al snel te moeilijk, zij hebben een oprecht en eenvoudig geloof (Oh sancta simplicitas!), en je moet het ook niet verwachten tijdens een preek, denk ik.
Weinig subtiel weer, ik vind het juist netjes dat hij kennelijk toch met haar meegaat naar de kerk. Wat voor elkaar over hebben, daar draait het om.quote:Op maandag 3 april 2006 00:16 schreef pmb_rug het volgende:
Spek, ik vind het bewonderenswaardig dat je vriendin het met je volhoudt.
Ik zal je waarschijnlijk geen Bijbelles hoeven geven, maar Lev 18:22quote:Op maandag 3 april 2006 16:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Zo duidelijk is de Bijbel daar anders niet over.
Dat bedoelde ik ook. Ik zal zeker niet ontkennen dat er veel filosofie van christelijke huize is gekomen.quote:Op maandag 3 april 2006 16:59 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Toch heeft de reformatorische filosofie hele aardige staaltjes geleverd, waarde Hussiet, er was laatst nog een topic over. Ik denk trouwens dat filosofie sowieso niet zo'n crowd-pleaser is, wat voor gezindte je ook aanhangt.
Wat denigrerend.quote:Op maandag 3 april 2006 14:34 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat klopt bijna
Het kan inderdaad op verschillende manieren, maar het kan niet zonder dat je Christus ziet als de zoon van God en als verlosser. Dat zie ik bijna nooit terug bij de vrijzinnige gemeenten. Als je dat los laat, kan je net zo goed een postzegelverzamelclubje zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |