Dus niks "meer mensen dienen", maar gewoon de onzichtbare hamer gvan de vrije markt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:07 schreef Davitamon het volgende:
Omdat er voor bepaalde KSAO combinaties meer vraag is, en minder aanbod?
Fluwelen handschoen zat er niet in zeker?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:19 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dus niks "meer mensen dienen", maar gewoon de onzichtbare hamer gvan de vrije markt.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:35 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Fluwelen handschoen zat er niet in zeker?
Ik ben wat je wilt dat ik ben. In welk hokje je me plaatst boeit me niet zo, zo'n etiket zegt soms meer over de positie van de ander.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
![]()
Ben jij een echte libertarier? Wil je daarover komen discusieren in de SC?
Prima. Kom je dan nu discussieren?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:01 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Ik ben wat je wilt dat ik ben. In welk hokje je me plaatst boeit me niet zo, zo'n etiket zegt soms meer over de positie van de ander.
Tja, stel marktwaarde maar -als een dogmaticus- gelijk aan de wetenschap dat aarde rond is. Een eerlijke marktwaarde komt alleen tot stand als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, waaronder eerdergenoemde transparantie. Is dit niet het geval dan kunnen we niet zeker zijn van de uitkomst van het vraag/aanbod spel. Dat jij er voor kiest het toch gelijk te stellen aan de zekerheid dat de aarde rond is, vind ik niet realistisch.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:06 schreef Davitamon het volgende:
Dat hele rechtvaardigheidsverhaal over marktwaarde klinkt mij overigens nogal absurd in de oren. De aarde is rond, is dat rechtvaardig? Op welke praktische, objectieve, manier zou je anders kunnen bepalen wat een bepaalde functie waard is?
Oh dat jaquote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:43 schreef BaajGuardian het volgende:
ik heb het niet over gemakszuchtige figuren ik heb het over ernstig zieken en mensen die het psychisch niet meer aankunnen.
het mooie van marktwerking is dat je kan overstappen naar aanbieders waarvan bekend is dat ze minder moeilijk en/of redelijk doen bij het uitkeren van geld.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:38 schreef Tup het volgende:
[..]
Door uitgaven te verminderen (moeilijk te doen als er moet worden uitgekeerd, óók als dit wél terecht is)
En inkomsten te vermeerderen (hoge premies te vangen door alle risico aan de klant door te berekenen)
Omdat er mensen zijn die er voor willen betalenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 16:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Bij wijze van wetmatigheid?
De reder die twintig enorme jachten maakt en daar schatrijk van wordt, terwijl een juf een beetje verdient maar wel veertig maal twintig kinderen vormt en onder modaal verdient, hoe verklaar je dat?
Als je niets weet over "het moeilijk of makkelijk" doen dan heb je daar niets aan (heb ik het woord transparantie al genoemd). En dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de burger (die beschikt nou eenmaal niet over de tijd om tienduizend bladzijden aan meuk door te worstelen), maar óók van het bedrijfsleven, die nogmaals niet uit is op het tevreden stellen van klanten, maar op het maken van winst. Het is een aanname van marktadepten dat bedrijven wél gaan voor klantenservice omdat dit leidt tot meer winst.quote:Op zaterdag 1 april 2006 02:04 schreef Karzeuler het volgende:
het mooie van marktwerking is dat je kan overstappen naar aanbieders waarvan bekend is dat ze minder moeilijk en/of redelijk doen bij het uitkeren van geld.
De concurent zal dan proberen zich nog redelijker op te stellen bij het uitkeren van geld, pm meer klanten te winnen.
Concurentie leidt vaak tot verassend mooie dingen![]()
Die burger beschikt wel over geld om een bureau in te schakelen die die bladzijden voor hem doorworstelt.quote:Op zaterdag 1 april 2006 02:22 schreef Tup het volgende:
Als je niets weet over "het moeilijk of makkelijk" doen dan heb je daar niets aan (heb ik het woord transparantie al genoemd). En dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de burger (die beschikt nou eenmaal niet over de tijd om tienduizend bladzijden aan meuk door te worstelen)
En nogmaals dat komt in de praktijk dus op hetzelfde neer.quote:, maar óók van het bedrijfsleven, die nogmaals niet uit is op het tevreden stellen van klanten, maar op het maken van winst.
Nee het is een constatering. En een logisch heel goed verklaarbare.quote:Het is een aanname van marktadepten dat bedrijven wél gaan voor klantenservice omdat dit leidt tot meer winst.
In sommige verzekeringsmarkten wel ja. En hoe zou dat komen denk je?quote:Daarnaast is de verzekeringsmarkt praktisch een oligopolie,
In een echt vrije markt is het, behalve voor de marktleider, juist bijzonder onaantrekkelijk om prijsafspraken te maken. De prijs van je produkt is nou eenmaal een van de machtigste wapens om marktaandeel mee te verwerven en dus je winst te maximaliseren. Je stelde net zelf al dat bedrijven er naar streven de winst te maximaliseren. Een prijsafspraak maximaliseert je winst niet.quote:waarbij het voor de deelnemers aantrekkelijk is om prijsfspraken te maken. Dat hoeft nog geen eens expliciet -voordat je de nma noemt- dat kan verhuld, omdat alle aanbieders begrijpen dat het niet in hun belang is om anderen uit de markt te drukken.
Wie garandeert dat een dergelijk bureau kwaliteit levert? Dergelijke bureau's hebben óók belang bij een status quo, zoals je bij overheidsinstellingen te pas en te onpas weet te noemen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 03:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Die burger beschikt wel over geld om een bureau in te schakelen die die bladzijden voor hem doorworstelt.
Ja want in de volgende zin ga ik in op jouw al te snelle gevolgtrekking.quote:En nogmaals dat komt in de praktijk dus op hetzelfde neer (léés je de posts wel die aan je gericht zijn?)
Nee, het is enkel binnen de economische wetenschap ("die er blablabla nou eenmaal voor geleerd hebben") een logisch dogma.quote:Nee het is een constatering. En een logisch heel goed verklaarbare.
Omdat het praktisch onmogelijk is om een gesloten cordon van grote bedrijven "binnen te dringen".quote:In sommige verzekringsmarkten wel ja. En hoe zou dat komen denk je?
Eén van de vele bronnen:quote:In een echt vrije markt is het, behalve voor de marktleider, juist bijzonder onaantrekkelijk om prijsafspraken te maken. De prijs van je produkt is nou eenmaal een van de machtigste wapens om marktaandeel mee te verwerven en dus je winst te maximaliseren. Je stelde net zelf al dat bedrijven er naar streven de winst te maximaliseren. Een prijsafspraak maximaliseert je winst niet.
Gelukkig zijn echt vrije markt niet mogelijk, dus moeten we maar blijven controleren.quote:In een echt vrije markt heb je dus ook geen nma nodig, die is zelfs zeer onwenselijk.
Ja je kunt overstappen, maar daarmee heb je nog niet gekregen waar je recht op had.quote:Op zaterdag 1 april 2006 02:04 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
het mooie van marktwerking is dat je kan overstappen naar aanbieders waarvan bekend is dat ze minder moeilijk en/of redelijk doen bij het uitkeren van geld.
Klinkt heel mooi in theorie ja, in de praktijk zal de verzekeraar die het makkelijkste is met uitkeren ook de hoogste premies hebben.quote:De concurent zal dan proberen zich nog redelijker op te stellen bij het uitkeren van geld, pm meer klanten te winnen.
Concurentie leidt vaak tot verassend mooie dingen![]()
ja, voor wat hoort watquote:Op zaterdag 1 april 2006 11:41 schreef DaveM het volgende:
[..]
Ja je kunt overstappen, maar daarmee heb je nog niet gekregen waar je recht op had.
[..]
Klinkt heel mooi in theorie ja, in de praktijk zal de verzekeraar die het makkelijkste is met uitkeren ook de hoogste premies hebben.
Op de rest had HenriO al antwoord gegeven, waarvoor mijn dank, maar op deze quote van Tup wil ik nog wel reageren. De beste reclame is nog altijd mond-op-mond reclame. Tevreden klanten zullen het op verjaardagen en recepties al gauw tegenover hun klagende familie en vrienden beginnen over hun geweldige verzekeraar, waar ze niet gedupeerd werden, om maar ff een voorbeeld te noemen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 02:22 schreef Tup het volgende:die beschikt nou eenmaal niet over de tijd om tienduizend bladzijden aan meuk door te worstelen
Dat weten ze helemaal niet, aangezien de markt niet transparant is..quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:01 schreef Karzeuler het volgende:
hun geweldige verzekeraar, waar ze niet gedupeerd werden, om maar ff een voorbeeld te noemen.
Dat komt omdat polen dom gehouden worden wat betreft arbeidsvoorwaarden.quote:Op maandag 27 maart 2006 09:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Alsof communiceren zo'n halszaak is in dat soort sectoren. Werkgever neemt liever Polen in dienst. Die zijn gemotiveerder, werken harder en zeuren minder dan de doorsnee Nederlandse werkloze.
Net of er geen Nederlanders zijn die dat doen? Er zijn nederlanders die de WW niet uitkomen omdat ze hun neus voor bepaald werk ophalen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 15:39 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Dat komt omdat polen dom gehouden worden wat betreft arbeidsvoorwaarden.
Uit ervaring weet ik dat ze zich veel makkelijker ziekmelden dan de gemiddelde Nederlander op het moment dat ze erachter komen dat ze dan gewoon doorbetaalt krijgen.
Ik kan jou garanderen dat er genoeg vuilnismannen zijn die meer verdienen dan zelfstandige ondernemers.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 16:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Damn dan zou een vuilnis man toch echt een top salaris moeten hebben met 1000 vuilnisbakken op een dag ophalen. Als die dat dienstig werk niet zou doen zouden we toch een grote puinhoop overhouden.![]()
Ja, en dan al helemaal maar te zwijgen over de enkele mensen die leiding kunnen geven aan de grote multinationals die in Nederland gevestigd zijn. Die personen hebben ook veel meer vaardigheden nodig en moeten daar natuurlijk ook voor beloond worden.quote:Op zaterdag 1 april 2006 16:00 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
Ik kan jou garanderen dat er genoeg vuilnismannen zijn die meer verdienen dan zelfstandige ondernemers.
En dat terwijl er voor het vak vuilnisman geen speciale vaardigheden benodigd zijn. Dat is ook het gene waar Floripas de plank misslaat: het bouwen van superjachten is een vaardigheid die slechts heel weinigen bezitten en daarom verdienen die meer als de juffrouw: die vaardigheid is minder zeldzaam.
Waar baseer je dit op? Een groot verenigd europa kan veel meer invloed uit oefenen op de wereld economie dan de afzonderlijke staten.quote:Op zaterdag 1 april 2006 16:01 schreef Aarde het volgende:
ik heb geen enkele politica over de negatieve kanten gehoord. straks is het 1 groot europa en worden we mee omlaag gezogen. de welvaart hier zal een enorme klap krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |