Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:03 |
Ik heb een agregaat gekocht. Nu staat in het boekje "Oil-mixed gasoline with minimum of 77 octane mixing ration 50:1 or 40.1, use special purpose oil for 2-stroke". En er staat dat ik 'm moet gronden. Dat begrijp ik ook niet helemaal ![]() Hulp is gewenst, ik heb hem volgend weekend namelijk nodig. | |
Festini | maandag 27 maart 2006 @ 12:04 |
Mengsmering | |
JohnnyKnoxville | maandag 27 maart 2006 @ 12:04 |
Lijkt me mengsmering, net als voor je hendig sjieke scooter. En dat gronden kun je met een grondpen doen (aardpen). | |
Kolkie | maandag 27 maart 2006 @ 12:05 |
Even met een tankje (5 liter bv., her en der wel verkrijgbaar (denk aan automaterialenzaken)) naar het tankstation en vragen om mengsmering in die verhouding. Gronden zal wel grounden zijn ofwel aarden. | |
Festini | maandag 27 maart 2006 @ 12:07 |
quote:Mengsmering bij de pomp is toch altyd 1:50 of heb ik het mis ?? ![]() | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:08 |
Kan je er geen euro 95 met wat olie in flikkeren ofzo? | |
Herkauwer | maandag 27 maart 2006 @ 12:08 |
quote:Ja, zolang je maar twee takt olie daarvoor gebruikt, wel in de goede verhouding natuurlijk ![]() | |
Festini | maandag 27 maart 2006 @ 12:09 |
quote:Mits je de juiste verhouding hebt. 1 liter olie op 50 liter bezine volgens mij | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:10 |
Het is namelijk voor mijn bootje. In dat bootje ga ik euro 95 met loodvervanger gooien. Als ik deze benzine nou ook kan mengen, dan kan ik dat allemaal in een keer tegelijk tanken en ter plekke mengen. | |
Herkauwer | maandag 27 maart 2006 @ 12:11 |
quote:Kwestie van uitzoeken hoe groot je benzinetank is, als die bijna vol is de juiste hoeveelheid olie erbij mikken ![]() | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:14 |
quote:4.2 liter ![]() | |
Herkauwer | maandag 27 maart 2006 @ 12:15 |
quote:Als die bijna vol is, ongeveer 0,1 liter olie erbij en je bent klaar ![]() | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:18 |
Ok, gewoon dezelfde olie als die ik in mijn auto gooi? ![]() | |
Herkauwer | maandag 27 maart 2006 @ 12:20 |
quote:Nee, bij ieder tankstation kan je tweetakt olie kopen ![]() ![]() ![]() | |
wonko | maandag 27 maart 2006 @ 12:21 |
quote:Is al gezegd...tweetakt moet het zijn. | |
Chinless | maandag 27 maart 2006 @ 12:22 |
Je moet bij bekend tankstation gewoon 1 liter 2takt olie halen, dat vermengen met 50l benzine. Als het niet lukt met 50l hebben ze ook voorgemengt staan, dit kost alleen in het algemeen uurder | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:23 |
quote:O nou ja sorry hoor. Ik heb er echt geen verstand van. Ik weet niet eens wat tweetakt is. Toch bedankt. | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:25 |
quote:Het zou zo makkelijk zijn om het echt zelf te mengen. Ik heb een klein bootje en dan is het vervelend om twee soorten benzine mee te moeten nemen. Ter plekken mengen is veel handiger. Maar zo moet het wel lukken, tweetakt-olie en euro 95 ![]() Ik denk ook dat ze aan de waterkant geen brommerbenzine verkopen. | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:31 |
Nu vraag ik me nog af hoe dat gronden precies moet. | |
Hugster | maandag 27 maart 2006 @ 12:35 |
Heb je geen agregaat met een 4 takt Honda blokje? ![]() Ik wist niet eens dat die dingen bestonden zonder zo'n Honda ding ![]() ![]() | |
longinus | maandag 27 maart 2006 @ 12:36 |
Als het teveel rookt heb je teveel olie in de benzine gedaan.. | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 12:39 |
quote: ![]() Die heb ik gekocht. Voor 70 euro. Die honda dingen zijn niet te betalen. | |
IBAZ | maandag 27 maart 2006 @ 14:04 |
als het een stalen boot is kan je de romp gebruiken als aarde (gronden zoals jij zegt). | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 15:00 |
quote:En als ik 'm gewoon op de grond neerzet, op de tegels bijvoorbeeld? Ik snap niet waar ik die draad dan aan moet bevestigen. | |
Youp | maandag 27 maart 2006 @ 15:04 |
quote:loodvervanger in een 2takt? ![]() | |
Youp | maandag 27 maart 2006 @ 15:04 |
quote:tussen de tegels een stukje in de grond stouwen... | |
Kolkie | maandag 27 maart 2006 @ 15:06 |
quote: Volgens mij hebben bepaalde blokken (vaak oudere schat ik zo in) een andere verhouding nodig, bv. 1:25. Hier bij de local pomp kun je het ook met een beetje rekenwerk in elke gewenste verhouding krijgen. En dat aardstokkie druk je lijkt me gewoon tussen 2 tegels in de grond/zand. | |
Herkauwer | maandag 27 maart 2006 @ 15:10 |
quote:De aggregaat gaat toch mee op een boot! ![]() | |
Youp | maandag 27 maart 2006 @ 15:17 |
quote:ohja ik zie het ![]() btw niet gewoon het agregraatje voltanken en dan olie er bij... dan drijft de olie naar de bodem en dan loopt hij in eerste instantie bijna op pure olie (waardoor het ding helemaal volkoekt) en daarna alleen op benzine (als hij de olie al overleefd heeft....) dat moet altijd GOED gemengd worden.. dus in een jerry cannetje en dan flink schudden ![]() ![]() ![]() | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 15:25 |
Bedankt voor de tips mensen!quote:nee. Loodvervanger gaan in de euro 95 van de boot, ipv super. | |
Metro2005 | maandag 27 maart 2006 @ 16:32 |
Hoe lang heb je nou stroom van zo'n ding? | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 16:45 |
quote:Geen idee ![]() | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 16:49 |
quote:Deze is gloednieuw! | |
Blackheart | maandag 27 maart 2006 @ 17:34 |
Effe duidelijk wezen. Je aggregaat kan werken op elke benzine die je commercieel koopt. 77 octaan is gewoon niet te koop hier. 91octaan misschien. Maar het maakt niet uit, al flikker je 135 octaan vliegtuigbenzine erin. Wat wel uitmaakt is de goed gemengde Benzine/olie. Dit is dus 2 takt olie die bij elke scooterzaak en benzinestation te koop is. Nu het gronden of aarden. Dit is om te voorkomen dat een vonk die overslaat tussen het aggregaat en de omgeving benzinedampen laat ontvlammen. Dit is , als je het op je bootje gebruikt, redelijk simpel, een aardingskabel- geel/groen - aan je aardingspunt op het aggregaat zetten, en aan de andere zijde ergens op de romp. Net zoals je de - van je caraudio op het chassis zet. | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 18:55 |
quote:Vooral je een na laatste tip was erg nuttig. Het is juist waar ik bang voor ben, vonken in mijn bootje, dan is de kans groot dat alles in de fik vliegt bij een eventueel benzinelek. Die aarde is dus niet heel erg belangrijk als ik hem gewoon op de stoep gebruik? Misschien een klein schokje als ie niet geaard is? Ik wil de agregaat vooral gebruiken om het bootje op te knappen, zodat ik een schuur- of boormachine kan gebruiken, in dat geval zet ik 'm gewoon op de kant, Ik neem hem ook mee aan boord maar dat is voor noodgevallen. | |
ThaFreak | maandag 27 maart 2006 @ 19:00 |
tt op verzoek veranderd! | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 19:01 |
quote:Dat is snel ![]() Bedankt ![]() | |
Conflict | maandag 27 maart 2006 @ 22:09 |
Hij doet het niet ![]() | |
ACT-F | maandag 27 maart 2006 @ 23:23 |
quote:Maak er ff aggregaat van ![]() Heb je de aardpen goed aangesloten Conflict? En met wat heb je er nu op aangesloten? Een gloeilamp is het beste om mee te testen. | |
Ridocar | dinsdag 28 maart 2006 @ 00:50 |
quote:Hoe bedoel je? Niet starten of geen spanning? | |
Conflict | dinsdag 28 maart 2006 @ 07:27 |
Hij startte niet. En er zit geen aardepen bij, alleen een schroefje waarmee je er een stuk draad aan kan bevestigen. Ik zal die bougie er eens uit slopen en kijken of ie vonkt. Kan het zijn dat ik hem niet goed geaard heb en dat ie het daarom niet wil doen? . [ Bericht 18% gewijzigd door Conflict op 28-03-2006 07:35:51 ] | |
Ridocar | dinsdag 28 maart 2006 @ 08:32 |
Bougie nakijken is een goeie. Daarvoor hoeft 'ie niet geaard te zijn, da's enkel voor de veiligheid. Ook even kijken of je compressie hebt (weerstand bij het aantrekken), en of er benzine in de cilinder komt (natte bougie) | |
Conflict | dinsdag 28 maart 2006 @ 14:04 |
Ik heb hem volgegooid, deze keer maar met brommerbenzine voor de zekerheid. Bougie eruit had geen zin. Toen zag ik een kink in de benzineleiding. Dit heb ik opgelost en hij startte meteen. Hij was ook helemaal nieuw dus misschien ging het daarom wat moeizaam. Nu ga ik mijn auto stofzuigen ![]() | |
Conflict | woensdag 29 maart 2006 @ 16:06 |
Bestaan er eigenlijk dingen die piekspanning voorkomen, zodat ik daar geen zorgen over hoef te maken bij het gebruik van de aggregaat? | |
Ridocar | woensdag 29 maart 2006 @ 16:29 |
Je hebt van die verlengcontactdozen met ingebouwde spanningsbeveiliging (voor computers ed). Ik weet niet of die volstaan. | |
Sterke_Yerke | woensdag 29 maart 2006 @ 16:35 |
Heb je een boot met elektromotor ofzo, en ga je dan hybriden- varen? ![]() | |
MikeyMan | woensdag 29 maart 2006 @ 16:44 |
quote:Lijkt me niet... Schiet dat ding elke keer in de beveiliging... Denk dat het praktischer is als de stroom wat gestabiliseerd wordt... Is het een 230 of een 12v aggregaat..? | |
Blackheart | woensdag 29 maart 2006 @ 16:58 |
Ik denk niet dat een slijptol of boormachine er veel last van hebben dat er nu effe 245V doorjakkert of maar 210 V. Voor elektronische toepassingen is zo'n overspanningsbeveiligingsstekker natuurlijk wel een oplossing. Beter een uitgeschakelde computer dan een geroosterde. | |
Conflict | woensdag 29 maart 2006 @ 16:58 |
quote:Ik wil graag een computer in de boot bouwen met een tft scherm zodat ik met Wingps en een ontvanger kan navigeren ![]() Daar heb ik 220 volt voor nodig. Als ik stil lig kan ik de aggregaat gebruiken of de motor laten lopen en de omvormer gebruiken. Zo ben ik helemaal autonoom en hoef ik alleen naar de haven voor water en benzine ![]() | |
Sterke_Yerke | woensdag 29 maart 2006 @ 17:18 |
Navigeren yeah right, je wil gewoon Fok!ken midden op het meer ![]() | |
Conflict | woensdag 29 maart 2006 @ 18:07 |
quote:Als dat zou kunnen ![]() | |
ACT-F | woensdag 29 maart 2006 @ 18:15 |
Ik zou een UPS gebruiken als spanningsstabilisator c.q. overspanningsbeveiliging. De stroom die een goedkope aggregaat levert is doorgaans niet zuiver genoeg, waardoor elektronisch apparatuur helemaal kan flippen of zelfs schade oplopen. Het is ook zeer belangrijk dat je je aggregaat goed aardt om een 'zwevende nul' te vookomen. | |
Conflict | woensdag 29 maart 2006 @ 18:19 |
quote:Zo'n UPS zou ik aan de aggregaat kunnen hangen en daar mijn apparatuur op aansluiten? Wat kost zo'n ding? En het mag echt niet te zwaar zijn! | |
SuperBosch | woensdag 29 maart 2006 @ 18:27 |
quote:Ik heb er eentje gekocht van 40 euro (325VA) en weegt ongeveer 2 á 3 kilo. Het handige is, dat als je aggregaat uitvalt, je nog een half uur tot een paar uur (ligt eraan hoeveel stroom je verbruikt) door kunt fokken. | |
SuperBosch | woensdag 29 maart 2006 @ 18:29 |
Wat voor een boot ga je trouwens gebruiken? Het is denk ik ook voor het benzine-verbruik van het aggregaat beter om een simpel laptopje te gebruiken dan een volledige computer. ![]() | |
ACT-F | woensdag 29 maart 2006 @ 19:14 |
quote:Neem de allerkleinste UPS die je kunt vinden. Als de UPS te groot is, dan zal deze de aggregaat te zwaar belasten, waardoor de spanning zakt en de UPS overgaat op noodstroom. En bij mijn weten laden ze niet als deze op noodstroom staat, oftewel, dan heb je geen ruk meer aan de UPS ![]() De zojuist genoemde van 325VA is zo'n beetje het maximum voor jouw aggregaat. Voorbeeld: http://apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=BE325%2DGR&fnl=4605,2&fnl_basket=4605,3c | |
Aarde | zaterdag 22 april 2006 @ 14:59 |
is zo'n aggregaat duur in gebruik? duurder dan gewoon stroom uit het stopcontact bv? en maakt het niet een ontzettende herrie ![]() | |
Conflict | zaterdag 22 april 2006 @ 15:01 |
quote:Ik denk dat het vele malen duurder is dan stroom uit het stopcontact. Het maakt ook geluid, niet echt fijn voor in de woonkamer. |