Ja, de positieve associatie naar the Iron Lady vind ik ook erg subjectief, samen met de melding dat ze rechtlijnig de klus heeft geklaard. Rechts medium.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ijzeren rita, wat een geweldig objectieve kwaliteitskrant is de Volkskrant toch
IK ben het met je eens dat Rutte waarschijnlijk niet veel meer zetels naar rechts zal halen dan Verdonk. Maar ik denk niet dat de keuze voor Verdonk als lijstrekker niet veel meer rechts zal halen - dit wordt min of meer ondersteund door de polls die laten zien dat de extra (potentiel) VVD stemmers met name van de rechterkant komen en amper van links.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:24 schreef Tref het volgende:
[..]
Oke, ik deel je redenering niet.
Er is een enorm gat op rechts en de diverse zetels worden op dit moment verdeeld tussen Wilders, de VVD en nog wat losse leefbare flodders. Verdonk is de populairste minister uit dit kabinet. Waar het kabinet (voornamelijk vanwege de sociale maatregelen) op veel verzet kan rekenen, kan Verdonk op veel steun onder de bevolking rekenen: hier valt dus nog een wereld te winnen aan kiezers die welliswaar een streng migratiebeleid willen, maar de huidige sociale maatregelen niet zien zitten en dus nu voor links opteren. Een mogelijk volgend rechts kabinet zal niet gaan bezuinigen, maar de oogst binnen halen van wat afgelopen jaren gezaaid is. Dat gegeven, i.c.m de populariteit van Verdonk, kan heel veel zetels opleveren.
Rutte zal geen andere kiezers naar rechts trekken omdat de hij ze niks te bieden heeft. De nieuwe groep kiezers zouden PvdA''ers moeten zijn en die vinden bij Rutte niks wat voor hen gunstiger is ten opzichte van hun eigen sociaal-democratische partij. Hierbij geholpen door de overwinningsroes van de PvdA.
Dat is niet bepaald een begrip dat van de Volkskrant afkomstig is: http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-22,GGLD:nl&q=%22IJzeren+Rita%22quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ijzeren rita, wat een geweldig objectieve kwaliteitskrant is de Volkskrant toch
Vooral de deze krant nogal eens vergeet te vermelden wie de vreemdelingen wet heeft bedacht en er door gezet die zij uitvoert,..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:35 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, de positieve associatie naar the Iron Lady vind ik ook erg subjectief, samen met de melding dat ze rechtlijnig de klus heeft geklaard. Rechts medium.
Ik denk dat dat inderdaad wel een goede analyse zou 'kunnen' zijn .... idd heeft de VVD meer te winnen op rechts, bovendien is vanuit het feit dat ze in dit kabinet zitten een 'stoot naar voren' als in 'de aanval is de beste verdediging' misschien wel slim .....:quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:50 schreef Kozzmic het volgende:
Met Verdonk aan het roer van de VVD voorzie ik wellicht een Rotterdam-scenario; een polariserende tweestrijd tussen VVD (ipv Leefbaar dan) en PvdA, waarin CDA, SP, GroenLinks, Wilders/Pastors en D66 worden geminimaliseerd. Nahja, misschien is dat laatste een groot woord, maar ik denk dat het best wel een effect kan hebben op die partijen. Als het CDA zich uitspreekt voor voortzetting van de samenwerking met de VVD (onder Verdonk) dan zal dat de linkervleugel naar de PvdA en wellicht ChristenUnie jagen.
Waar kwam die winst dan wel vandaan?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:04 schreef Tharalom het volgende:
En inderdaad zoals al eerder is gezegd, de VVD heeft haar winst in het verleden telkens op de rechterflank behaald.. En die winst kwam niet alleen vandaan bij rechtse stemmers.
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:30 schreef Tharalom het volgende:
Die winst kwam mede van (voormalig) PvdA stemmers onder andere
niet cijfermatig, maar de redenering gaat ongeveer als volgt bij de genoemde groep in de (semi) achterstandswijken: we zijn arm, dus stemmen we pvda want die zijn goed voor de armen. totdat er iemand aan de rechterzijde van de VVD roept dat ze iets aan "die buitenlanders" gaan doen, dan word de VVD ineens een heel aardig alternatief, zolang de kaalkoppen maar wegblijven. "dan maakt t niet uit of je door de kat of door de hond wordt gebeten" ofwel wie je ook kiest, in je portemonnee wordt je er niet wijzer van, dus dan maar rechtse VVD'er stemmen. Voor die groep is de lijsttrekker ook heel erg belangrijk. Verdonk is voor de VVD de juiste persoon aangezien ze ook nog zo vaak aangevallen word, en dat vinden we zielig in Nederland dus zal t zetelverlies beperkt blijven. Onderschat nooit t onderbuik-gevoel van de kiezer ten aanzien van "de buitenlanders"quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:34 schreef Doc het volgende:
[..]
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?
Met Verdonk aan het roer bij de VVD, voorzie ik dat we in dit land rechtstreeks afstevenen op de eerste linkse regering van PvdA, SP en GroenLinks. Ik kom tot dit standpunt op basis van de peilingen. Het CDA is daarin van 44 naar ongeveer 31 zetels gekrompen. Veel extra zetels zullen ze niet meer verliezen, want tijdens hun dieptepunt, midden jaren '90, stonden ze op 28 zetels.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:50 schreef Kozzmic het volgende:
Met Verdonk aan het roer van de VVD voorzie ik wellicht een Rotterdam-scenario; een polariserende tweestrijd tussen VVD (ipv Leefbaar dan) en PvdA, waarin CDA, SP, GroenLinks, Wilders/Pastors en D66 worden geminimaliseerd. Nahja, misschien is dat laatste een groot woord, maar ik denk dat het best wel een effect kan hebben op die partijen. Als het CDA zich uitspreekt voor voortzetting van de samenwerking met de VVD (onder Verdonk) dan zal dat de linkervleugel naar de PvdA en wellicht ChristenUnie jagen.
.quote:Met 45 procent van de VVD'ers achter zich, laat hij Verdonk (32 procent) en Veenendaal (23 procent) nog ver achter zich. Maar de overduidelijke populariteit van IJzeren Rita zou hierin in de toekomst wel eens verandering kunnen brengen.
Bovenstaande tekst was dus een reactie op Doc. Ik vergat te quotenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:34 schreef Doc het volgende:
[..]
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?
Kun je dat wat duidelijker onderbouwen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:04 schreef Tharalom het volgende:
En inderdaad zoals al eerder is gezegd, de VVD heeft haar winst in het verleden telkens op de rechterflank behaald.. En die winst kwam niet alleen vandaan bij rechtse stemmers.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:11 schreef Tharalom het volgende:
Ik heb het dus niet alleen over de PvdA gehad, ik schreef "onder andere". Toch wel gek dat dan direct de PvdA als uitgangspunt wordt genomen.
Wat blijft er precies van je post over als je nu wilt dat we die vermelding dat de winst van de VVD zou komen van met name genoemde PVDA'ers, de 'PVDA' niet beachten?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:30 schreef Tharalom het volgende:
Die winst kwam mede van (voormalig) PvdA stemmers onder andere
Dat zijn de kiezers die nu voor Wilders (dan wel Pastors) zouden kiezen, die nu de keuze Wilders vs Verdonk maken. Het punt is dat bij voorgaande keren de VVD het meest rechtse (niet kaalkoppen) alternatief was. Dat is nu met Wilders niet meer het geval. Vroeger was de VVD door een duidelijk rechts verhaal te houden een specifiek alternatief, maar nu staan Wilders en Pastors daar al. Het enige waar het nu met Verdonk een alternatief voor zou zijn is voor die twee.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:55 schreef slaveloos het volgende:
[..]
niet cijfermatig, maar de redenering gaat ongeveer als volgt bij de genoemde groep in de (semi) achterstandswijken: we zijn arm, dus stemmen we pvda want die zijn goed voor de armen. totdat er iemand aan de rechterzijde van de VVD roept dat ze iets aan "die buitenlanders" gaan doen, dan word de VVD ineens een heel aardig alternatief, zolang de kaalkoppen maar wegblijven. "dan maakt t niet uit of je door de kat of door de hond wordt gebeten" ofwel wie je ook kiest, in je portemonnee wordt je er niet wijzer van, dus dan maar rechtse VVD'er stemmen. Voor die groep is de lijsttrekker ook heel erg belangrijk. Verdonk is voor de VVD de juiste persoon aangezien ze ook nog zo vaak aangevallen word, en dat vinden we zielig in Nederland dus zal t zetelverlies beperkt blijven. Onderschat nooit t onderbuik-gevoel van de kiezer ten aanzien van "de buitenlanders"
Dat denk ik dus ook (en wat ik ook naar voren wilde laten komen). Vandaar dat ik iemand's opmerking eerder in dit topic dat door Verdonk naast Wilders en Pastors een rechtse meerderheid voorzag niet logisch.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:55 schreef dVTB het volgende:
...
Met Verdonk aan het roer bij de VVD, gaan sociaal-liberale kiezers MASSAAL stemmen de op de PvdA. Dat zijn ze namelijk nu ook al van plan, getuige de peilingen. Dat de PvdA daarin zo groot is, kan niet anders dan aan de sociaal-liberale kiezers liggen. De echte 'rooie rakkers' zijn namelijk SP gaan stemmen (die partij groeit namelijk ook fors in de peilingen).
Als de VVD inzet op rechts, spelen ze daarmee de PvdA geweldig in de kaart, TENZIJ er vóór de verkiezingen een krachtige, nieuwe, sociaal-liberale partij opstaat die kiezers weet te overtuigen.
Eerder mikte hij nog op 1 miljoen erbij. Daarmee zou de VVD uitkomen op 43 / 44 zetels.quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:46 schreef SCH het volgende:
Rutte mikt op 35 zetels - op 1 april kan je alles zeggen
Hoe vaker hij zegt niet me de PvdA te willen regeren des te meer ik het idee krijg dat dat de coalitie gaat worden. Met een GL ofz erbij, mocht dat nodig zijn.quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:46 schreef SCH het volgende:
Rutte mikt op 35 zetels - op 1 april kan je alles zeggen
Rutte aan de macht is Bos in het kwadraat.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:46 schreef pberends het volgende:
Vandaag werd bekend dat Rutte een "stevige campagne" gaat voeren om het lijsttrekkerschap, waar hij vooral uitging van de eigen sterkte en niet zal ageren tegen andere partijen.
Wtf heb je dan gedaan bij de verkiezingscampagne voor de gemeenteraad, als campagneleider van de VVD, fucking Mark Rutte?
heerlijke quote..... ik zou er bijna van denken, waarom klagen dat de hedendaagse jeugd te slecht geschiedenis-onderwijs krijgt en te weinig weet van ons echte verleden als ze zaken van net drie jaar terug al niet eens correct kan herinneren?quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:49 schreef Lacoste-krokodil het volgende:
... al dat gedraai, waarvan Melkert natuurlijk het schoolvoorbeeld is. Zie de JSF-kwestie.
quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Rutte aan de macht is Bos in het kwadraat.
Een liberale partij die de nadruk gaat lekker op economisch beleid... wat is dit voor compleet gelul?? Je zou verwachten dat een liberale partij de economie overlaat aan bedrijven en niet aan de overheid.quote:104 Teletekst za 01 apr
Rutte mikt op zeker 35 VVD-zetels
` Kandidaat-VVD-lijsttrekker Mark Rutte
mikt bij de komende Kamerverkiezingen
op minimaal 35 zetels.Nu heeft de VVD
er 27.In zijn campagne krijgt het
belang van economische groei de nadruk.
Rutte zette zijn strategie uiteen op de
jaarlijkse bestuurdersvergadering van
zijn partij.Van aanvallen op andere
kandidaten voor het lijsttrekkerschap
zal hij zich onthouden.Hij ziet geen
inhoudelijke verschillen met Rita
Verdonk,die woensdag laat weten of zij
de strijd met Rutte aangaat.
In samenwerking met de PvdA ziet Rutte
niets,omdat hij er niet op vertrouwt
dat de PvdA "hervormingsbereid" is. ***
Ze zal het daarom ook niet redden bij de VVD-achterban denk ik.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:49 schreef Lacoste-krokodil het volgende:
In 2002 waren veel mensen teleurgesteld in de politiek door de eindeloze compromissen, het water bij de wijn doen en al dat gedraai, waarvan Melkert natuurlijk het schoolvoorbeeld is. Zie de JSF-kwestie.
Verdonk zwicht niet voor publieke opinie. Kalou, Taïda, ze blijft de wet volgen. En terecht. Daarom scoort ze ook goed bij mensen die in 2002 Fortuyn stemden. Overigens zijn dat mensen die traditioneel niet stemmen, dit verklaart ook waarom de VVD niet profiteerde van het uiteenvallen van de LPF.
Tja ... jij bent een man van de struisvogelpolitiek. Gelukkig is de invloed van de binnenlandse politiek slechts van geringe invloed op de welvaart in Nederland. Mondiale ontwikkelingen zullen het linkse gedachtgoed op de lange termijn simpelweg vernietigen. Voor afhankelijke zwakkelingen is na de toetreding van Turkije, Oost-Europeanen en de ontwikkelingen in Azie/India/Brazilie straks geen plaats meer.quote:Op zondag 2 april 2006 00:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze zal het daarom ook niet redden bij de VVD-achterban denk ik.
Misschien is dit wel een perfecte manier om Verdonk voortijdig af te serveren.![]()
'de nadruk leggen op' betekent niet dat ze de overheidsinvloed willen doen toenemen, integendeel, het kan juist betekenen dat ze actiever willen zijn in het afschaffen van direkte overheidsinvloed op de economie, zonder 'collectieve doelen' te verwerkelijken, enkel ingrijpen in de economie, om de economie zelf, zonder maatschappelijke doelen .....quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:46 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Een liberale partij die de nadruk gaat lekker op economisch beleid... wat is dit voor compleet gelul?? Je zou verwachten dat een liberale partij de economie overlaat aan bedrijven en niet aan de overheid.
Als de VVD echt een partij wordt waar Pastors en Nawijn zich in kunnen vinden, dan kan dat aan de 'linkse vleugel' wel wat kiezers afschrikken. Sowieso lijkt het me voor types als Wilders, Nawijn en Pastors handig om concurrentie te bieden aan de VVD om die partij zo rechts mogelijk te houden.quote:Rechts haakt af bij lijsttrekkerschap Verdonk
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: Het Parool
Gepubliceerd: zaterdag 1 april 2006 @ 23:54
Leefbaar Rotterdammer Marco Pastors en onafhankelijk Kamerlid en voormalig LPF-minister Hilbrand Nawijn zullen hun plannen om met een eigen partij aan de landelijke verkiezingen deel te nemen in de ijskast zetten op het moment dat Rita Verdonk lijsttrekker wordt van de VVD. Beide politici erkennen dat de verrassende kandidatuur van Verdonk het politieke landschap op zijn kop zet.
"We hebben dezelfde ideeën. Ze heeft veel ideeën van mij overgenomen. Als zij partijleider wordt, kan ik net zo goed lid worden van de VVD. Dat is een serieuze optie", zo reageert Nawijn op hèt politieke nieuws van de afgelopen week. Ook Pastors heeft een groot vertrouwen in de minister van Vreemdelingenzaken. "Zij is een geestverwant. Verdonk weet bovendien haar rug recht te houden. Dat is een zeldzaamheid." Geert Wilders was niet bereikbaar voor een commentaar. Volgens opiniepeiler Maurice de Hond stapt echter de helft van zijn aanhang over op de VVD indien Verdonk daadwerkelijk lijsttrekker wordt.
Volgens De Hond zal Verdonk de onbetwistbare 'kampioen van rechts' worden. Hij ziet amper nog ruimte voor andere groeperingen rechts van de VVD. "De verkiezingen worden dan ongemeen spannend, een gevecht tussen Wouter Bos en Verdonk, tussen rechts en links. Niet alleen de rechtse concurrenten, maar ook het CDA zal lijden onder een dergelijk gevecht", aldus De Hond. Vooralsnog is Verdonk echter dit weekend met haar familie en de liberale partijtop in conclaaf of ze zich kandidaat moet stellen. Aanstaande woensdag zal ze haar beslissing naar buiten brengen.
Rechts haakt af bij lijsttrekkerschap Verdonk
Een links-liberale VVD zal nooit een succes worden. Verdonk heeft een rechts imago, maar of ze over alle departemenen zo conservatief denkt, is de vraag. Wel is ze in staat mensen naar de stembus te krijgen die uit wantrouwen normaal niet stemmen.quote:Op zondag 2 april 2006 16:53 schreef Sidekick het volgende:
Opmerkelijk nieuws:
[..]
Als de VVD echt een partij wordt waar Pastors en Nawijn zich in kunnen vinden, dan kan dat aan de 'linkse vleugel' wel wat kiezers afschrikken. Sowieso lijkt het me voor types als Wilders, Nawijn en Pastors handig om concurrentie te bieden aan de VVD om die partij zo rechts mogelijk te houden.
Mja, van Wilders en co hangt het vooral af van goed getimede aanslagen of onlusten voor de verkiezingen.quote:Op zondag 2 april 2006 16:58 schreef pberends het volgende:
Of Nawijn en Pastors meedoen maakt weinig uit, Wilders blijft toch wel de "rechtse kampioen". Nawijn zal bij een VVD-lijsttrekker als Rutte hooguit 2 zetels halen. Idem dito voor Pastors, maximaal 5 zetels. Wilders schat ik op 8 bij Verdonk, en 15 bij Rutte.
quote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Mja, van Wilders en co hangt het vooral af van goed getimede aanslagen of onlusten voor de verkiezingen.
Dat zeker. Hopelijk geen 6 mei-scenarioquote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Mja, van Wilders en co hangt het vooral af van goed getimede aanslagen of onlusten voor de verkiezingen.
Het electoraat van Wilders bestaat vooral uit angstige mensen. Aanslagen of de moord op een prominent kan hem zomaar 10 zetels opleveren.quote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Waarheid als een koe. Het kan 1 zetel worden maar het kunnen er ook 25 worden.quote:Op zondag 2 april 2006 17:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |