abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 30 maart 2006 @ 01:52:46 #1
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36482616
Aangezien een mod zat te klagen dat er te weinig tournaments liepen, hier een spiksplinternieuwe. Met een wat minder nieuw thema: Film-noir. Je weet wel, met die rokerige steegjes waarin de hevig paffende afgegleden hoofdpersoon probeert uit de klauwen van de femme fatales te blijven.

Hoe werkt het allemaal? Wel, u kunt vanaf nu allemaal film-noirtitels noemen; zodra deze ondersteund (of twee keer genoemd) zijn doen ze mee in het toernooi, waar ze paarsgewijs tegen elkaar geloot worden en degene met de meeste stemmen (of het hoogste IMDB-cijfer, bij gelijk eindigen) door gaat.

Wanneer is iets nou Film-noir? Als eerste kijk ik naar de genres op IMDB, maar de twijfelgevallen zal ik hier bespreken. Alles duidelijk? Mooi. Nomineren maar.

Oh ja: stemmen mag natuurlijk alleen als je beide films hebt gezien, maar dat wordt straks pas belangrijk.
Sheridana +1
  † In Memoriam † donderdag 30 maart 2006 @ 01:58:43 #2
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36482677
Laat ik dit maar vast nomineren:

Sunset Blvd. (1950)
Key Largo (1948)
Yoidore tenshi (1948) ...aka Drunken Angel (1948)
Double Indemnity (1944)
Strangers on a Train (1951)
Shadow of a Doubt (1943)
Killing, The (1956)
Maltese Falcon, The (1941)
Out of the Past (1947)
Set-Up, The (1949)
Ace in the Hole (1951)
Lost Weekend, The (1945)
Sweet Smell of Success (1957)
Third Man, The (1949)
Laura (1944)
White Heat (1949)
M (1931)
Night of the Hunter, The (1955)
Mildred Pierce (1945)
Suspicion (1941)
Nora inu (1949) ...aka Stray Dog (1963)
Dark Passage (1947)
Killer's Kiss (1955)
Big Sleep, The (1946)
Spellbound (1945)
Notorious (1946)
Touch of Evil (1958)
Asphalt Jungle, The (1950)
Verdict, The (1946)

Dit is even dom gePowersearched; ik zal morgen wel eens kijken wat ik vind van de twijfelgevallen.
Sheridana +1
  donderdag 30 maart 2006 @ 08:54:02 #4
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_36484305
Ik hou het niet echt meer bij op IMDb en Powersearchen heeft dan weinig zin, dus maar een beredeneerde gok (films die nog niet genoemd werden):

Dead Reckoning
The Desperate Hours
The Harder They Fall
I Am a Fugitive from a Chain Gang
In a Lonely Place
Fury
The Stranger
Scarface
Scarlet Street
Deadly is the Female
Murder, My Sweet
The Big Heat
Detour
He Walked by Night
Pickup on South Street
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 30 maart 2006 @ 11:57:37 #5
4180 Hare
Come fly with me!
pi_36488020
Wil hier toch eigenlijk wel weer eens aan meedoen, film-noir behoort toch wel tot mijn favo genres

tvptje dus
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_36491563
Ik ondersteun:
Strangers on a Train (1951)
The Maltese Falcon (1941)

Ik heb helaas nog maar weinig film-noirs gezien.
What's it going to be then, eh?
pi_36494484
-oeps, stond er al...
Helpt waar hij kan!
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:01:39 #8
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_36495435
Ace in the Hole
The Asphalt Jungle
The Big Heat
The Big Sleep
Champion
Crossfire
Dark Passage
Deadly Is the Female (Gun Crazy)
The Desperate Hours
Detour
Double Indemnity
Fury
Gilda
I Am a Fugitive from a Chain Gang
In a Lonely Place
Key Largo
The Killing
Kiss Me Deadly
The Lady from Shanghai
Laura
The Letter
The Lost Weekend
M
The Maltese Falcon
Mildred Pierce
Murder, My Sweet
The Narrow Margin
Night and the City
The Night of the Hunter
Nightmare Alley
Nora inu (Stray Dog)
Notorious
Out of the Past
The Postman Always Rings Twice
Scarface (1932)
Scarlet Street
The Set-Up
Shadow of a Doubt
Spellbound
Strangers on a Train
Sunset Blvd.
Suspicion
Sweet Smell of Success
They Live by Night
The Third Man
Touch of Evil
White Heat
The Woman in the Window
Yoidore tenshi (Drunken Angel)
You Only Live Once
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:03:41 #9
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_36495489
Fury (1936)
High Sierra (1941
Rope (1948)
Spellbound (1945)
Stranger on the Third Floor (1940)
The Asphalt Jungle (1950)
The Big Combo (1955)
Vertigo (1958)
Scarface (1932)
Scarlet Street (1945)
Dark Passage (1947)
The Big Heat (1953)
Angels With Dirty Faces (1938)
Dial M For Murder (1954)
Enforcer, The (1951)
Gaslight (1944)
Hoodlum, The (1951)
The Big Sleep (1946)
Little Caesar (1931)
Petrified Forest, The (1936)
Roaring Twenties, The (1939)
Public Enemy, The (1931)
White Heat (1949)

[ Bericht 25% gewijzigd door dvdfreak op 30-03-2006 16:16:29 ]
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:49:02 #10
93474 Sasandra
Mary Poppins
pi_36500287
Moeten het oude films zijn?
Anders nomineer ik:

Dead again (1991)
A spoonful of sugar...
  donderdag 30 maart 2006 @ 19:06:27 #11
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_36500760
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:49 schreef Sasandra het volgende:
Moeten het oude films zijn?
Anders nomineer ik:

Dead again (1991)
Als het maar noir films zijn
pi_36500995
Aanvulling: 12 Angry men
A dirty mind is a joy forever
  donderdag 30 maart 2006 @ 22:01:00 #13
93474 Sasandra
Mary Poppins
pi_36506853
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:14 schreef korenwolfje het volgende:
Aanvulling: 12 Angry men
hmm, film noir? Valt toch gewoon onder genre rechtbankfilm?
A spoonful of sugar...
  † In Memoriam † donderdag 30 maart 2006 @ 22:11:44 #14
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36507211
12 Angry Men hoort hier natuurlijk niet thuis.
Sheridana +1
  † In Memoriam † vrijdag 31 maart 2006 @ 10:16:02 #15
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36516810
Geplaatst zijn tot nu toe:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Sunset Blvd. (1950)
Third Man, The (1949)
M (1931)
Maltese Falcon, The (1941)
Double Indemnity (1944)
Touch of Evil (1958)
Strangers on a Train (1951)
Notorious (1946)
Big Sleep, The (1946)
Night of the Hunter, The (1955)
Killing, The (1956)
Shadow of a Doubt (1943)
Laura (1944)
Sweet Smell of Success (1957)
Out of the Past (1947)
White Heat (1949)
Key Largo (1948)
Lost Weekend, The (1945)
Scarface (1932)
Spellbound (1945)
Asphalt Jungle, The (1950)
I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932)
Big Heat, The (1953)
Mildred Pierce (1945)
Ace in the Hole (1951)
Nora inu (1949)
Suspicion (1941)
In a Lonely Place (1950)
Postman Always Rings Twice, The (1946)
Fury (1936)
Set-Up, The (1949)
Scarlet Street (1945)
Dark Passage (1947)
Deadly Is the Female (1949)
Murder, My Sweet (1944)
Desperate Hours, The (1955)
Detour (1945)
They Live by Night (1948)


Steunbehoevend mét Film-Noir als genre op IMDB zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Gilda (1946)
Lady from Shanghai, The (1947)
Kiss Me Deadly (1955)
Letter, The (1940)
Stranger, The (1946)
High Sierra (1941)
Pickup on South Street (1953)
Woman in the Window, The (1945)
Nightmare Alley (1947)
Night and the City (1950)
Narrow Margin, The (1952)
Crossfire (1947)
Yoidore tenshi (1948)
The Harder They Fall (1956)
Champion (1949)
Big Combo, The (1955)
You Only Live Once (1937)
Enforcer, The (1951)
He Walked by Night (1948)
Dead Reckoning (1947)
Killer's Kiss (1955)
Stranger on the Third Floor (1940)
Verdict, The (1946)


En dan is het volgende rijtje één keer genomineerd, maar zonder Film-Noir op IMDB:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
12 Angry Men (1957)
Vertigo (1958)
Sin City (2005)
Rope (1948)
Dial M for Murder (1954)
Angels with Dirty Faces (1938)
Gaslight (1944)
Public Enemy, The (1931)
Petrified Forest, The (1936)
Roaring Twenties, The (1939)
Dead Again (1991)
Little Caesar (1931)
Hoodlum, The (1951)


Hiervan wil ik 12 Angry Men, Vertigo, Rope en Dial M for Murder direct schrappen, want het zijn geen Film Noirs. The Hoodlum heeft 30 votes op IMDB en wil ik dus ook schrappen. Sin City vind ik wel interessant; ik ben geneigd 'm niet mee te laten doen, omdat 'ie totaal niet in de rest van het tournament past. Maar er zijn toch wel degelijk Noirtrekjes. Wat vinden jullie?
Van wat er over blijft heb ik die paar gangsterfilms (Public Enemy, Roaring Twenties, Little Caesar) gezien; die vind ik eigenlijk meer gangster dan Film-Noir. In tegenstelling tot White Heat, die wel degelijk wat Noirtrekjes heeft. Angels with Dirty Faces, Petrified Forest en Dead Again heb ik niet gezien, dus daar wil ik graag jullie mening over. Film-Noir of niet?
Sheridana +1
  vrijdag 31 maart 2006 @ 10:56:18 #16
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_36517684
Angels with Dirty Faces is veel meer een gangsterfilm of een drama dan iets anders, maar dat vind ik eigenlijk ook van White Heat. The Petrified Forest is een soort Key Largo avant la lettre en Dead Again is erg lang geleden, maar voor zover ik me kan herinneren is dat eerder een thriller/drama.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 11:37:48 #17
4180 Hare
Come fly with me!
pi_36518800
Kiss Me Deadly (1955)
Pickup on South Street (1953)
Night and the City (1950)
Yoidore tenshi (1948)

Wil ik dan nog wel ondersteunen
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 11:38:38 #18
4180 Hare
Come fly with me!
pi_36518818
Vind trouwens ook dat Sin City niet mee hoeft te doen, heeft misschien wel wat weg van film-noir, maar valt toch teveel buiten de boot als je hem vergelijkt met de andere films
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 12:22:44 #19
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_36520176
Ik vind dat Sin City wel mee moet doen.
Die is tenminste wat beter dan die ouwe meuk uit de jaren 40/50...
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  vrijdag 31 maart 2006 @ 12:22:49 #20
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_36520177
woman in the window
champion

allebei steun


public enemy en little caesar allebei niet doen, geen FN, maar gangsterfilms.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 12:26:41 #21
13973 ranja
image means nothing
pi_36520278
Als ze mee mogen doen steum ik Sin City en Dial M for Murder
pi_36523472
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 12:22 schreef victorinox het volgende:
Ik vind dat Sin City wel mee moet doen.
Die is tenminste wat beter dan die ouwe meuk uit de jaren 40/50...
Dan toch Chinatown, veel beter dan dat oppervlakkige stripboekverhaaltje
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_36523960
The Man Who Wasn't There (2001)
Ascenseur Pour L'Echafaud (1958)
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 31 maart 2006 @ 16:32:44 #24
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_36527518
Sin City bevat imo genoeg film noir elementen om het een film noir te kunnen noemen.

Verder steun ik van de films die zeker mee moeten doen.
Chinatown
The Narrow Margin

En verder twijfel ik over:
Pursued (1947)
L.A. Confidential (1997)
  vrijdag 31 maart 2006 @ 16:35:38 #25
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_36527627
Je hebt wel een moeilijk genre gekozen. Want in mijn ogen noemde men tot de jaren 50 iets film noir. En nu noemen ze dat thriller, drama en/of mysterie.
Sterker nog als ik powersearch van imdb moet geloven, zijn er vanaf 1960 geen film noirs meer gemaakt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lonewolf2003 op 31-03-2006 16:42:07 ]
  † In Memoriam † vrijdag 31 maart 2006 @ 16:47:28 #26
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36528072
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 16:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Sterker nog als ik powersearch van imdb moet geloven, zijn er vanaf 1960 geen film noirs meer gemaakt.
Mooi genre dus
Sheridana +1
  † In Memoriam † vrijdag 31 maart 2006 @ 16:51:13 #27
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36528205
Wikipedia (waarmee ik niet pretendeer dat dat juist is, maar wel interessant):
quote:
Film noir

Een film noir (Frans: zwarte film) is een filmstijl en -sfeer die in de eerste plaats wordt geassocieerd met misdaadfilms, waarin de hoofdfiguren in een nihilistische en existentiële wereld leven. De film noir is afgeleid van de harde stijl van misdaadromans uit de tijd van de Grote Depressie (eind jaren dertig van de twintigste eeuw). 'Noirs' werden oorspronkelijk geschoten in zwart-wit, en hadden een donkere stijl met veel contrast, afgeleid van de Duitse expressionistische cinematografie.

American Film Now van James Monaco geeft aan dat film noir niet een genre is maar een stijl. Film noir leende in de jaren 40 elementen uit misdaad, detectives en mysterie genres. Hierbij werd een nieuwe vorm van cinema gecreëerd met een aantal nieuwe karakteristieken.

Inhoudelijke kenmerken

* Gevoel van angst en onzekerheid.
* Een centraal thema: Mannelijke protagonist raakt verstikt in een obsessie voor een vrouw.
* Femme fatale: aantrekkelijke vrouw die mannen in moeilijkheden brengt. Is meestal verbonden met een andere man (echtgenoot of vriend). De Femme fatale is vaak stijlvol, arrogant, sterk, seksueel onafhankelijk en vaak een stevige roker. Daarnaast heeft ze vaak alles onder controle. De Noir-held, de detective zal proberen de vrouw te krijgen. Echter de vrouw zal liever dood gaan dan door de held veroverd of gearresteerd te worden.
* De verzorgende vrouw: als tegenhanger van de femme fatale. Soms zal tijdens de film een vrouwelijke hoofdrolspeler zowel eigenschappen hebben van de femme fatale als de verzorgende vrouw.
* De (hard-boiled) detective: hierbij zal de detective meestal de verkeerde dame, de femme fatale, ontmoeten. Daarnaast krijgt de detective meestal de vrouw niet maar zal deze vaak aan het eind sterven.
* Ingewikkelde verhaalstructuur.
* Traditionele domein van de man.
* Noir-held, vaak een detective, kent geen idealen.
* Een eigenverslag van de protagonist aan de hand van flashbacks of voice-over.
* De maatschappij en het systeem zijn keihard. De mensen zijn slecht en de wereld blijft ondanks alles corrupt. Ook de hoofd karakters in de film blijven zich afvragen wat is goed en wat is slecht.
* De lagere sociale klasse de "little people". De personen uit deze klasse proberen met alle mogelijke middelen te overleven. Vaak arbeiders, hoeren, nichten, dieven en barkeepers.
* Meestal geen happy ending.

Stijl kenmerken

* Sterk contrastrijke belichting (Clair-obscur)
* Gebruik van groothoeklenzen
* Onevenwichtige kadering; XCU → totaal, MS → C.U. / totaal
* Enscenering vanuit mannelijk perspectief. (Point Of View man)
* Gebruik van spiegels
* Ontbreken van camerabewegingen (The Lady from Shanghai is hier een uitzondering op.)
* Gebruik voice-over
Sheridana +1
  vrijdag 31 maart 2006 @ 17:10:52 #28
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_36528761
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 10:16 schreef Sokolsky het volgende:
Steunbehoevend mét Film-Noir als genre op IMDB zijn:
Stranger, The (1946)
Verdict, The (1946)
Steun .
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 16:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Je hebt wel een moeilijk genre gekozen. Want in mijn ogen noemde men tot de jaren 50 iets film noir.
Ja, en vanaf 1945 .
quote:
Sterker nog als ik powersearch van imdb moet geloven, zijn er vanaf 1960 geen film noirs meer gemaakt.
Nee, maar we hebben wel nog neo-noir .
Ik nomineer:
Body Heat
The Grifters
The Last Seduction
L.A. Confidential
Dark City
Kiss Kiss Bang Bang
Eventueel:
Liar
Femme Fatale
Als ik hem gezien had:
Point Blank
The short weekend begins with longing...
  Moderator vrijdag 31 maart 2006 @ 17:16:29 #29
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_36528911
Ik wil iig The Letter, High Sierra, The Lady From Shanghai, Crossfire en Nightmare Alley ondersteunen.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 17:18:07 #30
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_36528958
Hitch-Hiker, The (1953)
Sea Wolf, The (1941)
Impact (1949)
They Drive By Night (1940)
Lady On A Train (1945)
Brute Force (1947)
Stranger On The Third Floor (1940)
Beyond the Forest (1949)
  vrijdag 31 maart 2006 @ 18:53:39 #31
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_36531257
Laten we Sin City dan een met Wikipedia vergelijken:

Inhoudelijke kenmerken

* Gevoel van angst en onzekerheid.
* Een centraal thema: Mannelijke protagonist raakt verstikt in een obsessie voor een vrouw.
* Femme fatale: aantrekkelijke vrouw die mannen in moeilijkheden brengt. Is meestal verbonden met een andere man (echtgenoot of vriend). De Femme fatale is vaak stijlvol, arrogant, sterk, seksueel onafhankelijk en vaak een stevige roker. Daarnaast heeft ze vaak alles onder controle. De Noir-held, de detective zal proberen de vrouw te krijgen. Echter de vrouw zal liever dood gaan dan door de held veroverd of gearresteerd te worden.
* De verzorgende vrouw: als tegenhanger van de femme fatale. Soms zal tijdens de film een vrouwelijke hoofdrolspeler zowel eigenschappen hebben van de femme fatale als de verzorgende vrouw.
* De (hard-boiled) detective: hierbij zal de detective meestal de verkeerde dame, de femme fatale, ontmoeten. Daarnaast krijgt de detective meestal de vrouw niet maar zal deze vaak aan het eind sterven.
* Ingewikkelde verhaalstructuur. , maar M is ook niet ingewikkeld en Sunset Blv. ook niet imho
* Traditionele domein van de man.
* Noir-held, vaak een detective, kent geen idealen.
* Een eigenverslag van de protagonist aan de hand van flashbacks of voice-over.
* De maatschappij en het systeem zijn keihard. De mensen zijn slecht en de wereld blijft ondanks alles corrupt. Ook de hoofd karakters in de film blijven zich afvragen wat is goed en wat is slecht.
* De lagere sociale klasse de "little people". De personen uit deze klasse proberen met alle mogelijke middelen te overleven. Vaak arbeiders, hoeren, nichten, dieven en barkeepers.
* Meestal geen happy ending.

Lijkt me duidelijk.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 19:55:47 #32
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_36532856
ik nomineer nog de volgende EGR films

A Bullet for Joey (1955)
Tight Spot (1955)
Night Has a Thousand Eyes (1948)
The Red House (1947)

en ondersteun
The Sea Wolf
  vrijdag 31 maart 2006 @ 20:03:26 #33
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_36533034
daarnaast heeft EGR natuurlijk nog veel films op zijn naam staan die best discutabel zijn:

brother orchid
the glass web
amazing dr clitterhouse
bullets or ballots
the whole towns talking

van zijn films die ik gezien heb
  zaterdag 1 april 2006 @ 01:50:06 #34
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_36542173
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 14:18 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Dan toch Chinatown, veel beter dan dat oppervlakkige stripboekverhaaltje
Die staat ook erg hoog in de IMDb top 250. Binnenkort maar eens kijken dan.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_36542274
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 01:50 schreef victorinox het volgende:

[..]

Die staat ook erg hoog in de IMDb top 250. Binnenkort maar eens kijken dan.
Niet alleen dat, het is óók nog eens een erg goede film!
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_36545496
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 14:35 schreef Doff het volgende:

Ascenseur Pour L'Echafaud (1958)
Deze ondersteun ik wel.
Helpt waar hij kan!
pi_36545569
deze steun ik ook nog

Killer's Kiss (1955)
Kiss Me Deadly (1955)

En Chinatown mag niet ontbreken natuurlijk
pi_36546004
schande dat deze er nog niet bij staan

Call Northside 777
House by the River
Leave Her to Heaven
Panic in the Streets
Whirlpool
  zaterdag 1 april 2006 @ 11:40:09 #39
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_36546336
Deze wil ik nog nomineren:

Du rififi chez les hommes (1955)
  zaterdag 1 april 2006 @ 11:42:41 #40
80382 manny
30 is best veel
pi_36546379
White Heat (1949)

made it ma, top of the world !
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zaterdag 1 april 2006 @ 12:27:33 #41
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_36547423
Ik nomineer D.O.A. en ondersteun The Red House.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  † In Memoriam † zaterdag 1 april 2006 @ 12:56:04 #42
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36548197
Ik ondersteun Rififi, want die heb ik nog liggen.

Oké, een heel stel lijstjes. Eerst de films die ondersteund zijn, volgens IMDB het goede genre hebben en dus sowieso meedoen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Sunset Blvd. (1950)
Third Man, The (1949)
M (1931)
Maltese Falcon, The (1941)
Double Indemnity (1944)
Touch of Evil (1958)
Strangers on a Train (1951)
Notorious (1946)
Big Sleep, The (1946)
Night of the Hunter, The (1955)
Killing, The (1956)
Shadow of a Doubt (1943)
Laura (1944)
Sweet Smell of Success (1957)
Out of the Past (1947)
White Heat (1949)
Key Largo (1948)
Lost Weekend, The (1945)
Du rififi chez les hommes (1955)
Scarface (1932)
Spellbound (1945)
Asphalt Jungle, The (1950)
I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932)
Big Heat, The (1953)
Mildred Pierce (1945)
Lady from Shanghai, The (1947)
Ace in the Hole (1951)
Nora inu (1949)
Suspicion (1941)
In a Lonely Place (1950)
Postman Always Rings Twice, The (1946)
Kiss Me Deadly (1955)
Fury (1936)
Letter, The (1940)
Stranger, The (1946)
High Sierra (1941)
Set-Up, The (1949)
Pickup on South Street (1953)
Scarlet Street (1945)
Dark Passage (1947)
Woman in the Window, The (1945)
Deadly Is the Female (1949)
Murder, My Sweet (1944)
Nightmare Alley (1947)
Desperate Hours, The (1955)
Detour (1945)
Night and the City (1950)
Narrow Margin, The (1952)
Crossfire (1947)
Yoidore tenshi (1948)
They Live by Night (1948)
Champion (1949)
Killer's Kiss (1955)
Red House, The (1947)
Verdict, The (1946)


Dan de films die ondersteund zijn en volgens IMDB niet het goede genre hebben, maar waarvan ik nu wel geneigd ben ze mee te laten doen:
1
2
3
4
Sin City (2005)
L.A. Confidential (1997)
Chinatown (1974)
Man Who Wasn't There, The (2001)


De films die ondersteund zijn, op IMDB niet het goede genre hebben, door mij niet gezien zijn en ik dus even een bevestiging vraag of ze thuis zouden kunnen horen in een Film-Nortournament:
1
2
Ascenseur pour l'échafaud (1958)
Sea Wolf, The (1941)


Vervolgens de films mét Film-Noir als genre die nog ondersteuning behoeven:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Gilda (1946)
D.O.A. (1950)
Call Northside 777 (1948)
Leave Her to Heaven (1945)
The Harder They Fall (1956)
Big Combo, The (1955)
Brute Force (1947)
Panic in the Streets (1950)
You Only Live Once (1937)
Enforcer, The (1951)
He Walked by Night (1948)
Dead Reckoning (1947)
Hitch-Hiker, The (1953)
Impact (1949)
Stranger on the Third Floor (1940)
Night Has a Thousand Eyes (1948)
Whirlpool (1949)
Beyond the Forest (1949)
House by the River (1950)
Lady on a Train (1945)
Tight Spot (1955)
Bullet for Joey, A (1955)


En tenslotte de films die op IMDB géén Film-Noir als genre hebben, nog ondersteuning behoeven en waarvan ik pas ga kijken of ik ze mee laat doen als ze die ondersteuning inderdaad krijgen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kiss Kiss Bang Bang (2005)
Dark City (1998)
Gaslight (1944)
Body Heat (1981)
Last Seduction, The (1994)
Dead Again (1991)
Grifters, The (1990)
They Drive by Night (1940)
Pursued (1947)
Whole Town's Talking, The (1935)
Brother Orchid (1940)
Amazing Dr. Clitterhouse, The (1938)
Bullets or Ballots (1936)
Glass Web, The (1953)
Sheridana +1
  zaterdag 1 april 2006 @ 13:36:52 #43
25301 Gorro
Reject False Icons
  zaterdag 1 april 2006 @ 14:10:59 #44
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_36549996
Kiss Kiss Bang Bang (2005)
Wil ik wel ondersteunen.
  † In Memoriam † zaterdag 1 april 2006 @ 14:43:37 #45
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36550747
Vind je 't ook genoeg Film Noir dan?
Sheridana +1
  zaterdag 1 april 2006 @ 16:43:41 #46
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_36553856
Ik ondersteun The Harder They Fall .
The short weekend begins with longing...
  zaterdag 1 april 2006 @ 17:07:49 #47
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_36554449
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 14:10 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Kiss Kiss Bang Bang (2005)
Wil ik wel ondersteunen.
Al neigt het ook naar een parodie. Vind ik dat er genoeg film noir elementen inzitten. Maar ik moet bekennen dat men gebrekkige kennis van "echte" film-noirs me bij deze keuze parte kan spelen. Dus als andere vinden dat die niet mee mag doen. Sluit ik me daar stil zwijgend bij aan.
  † In Memoriam † zaterdag 1 april 2006 @ 17:16:15 #48
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_36554671
Kiss Kiss Bang Bang is een leuke film, maar ik vind 'm qua stijl zo ver verwijderd van de echte Film-Noir dat ik 'm bij deze schrap.
Sheridana +1
pi_36554699
ben ik met je eens sokolsky
pi_36555035
quote:
De films die ondersteund zijn, op IMDB niet het goede genre hebben, door mij niet gezien zijn en ik dus even een bevestiging vraag of ze thuis zouden kunnen horen in een Film-Nortournament:
Ik dacht dat de term Film Noir verzonnen was door Franse critici om er een bepaald soort Amerikaanse film mee aan te duiden. En in die zin zou L'ascenseur geen Film Noir kunnen zijn. Ik heb verder ook niet het lijstje met kenmerken doorgenomen en vergeleken. Maar als ik op google zoek komen er vrij veel hits die het wel een film noir noemen. Eén voorbeeld:
"Louis Malle first feature, arguably the first New Wave film, is an archetypal Hitchcockian " film noir " set ot new rythms and richly laced with irony."
Maar als iemand goede tegenargumenten heeft ook best.
Helpt waar hij kan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')