quote:Undercover op de illegalenboot
Na de Schipholbrand hielden Donner en Verdonk vol dat Nederland humaan omgaat met opgepakte illegale vreemdelingen. Vrij Nederland ging undercover om te kijken of ze de waarheid spreken. Redacteur Robert van de Griend vulde een online sollicitatieformulier in, deed de zevendaagse cursus en kon meteen aan de slag op de detentieboot in Rotterdam. Hij kreeg te maken met doorgedraaide illegalen, collega’s die van toeten noch blazen weten en een incapabel management. ‘Okay, jongens, we hebben een zelfmoord. Wat gaan we doen?’
quote:Kamer wil opheldering bajesboten Rotterdam
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid in de Tweede Kamer eist opheldering van het kabinet over de bajesboten in Rotterdam. De partijen reageren hiermee op bevindingen van een journalist van het weekblad Vrij Nederland, die kort als bewaker op een van de boten werkte.
In het televisieprogramma NOVA vertelde journalist R. van de Griend van Vrij Nederland dinsdag dat hij zonder eerdere ervaring na een cursus van een week diensten mocht draaien op een van de boten.
Uit commentaar van ondere anderen collega-bewakers en leidinggevenden blijkt dat de gevangenisboten onveilig zijn in gevallen van brand en dat het personeel slecht omgaat met de gevangenen.
Bovendien vinden er volgens Van de Griend op de detentieboot Bibby Stockholm veel mishandelingen plaats door de gedetineerden zelf, zoals meervoudige verkrachting.
Volgens de journalist zitten op de bajesboten in Rotterdam ruim vierhonderd illegale vreemdelingen vast. Naast de slechte opstandigheden leven zij vaak ook veel langer opgesloten dan mag, stelde de journalist.
Kamerleden van CDA, VVD, GroenLinks en ChristenUnie eisen een antwoord van het kabinet op de vragen die de journalist van Vrij Nederland oproept. Vooral de slechte brandveiligheid ligt gevoelig na de fatale brand op een detentiecentrum op Schiphol vorig jaar.
In het programma van NOVA reageerde Securicor, het beveiligingsbedrijf op de boten, dat de misstanden op de boten niet bekend zijn bij de directie.
De linkse partijen in de gemeenteraad van Rotterdam hebben in januari al vragen gesteld over de veiligheid in het geval van brand op de boten. De burgemeester van de havenstad wees toen op de conclusie uit een onderzoek op initiatief van minister Donner van Justitie dat alle detentiecentra in Nederland, dus ook de boten, voldoen aan de eisen voor de brandveiligheid.
Onmenselijk. Maar het is nu natuurlijk wachten op de "agh se motten gwoon oprotten"-reacties.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:01 schreef SCH het volgende:
Een verslaggever van Vrij Nederland kon zonder problemen als bewaker aan de slag op de detentieboot in Rotterdam. Zijn verhaal is onthullend: onkunde van bewakers, grove omgang met gedetineerden en vooral nog steeds brandonveiligheid. De Kamer is verontwaardigd en eist onderzoek. Maar moet die boot niet meteen dicht?
[..]
[..]
Et voilą.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:17 schreef Mr.J het volgende:
Wat heeft het precies te maken met de Schipholbrand?
Dat was toch dat iemand z'n eigen cel in de fik steekte stak en de mensen die daar zaten de bewaking het onmogelijk maakten hun taken te doen?
O nee, dat was natuurlijk de schuld van Verdonk toch?
Nou, bij de Schipolbrand zijn veel fouten gemaakt. Hier zou bij een brand, ook erg veel fouten worden gemaakt. Dat is de link denk ik.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:17 schreef Mr.J het volgende:
Dat was toch dat iemand z'n eigen cel in de fik steekte en de mensen die daar zaten de bewaking het onmogelijk maakten hun taken te doen?
Stukje waarschijnlijk wel en waarschijnlijk ook een aantal uit z'n verband gerukte uitspraken.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:28 schreef Dragonfly het volgende:
opgeklopte mediageile onzin
Nix voila.quote:
Nee hoor, het heeft er heel direct mee te maken. Bij de Schipholbrand is er veel rumoer ontstaan over de brandveiligheid, er is uitgebreid onderzoek ingesteld en daar moeten de rapporten nog over komen maar in ieder geval heeft Donner beloofd om de brandveiligheid rond soort gevangenissen als serieus punt mee te nemen. En uit dit VN-verhaal blijkt o.a. dat er problemen zouden zijn met juist de brandveiligheid. Dus die link is vrij direct, en trouwens niet door mij gemaakt maar door 2 of 3 kamerleden die er gisteravond in NOVA op reageerden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:57 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Nix voila.
Ben het er helemaal mee eens dat dit niet kan op die boot. Maar waarom dan meteen de Schipholbrand erbij getrokken moet worden. Denk alleen voor de toonzetting.
Je gaat geen gevangenissen sluiten op basis van een artikel in VN.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:01 schreef SCH het volgende:
Maar moet die boot niet meteen dicht?
De politiek maakt er een punt van, de VN heeft het onderzocht.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Je gaat geen gevangenissen sluiten op basis van een artikel in VN.
De VN?quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:18 schreef SCH het volgende:
[..]
De politiek maakt er een punt van, de VN heeft het onderzocht.
En jij moet een keer een flinke ban krijgen met je geblaatquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:06 schreef Meki het volgende:
Verdonk en de hele kabinet is gewoon onmenselijk
Zolang hij niks verkeerds doet, komt hij er niet voor in aanmerking. Nergens gaat hij echt over de scheef.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:25 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
En jij moet een keer een flinke ban krijgen met je geblaat
Zo..
best johquote:Op woensdag 22 maart 2006 12:30 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Zolang hij niks verkeerds doet, komt hij er niet voor in aanmerking. Nergens gaat hij echt over de scheef.
Dit offtopic "geblaat" van jou is daarintegen wel dubieus, tis geen directe banaanvraag maar toch? En dat het offtopic is en gericht tegen een mede user is wel duidelijk.
Zie dit als een vriendelijk verzoek om dit soort post voortaan achterwege te laten
LOL, net zoals over Guantanamo. De VN had ook een "objectief" rapport gemaakt op basis van verklaringen van advocaten van de terreurverdachten. De VN had echter geen bezoekje aan de gevangenis zelf gebracht. Hoe kan je zoiets nou serieus nemen? De VN is de grap van de eeuwquote:Op woensdag 22 maart 2006 12:18 schreef SCH het volgende:
[..]
De politiek maakt er een punt van, de VN heeft het onderzocht.
Als je als de vergelijking met Guantanamo kan trekken, dit gaat meer over onkunde en gebrek aan faciliteiten.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:32 schreef bozewolf het volgende:
Valt tegen heh, linxsche rakkers. Berichten lezen dat Guantanamo praktijken hier ook aan de orde zijn (als dit uberhaupt waar is)
Leer lezen, het gaat over Vrij Nederland, niet over de United Nationsquote:Op woensdag 22 maart 2006 13:36 schreef bozewolf het volgende:
[..]
LOL, net zoals over Guantanamo. De VN had ook een "objectief" rapport gemaakt op basis van verklaringen van advocaten van de terreurverdachten. De VN had echter geen bezoekje aan de gevangenis zelf gebracht. Hoe kan je zoiets nou serieus nemen? De VN is de grap van de eeuw![]()
Ik meen dat ze dat van de VS gewoon niet mogen. Dus dan ben je idd afhankelijk als VN van getuigen. Verder gaat de vergelijking met een Nederlands detentie centrum niet op denk ik. Maar als de journalist gelijk heeft is het natuurlijk gewoon een schande.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:36 schreef bozewolf het volgende:
[..]
LOL, net zoals over Guantanamo. De VN had ook een "objectief" rapport gemaakt op basis van verklaringen van advocaten van de terreurverdachten. De VN had echter geen bezoekje aan de gevangenis zelf gebracht. Hoe kan je zoiets nou serieus nemen? De VN is de grap van de eeuw![]()
quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:37 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Leer lezen, het gaat over Vrij Nederland, niet over de United Nations
Komt nog bij dat de asielzoekers uit Schiphol na de brand tijdelijk gehuisvest zijn op zo'n type gevangenisboot, waar dus geen centrale ontgrendeling van de celdeuren bestaat.quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, het heeft er heel direct mee te maken. Bij de Schipholbrand is er veel rumoer ontstaan over de brandveiligheid, er is uitgebreid onderzoek ingesteld en daar moeten de rapporten nog over komen maar in ieder geval heeft Donner beloofd om de brandveiligheid rond soort gevangenissen als serieus punt mee te nemen. En uit dit VN-verhaal blijkt o.a. dat er problemen zouden zijn met juist de brandveiligheid. Dus die link is vrij direct, en trouwens niet door mij gemaakt maar door 2 of 3 kamerleden die er gisteravond in NOVA op reageerden.
En dat onderzoek komt er omdat de VN er een zaak van heeft gemaakt. Huldequote:Op woensdag 22 maart 2006 12:21 schreef nikk het volgende:
[..]
De VN?
Er is één journalist van Vrij Nederland 'aan boord' geweest, en die heeft daar een artikel over geschreven. En je gaat niet dus op basis daarvan meteen een gevangenis sluiten...
En dat de politiek hijgerig is over alles dat in de media geplaatst word is ook niet onbekend. Onderzoek zal moeten uitwijzen of de 'bajesboot' onveilig is.
quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:36 schreef bozewolf het volgende:
[..]
Yep, en iets zegt mij dat die bajesboot gewoon blijft bestaan.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:06 schreef SCH het volgende:
[..]
En dat onderzoek komt er omdat de VN er een zaak van heeft gemaakt. Hulde
Ietsquote:Op woensdag 22 maart 2006 15:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Yep, en iets zegt mij dat die bajesboot gewoon blijft bestaan.
Natuurlijk ben ik het daarmee eens.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Iets
Het gaat er om dat de misstanden daar niet meer voorkomen, dat ben je toch wel met me eens?
quote:Op woensdag 22 maart 2006 20:31 schreef 1ofthefew het volgende:
SCH, moet je gewoon LPF stemmen, word de vluchtelingenstroom flink beperkt en krijg je dit soort toestanden niet meer.
Ik zou mij haast gaan schamen voor dit land,quote:"Poep aan de muur, verkrachting, brandstichting, mishandeling en ongeļnteresseerde collega's."
Dat is wat Vrij Nederland-journalist Robert van de Griend aantrof toen hij undercover als bewaker op de detentieboot Bibby Stockholm in Rotterdam werkte.
In NOVA vertelt Robert van de Griend gedetailleerd over zijn ervaringen als bewaker op de detentieboot. Verder reacties van Securicor, het beveiligingsbedrijf dat Van de Griend aannam, en van justitie en politici.
Hear.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:17 schreef Mr.J het volgende:
Dat was toch dat iemand z'n eigen cel in de fik steekte en de mensen die daar zaten de bewaking het onmogelijk maakten hun taken te doen?
Dat snap ik ook al niet.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:24 schreef sp3c het volgende:
ik vind het zowieso een raar verhaal, waarom doet de Marechaussee dit niet?
Die gasten moeten zonodig overal een vinger in de pap (van Kustwacht tot Luchtmacht!) hebben maar op dat ene terrein waar geen enkele andere overheidsinstelling aanspraak op kan (en wil) maken wordt Securicor ingehuurd?
vreemd
Volgens mij, en corrigeer me als ik fout zit, zijn de 'slachtoffers / overlevenden / of hoe dan ook' naar die bajesboot geherpositioneerd.quote:
Schijnbaar wel en dįt wordt het heetste hangijzer, Securicor valt niets te verwijten, Donner (als verantwoordelijke) des te meer.quote:Op donderdag 23 maart 2006 16:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Vraagt justitie zślke lage eisen om bewaker te worden daar?
Maar flikker Meki wel eens wat dagen in de ban, die domme posts komen mij en de tienduizend serieuze users vaak de strot uit.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:30 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Zolang hij niks verkeerds doet, komt hij er niet voor in aanmerking. Nergens gaat hij echt over de scheef.
Dit offtopic "geblaat" van jou is daarintegen wel dubieus, tis geen directe banaanvraag maar toch? En dat het offtopic is en gericht tegen een mede user is wel duidelijk.
Zie dit als een vriendelijk verzoek om dit soort post voortaan achterwege te laten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |