ja dat heb ik dus ook, maar soms zijn er van die eerste instantie goed .. tweede instantie niet interessant .. derde instantie toch wel weer heel goed platenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:56 schreef bartrid het volgende:
Over het algemeen is het bij mij zo dat als ik een plaat bij de eerste keer luisteren goed vind, ik hem later bijna nooit meer draai. Dit in tegenstelling tot groeiplaten waarvan ik de eerste paar keer luisteren meestal zoiets heb van hmmm waarom heb ik dit eigenlijk gekocht.
inderdaad ik zie dat ook bij mezelf muziek die ik vroeger als complex en soms zelfs 'raar' betitelde . Vind ik nu vrij normaal. (zoals primus haha dat vond ik toendertijd het raarste wat ik ooit gehoord had, nu terugluisterend is het lang zo vreemd niet als ik toen dacht) Met andere woorden moeilijkheid ligt inderdaad in the eye of the beholder.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind de term "moeilijke muziek" altijd een beetje pretentieus klinken, en het is ook erg afhankelijk van wat voor muziek je verder al hebt gehoord. Ik moet bijv. altijd wel een beetje lachen om mensen die Tool of Radiohead als summum van complexe muziek zien, het zegt m.i. meer iets over wat ze verder zelf aan muziek hebben gehoord.
Verder moet er natuurlijk wel iets in een plaat zitten dat me prikkelt om er nog eens naar te luisteren. Iets kan bij het eerste gehoor nogal moeilijk te verteren zijn, maar er moet toch wel iets fascinerends inzitten waardoor ik het nog een kans wil geven.
inderdaad stemming is heel belangrijk. Ik pas mn muziek ook altijd hoe ik me op dat moment voel. Ik ben niet altijd in de stemming voor springerige 'vrolijke' muziek en niet altijd voor doom. Alhoewel ik beide wel kan waarderen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:03 schreef ranja het volgende:
Hm, ik heb juist vaker dat als ik de muziek meteen goed vind dat ik die ook goed blijf vinden of dat ik er later weer terug op kom. Niet altijd hoor. Voor 'moeilijke' muziek moet ik meer in de stemming zijn en draai ik ook niet vaak lang achter elkaar en kan ik ook ineens de zin afhebben.
en je hebt zowel makkelijke doom als moeilijke vrolijke en andersom natuurlijkquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:12 schreef Bosbeetle het volgende:
inderdaad stemming is heel belangrijk. Ik pas mn muziek ook altijd hoe ik me op dat moment voel. Ik ben niet altijd in de stemming voor springerige 'vrolijke' muziek en niet altijd voor doom. Alhoewel ik beide wel kan waarderen.
iddquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:16 schreef Zanderrr het volgende:
Goed is goed, vind ik, en dan maakt het verder niet uit of het nou complex of makkelijk is. Een goed 'eenvoudig' liedje dat gebaseerd is rond een originele vondst qua accoorden, zanglijn, tekst, de gebruikte samples etc. kan net zo mooi zijn als een of ander complex muziekstuk. En sommige 'ingewikkelde' muziek kan ook weer veel te gekunsteld en vergezocht zijn, vind ik.
zeker en soms ben je in de stemming voor eenvoudig doom en soms voor complex doom. En soms voor simpel vrolijk en soms voor complex vrolijk. En dan is er ook altijd nog zoals zanderrr zegt goed = goed .. dat is voor iedereen anders maar voor jezelf heb je toch echt wel de nummers die je 'goed' vindquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:18 schreef ranja het volgende:
[..]
en je hebt zowel makkelijke doom als moeilijke vrolijke en andersom natuurlijk
doe dat eens wat beter onderbouwen alsjeblieftquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
Absoluut en ik denk ook dat Bosbeetle dat bedoelt. Dingen als Merzbow of zo vind ik zelf moeilijk om naar te luisteren (en of het technisch makkelijk of moeilijk is zou ik niet weten), terwijl andere mensen dat juist elke dag draaien.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:22 schreef ranja het volgende:
Maar moeilijk hoeft toch niet technisch moeilijk te zijn, het kan ook moeilijk zijn omdat het bv een muur van geluid is met weinig structuur (door niet liefhebbers liefkozend 'herrie' genoemd). Of valt dat in een andere categorie?
Nee dat vind ik in deze context ook moeilijk. Hetzelfde geld voor bepaalde minimal waar je echt denkt waar zit hier de verbinding in de noten. Bohren und der club of gore is daar een voorbeeld van in het begin had ik echt zoiets van dit zijn gewoon losse noten. Maar toch interesant genoeg om vaker naar te luisteren en zo wel degelijk een bepaalde structuur te zien.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:22 schreef ranja het volgende:
Maar moeilijk hoeft toch niet technisch moeilijk te zijn, het kan ook moeilijk zijn omdat het bv een muur van geluid is met weinig structuur (door niet liefhebbers liefkozend 'herrie' genoemd). Of valt dat in een andere categorie?
en moeilijk?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
ideoteque vind ik geweldig maar doet mij niet complex aan ... dat vind ik gewoon een lekker meezing liedje eigenlijk. Ik zet dat altijd hard in de auto en bleer mee met tom .. geen idee of hij hetzelfde zingt als mij maar dat maakt niet uitquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:24 schreef De_Melkboer het volgende:
Eenvoudig maar briljant: Charm Attack van Leona Naess
Complex maar gekunsteld: Idioteque van Radiohead
Veel Beatles-liedjes kan praktisch iedereen na 1 jaar gitaarspelen ook naspelen, maar ze zitten meestal wel erg goed in elkaar. Om een voorbeeld te noemen, "Here, There and Everywhere" (van Revolver): de accoorden zijn niet moeilijk, maar er zitten een aantal modulaties (tijdelijke wisselingen naar een andere toonsoort in) waardoor het toch weer erg goed en origineel in elkaar zit.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:19 schreef Bosbeetle het volgende:
en nu naam en rugnummers .. 1 eenvoudig doch briljant liedje en 1 complex maar gekunsteld nummer
De mensen die Tool en Radiohead als voorbeelden gebruiken van complexe muziek kunnen idd te weinig 'kennis' van andere muziek hebben. Aan de andere kant kunnen we moeilijk gaan zeggen dat de genoemde voorbeelden makkelijk te verteren muziek maken. Het 'probleem' is echter dat dat soort lieden overdrijven vanuit hun fanzijn. Als liefhebber van Radiohead en in mindere mate Tool moet ik zelf ook altijd wennen aan de nieuwe plaat als die net uit is. Door niet doorgewinterde muziekvolgers worden deze bands echter wel vaak bestempeld als makers van moeilijke muziek... om over de niet-fans (lees: tegenstanders) maar te zwijgen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind de term "moeilijke muziek" altijd een beetje pretentieus klinken, en het is ook erg afhankelijk van wat voor muziek je verder al hebt gehoord. Ik moet bijv. altijd wel een beetje lachen om mensen die Tool of Radiohead als summum van complexe muziek zien, het zegt m.i. meer iets over wat ze verder zelf aan muziek hebben gehoord.
Heel juist.quote:Verder moet er natuurlijk wel iets in een plaat zitten dat me prikkelt om er nog eens naar te luisteren. Iets kan bij het eerste gehoor nogal moeilijk te verteren zijn, maar er moet toch wel iets fascinerends inzitten waardoor ik het nog een kans wil geven.
Pink Floyd is in wezen juist heel simpele muziek. Nauwelijks melodiën bijvoorbeeld. Het lijkt vooral complex door de productie. Dat is ook geniaal hoor, daar niet van, maar de muziek is op zich zelf niet moeilijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
Precies... dat zei ik al in de post waar ik reageerde op jouw betoog.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:22 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of klassieke muziek van Bach of Mozart voor de gemiddelde Nederlander nou werkelijk zo toegankelijk is. Veel mensen die ik ken zijn helemaal niet dol op instrumentale muziek (of op muziek waar geen electrische gitaar in zit, of muziek met blazers, etc. etc.). Het lijkt mij toch dat het al dan niet als 'toegankelijk' ervaren van muziek vooral ook van je eigen voorkeuren en muzikale vorming afhangt.
Dat ligt eerder aan de dikke eeltlaag die dat soort mensen in hun oren hebben ontwikkeld door zo lang naar zoveel slechte muziek te luisterenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:22 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of klassieke muziek van Bach of Mozart voor de gemiddelde Nederlander nou werkelijk zo toegankelijk is. Veel mensen die ik ken zijn helemaal niet dol op instrumentale muziek (of op muziek waar geen electrische gitaar in zit, of muziek met blazers, etc. etc.). Het lijkt mij toch dat het al dan niet 'toegankelijk' vinden van muziek vooral ook van je eigen voorkeuren en muzikale vorming afhangt.
Ik denk dat de meeste mensen niet alleen naar de melodieen zelf luisteren, maar ook naar de klank van de instrumenten (of zang). Hoe goed een Beatles-liedje ook in elkaar mag zitten, van een uitvoering op de panfluit of de doedelzak word ik zelf niet erg vrolijk, ook al spelen ze dan in feite precies dezelfde melodie.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:35 schreef Soul79 het volgende:
Maar de gemiddelde aria van Bach en Mozart, zeker de wat lichtere, dat zijn gewoon melodiën vergelijkbaar met de intro's van popliedjes. Alleen veel muzikaler, interessanter etc, én complexer. Maar dat hoor je er echt niet aan af - zo zijn ze vrijwel allemaal moeiteloos na te fluiten wat bij veel popsongs al niet mogelijk is (bij gebreke van een deugdelijke melodie). En dat het dan met strijk- of blaasinstrumenten is gespeeld ipv met gitaar maakt dan echt niet uit. Melodie is melodie.
Dat heeft dan eerder met toegankelijkheid in zeer brede zin te maken, waarbij ook sociologische en culturele factoren een rol spelen. Het is niet zo dat mensen die geen klassiek luisteren dat allemaal ooit wel geprobeerd hebben, maar het gewoon niks vonden.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:46 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
De vrij marginale positie die klassieke muziek tegenwoordig inneemt (5% of 10% van alle verkochte cds, geloof ik?) toont toch wel aan dat het voor veel mensen kennelijk toch niet zulke toegankelijke muziek is. Mozart of Bach zal ongetwijfeld theoretisch gezien superieur zijn aan het gros van alle popmuziek, de gemiddelde luisteraar ervaart het kennelijk niet zo.
Precies! En uitgerekend over Mozart doet het verhaal de ronde dat hij de klank van een trompet (in zijn tijd niet bepaald een instrument dat als "kunstzinnig" werd gezien) totaal niet kon uitstaan. Zo zie je maar hoe subjectief het vaak allemaal is.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:46 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen niet alleen naar de melodieen zelf luisteren, maar ook naar de klank van de instrumenten (of zang). Hoe goed een Beatles-liedje ook in elkaar mag zitten, van een uitvoering op de panfluit of de doedelzak word ik zelf niet erg vrolijk, ook al spelen ze dan in feite precies dezelfde melodie.
Hehe, dat klopt ja, maar dat kan ook gekomen zijn doordat er in Mozarts tijd maar weinig goede trompettisten waren. De blazers in het algemeen waren erg slecht zodat Haydn en Mozart in hun muziek de blazers vaak 'rugdekking' lieten geven door de strijkers, omdat de uitvoering anders waardeloos had geklonken.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:58 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Precies! En uitgerekend over Mozart doet het verhaal de ronde dat hij de klank van een trompet (in zijn tijd niet bepaald een instrument dat als "kunstzinnig" werd gezien) totaal niet kon uitstaan. Zo zie je maar hoe subjectief het vaak allemaal is.
Afwijzen komt ook genoeg voor.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:57 schreef Soul79 het volgende:
Binnen de popmuziek zelf heb je inmiddels ook zo'n verschuiving: een hele generatie die niks van voor pakweg 1990 kent. Dat is dan niet omdat ze de oudere popmuziek per se afwijzen, maar omdat ze er gewoon niet op dezelfde manier mee in aanraking komen als met hun 'eigen' muziek.
Omgekeerd is het dan weer zo dat je massa's jongeren hebt vandaag de dag die Nirvana en Rage Against the Machine als "klassiekers" beschouwen, en dat was toen ik "jong" was de pubermuziek bij uitstek. Het gaat in zekere zin in "golven", en het is moeilijk om te begrijpen waarom bepaalde trends opzetten.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:12 schreef apestaartje het volgende:
[..]
Afwijzen komt ook genoeg voor.
Toen een aantal weken terug een paar 16/17-jarigen in aanraking kwamen met een cd van mij, uit 2002, had je ze eens moeten horen. 'Dat is niks, dat is toch veel te oud, man!'![]()
(Ik ben zelf 24.)
Triest vind ik dat.
Hehe, dat zou 50 jaar geleden nog onvoorstelbaar zijn geweest, toen was jazz nog infantiele negermuziekquote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:18 schreef Zanderrr het volgende:
Bij jazzconcerten heb ik ook wel mensen gezien die nog geen trompet van een tenorsax kunnen onderscheiden, maar ze zitten er wel, omdat dat 'nu eenmaal zo hoort', omdat het chique staat etc.
Nou ja, de reden dat mensen klassiek 'afwijzen' ligt in de meeste gevallen niet aan de complexiteit ervan. Als ik een plaat als Focus van Cynic heb geluisterd, bizarre metal met jazz-invloeden, moet ik echt even stoom afblazen met een symfonie van Dvorak: heerlijke meeswingmuziek. Nu is dat natuurlijk mijn subjectieve beleving, maar zelfs voor wie dagelijks Opeth opzet en voor wie Dvorak Chinees is, zal Dvorak niet afwijzen om zijn complexiteit, maar om andere zaken als klank, beleving en sociale factoren (geen van zijn vrienden luistert ernaar bijvoorbeeld).quote:Maar goed, we wijken af van het oorspronkelijke topic..
Bye bye dan. Tenzij je ons uitlegt waar die "kutdiscussie" over ging.quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:17 schreef search64 het volgende:
Wat een kutdiscussie. Ik heb al het geblaat hierboven proberen niet te lezen
het is daadwerkelijk een goede discussie met open deuren als "het ligt aan je stemming" en "het ligt aan je sociale factoren" en "wat is nou eigenlijk moeilijk ?"quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:17 schreef search64 het volgende:
Wat een kutdiscussie. Ik heb al het geblaat hierboven proberen niet te lezen, maar de opendeur-argumenten zullen ongetwijfeld niet van de lucht zijn. "Ach het heeft allemaal met smaak te maken". Gelul! Ik denk dat iedereen het wel over het al dan complex zijn van een muziekstuk eens kan worden, en het waardeoordeel dat daaraan hangt is puur een mening. Zolang je het met mij eens bent, vind ik dat je een prima muzieksmaak hebt in ieder geval.
Als ik het goed begrijp geeft deze boze/dronken meneer mij gelijkquote:Op woensdag 22 maart 2006 02:17 schreef search64 het volgende:
Wat een kutdiscussie. Ik heb al het geblaat hierboven proberen niet te lezen, maar de opendeur-argumenten zullen ongetwijfeld niet van de lucht zijn. "Ach het heeft allemaal met smaak te maken". Gelul! Ik denk dat iedereen het wel over het al dan complex zijn van een muziekstuk eens kan worden, en het waardeoordeel dat daaraan hangt is puur een mening.
Hoezo ?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:21 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Omgekeerd is het dan weer zo dat je massa's jongeren hebt vandaag de dag die Nirvana en Rage Against the Machine als "klassiekers" beschouwen, en dat was toen ik "jong" was de pubermuziek bij uitstek. Het gaat in zekere zin in "golven", en het is moeilijk om te begrijpen waarom bepaalde trends opzetten.
Nu zie je bijvoorbeeld een massa mensen die naar Johnny Cash luisteren. Met dat soort van mode-grillen heb ik het nogal moeilijk, zeker als je die mensen al jaren kent en 100 procent zeker weet dat ze 5 jaar geleden nog nooit een plaat van Johnny Cash hadden gehoord.
In de meeste gevallen zal het bij Johnny Cash zo gaan ja, toch geloof ik ook dat er mensen zijn die door die gril echt liefhebber van zo'n artiest worden. Dan kenden ze het simpelweg niet omdat ze te jong waren of een andere reden. Met deze specifieke aanwas van liefhebbers kan toch niemand problemen hebben?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:21 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Omgekeerd is het dan weer zo dat je massa's jongeren hebt vandaag de dag die Nirvana en Rage Against the Machine als "klassiekers" beschouwen, en dat was toen ik "jong" was de pubermuziek bij uitstek. Het gaat in zekere zin in "golven", en het is moeilijk om te begrijpen waarom bepaalde trends opzetten.
Nu zie je bijvoorbeeld een massa mensen die naar Johnny Cash luisteren. Met dat soort van mode-grillen heb ik het nogal moeilijk, zeker als je die mensen al jaren kent en 100 procent zeker weet dat ze 5 jaar geleden nog nooit een plaat van Johnny Cash hadden gehoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |