abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 april 2007 @ 13:45:17 #51
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_48291317
Ik was dus ook in de veronderstelling dat het zo werkte Nebelung. Die opmerking is inderdaad weird. Ik kreeg echt het gevoel dat ze me een slechte moeder vonden en dat ik niet goed voor Kai zorgde.

Ik ben net teruggebeld door Meavita (CB-organisatie) en ik kan een schriftelijk verzoek tot inzage opsturen naar de locatiemanager van het CB. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren als ik begin over het correctierecht.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_48291527
dat zullen ze wel zien als een verkapte bekentenis ofzo

Wat een gedoe zeg. misschien ga ik hier ook wel eens inzage vragen. Ik heb er geen reden toe, maar ben nu wel benieuwd
pi_48291757
en of je recht hebt het in te kijken!
ook om het te corrigeren, maar dan gaat het om jouw opmerking erbij.. en niet het wissen van een opmerking oid die er al staat

ook het krijgen van een kopie is je recht!
(recht van organisatie dan weer om je de administratie-kosten te laten betalen, zo'n 5euro meestal)
het originele dossier moet tot 18 (of 21?) in bezit blijven van een jeugdgezondheidszorg-instantie
(cb of GGD)

ik zou ook lekker principieel gaan doen trouwens
hoe moeiljker ze doen, des te volhardender worden!
pi_48292043
Komt het vaak voor dat mensen dat willen Marit? Inzien bedoel ik dan voornamelijk en een correctie?
Variety is the spice of life
pi_48292683
inzien weleens,
maar correctie heb ik pas één keer meegemaakt.

Het is trouwens voor de arts/verpl. verplicht alleen dingen te noteren die ook aan ouders medegedeeld zijn!
Bij ons in de organisatie is er eens een klacht ingediend omdat ouders niet op de hoogte waren van wat er stond.
Is ook verre van normaal vind ik, het gaat toch om kind van de ouders ?
In dit geval bleek dat arts twijfels had over iets dat bij lich. onderzoek bleek, maar deze twijfel niet aan ouders had verteld. Erg kwalijk.

Ik noem (ook als er ooit al getekend is voor overdracht) altijd dat we het dossier graag willen doorsturen naar de GGD zodat er in groep 2 met gegevens verder gegaan kan worden.
Ook noem ik evt. feit dat ouders best dossier eerst nog kunnen inzien, als ik twijfel bespeur!
Wel onder begeleiding van mij, omdat er toch weleens termen verklaard moeten worden.
(of simpeler: handschriften ontcijferd moeten worden)

Trouwens;achterin het dossier is een soort overzicht dat je moet invullen/ "samenvatting"
waardoor de schoolarts gewoon even snel kan zien hoe het met groei zit bijv. en of er bijzonderheden zijn.
Die schoolarts gaat echt niet hele dossier teruglezen!
Dat zal de betreffende cb-arts (die bij de inzage zat geloof ik he? )
ook bedoeld hebben: ik maak nog korte samenvatting
Houdt eigelijk alleen maar in dat er achter voorgedrukte onderwerpen even kort een krulletje of een opmerking wordt gezet.
Groei:
Spraak:
sociale ontw.:
ziektes:
bijzonderheden:
  vrijdag 13 april 2007 @ 22:26:47 #56
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_48307269
Dat is inderdaad heel opmerkelijk.... Je staat volkomen in je recht. Je weet nooit wat er instaat. Stel dat er iets instaat dat helemaal niet klopt. Dat een arts heeft geschreven dat je kind, ik noem maar iets, autistiform gedrag vertoont? En je weet dat niet? En jaren later wordt je daarmee geconfronteerd, terwijl het helemaal niet klopt. Stel dat men dan zegt: 'maar je hebt er wel voor getekend.'
Als je het dossier niet zou mogen inkijken, waarom zou je dan wel moeten tekenen voor de overdracht?
Tot slot vind ik het heel raar dat er dan nog even gauw een verslagje wordt toegevoegd aan het verslag dat je dus net ondertekend hebt. Vreemde gang van zaken....
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_48310659
Ik kom ook maar even binnenvallen in dit topic (SORRY )
Ik ben sinds vorig jaar verpleegkundige en een van de eerste dingen die je leert over rapporteren is dat je het op zo'n manier opschrijft dat het door patient en naasten gelezen kan worden
Dit omdat jij als patient altijd recht heb om jou medisch dossier in te zien...
Vind het best erg om te zien dat sommige consultatiebureau's daar zo'n heisa om maken...
Als ouder zijnde heb je er gewoon simpel weg recht op zoals al zoveel mensen hierboven hebben geroepen... Sla maar gewoon met je vuisten op tafel... en al helemaal als het niet mag van een arts...
jeetje wat denkt die wel niet zeg !
zelf heb ik het met een vriendin van mij meegemaakt die kreeg ook haar medisch dossier niet mee
toen ik dat vrouwtje achter de balie erop wees dat zij daar gewoon recht op heeft kon mijn vriendin de dag daarop haar pak papier ophalen

Je staat gewoon volledig in je recht...klaar einde discussie met die artsen en ander gespuis daar !
And then I find you here
Through your eyes
Everything's clear
And I'm home
pi_48315352
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 22:26 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Stel dat men dan zegt: 'maar je hebt er wel voor getekend.'
Als je het dossier niet zou mogen inkijken, waarom zou je dan wel moeten tekenen voor de overdracht?
Je zegt het zelf al: je tekent voor (de voor hun noodzakelijke) "toestemming voor overdracht", niet meer en niet minder. Je tekent dus niet "voor gezien" en al helemaal niet "voor akkoord".
Dat je kennis zou hebben van de inhoud met als motivatie "maar je hebt er wel voor getekend" (voor overdracht dus), die vlieger gaat dus niet op voor het CB.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 14 april 2007 @ 08:59:34 #59
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_48316024
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 06:16 schreef r_one het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al: je tekent voor (de voor hun noodzakelijke) "toestemming voor overdracht", niet meer en niet minder. Je tekent dus niet "voor gezien" en al helemaal niet "voor akkoord".
Dat je kennis zou hebben van de inhoud met als motivatie "maar je hebt er wel voor getekend" (voor overdracht dus), die vlieger gaat dus niet op voor het CB.
Nee, maar je hebt er gekken bij zitten hoor... Nou, ik weet al wat ik wil over ruim twee jaar: even inkijken voordat ik teken
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  zaterdag 14 april 2007 @ 10:37:51 #60
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_48317428
Ik vind die opmerking ook wel vreemd, hoor M@x. Ik had laatst met Job de ogentest (2e keer) en net zoals de eerste keer werkte Job totaal niet mee en boycotte de boel. Ik had het al wel verwacht en zat er een beetje gelaten bij. De verpleegkundige zei toen tegen mij dat het haar opviel dat ik niks deed, dat ik niet probeerde met straffen of belonen iets aan de situatie te veranderen. Ik kon toen uitleggen dat ik inmiddels allang wist dat dat bij Job allemaal geen enkele indruk maakt dus dat ik dat maar niet eens ging proberen in deze situatie. Daarna stelde de verpleegster voor dat ik dan toch binnenkort maar weer eens met Job langs moest naar de CB-arts om hier verder over te praten.

Een heel verhaal, maar het gaat er om dat deze verpleegster ook iets opviel aan mijn gedrag t.o.v. Job en dat ook meteen uitsprak. Als er in het dossier van Job dus zo'n aantekening komt te staan dan komt het voor mij niet meer als een verrassing en zo hoort het natuurlijk ook.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 22 april 2007 @ 21:57:11 #61
103793 kozakken
Living the life
pi_48614671
Nav van de verhalen hier was ik toch wel erg benieuwd naar het dossier van Jonne (en Romme ook natuurlijk. Maar over Jonne is al veel meer geschreven )
Dus toen ik er was, de verpleegkundige er nog niet was en het dossier op tafel lag maar even gevraagd of ik mocht kijken.
'verbaasde blik van de assitente ': tuurlijk!! Vond het verschil even zo grappig.
Zo van, waarom niet? Of ik nog wat wilde weten, dan moest ik het maar zeggen.
Vond het wel leuk om even de andere wereld hier ook te vertellen.
(Verder geen bijzonderheden aangetroffen. Behalve dan dat bij de overdracht na de peutertijd stond vermeld dat hij motorisch iets achterliep. Ach... ook niets nieuws )
pi_48622360
Hier laten ze me bij elk bezoek lezen wat er in staat. Als het "onderzoek" klaar is laat ze alles zien wat ze heeft opgeschreven. En als er dan iets is wat ik niet helemaal snap dan schrijft ze het er bij in de woorden die ik wel snap. Dus hier is ook wel goed geregeld
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_48622565
verbazingwekkend toch dat het zo'n verschil is per organistatie
( ik vrees zelfs per verpleegkundige/arts ! )

ik hoorde afgelopen week iets nieuws;
er zijn nieuwe dossiers, waarbij de ouder zelf niet persé hoeft te tekenen voor overdracht naar de GGD. De verpl. die dit met de ouders bespreekt mag aangeven met wie dit besproken is, en er zelf voor tekenen.
Dit zal wel te maken hebben met dat er over een jaar gewerkt gaat worden met electronische dossiers, en dus ouders zelf ook niet meer kunnen tekenen.
Gelukkig blijft er dan altijd nog de printer, dus inzien kan wel!
pi_50429361
M@x (ea), misschien kun je hier nog iets mee:
quote:
http://www.ouders.nl/vseks.htm
Wij adviseren de vraagstelster twee dingen. Ten eerste om het dossier op te vragen bij de Jeugdzorg en te kijken wat daar in staat. Ten tweede, als er daadwerkelijk zo'n aantekening in staat, die tekst te laten verwijderen. Men kan niet zomaar een verhaal van een buurvrouw in een dossier opnemen, dat schadelijk is voor het verdere leven van een kind.

Hierbij bieden wij de vraagstelster onze hulp en ondersteuning aan om de aantekening, als die er is, te laten verwijderen. Dat aanbod is in de eerste plaats daadwerkelijk als hulp bedoeld, maar zou voor ons tevens fungeren als test-case in verband met het elektronisch kinddossier (EKD) dat eraan staat te komen, en waar wij ons grote zorgen over maken.

OPROEP - Heeft u ook het idee dat er zaken ten onrechte in het dossier van uw kind terecht zijn gekomen? Of maakt u zich om andere redenen zorgen over de gegevens die van uw kind zijn vastgelegd? Meld dit dan aan de redactie van Ouders Online, via redactie@ouders.nl.
pi_50487144
Je mag zelfs een volledig copie opvragen,
Dat heb ik al bij de eerste keer gevraagd.
Ze zijn het verplicht om te geven.
mama van Myrddin
pi_51247191
Misschien nog interessant: je hebt nu nog het recht (zie CBP) om het dossier van je kind te laten wijzigen/vernietigen. Bij het Elektronisch Kind Dossier is dat misschien niet meer zo; Stichting EKD en het minsterie zijn in gesprek met het CBP omdat ze dat liever niet meer willen.
  zondag 8 juli 2007 @ 06:58:48 #67
3142 m@x
pi_51253851
Door omstandigheden ben ik er nog niet aan toe gekomen om inzage te vragen in het dossier. Ik vind het ook wel een lastige want ik vraag me af of ik daadwerkelijk het volledige dossier onder ogen ga krijgen of alleen een 'gecensureerde' versie. En wie garandeert me dat, wanneer ik om wijzigingen vraag, deze ook daadwerkelijk worden doorgevoerd?
pi_51254031
Wij hebben nu zo electronisch dossier enne gewoon laten toemailen
Ook hier geld dat je recht hebt op inzage en correctie. Geldt trouwens ook op school, wist je dat ?Zo kwamen wij erachter dat er handelingsplannen waren voor onzin-dingen om geld op te strijken (de directie was ook zeer verbaasd, of ze deed alsof) maar wij zijn a-la-minuut vertrokken bij de school (er stond een onzin in het dossier, echt niet te filmen, de nieuwe school heeft het dossier doorgekeken en naar de prullenbak verwezen....ze konden er niets mee )
  zondag 8 juli 2007 @ 13:43:27 #69
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51258305
Hm, ik vind het eigenijk niet zo'n heel vreemde opmerking die de arts/verpl.k. heeft gemaakt M@x. Het is iets dat haar/hem is opgevallen. Al vind ik het veel netter zoasl het bij Livelink is gegaan, dat ze er meteen op wordt 'aangesproken'.

Ik heb wel eens, in samenspraak met de IB'er, een schaduwdossier bij moeten houden over een kind. Ouders (vooral moeder) stond(en) totaal niet open voor het feit dat hun dochter opmerkelijk gedrag vertoonde op school (heb er hier nog wel eens een topic over geopend). Terwijl wij als school ons ernstige zorgen maakten. Nu zijn we 4 jaar verder en het gedrag is alleen maar verergerd, sneu voor het grietje. Ze heeft echt dringend hulp nodig. Nu zijn 'we' aan het bekijken of we adhv de stelselmatig bijgehouden aantekeningen niet toch iets kunnen bereiken via Jeugdzorg...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 8 juli 2007 @ 13:43:54 #70
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51258317
Overigens is hier op het CB al lang een elektronisch dossier.
  zondag 8 juli 2007 @ 14:47:13 #71
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51259827
quote:
Op zondag 8 juli 2007 13:43 schreef Moonah het volgende:
Hm, ik vind het eigenijk niet zo'n heel vreemde opmerking die de arts/verpl.k. heeft gemaakt M@x. Het is iets dat haar/hem is opgevallen. Al vind ik het veel netter zoasl het bij Livelink is gegaan, dat ze er meteen op wordt 'aangesproken'.
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik vind eigenlijk ook dat het niet kan. Als de arts zich zorgen zou maken of het gedrag als een evt signaal zou zien (ik kan me nl geen andereredeb voorstellen waarom het genoteerd zou worden) dan zou je er meteen op aangesproken moeten worden. Immers, dan kun je zoals Livelink beschrijft reageren en uitleggen, en indien nodig advies krijgen.
Maar ik snap wél dat dergelijke (non)interacties tussen ouder en kind ook geobserveerd worden!
  zondag 8 juli 2007 @ 19:30:44 #72
3142 m@x
pi_51267386
Dat is ook mijn voornaamste bezwaar. Dat er totaal niets met mij wordt besproken maar dat er kennelijk wel allerlei 'observaties' in het dossier worden gezet die door iemand die er niet bij was heel anders kunnen worden geinterpreteerd. Nu lijkt het of ik nooit ingrijp als Kai iets stouts doet terwijl dat juist niet zo is. Ik kan me het hele incident totaal niet herinneren en ik vraag me af wat er nog meer in het dossier staat. Ik ga in ieder geval zeker nog actie ondernemen en wil dat soort dingen, zeker met het oog op een elektronisch dossier wat door allerlei instanties kan worden geraadpleegd, gewoon uit het dossier hebben.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 11:40:19 #73
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_51319173
Ik was vanmorgen voor m`n laatste bezoek bij het cb met jongste, en door dit topic dacht ik er aan om te vragen of ik het dossier in mocht zien voordat ik tekende voor overdracht.
De arts begon te stamelen en vroeg me waarom ik het in wilde zien Nou simpel, omdat ik wil weten wat er over mijn kind geschreven is en dat dat bepalend kan zijn met hoe hij straks bij de schooldokter wordt beoordeeld.
Ik heb het uiteindelijk in mogen zien, er stonden wat dingen in waarbij ik dacht 'huh?' maar niets schokkends dus ik heb het zo gelaten
Saartje
  dinsdag 10 juli 2007 @ 11:58:57 #74
24188 Belana
kloon van belana
pi_51319787
ik ga het denk ik ook vragen in november als Liam voor het laatst heen gaat
al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid
stormy waters...
sailin'
pi_51320886
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 22:36 schreef Leah het volgende:
Afgelopen week had Freek zijn laatste CB afspraak, en het was mij bekend dat je dan moet tekenen voor de overdracht van het dossier naar de schoolarts.
Aangezien Freek toch altijd een wat "apart" mannetje is geweest, en wij echt IEDER bezoek een andere arts/vpk gezien hebben, wilde ik het dossier eerst doorlezen voordat ik tekende. Affijn, dat leverde een hoop onrust op bij de betreffende weeg/meet mevrouw, wat dat was toch in het geheel niet gebruikelijk. Op mijn antwoord dat het toevallig wel over mijn kind ging, en ik gewoon wilde weten waar ik voor tekende, mocht ik dan het dossier inzien, echter wel onder toezicht van de arts (overigens weer 1 die ik nog nooit gezien had ).

Goed, ik dat op mijn gemakje doorgelezen, getekend, en toen vertelde die arts dat hij, omdat het het laatste bezoek was, nog een verslag zou maken van zijn indruk van Freek, en dat dat nog bij het dossier gevoegd zou worden. Waar ik dus al voor getekend had .

Wat vinden jullie? Je hebt toch gewoon recht om te weten wat er over jou/ je kind gedocumenteerd wordt, of maak ik het nou allemaal veel te moeilijk?
Je hebt groot gelijk
Je bent gewoon gezond eigenwijs....(Wat een een kul...het is niet gebruikelijk)

Ik wil ook weten wat ik teken...sterker nog ...het feit dat je iets tekend is een accoord verklaring.

Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')