abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 maart 2006 @ 14:29:54 #1
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_36433689
Net op NU.nl gelezen:

Jongeren gebruiken hoestdrank als drugs

Uitgegeven: 28 maart 2006 08:26
Laatst gewijzigd: 28 maart 2006 12:52

AMSTERDAM - Nederlandse jongeren gebruiken hoestmiddelen om in een trip te raken. Dat blijkt uit eigen onderzoek van het VPRO-radioprogramma Noorderlicht. De redactie van het programma telde ruim honderd jongeren van rond de twintig jaar die vanaf 2004 op het internet informatie uitwisselen over ervaringen met hoestmiddelen als tripmiddel.

Het gaat om hoestsiroop en -capsules van bijvoorbeeld Dampo en Daro die de stof dextromethorfan (dxm) bevatten en gewoon bij de drogist te koop zijn. Dxm veroorzaakt in hoge doses onder meer hallucinaties.

De meeste Nederlandse gebruikers zijn jongens van rond de twintig, maar er zitten volgens Noorderlicht ook meisjes tussen en kinderen van 15 en 16 jaar oud. Hun trips staan beschreven op webfora zoals www.scholieren.com en www.fok.nl.

Hallucinaties

Neurofarmacoloog B. Ellenbroek, die aan het woord komt in de uitzending van Noorderlicht dinsdagochtend, vergelijkt de werking van hoge doses dxm met die van pcp (angel dust). Gebruikers krijgen hallucinaties en een verstoord contact tussen zintuigen, spieren en hersenen.

D. Bijl, arts en hoofdredacteur van Het Geneesmiddelenbulletin, zegt in dezelfde uitzending dat het onverantwoord is dat hoestmiddelen met dxm gewoon te koop zijn bij de drogist.

Smartshops

De Jellinek-kliniek en het Trimbos-instituut hebben niet het idee dat de hallucinogene drug een groot probleem is. Ze stellen dat dxm enkele jaren geleden in Nederland onder meer via smartshops werd geïntroduceerd als recreatieve drug, maar het toen absoluut niet aansloeg.

"De gemiddelde Nederlandse jongere zoekt een drug waarmee je nog enigszins normaal kan functioneren. Dat je op een feestje kan gebruiken. Dat is dxm absoluut niet", verklaart H. Wiegel van het Trimbos-instituut dinsdag de impopulariteit van dxm in Nederland.

Overleden

In de Verenigde Staten is dxm een groter probleem. Daar zijn volgens het instituut al meerdere mensen overleden aan de gevolgen van dit verdovende middel. De effecten van dxm hangen zeer sterk af van de dosis die genomen wordt en loopt op van mild euforisch naar sterk hallucinerend en uiteindelijk naar hersenschade, coma en overlijden.

Beide instituten zijn huiverig om iets te zeggen over de dosis dxm in hoestsiroop en hoeveel siroop of capsules je in moet nemen voor een tripeffect. "Het ene type bevat veel, het andere weinig" volgens Wiegel. "Maar daar doen we geen mededelingen over omdat mensen dan gaan experimenteren", zegt een woordvoerder van Jellinek.

Nootmuskaat

Er zijn overigens veel meer middelen uit het dagelijks gebruik die je kan misbruiken. "Zo kan je van nootmuskaat ook aardig gaan trippen. En bepaalde cactussen hebben ook dat effect", vertelt Wiegel.

Media

Voorlopig maken de Jellinek-kliniek en het Trimbos-instituut zich niet druk over dxm, maar ze zijn wel beducht op het effect dat alle aandacht in de media over het tripmiddel heeft. "Daar zijn we niet onverdeeld gelukkig over", besluit Wiegel.

Vrijgeven

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid pleit momenteel in de Tweede Kamer om de verkoop van simpele geneesmiddelen waarvoor geen recept nodig is, helemaal vrij te geven. Dat zou betekenen dat die in de toekomst bijvoorbeeld ook bij kampeerwinkels en bezinestations te koop zijn.

================================================================================

Fok wordt dus genoemd, lijkt me niet zo'n goeie reclame? Klopt het dat er hier topics over zijn (geweest) ?
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 15:22:46 #2
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_36435374
Op de frontpage staat zelfs een link naar de betreffende topic...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_36435442
Och, ik denk dat de hoestsiroop topics in UVT nog het braafst zijn
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_36437269
Nu net op Slamfm
  dinsdag 28 maart 2006 @ 18:11:03 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_36440721
Voor geinteresseerden: DXM - Vragen & Antwoorden #4

Wat is er mis mee om ervaringen over dit soort zaken uit te wisselen? We hebben ook een coke-topic op fok, en een xtc-topic, en een smartdrugs-topic etc. etc. Juist door goede informatie over gebruik en dosering kan je ongelukken voorkomen!
pi_36440847
Misschien is het in Nederland nog niet zo lang populair, maar echt nieuws is het ook niet natuurlijk.
pi_36441745
Behalve dat het hierdoor dus waarschijnlijk uit de markt gehaald gaat worden...
pi_36442552
ik heb ooit eens de ephedra guide to drugs gelezen en nogwat biblioteek boeken over t onderwerp, maar geloof me dr zijn meer dingen waar je van kunt trippen dan je denkt.

truffels, vele soorten paddestoelen, vele soorten cactussen, planten op zich, vele chemische verbindinge.

maar t punt is gewoon. als iemand wil trippen dan lukt m dat, dus al die verwoede pogingen van de regering om spul uit de handel te nemen, ontmoedigings campagnes e.d zijn totaal nutteloos.
maar dat geld naar mijn mening ook voor roken drinken autorijden en alles wat ongezond is en wat de regering op de een of andere manier aan banden probeert te leggen.

en dat alles met als oogmerk de volksgezondheid, volksgezondheid? nee ik zie een duidelijk verband tussen ziektekosten, langer doorwerken en de regering die er zo langsamerhand voor zorgt dat ons zoveel mogelijk middelen word ontnomen waarmee wij ''HET VOLWASSEN VOLK!!!'' onszelf nogwel eens mee zouden kunnen bezeren.

tuurlijk, een boer neemt ook liever schrikdraad, van prikkeldraad word het leer minder waard.

maar waarom accepteren we dit in hemelsnaam?
you tell me ,maar 1 ding staat vast, zodra ik kan ben ik hier uit dit schijtland weg.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:17:11 #9
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_36442613
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:15 schreef Cartman84 het volgende:
ik heb ooit eens de ephedra guide to drugs gelezen en nogwat biblioteek boeken over t onderwerp, maar geloof me dr zijn meer dingen waar je van kunt trippen dan je denkt.

truffels, vele soorten paddestoelen, vele soorten cactussen, planten op zich, vele chemische verbindinge.

maar t punt is gewoon. als iemand wil trippen dan lukt m dat, dus al die verwoede pogingen van de regering om spul uit de handel te nemen, ontmoedigings campagnes e.d zijn totaal nutteloos.
maar dat geld naar mijn mening ook voor roken drinken autorijden en alles wat ongezond is en wat de regering op de een of andere manier aan banden probeert te leggen.

en dat alles met als oogmerk de volksgezondheid, volksgezondheid? nee ik zie een duidelijk verband tussen ziektekosten, langer doorwerken en de regering die er zo langsamerhand voor zorgt dat ons zoveel mogelijk middelen word ontnomen waarmee wij ''HET VOLWASSEN VOLK!!!'' onszelf nogwel eens mee zouden kunnen bezeren.

tuurlijk, een boer neemt ook liever schrikdraad, van prikkeldraad word het leer minder waard.

you tell me ,maar 1 ding staat vast, zodra ik kan ben ik hier uit dit schijtland weg.
Nederland is nog vrij tolerant tegenover drugs hoor, dus ik weet niet naar welk land je dan wel heen wil
pi_36442708
quote:

Wat een in- en intrieste opmerking is dit.

Vertel eens, naar welk drugsparadijs ga je emigreren?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:22:40 #11
136543 Cartman84
Hot Tempered
pi_36442776
ik heb het niet over drugs ik heb over veel zaken in het algemeen jullie 2 bijten je vast in het drug gebeuren, en missen de hoofdzaak, lijp waus ligt high?

en btw, of t nou toegestaan is of niet , met de boeken die ik hier heb kan ik t meeste wel zelf maken.
pi_36442779
quote:
Fok wordt dus genoemd, lijkt me niet zo'n goeie reclame?
waarom niet?
Dit keer zonder signature
pi_36442782
Is wiet roken nu ineens ouderwets?

*voelt zich oud
pi_36442854
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

*voelt zich oud
ik ken het gevoel
pi_36442931
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:22 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

waarom niet?
Omdat er genoeg debielen zijn die Fok meteen met een drugs en dealerparadijs voor jongeren associeren. Kijk alleen maar hoeveel mensen helemaal lijp worden als ze horen dat er een LEGAAL tripmiddel op de markt bestaat waar hun kinderen toegang tot hebben. Ze moesten eens weten...

[ Bericht 2% gewijzigd door Batsnek op 28-03-2006 19:32:39 ]
pi_36443049
damn, verkeerde knopje...
pi_36443630
quote:
*verhaal*
Zo, jij bent volgens mij nog steeds aan het trippen op iets
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 28 maart 2006 @ 23:40:09 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_36450821
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 18:11 schreef Hephaistos. het volgende:

Wat is er mis mee om ervaringen over dit soort zaken uit te wisselen? We hebben ook een coke-topic op fok, en een xtc-topic, en een smartdrugs-topic etc. etc. Juist door goede informatie over gebruik en dosering kan je ongelukken voorkomen!
Amen.... als het er is wil niet zeggen dat ze het gebruiken.
pi_36451119
Hoe creeer je een probleem? In een dag hebben zich 5 mensen in het topic gemeld die het nu opeens willen proberen. Hiervoor was het grotendeels alleen bij mensen bekend die wat meer van drugs afwisten, zich goed informeren en daardoor weten waar ze mee beginnen. In de docu van vpro hadden ze 100 gebruikers geteld. Nu weet half Nederland het. Erg slim.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_36451196
Zoals deze mafkees:
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 18:59 schreef XBL het volgende:
Nu het in het nieuws is, wil ik het ook maar eens proberen. Voornamelijk om even media aandacht te (proberen) krijgen (nah, eerder omdat het lekker goedkoop is) (komt uiteraard op video). Klinkt onwijs dom en meeste mensen zullen het vast idioot vinden, die hier op het forum hangen. Maar mij lijkt het een leuke ervaring.
Leuk! Laten we drugs gaan gebruiken om met ons kop op de tv te komen!

dinsdag 28 maart 2006 @ 23:59:56 #21
136780 Nosh
hurpdurp
pi_36451427
Beetje een Explosion- deja vu. Die buisjes circuleerden al een tijdje in het uitgaanscircuit, en opeens heeft half Nederland het erover dat je kunt trippen op luchtverfrissers, compleet met aandachtszoekers, zoals die nu ook opduiken in het DXM topic.

Kan niet zeggen dat ik er echt gelukkig van wordt.
ş¤ĝ„¸Hardcore ¸„ĝ¤ş°
„ĝ¤ş°¨UNITED!!``°ş¤
from albania.
  woensdag 29 maart 2006 @ 00:12:18 #22
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_36451623
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 23:49 schreef LostFormat het volgende:
Hoe creeer je een probleem? In een dag hebben zich 5 mensen in het topic gemeld die het nu opeens willen proberen. Hiervoor was het grotendeels alleen bij mensen bekend die wat meer van drugs afwisten, zich goed informeren en daardoor weten waar ze mee beginnen. In de docu van vpro hadden ze 100 gebruikers geteld. Nu weet half Nederland het. Erg slim.
Best slim inderdaad. Als het echt uitgroeit tot een hype kan de VPRO achteraf claimen dat zij de eerste waren die het verschijnsel waarnamen.
De link met Explosion zie ik ook wel, al verwacht ik niet dat het hetzelfde lot zal ondergaan, hier zit een complete legale industrie achter die het op de markt brengt. De stap om dat te verbieden zal toch wat groter zijn, mede omdat het ook voor andere doelen te gebruiken is. Lachgas is bijvoorbeeld ook nog gewoon te verkrijgen.
  woensdag 29 maart 2006 @ 00:15:21 #23
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36451676
Oud nieuws dit trouwens... DXM werd in de jaren 80 voor het eerst als recreatief tripmiddel in de punk/hardcorescene, sindsdien is het alleen maar toegenomen. Die claim kan de VPRO dus wel vergeten
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_36452011
Wat zijn er toch een hoop zielige idioten op deze wereld die alles doen om een trip te krijgen.
  woensdag 29 maart 2006 @ 00:37:51 #25
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36452049
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 00:36 schreef rutger05 het volgende:
Wat zijn er toch een hoop zielige idioten op deze wereld die alles doen om een trip te krijgen.
Hoezo 'alles in de wereld doen'? Het kost je nogal wat minder moeite om wat capsules legaal in de winkel te halen dan dat je in het illegale circuit opzoek moet gaan psychedelics, laat staan dissocatieve middelen.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_36452157
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 00:37 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Hoezo 'alles in de wereld doen'? Het kost je nogal wat minder moeite om wat capsules legaal in de winkel te halen dan dat je in het illegale circuit opzoek moet gaan psychedelics, laat staan dissocatieve middelen.
Ik doel op de vindingrijkheid van de trieste mensen die een trip willen krijgen. Het zou jammer zijn als het middel voor normale mensen uit de vrije verkoop wordt gehaald omdat er mensen zijn die het misbruiken om in hun zielige behoefte te voorzien.
  woensdag 29 maart 2006 @ 00:50:40 #27
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36452262
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 00:44 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik doel op de vindingrijkheid van de trieste mensen die een trip willen krijgen. Het zou jammer zijn als het middel voor normale mensen uit de vrije verkoop wordt gehaald omdat er mensen zijn die het misbruiken om in hun zielige behoefte te voorzien.
Mwah zo'n vaart zal het niet lopen denk ik, en mensen die gebruik maken van psychedelische middelen gelijk triest en zielig noemen vind ik een beetje kort door de bocht. Men gebruikt dit spul al meer dan 25 jaar als dissocatief middel dus echt nieuws is het niet IMHO. Jammer dat het zoveel media aandacht krijgt nu, want dat zal weleens voor een hype kunnen zorgen met alle nadelige gevolgen als gevolg; mensen die onvoorbereid en zonder kennis naar de drogist rennen.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_36452426
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 00:50 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Mwah zo'n vaart zal het niet lopen denk ik, en mensen die gebruik maken van psychedelische middelen gelijk triest en zielig noemen vind ik een beetje kort door de bocht. Men gebruikt dit spul al meer dan 25 jaar als dissocatief middel dus echt nieuws is het niet IMHO. Jammer dat het zoveel media aandacht krijgt nu, want dat zal weleens voor een hype kunnen zorgen met alle nadelige gevolgen als gevolg; mensen die onvoorbereid en zonder kennis naar de drogist rennen.
De drogist moet dan ook zijn verantwoordelijkheid nemen en proberen te voorkomen dat mensen het middel daarvoor misbruiken.
  woensdag 29 maart 2006 @ 01:07:04 #29
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36452481
Mja dat gaat vrij moeilijk worden denk ik, die mensen willen ook gewoon hun omzet maken en daarbij kun je het overal erg makkelijk krijgen. Een echte hype gaat dit toch niet worden denk ik;
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 23:59 schreef Gert het volgende:
Het gaat volgens mij ab-so-luut niet zo'n hype worden als Explosion:
- het effect is minder aantrekkelijk; het is geen uitgaansdrug
- de wijze van inname is te freaky voor veel casual druggebruikers
- de gevaren die aan DXM kleven zijn groter. Explosion kon je redelijk veilig innemen, bij DRM moet je oppassen, zeker ook omdat veel mensen er 'overgevoelig' voor zijn.
- er is genoeg andere legale vage shit als alternatief voor DXM te koop in smartshops, waar je flink lijp van in je kop wordt, terwijl een goede legale euforische pepper als alternatief voor Explosion er niet is.
De hoeveelheid mensen die de DXM trip als 'fijn' ervaren zijn vrij spaarzaam.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_36452528
Hoeveel mensen plegen er per jaar zelfmoord met paracetamol? Daar hoor je toch ook niks over? Dat mag toch ook gewoon verkocht worden? Ik vind die aandacht voor DXM zo krom. "Oh, mensen gebruiken het als drugs. Nee, dan zal het verboden moeten worden!" Betuttelend.
pi_36452631
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 01:07 schreef HAL9000S het volgende:
Mja dat gaat vrij moeilijk worden denk ik, die mensen willen ook gewoon hun omzet maken en daarbij kun je het overal erg makkelijk krijgen. Een echte hype gaat dit toch niet worden denk ik;
[..]

De hoeveelheid mensen die de DXM trip als 'fijn' ervaren zijn vrij spaarzaam.
Bepaalde geneesmiddelen zijn onder bepaalde wettelijke voorwaarden vrijgegeven voor de vrije verkoop. Als drogisterijen zich niet aan deze voorwaarden houden en misbruik slecht kunnen voorkomen, is het niet ondenkbaar en onverstandig dat deze geneesmiddelen uit de vrije verkoop gaan.
pi_36452651
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 01:10 schreef LostFormat het volgende:
Hoeveel mensen plegen er per jaar zelfmoord met paracetamol? Daar hoor je toch ook niks over? Dat mag toch ook gewoon verkocht worden? Ik vind die aandacht voor DXM zo krom. "Oh, mensen gebruiken het als drugs. Nee, dan zal het verboden moeten worden!" Betuttelend.
Het moet niet verboden worden, maar er moet wel worden geprobeerd om misbruik hiervan te voorkomen.
  woensdag 29 maart 2006 @ 01:21:56 #33
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36452696
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 01:18 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Het moet niet verboden worden, maar er moet wel worden geprobeerd om misbruik hiervan te voorkomen.
Ja dat gaat nu een stuk moeilijk worden nu heel Nederland van deze 'easter-egg' drug gehoord heeft
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_36452778
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 01:21 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Ja dat gaat nu een stuk moeilijk worden nu heel Nederland van deze 'easter-egg' drug gehoord heeft
Ik dacht dat van mening bent dat het niet zo'n vaart zal lopen met het misbruik van het middel.
  woensdag 29 maart 2006 @ 01:32:19 #35
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36452839
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 01:27 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik dacht dat van mening bent dat het niet zo'n vaart zal lopen met het misbruik van het middel.
Is ook zo maar ik denk dat er heel wat mensen van een koude kermis thuis zullen komen voordat ze zich beseffen dat het toch niet zo'n fijn spul is.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_36452879
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 01:32 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Is ook zo maar ik denk dat er heel wat mensen van een koude kermis thuis zullen komen voordat ze zich beseffen dat het toch niet zo'n fijn spul is.
Ik vermoed dat de meeste drugsgebruikers niet goed op de hoogte zijn van de effecten van de betreffende drug op hun lichaam en geest. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
  woensdag 29 maart 2006 @ 01:38:41 #37
84524 Morwen
I got life
pi_36452900
Darolan capsules

Ik vond ze altijd wel relaxed, nu weet ik ook waarom
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_36453123
pfff lekker bezig weer de media...
zoals al eerder gezegd zal deze media aandacht alleen maar zorgen
voor maar nieuwsgierige mensen en tienertjes die gaan lopen patsen met dit middel.

ben er zelf niet zo nieuwsgierig naar, genoeg ander smartshopmiddeltjes nog te testen voor mij
pi_36454531
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 23:49 schreef LostFormat het volgende:
Typisch media

Die vertellen je ook hoe je bijv. beveiliginssystemen kunt omzeilen (altijd handig) of hoe je een bom kunt maken
  woensdag 29 maart 2006 @ 08:41:05 #40
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_36454610
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
blowen is retro!!
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_36455028
Dankjewel UVT'ers, voor het in diskrediet brengen van Fok!
  woensdag 29 maart 2006 @ 11:08:48 #42
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36457255
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 09:08 schreef MrBean het volgende:
Stel je niet aan man Al meer dan 25 jaar gebruikt met dit spul als drug en nou brengt UVT Fok! in diskrediet?

Stukje uit het Eindhovens dagblad:
quote:
UTRECHT - De hallucinogene drug dxm (dextromethorfan hydrobromide) is geen groot probleem in Nederland. Zowel de Jellinek-kliniek als het Trimbos-instituut hebben niet het idee dat deze drug grootschalig wordt gebruikt. Dxm is enkele jaren geleden in Nederland onder meer via smartshops geïntroduceerd als recreatieve drug, maar sloeg toen absoluut niet aan.

Hoestsiroop en -capsules die de stof dextromethorfan (dxm) bevatten worden als tripmiddel gebruikt.
„De gemiddelde Nederlandse jongere zoekt een drug waarmee je nog enigszins normaal kan functioneren. Dat je op een feestje kan gebruiken. Dat is dxm absoluut niet”, verklaart H. Wiegel van het Trimbos-instituut dinsdag de impopulariteit van dxm in Nederland.
Ook bij de drugsinfolijn van het instituut zijn geen vragen binnengekomen over dxm of dxm-bevattende hoestsiroop. Het VPRO-radioprogramma Noorderlicht traceerde honderd Nederlandse jongeren die op webfora vertellen over het gebruik van hoestsiroop en -capsules als tripmiddel. Het Trimbos-instituut maakte naar aanleiding daarvan een kleine berekening. „Er zijn ongeveer 1,5 miljoen Nederlandse jongeren die actief zijn op webfora, honderd is een relatief klein aantal”, aldus Wiegel.
In de Verenigde Staten is dxm een groter probleem. Daar zijn volgens het instituut al meerdere mensen overleden aan de gevolgen van dit verdovende middel. De effecten van dxm hangen zeer sterk af van de dosis die genomen wordt en loopt op van mild euforisch naar sterk hallucinerend en uiteindelijk naar hersenschade, coma en overlijden.
Beide instituten zijn huiverig om iets te zeggen over de dosis dxm in hoestsiroop en hoeveel siroop of capsules je in moet nemen voor een tripeffect. „Het ene type bevat veel, het andere weinig” volgens Wiegel. „Maar daar doen we geen mededelingen over omdat mensen dan gaan experimenteren”, zegt een woordvoerder van Jellinek.
Er zijn overigens veel meer middelen uit het dagelijks gebruik die je kan misbruiken. „Zo kan je van nootmuskaat ook aardig gaan trippen. En bepaalde cactussen hebben ook dat effect”, vertelt Wiegel.
Voorlopig maken de Jellinek-kliniek en het Trimbos-instituut zich niet druk over dxm, maar ze zijn wel beducht op het effect dat alle aandacht in de media over het tripmiddel heeft. „Daar zijn we niet onverdeeld gelukkig over”, besluit Wiegel.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_36457335
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 11:08 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Stel je niet aan man Al meer dan 25 jaar gebruikt met dit spul als drug en nou brengt UVT Fok! in diskrediet?
Ja.
Nu worden we er allemaal mee geassocieerd.
  † In Memoriam † woensdag 29 maart 2006 @ 11:44:54 #44
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36458081
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 11:12 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ja.
Over wie zegt dat meer dan; Fok, of degenen die het fok noemen/lezen?
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:04:36 #46
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36458453
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 11:12 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ja.
Ja hoor... alle fokkers aan de aan de hoestdrank Fokkers zijn allemaal DXM gebruikend, l Big Brother kijkende jeugdcriminelen, zijn die met massaal met wapens op de foto staan.
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:05:09 #47
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36458466
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 11:49 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Over wie zegt dat meer dan; Fok, of degenen die het fok noemen/lezen?
Het is sowieso bullshit
quote:
Noorderlicht telde ruim honderd Nederlandse jongeren die vanaf 2004 op het internet ervaringen uitwisselen over het gebruik van extreem hoge doseringen Darolan en Dampo,
Ik bedoel, hoeveel gebruikers heeft fok nou?
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:07:30 #48
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_36458537
Die junks uit de UVT goot brengen dit lieftallige forum weer in een slecht daglicht he, sluiten die drugshandel.
World Wrestling Entertainment
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:10:17 #49
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36458608
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:07 schreef MeneerMuis het volgende:
Die junks uit de UVT goot brengen dit lieftallige forum weer in een slecht daglicht he, sluiten die drugshandel.
Wrong PI
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:11:33 #50
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_36458643
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:10 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Wrong PI
Neen.
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:12:13 #51
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36458656
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:11 schreef MeneerMuis het volgende:

[..]

Neen.
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:13:20 #52
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_36458682
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:12 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Is je handeltje weer verkeerd gevallen?
  woensdag 29 maart 2006 @ 12:14:35 #53
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36458720
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:13 schreef MeneerMuis het volgende:

[..]

Is je handeltje weer verkeerd gevallen?
Ja man... nou kan ik m'n legaal gekochte DXM capsules niet meer met 50 cent winst doorverkopen aan kids op het schoolplein

Zo, dit was wel weer genoeg onzin.
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 30 maart 2006 @ 11:46:07 #54
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_36487711
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 09:08 schreef MrBean het volgende:
Dramaqueen
Krekker is de bom!
pi_36487787
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 15:24 schreef Isabeau het volgende:
Och, ik denk dat de hoestsiroop topics in UVT nog het braafst zijn
Ja misschien is dat eens een punt om over na te denken.
pi_36488510
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 11:49 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Ja misschien is dat eens een punt om over na te denken.
Zeker niet. Ervaringen uitwisselen en goede informatie geven als mensen daarom vragen is zeker niet verboden.
pi_36488920
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 12:18 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Zeker niet. Ervaringen uitwisselen en goede informatie geven als mensen daarom vragen is zeker niet verboden.
Veel van de informatie gaat over drugs die verboden zijn. Wat mij betreft is de enige informatie die je daarover kan geven, zeker aan jongeren, niet doen want dit zijn de schadelijke gevolgen.
De enige reden waarom het uberhaupt op Fok wordt besproken omdat the man en in crowd van Fok zelf ook frequente gebruikers zijn en dat Fok nog nooit op dergelijke informatie is aangepakt.
Dus ga aub nu niet doen alsof het zo'n educatief verantwoord subforum is.
pi_36489122
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 12:33 schreef Vitalogy het volgende:
De enige reden waarom het uberhaupt op Fok wordt besproken omdat the man en in crowd van Fok zelf ook frequente gebruikers zijn.
Ja, dat zal het zijn.

Drugsgebruik zal er altijd zijn. Dan kan je daarover lullen misschien wel verbieden maar dat verandert niks. Dan zie ik liever dat er plekken zijn waar er over gepraat kan worden en zo dus mensen oa. op verstandig gebruik gewezen kunnen worden.
pi_36489185
Ach man ga iemand anders voor de gek houden.
pi_36490455
Ik voel een DXM-aflevering van Spuiten en Llikken aankomen...

Wel bijzonder oud 'nieuws' overigens, dat hele hoestdrankgeleuter...
pi_36491251
quote:
Wat mij betreft is de enige informatie die je daarover kan geven, zeker aan jongeren, niet doen want dit zijn de schadelijke gevolgen.
Owja, en landen met 'Just Say No' campagnes hebben ook minder drugsproblemen
pi_36491600
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:28 schreef FuTilE het volgende:
Wel bijzonder oud 'nieuws' overigens, dat hele hoestdrankgeleuter...
tot een journalist het 'ontdekt' en net doet alsof het nieuws is.
Ja, voor hem omdat hij achter loopt
pi_36493087
quote:

[..]

Veel van de informatie gaat over drugs die verboden zijn. Wat mij betreft is de enige informatie die je daarover kan geven, zeker aan jongeren, niet doen want dit zijn de schadelijke gevolgen.
De enige reden waarom het uberhaupt op Fok wordt besproken omdat the man en in crowd van Fok zelf ook frequente gebruikers zijn en dat Fok nog nooit op dergelijke informatie is aangepakt.
Dus ga aub nu niet doen alsof het zo'n educatief verantwoord subforum is.
Die grap is onderhand wel gemaakt, als een drugsgebruiker naar informatie vraagt hoe die iets veilig kan gebruiken, zeggen dat ie het niet moet gebruiken. Dit soort reacties zijn echt de reden dat er zoveel ongelukken met drugs gebeuren die totaal niet nodig zijn. Als men weet hoe je iets dient te gebruiken en wat de effecten zijn komen degenen niet voor een verassing te staan. Door alleen maar op de nadelige effecten te wijzen, maak je het spannender dan het is, en moeten drugsgebruikers hun informatie van onbetrouwbare bronnen halen.
pi_36493158
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 18:11 schreef Hephaistos. het volgende:

Precies, net als dat ik de :"test je pil" stands op feesten ook positief vind.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_36493189
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:04 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Ja hoor... alle fokkers aan de aan de hoestdrank Fokkers zijn allemaal DXM gebruikend, l Big Brother kijkende jeugdcriminelen, zijn die met massaal met wapens op de foto staan.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_36493320
Noorderlicht doet alsof het iets nieuws is, met hun "uit eigen onderzoek". Dit middel bestaat al heel lang en het wordt ook al heel lang gebruikt door trippers. Het is vooral populair in landen met een repressief drugsbeleid, omdat mensen toch hun buzz willen en dan maar teruggrijpen op zooi als DXM en nootmuskaat. Probleem van DXM is dat de werkende dosis vrij dicht bij de toxische dosis ligt en je dus vrij precies moet berekenen wat de juiste dosis voor je is, en je daarbij ook rekening moet houden met toevoegingen aan de hoestdrank die ook weer giftig kunnen zijn in hogere doseringen. Ook omdat de trip niet echt leuk is heb ik dit middel daarom nooit geprobeerd. Ik denk dat eerlijke objectieve informatie daarom een goed middel is om het gebruik te ontmoedigen; zulke half-ware sensatiejournalistiek werkt gewoon niet, tenzij het doel was om iedereen die nog niet van DXM heeft gehoord nieuwsgierig te maken...
Unox, the worst operating system.
pi_36493535
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:01 schreef Schorpioen het volgende:
Probleem van DXM is dat de werkende dosis vrij dicht bij de toxische dosis ligt en je dus vrij precies moet berekenen wat de juiste dosis voor je is, en je daarbij ook rekening moet houden met toevoegingen aan de hoestdrank die ook weer giftig kunnen zijn in hogere doseringen. Ook omdat de trip niet echt leuk is heb ik dit middel daarom nooit geprobeerd.
Dat van die dosis valt opzich wel mee omdat je verschillende niveau's hebt. Alleen de hogere dosissen komen tegen toxische dosissen aan terwijl maar weinig mensen voor zo'n ervaring gaan. Ik heb het overigens een keertje geprobeerd en het was uitermate kut. Heb me een paar uur lang vaag en kotsmisselijk gevoeld. Zeker niet voor herhaling vatbaar. Blijkbaar behoor ik niet tot de 1/3e van alle personen bij wie dit goed valt.
pi_36493937
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 12:39 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Ja, dat zal het zijn.

Drugsgebruik zal er altijd zijn. Dan kan je daarover lullen misschien wel verbieden maar dat verandert niks. Dan zie ik liever dat er plekken zijn waar er over gepraat kan worden en zo dus mensen oa. op verstandig gebruik gewezen kunnen worden.
Klopt. We kunnen ook beter beschermende handschoenen aanbieden aan mensen die mijn autoradio willen jatten. Ze zouden zich kunnen snijden aan de kapotte ruit.
pi_36494023
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:19 schreef MrBean het volgende:

[..]

Klopt. We kunnen ook beter beschermende handschoenen aanbieden aan mensen die mijn autoradio willen jatten. Ze zouden zich kunnen snijden aan de kapotte ruit.
Tang/varken.
pi_36494150
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:08 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Dat van die dosis valt opzich wel mee omdat je verschillende niveau's hebt. Alleen de hogere dosissen komen tegen toxische dosissen aan terwijl maar weinig mensen voor zo'n ervaring gaan. Ik heb het overigens een keertje geprobeerd en het was uitermate kut. Heb me een paar uur lang vaag en kotsmisselijk gevoeld. Zeker niet voor herhaling vatbaar. Blijkbaar behoor ik niet tot de 1/3e van alle personen bij wie dit goed valt.
De tripreports op Erowid over nootmuskaat zijn ook wel de moeite waard: Een jongen die er 16 uur over doet om de trap in zijn ouderlijk huis op te komen, omdat de tijd steeds wordt teruggezet. Elke keer als hij bijna boven is, staat hij opeens weer op de tweede trede nadat 'ie een keer met zijn ogen geknipperd heeft....
pi_36494191
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:19 schreef MrBean het volgende:

[..]

Wat heeft het praten over een drugsprobleem te maken met het in de hand werken van criminaliteit? Alles ontkennen en zwart maken, dat is de oplossing, kijk maar naar de VS!.
pi_36495630
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:25 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Wat heeft het praten over een drugsprobleem te maken met het in de hand werken van criminaliteit? Alles ontkennen en zwart maken, dat is de oplossing, kijk maar naar de VS!.
Het bespreken van het downloaden van films is om precies die reden verboden op Fok!
Persoonlijk vind ik het totaal geen probleem dat men het gebruik van hard drugs bespreekt maar doe het dan op een beveiligd gedeelte zoals dat SM subforum. Waar leg je de grens? Het bespreken van thuiskweken moet zeker ook gewoon kunnen? Of hoe hack je sites? Of hoe maak je een sinasappelkanon?
De enige reden waarom sommige onderwerpen wel en andere niet is om de reden die ik eerder aangaf...gewoon een al dan niet hypocriete dubbele standaard. Nou ja big deal misschien, in dit geval had ik zelf graag gezien dat men wat zorgvuldiger omgaat met het onderwerp.
pi_36495714
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:08 schreef Vitalogy het volgende:
Het bespreken van thuiskweken moet zeker ook gewoon kunnen?
Gebeurt al.
quote:
gewoon een al dan niet hypocriete dubbele standaard.
Fok is alles behalve consequent. Neemt niet weg dat ik het goed blijf vinden dat zulke dingen hier bespreekbaar zijn.
pi_36495794
Ach ja wat kan mij het ook interesseren.
pi_36495887
Er is geen groot verschil tussen drugs en downloaden, hacken, stelen en andere 'criminele activiteiten', en dat is dat bij drugs er een gezondheidsrisico bestaat. Daarnaast kun je het maken van wapens en steelervaringen niet vergelijken met drugsgebruik omdat je zo een ongemak van anderen in de hand werkt. Drugs zijn minder schadelijk voor de maatschappij mits men er verstandig mee omgaat. Maar goed daar ga ik verder niet op door omdat een aantal fervente tegenstanders die zelf nooit drugs aangeraakt hebben dat nou eenmaal niet kunnen accepteren.

En waarom zou het op een beveiligd gedeelte moeten komen? Degenen die er toegang tot wilen hebben, lukt dat toch wel, het gaat er meer om of zoiets moreel verantwoord is. Of stoor jij je eraan dat anderen discussieren over dingen waar je zelf geen weet van hebt ofzo? Ik zie namelijk niet in, waarom het beveiligd zou moeten worden.

Overigens kan ik me wel enigszins vinden in het feit dat informatie over het thuiskweken ook is toegstaan, maar ik weet verder niet in hoeverre dit legaal is, ofzo. Zelf kan ik er in ieder geval niet wakker van liggen.
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:20:09 #76
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36495931
Vind het nogal triest. Sjonge, vroeger hadden die jongelui aan cola genoeg. Tegenwoordig willen ze 'trippen'. En maar stoer doen tegen hun vriendjes. Bah.
(Un)masking for the greater good.
pi_36495986
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:20 schreef Natalie het volgende:
Vind het nogal triest. Sjonge, vroeger hadden die jongelui aan cola genoeg. Tegenwoordig willen ze 'trippen'. En maar stoer doen tegen hun vriendjes. Bah.
Nogmaals, het wordt al tijden als drugs gebruikt. Dit is niet iets van tegenwoordig.
pi_36496055
quote:
Ik denk dat het meer een vorm van experimenteren is; je grenzen verleggen. Overigens is het gebruik zo laag, dat je niet echt kunt spreken van stoerdoenerij. Het gaat meer om een aantal kinderen die het via via vernomen hebben, en het voor zich zelf houden, zodat het ( hopelijk ) legaal blijft.

En cola is nou ook niet bepaald een gezond drankje...
pi_36496185
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:18 schreef Batsnek het volgende:
Er is geen groot verschil tussen drugs en downloaden, hacken, stelen en andere 'criminele activiteiten', en dat is dat bij drugs er een gezondheidsrisico bestaat. Daarnaast kun je het maken van wapens en steelervaringen niet vergelijken met drugsgebruik omdat je zo een ongemak van anderen in de hand werkt. Drugs zijn minder schadelijk voor de maatschappij mits men er verstandig mee omgaat. Maar goed daar ga ik verder niet op door omdat een aantal fervente tegenstanders die zelf nooit drugs aangeraakt hebben dat nou eenmaal niet kunnen accepteren.
Dat is jouw mening die niet ondersteund wordt door feiten.

Bovendien, neem je maar aan dat een ander nooit drugs heeft gebruikt.
En zou de ander melden wel eens drugs gebruikt te hebben dan zou je nu waarschijnlijk ook een vooringenomen mening hebben waarom deze persoon (in jouw ogen) anti is.

Daarnaast vind ik zeer zeker niet dat je pas recht van spreken hebt als je minimaal een keer gebruikt hebt.

pi_36496414
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:27 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Dat is jouw mening die niet ondersteund wordt door feiten.

Bovendien, neem je maar aan dat een ander nooit drugs heeft gebruikt.
En zou de ander melden wel eens drugs gebruikt te hebben dan zou je nu waarschijnlijk ook een vooringenomen mening hebben waarom deze persoon (in jouw ogen) anti is.

Daarnaast vind ik zeer zeker niet dat je pas recht van spreken hebt als je minimaal een keer gebruikt hebt.

Op dit forum blijken nou eenmaal veel mensen te zitten die niet eens de moeite nemen om voor drugsgebruik te discussieren. Ik kan me niet voorstellen dat diegenen wel drugs gebruikt hebben, en als dat wel het geval is generaliseren ze hun eigen ervaringen voor iedereen. Discussie is kennelijk gewoon niet mogelijk, en dan neem ik ook niet de moeite om voor diegenen mijn standpunt toe te lichten.

En als je zelf nooit drugs gebruikt hebt, kun je niet zeggen dat drugs per definitie slecht voor je zijn. Dan redeneer je gewoon uit onwetendheid.
pi_36496690
quote:
Vroeger, toen DXM nog niet bestond, snoven die jongelui gewoon lijm en ether. Goede oude tijd...
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:47:21 #82
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_36496875
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:22 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Nogmaals, het wordt al tijden als drugs gebruikt. Dit is niet iets van tegenwoordig.
Drugs: ja.
Hoestdrank: nee.

Ik heb nog nooit gehoord van jongeren die naar de drogisterij gaan om flesjes hoestdrank naar binnen te gooien bij wijze van trip.
Verder boeit het me trouwens ook niet. Ze doen maar. Hun leven.
(Un)masking for the greater good.
pi_36496973
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:47 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zoals al eerder gezegd in het topic: gebruik van dxm is al redelijk oud. En dat massaal heb je je dus aan laten praten. In die docu hadden ze het over 100 personen. Poe hee.
pi_36497120
quote:

[..]

Ik heb nog nooit gehoord van jongeren die naar de drogisterij gaan om flesjes hoestdrank naar binnen te gooien bij wijze van trip.
Je hebt dan zeker ook nog nooit gehoord van jongeren die naar de tuinspeciaalzaak gaan om een zakje zaadjes van een bepaalde tuinplant te kopen, om lekker op te trippen?
  donderdag 30 maart 2006 @ 17:08:52 #85
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_36497531
quote:

[..]

Verder boeit het me trouwens ook niet. Ze doen maar. Hun leven.
En als jij er nooit van gehoord hebt, dan gebeurt het ook niet...
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:45:29 #86
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36500160
Tegenvaller, voor de mensen die in hun oneindige wijsheid hadden besloten dat relatief onschuldige medicijnen zoals hoestdrank perfect in de supermarkt verkocht konden worden.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_36502597
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:53 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Je hebt dan zeker ook nog nooit gehoord van jongeren die naar de tuinspeciaalzaak gaan om een zakje zaadjes van een bepaalde tuinplant te kopen, om lekker op te trippen?
Nee eigenlijk niet
pi_36504628
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 20:09 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Nee eigenlijk niet
zaadjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')