abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 maart 2006 @ 22:47:35 #101
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36420143
quote:
Op zondag 26 maart 2006 20:58 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook.
Dan moet je geen SP of andere linkse partij gaan stemen want die zijn voor een grote overheid die alles regelt.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36424290
quote:
Op maandag 27 maart 2006 22:42 schreef Sjizzel het volgende:
ik ben er één van, ik ben 1e graads docent op een havo/vwo school in gelderland, moet ik mij gaan schamen?
Iedere Havist/VWOer kost de staat 5600 euro per jaar.

Laten we het zaakje sterk vereenvoudigen. Stel dat er 20 studenten in een klas zitten en je geeft diezelfde 20 studenten 40 uur per week les. In werkelijkheid is dat niet zo, maar als jij 'jouw' studenten geen les geeft, dan geef je les aan de studenten van een collega van je. Dan zijn de inkomsten van de school voor die studenten 20 x 5600 = 112.000 euro.

Van dit geld wordt de leraar van betaald. Wat krijgt een leraar tegenwoordig, bruto? Laten we een bedrag van 35.000 euro nemen (vreemd dat ik dit niet op het web kan vinden). Dan houden we nog 77.000 euro over. Wat kost de huur van een klaslokaal, incl. gas water, licht, krijt, afschrijving op het meubilair en een paar dooie planten? Laten we dat nou eens op 2000 euro per maand schatten. Dan houden we nog 53.000 euro over.

Laten we even pas op de plaats nemen. We hebben net de directe kosten berekend, die de helft van het budget opeten. De overhead, in dit sterk versimpelde model, is 100%.

Niet helemaal eerlijk natuurlijk, want er moet ook een rector, een conrector, hun administratie, een concierge, computers, magnesium, sexuele voorlichtingsfilms, een schoolreisje etc. van betaald worden. Maar dat de overhead de helft van het budget inneemt, vind ik zorgwekkend.

Misschien moet ik zelf maar eens een middelbare school gaan openen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_36424929
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 03:10 schreef Lyrebird het volgende:
En dat mag dus niet in dit ozo vrije land, of het wordt je volslagen onmogelijk gemaakt. De overheid duldt namelijk geen concurrentie.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 08:41:48 #104
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36425320
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 07:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En dat mag dus niet in dit ozo vrije land, of het wordt je volslagen onmogelijk gemaakt.
Op wat voor manieren?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_36426371
quote:

Ik zit er al een tijdje over te denken een universiteit te starten en mezelf professor te maken en dan subsidies los te weken. Ik zit alleen nog in de brainstormfase
  dinsdag 28 maart 2006 @ 11:06:51 #106
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36428035
quote:

[..]

Iedere Havist/VWOer kost de staat 5600 euro per jaar.

Laten we het zaakje sterk vereenvoudigen. Stel dat er 20 studenten in een klas zitten en je geeft diezelfde 20 studenten 40 uur per week les. In werkelijkheid is dat niet zo, maar als jij 'jouw' studenten geen les geeft, dan geef je les aan de studenten van een collega van je. Dan zijn de inkomsten van de school voor die studenten 20 x 5600 = 112.000 euro.

Van dit geld wordt de leraar van betaald. Wat krijgt een leraar tegenwoordig, bruto? Laten we een bedrag van 35.000 euro nemen (vreemd dat ik dit niet op het web kan vinden). Dan houden we nog 77.000 euro over. Wat kost de huur van een klaslokaal, incl. gas water, licht, krijt, afschrijving op het meubilair en een paar dooie planten? Laten we dat nou eens op 2000 euro per maand schatten. Dan houden we nog 53.000 euro over.

Laten we even pas op de plaats nemen. We hebben net de directe kosten berekend, die de helft van het budget opeten. De overhead, in dit sterk versimpelde model, is 100%.

Niet helemaal eerlijk natuurlijk, want er moet ook een rector, een conrector, hun administratie, een concierge, computers, magnesium, sexuele voorlichtingsfilms, een schoolreisje etc. van betaald worden. Maar dat de overhead de helft van het budget inneemt, vind ik zorgwekkend.

Helaas ben je er niet alleen met 'bruto salaris' voor de docent. Er zijn ook nog een hele reeks aan premies die door de werkgever ook nog betaald moeten worden. (Snel even opgezocht en ik kwam al heel snel op bijna 20% terecht)

En ik moet je eerlijk zeggen dat het bij mijn werkgever niet anders is.
Maar ik ben geen ambtenaar, ik werk voor een grote ICT dienstverlener met ongeveer 9000 werknemers en 1 miljard omzet in Nederland.
De verhouding tussen mijn salaris en mijn jaaromzet (commercieel tarief * aantal factureerbare uren) is ongeveer net zo groot.
Ik denk dat mijn secundaire arbeidsvoorwaarden wel meer kosten (lease auto, laptop vd zaak, de laatste jaren veel ruimte voor opleidingen), zeg ¤ 1000 per maand.
En die andere ¤ 1000 wil ik ook nog wel besteden aan onze werkplekken en nader kosten om mijn aan het werk te houden, maar dat lijkt me behoorlijk ruim.
En wij maken dan natuurlijk ook winst (in Nederland ¤ 150 miljoen op 1 miljard omzet = 15%) is ongeveer ¤ 1500 per maand voor mijn omzet.

Ik zit nu dus 15%\¤ 1500 euro per maand minder overhead en dat vindt ik eigenlijk niet zo'n groot verschil tussen een school en een ICT bedrijf dat op dit moment iedere cent omdraait voordat deze uitgegeven wordt.

Misschien hebben we gewoon veel overhead
Dat was traditioneel altijd wel zo.
De oprichter van het onderdeel waarbij ik in dienst kwam (vele fusies geleden) was nogal een "hippie-of-industry" die zijn bedrijf opbouwde met een organisatie structuur van onafhankelijk opererende "full service cellen" (net zoals al qaeda dat vele jaren later deed )
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  dinsdag 28 maart 2006 @ 11:08:13 #107
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36428091
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 09:51 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ik zit er al een tijdje over te denken een universiteit te starten en mezelf professor te maken en dan subsidies los te weken. Ik zit alleen nog in de brainstormfase
Dat is Nederland veel te lastig. In Nigeria is het geen probleem. Je kunt er zelfs veel geld mee verdienen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_36431412
quote:
Op maandag 27 maart 2006 20:12 schreef bruut het volgende:
Dit lijkt me een handige tabel, dan weten we over wie we het hebben.
[afbeelding]

bron

Ik denk zelf dat er nog best plannenmakers wegkunnen, vooral bij het rijk, en ook wel bij de gemeenten. Een halvering van het totale aantal ambtenaren, dat zie ik echt niet. Geef maar eens aan waar dan in gesneden moet worden!
Dit maakt het een stuk helderder inderdaad. En natuurlijk kunnen er ambtenaren weg maar voor die 50% zie ik niet direct ruitme .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_36431606
Waar volgens mij moet worden gesneden is bij de beleidsmakers. Als ik bijvoorbeeld kijk naar onderwijs (mooi voorbeeld), ga dan maar eens na hoevaak in de afgelopen 20 jaar een nieuw systeem is bedacht en ingevoerd (basisvorming, studiehuis, etc). Houd vervolgens rekening met het aantal uren dat het elke leraar kost om om te schakelen, en bekijk dan of de verandering daadwerkelijk een verbetering was.
  woensdag 29 maart 2006 @ 10:22:53 #110
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_36456310
Er was eens een anoniem 2e kamerlid met het volgende citaat: "De coordinaten van het ministerie van Onderwijs had allang aan onze luchtmacht moeten worden doorgegeven."
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  woensdag 29 maart 2006 @ 11:06:04 #111
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36457187
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 10:22 schreef hace_x het volgende:

Er was eens een anoniem 2e kamerlid met het volgende citaat: "De coordinaten van het ministerie van Onderwijs had allang aan onze luchtmacht moeten worden doorgegeven."
die is goed
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 29 maart 2006 @ 11:13:04 #112
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_36457344
quote:
Waar volgens mij moet worden gesneden is bij de beleidsmakers. Als ik bijvoorbeeld kijk naar onderwijs (mooi voorbeeld), ga dan maar eens na hoevaak in de afgelopen 20 jaar een nieuw systeem is bedacht en ingevoerd (basisvorming, studiehuis, etc). Houd vervolgens rekening met het aantal uren dat het elke leraar kost om om te schakelen, en bekijk dan of de verandering daadwerkelijk een verbetering was.

Om maar te zwijgen over monsterbonussen bij de ambtelijke top de afgelopen jaren. Nee, die gasten bij OC&W...geen zuivere koffie.
quote:
"De coordinaten van het ministerie van OC&W hadden allang aan onze luchtmacht moeten worden doorgegeven."
Volgens mij was daar niets anoniems aan. Ik kan me de krantenkoppen nog herinneren. Namen iemand? 't is trouwens inderdaad mooie opmerking
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_36462745
Een leraar of arts is ook een ambtenaar semi dan, want ze worden door de overheid betaald.
Zo schept de overheid werk
pi_36462921
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 14:47 schreef Originele_Naam het volgende:
Een leraar of arts is ook een ambtenaar semi dan, want ze worden door de overheid betaald.
Zonder overheid zouden mensen niet meer naar school of naar de dokter gaan?
pi_36470206
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 14:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Veel minder waarschijnlijk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 29 maart 2006 @ 19:00:37 #116
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36470254
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 14:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

ja tuurlijk, immers er zal altijd een groep zijn die veel kleiner is en veel meer geld heeft dan de meerderheid. maakt mij niet uit, maar voor de grote groep is het sneu. krijg je eerst scheve ogen en dan een revolutie.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_36470461
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 14:47 schreef Originele_Naam het volgende:
Ja, de overheid moet natuurlijk iets met al het belastinggeld dat ze innen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')