Mooi genre dusquote:Op vrijdag 31 maart 2006 16:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Sterker nog als ik powersearch van imdb moet geloven, zijn er vanaf 1960 geen film noirs meer gemaakt.
quote:Film noir
Een film noir (Frans: zwarte film) is een filmstijl en -sfeer die in de eerste plaats wordt geassocieerd met misdaadfilms, waarin de hoofdfiguren in een nihilistische en existentiële wereld leven. De film noir is afgeleid van de harde stijl van misdaadromans uit de tijd van de Grote Depressie (eind jaren dertig van de twintigste eeuw). 'Noirs' werden oorspronkelijk geschoten in zwart-wit, en hadden een donkere stijl met veel contrast, afgeleid van de Duitse expressionistische cinematografie.
American Film Now van James Monaco geeft aan dat film noir niet een genre is maar een stijl. Film noir leende in de jaren 40 elementen uit misdaad, detectives en mysterie genres. Hierbij werd een nieuwe vorm van cinema gecreëerd met een aantal nieuwe karakteristieken.
Inhoudelijke kenmerken
* Gevoel van angst en onzekerheid.
* Een centraal thema: Mannelijke protagonist raakt verstikt in een obsessie voor een vrouw.
* Femme fatale: aantrekkelijke vrouw die mannen in moeilijkheden brengt. Is meestal verbonden met een andere man (echtgenoot of vriend). De Femme fatale is vaak stijlvol, arrogant, sterk, seksueel onafhankelijk en vaak een stevige roker. Daarnaast heeft ze vaak alles onder controle. De Noir-held, de detective zal proberen de vrouw te krijgen. Echter de vrouw zal liever dood gaan dan door de held veroverd of gearresteerd te worden.
* De verzorgende vrouw: als tegenhanger van de femme fatale. Soms zal tijdens de film een vrouwelijke hoofdrolspeler zowel eigenschappen hebben van de femme fatale als de verzorgende vrouw.
* De (hard-boiled) detective: hierbij zal de detective meestal de verkeerde dame, de femme fatale, ontmoeten. Daarnaast krijgt de detective meestal de vrouw niet maar zal deze vaak aan het eind sterven.
* Ingewikkelde verhaalstructuur.
* Traditionele domein van de man.
* Noir-held, vaak een detective, kent geen idealen.
* Een eigenverslag van de protagonist aan de hand van flashbacks of voice-over.
* De maatschappij en het systeem zijn keihard. De mensen zijn slecht en de wereld blijft ondanks alles corrupt. Ook de hoofd karakters in de film blijven zich afvragen wat is goed en wat is slecht.
* De lagere sociale klasse de "little people". De personen uit deze klasse proberen met alle mogelijke middelen te overleven. Vaak arbeiders, hoeren, nichten, dieven en barkeepers.
* Meestal geen happy ending.
Stijl kenmerken
* Sterk contrastrijke belichting (Clair-obscur)
* Gebruik van groothoeklenzen
* Onevenwichtige kadering; XCU → totaal, MS → C.U. / totaal
* Enscenering vanuit mannelijk perspectief. (Point Of View man)
* Gebruik van spiegels
* Ontbreken van camerabewegingen (The Lady from Shanghai is hier een uitzondering op.)
* Gebruik voice-over
Steunquote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:16 schreef Sokolsky het volgende:
Steunbehoevend mét Film-Noir als genre op IMDB zijn:
Stranger, The (1946)
Verdict, The (1946)
Ja, en vanaf 1945quote:Op vrijdag 31 maart 2006 16:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Je hebt wel een moeilijk genre gekozen. Want in mijn ogen noemde men tot de jaren 50 iets film noir.
Nee, maar we hebben wel nog neo-noirquote:Sterker nog als ik powersearch van imdb moet geloven, zijn er vanaf 1960 geen film noirs meer gemaakt.
Die staat ook erg hoog in de IMDb top 250. Binnenkort maar eens kijken dan.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:18 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Dan toch Chinatown, veel beter dan dat oppervlakkige stripboekverhaaltje
Niet alleen dat, het is óók nog eens een erg goede film!quote:Op zaterdag 1 april 2006 01:50 schreef victorinox het volgende:
[..]
Die staat ook erg hoog in de IMDb top 250. Binnenkort maar eens kijken dan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 | Third Man, The (1949) M (1931) Maltese Falcon, The (1941) Double Indemnity (1944) Touch of Evil (1958) Strangers on a Train (1951) Notorious (1946) Big Sleep, The (1946) Night of the Hunter, The (1955) Killing, The (1956) Shadow of a Doubt (1943) Laura (1944) Sweet Smell of Success (1957) Out of the Past (1947) White Heat (1949) Key Largo (1948) Lost Weekend, The (1945) Du rififi chez les hommes (1955) Scarface (1932) Spellbound (1945) Asphalt Jungle, The (1950) I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932) Big Heat, The (1953) Mildred Pierce (1945) Lady from Shanghai, The (1947) Ace in the Hole (1951) Nora inu (1949) Suspicion (1941) In a Lonely Place (1950) Postman Always Rings Twice, The (1946) Kiss Me Deadly (1955) Fury (1936) Letter, The (1940) Stranger, The (1946) High Sierra (1941) Set-Up, The (1949) Pickup on South Street (1953) Scarlet Street (1945) Dark Passage (1947) Woman in the Window, The (1945) Deadly Is the Female (1949) Murder, My Sweet (1944) Nightmare Alley (1947) Desperate Hours, The (1955) Detour (1945) Night and the City (1950) Narrow Margin, The (1952) Crossfire (1947) Yoidore tenshi (1948) They Live by Night (1948) Champion (1949) Killer's Kiss (1955) Red House, The (1947) Verdict, The (1946) |
1 2 3 4 | L.A. Confidential (1997) Chinatown (1974) Man Who Wasn't There, The (2001) |
1 2 | Sea Wolf, The (1941) |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | D.O.A. (1950) Call Northside 777 (1948) Leave Her to Heaven (1945) The Harder They Fall (1956) Big Combo, The (1955) Brute Force (1947) Panic in the Streets (1950) You Only Live Once (1937) Enforcer, The (1951) He Walked by Night (1948) Dead Reckoning (1947) Hitch-Hiker, The (1953) Impact (1949) Stranger on the Third Floor (1940) Night Has a Thousand Eyes (1948) Whirlpool (1949) Beyond the Forest (1949) House by the River (1950) Lady on a Train (1945) Tight Spot (1955) Bullet for Joey, A (1955) |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Dark City (1998) Gaslight (1944) Body Heat (1981) Last Seduction, The (1994) Dead Again (1991) Grifters, The (1990) They Drive by Night (1940) Pursued (1947) Whole Town's Talking, The (1935) Brother Orchid (1940) Amazing Dr. Clitterhouse, The (1938) Bullets or Ballots (1936) Glass Web, The (1953) |
Al neigt het ook naar een parodie. Vind ik dat er genoeg film noir elementen inzitten. Maar ik moet bekennen dat men gebrekkige kennis van "echte" film-noirs me bij deze keuze parte kan spelen. Dus als andere vinden dat die niet mee mag doen. Sluit ik me daar stil zwijgend bij aan.quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:10 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Kiss Kiss Bang Bang (2005)
Wil ik wel ondersteunen.
Ik dacht dat de term Film Noir verzonnen was door Franse critici om er een bepaald soort Amerikaanse film mee aan te duiden. En in die zin zou L'ascenseur geen Film Noir kunnen zijn. Ik heb verder ook niet het lijstje met kenmerken doorgenomen en vergeleken. Maar als ik op google zoek komen er vrij veel hits die het wel een film noir noemen. Eén voorbeeld:quote:De films die ondersteund zijn, op IMDB niet het goede genre hebben, door mij niet gezien zijn en ik dus even een bevestiging vraag of ze thuis zouden kunnen horen in een Film-Nortournament:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |