abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36147267
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:13 schreef LedZep het volgende:

[..]

De wetenschappelijke wereld weet niet hoe bliksems ontstaan. (Ja van die huis-tuin-en-keuken verklaringen zoals waarschijnlijk op wikipedia staan zijn er wel, maar de echte oorzaak is niet bekend)
Niets met zware wolken ofzo?
pi_36147786
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niets met zware wolken ofzo?
Kijk, het blijft natuurlijk een gewoon een soort kortsluiting, maar het is niet zomaar een vonk op grote schaal. Bliksems zenden onder andere röntgen- en gammastraling uit, iets dat bij gewone vonken nooit onstaat. Sterker nog, gammastraling kan volgens de natuurkunde alleen ontstaan bij kernreacties en extreme processen in het heelal.

Dan zijn er nog een boel problemen bij het ontstaan van bliksem. Onder andere zijn er bij de ontlading ontzettend veel snelbewegende elektronen, zo snelbewegend dat ze hun energie niet meer verliezen bij botsingen met luchtmoleculen en zo. Maar hoe die enorme hoeveelheid elektronen daar komt is niet duidelijk. Een verklaring is kosmische straling, maar die brengt er niet genoeg naartoe. Men denkt nu aan een soort lawine-effect, maar dat is lastig te bewijzen.

Zo zijn er nog een boel onduidelijkheden en is bliksem nog lang niet 'verklaard'.
pi_36149797
Het voorbeeld bliksem haalde ik aan als een voorbeeld van wat eens als 'de wil' van God werd beschouwd. Sinds de uitvinding van de bliksemafleider kan 'die wil' van God ons niet meer treffen. Dus een helder voorbeeld waar het beeld van 'God' gaandeweg door wetenschappelijke bevindingen veranderd. De medische wetenschap is een ander voorbeeld. Wie geeft er nu nog de voorkeur om de almacht van God aan te roepen als men ziek is boven een bezoek aan de dokter?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_36149874
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:08 schreef onemangang het volgende:
Het voorbeeld bliksem haalde ik aan als een voorbeeld van wat eens als 'de wil' van God werd beschouwd. Sinds de uitvinding van de bliksemafleider kan 'die wil' van God ons niet meer treffen. Dus een helder voorbeeld waar het beeld van 'God' gaandeweg door wetenschappelijke bevindingen veranderd. De medische wetenschap is een ander voorbeeld. Wie geeft er nu nog de voorkeur om de almacht van God aan te roepen als men ziek is boven een bezoek aan de dokter?
Allah aanroepen gaat altijd hoger op
pi_36149985
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:11 schreef Triggershot het volgende:
Allah aanroepen gaat altijd hoger op
.
pi_36150001
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:15 schreef Modus het volgende:

[..]

.
Ja, en nu?
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:38:48 #57
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36150681
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:08 schreef onemangang het volgende:
gelukkig is het vals dilemma... je kunt het allebei doen!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_36151135
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:38 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

gelukkig is het vals dilemma... je kunt het allebei doen!
Ja, maar we weten dat bidden niet helpt terwijl een ziekenhuisbehandeling wel kan helpen. Als je zou moeten kiezen tussen gebruik te maken van de almacht van God of van de kennis van de wetenschap, dan is de keuze snel gemaakt.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:02:22 #59
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36151337
Voor een heleboel idioten niet.
pi_36151357
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:02 schreef nickybol het volgende:
Voor een heleboel idioten niet.
Waarom nou zo een taal?
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:35:39 #61
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36152269
Zulke taal zul je zeker bedoelen....waarom nou zulke taal.

Misschien om iets duidelijk te maken. Misschien is het niet nodig. Mijn excuses.

Als je het bidden tot een god verkiest boven een geneesheer bezoeken, in deze Westerse maatschappij, doe je jezelf tekort. Het aantal Lourdes genezingen is een stuk kleiner dan geslaagde medische behandelingen.

Maargoed, ik zal er geen waarde-oordeel aan verbinden. Totaal onnodig.
pi_36152351
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:55 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ja, maar we weten dat bidden niet helpt terwijl een ziekenhuisbehandeling wel kan helpen. Als je zou moeten kiezen tussen gebruik te maken van de almacht van God of van de kennis van de wetenschap, dan is de keuze snel gemaakt.
Ach gossie, bidden helpt een keer niet. Alsof iedere chirurgische ingreep succes gegarandeerd is . Wel even helder blijven, hè?
pi_36152360
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:35 schreef nickybol het volgende:
Zulke taal zul je zeker bedoelen....waarom nou zulke taal.

Misschien om iets duidelijk te maken. Misschien is het niet nodig. Mijn excuses.

Als je het bidden tot een god verkiest boven een geneesheer bezoeken, in deze Westerse maatschappij, doe je jezelf tekort. Het aantal Lourdes genezingen is een stuk kleiner dan geslaagde medische behandelingen.

Maargoed, ik zal er geen waarde-oordeel aan verbinden. Totaal onnodig.
Wanneer iemand iets hoopt/wenst schaadt hij dan de ander? Als een naaste van je lijdt en je zou je op zo een moment machteloos voelen kan je alleen maar gaan bidden en hopen op een goeie afloop. Wie of wat zou je daarmee schaden? Een zieke, wetenschap, of een arts?

Laat een mens lekker bidden.
pi_36152397
Het heeft geen zin Triggershot. Sommige idioten scheppen er een ziekelijk genoegen uit om anderen mensen op te dringen dat bidden achterlijk is. Dat soort mensen moet je niet serieus nemen. Die hebben zelf de zaak niet helemaal op een rijtje.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:41:20 #65
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36152426
Ach mensen moeten lekker bidden als ze dat willen. Als ze het maar alleen doen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:42:38 #66
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36152474
Ik zeg niet dat bidden achterlijk is. Achterlijkheid is maar relatief, en het is totaal nutteloos om iets zo te noemen. Ik zeg dat bidden geen nut heeft.
pi_36152503
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:42 schreef nickybol het volgende:
Ik zeg niet dat bidden achterlijk is. Achterlijkheid is maar relatief, en het is totaal nutteloos om iets zo te noemen. Ik zeg dat bidden geen nut heeft.
Niet voor jou, voor anderen wel.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:44:31 #68
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36152541
Het nut van hoop misschien. Valse hoop.
pi_36152570
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:44 schreef nickybol het volgende:
Het nut van hoop misschien. Valse hoop.
Ga jij nu bepalen dat dat valse hoop is? Wie ben jij?
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:46:37 #70
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36152612
Ik ben god, dat heb ik toch al eerder gezegd.
pi_36152656
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:40 schreef FuifDuif het volgende:
Het heeft geen zin Triggershot. Sommige idioten scheppen er een ziekelijk genoegen uit om anderen mensen op te dringen dat bidden achterlijk is. Dat soort mensen moet je niet serieus nemen. Die hebben zelf de zaak niet helemaal op een rijtje.
Ik bid dat het om een dag wel zin zal hebben
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:50:13 #72
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36152715
Wanneer zou het zin hebben?

(op een dag, ik denk dat je nog een beetje moeite met de nederlandse taal hebt, dus help ik je, als dat niet zo is, zeg het alsjeblieft)
pi_36152763
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:50 schreef nickybol het volgende:
Wanneer zou het zin hebben?

(op een dag, ik denk dat je nog een beetje moeite met de nederlandse taal hebt, dus help ik je, als dat niet zo is, zeg het alsjeblieft)
Tegen wie heb je het?
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:52:49 #74
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36152792
Tegen Triggershot. Tegen jouw dus.
pi_36152820
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:52 schreef nickybol het volgende:
Als ik bid, in op welke manier zou het jou schaden?
pi_36152878
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:52 schreef nickybol het volgende:
Tegen jou dus.
pi_36152894
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:54 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Tegen jou dus.
Viel mij ook op
pi_36154991
De wetenschap heeft sowieso geen verklaring voor wat licht nou precies is, dus daarmee wordt onze onwetendheid wat onweer betreft nog maar eens verduidelijkt.

Hoe dan ook, als je op zoek bent naar bewijzen voor het bestaan van God en alles wat daarbij komt kijken, kom je, als je alleen naar wetenschappelijke bewijzen zoekt, bedrogen uit denk ik. Er is geen tastbaar onomstotelijk aantoonbaar bewijs dat er meer is dan alleen natuurkundige wetten. Er ligt inderdaad meer logica in het verklaren van geloof dmv. indoctrinatie en onwetendheid als je puur een wetenschappelijke oplossing zoekt. Er is geen statistisch onderbouwde kansbereking die onwrikbaar laat zien dat sommige dingen goed zijn, en andere dingen slecht. De bijbel, koran en andere heilige geschriften staan vol van tegenstrijdigheden en onwaarheden. Alles wijst erop dat God helemaal niet bestaat.

En toch geloof ik.

Misschien is dat wel de ware reden; boven de logica, de wetenschap en het verleden staan wat betreft je overtuigingen. Misschien is het pure onwetendheid, kortzichtigheid of irrationaliteit, maar het valt niet te ontkennen dat het gebeurd. Het is een overtuiging die zo diep ligt dat het overal boven uitsteekt. Dat illustreert nou wat er goddelijk aan geloof is.

Mijn 2 kwartjes...
  zondag 19 maart 2006 @ 15:50:42 #79
8369 speknek
Another day another slay
pi_36169796
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 23:10 schreef Batsnek het volgende:
De wetenschap heeft sowieso geen verklaring voor wat licht nou precies is, dus daarmee wordt onze onwetendheid wat onweer betreft nog maar eens verduidelijkt.
Wat is er mis met golven in het elektromagnetische veld?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 19 maart 2006 @ 15:53:37 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_36169873
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:38 schreef FuifDuif het volgende:
Ach gossie, bidden helpt een keer niet. Alsof iedere chirurgische ingreep succes gegarandeerd is . Wel even helder blijven, hè?
Nouja, 'een keer', er zit natuurlijk wel wat wetenschappelijk verantwoorde statistiek achter.
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 08:43 schreef FuifDuif het volgende:
Het is absurd om te denken dat we met de huidige (westerse) wetenschappelijke methodiek in staat zijn om bewijzen te leveren voor het bestaan van (een) God. Onze huidige wetenschap is volledig gebaseerd op het materialistische en newtoniaanse principes. Principes die zich beroepen op zaken als absolute objectiviteit, meetbaarheid en dat alles binnen de grenzen van tijd en ruimte.

Het huidige wetenschappelijke paradigma is helemaal niet geschikt om godsbewijzen te ontwikkelen.
De vraag is natuurlijk: waar komt het wetenschappelijke paradigma vandaan?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_36170955
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:50 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat is er mis met golven in het elektromagnetische veld?
Ik begrijp niet wat je bedoeld; ik weet wel dat men er nog niet over uit wat licht nou precies is, dus zullen we voorlopig ook niet te weten komen wat bliksem nou eigenlijk is.
  zondag 19 maart 2006 @ 16:33:30 #82
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36170983
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:53 schreef speknek het volgende:
De vraag is natuurlijk: waar komt het wetenschappelijke paradigma vandaan?
dat kan wel zijn, maar het antwoord is niet relevant voor de zeer terechte observatie van Fuif over de absurditeit van het vragen om een godsbewijs binnen het beperkte kader van de wetenschap.
?Porque no te calles?
  zondag 19 maart 2006 @ 16:35:52 #83
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36171052
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:42 schreef nickybol het volgende:
hoe weet jij dat als je het zelf nooit doet (omdat je niet gelooft in iets waar je tegen kan
'praten')??
?Porque no te calles?
  zondag 19 maart 2006 @ 16:36:01 #84
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_36171055
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:32 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je bedoeld; ik weet wel dat men er nog niet over uit wat licht nou precies is, dus zullen we voorlopig ook niet te weten komen wat bliksem nou eigenlijk is.
wat is er mis met de beschrijving van licht door de quantummechanica?
En wat weten we dan nog niet wat bliksem is?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 19 maart 2006 @ 17:03:28 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_36171737
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:33 schreef pmb_rug het volgende:
dat kan wel zijn, maar het antwoord is niet relevant voor de zeer terechte observatie van Fuif over de absurditeit van het vragen om een godsbewijs binnen het beperkte kader van de wetenschap.
Dat klopt. Maar de vraag is wel degelijk relevant voor de notie van god zelf.
  zondag 19 maart 2006 @ 17:06:49 #86
8369 speknek
Another day another slay
pi_36171832
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:32 schreef Batsnek het volgende:
Ik denk dat je de golf/deeltje dualiteit bedoelt. Maar we weten inmiddels wel wat licht precies* is. Het is een pakketje van een golf.

*voor zover wetenschappelijk mogelijk
pi_36173500
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:36 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

wat is er mis met de beschrijving van licht door de quantummechanica?
En wat weten we dan nog niet wat bliksem is?
Zie mijn eerdere post. Een bliksem is niet, zoals je zou verwachten, een uit de kluiten gewassen vonk.
pi_36175502
quote:
Op zondag 19 maart 2006 17:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik denk dat je de golf/deeltje dualiteit bedoelt. Maar we weten inmiddels wel wat licht precies* is. Het is een pakketje van een golf.

*voor zover wetenschappelijk mogelijk
Hmmm nou goed, ik had een tijdje terug nog gelezen dat men niet precies wist wat licht was, maar ik wil best aannemen dat je gelijk hebt.

Maar we gaan een beetje of-topic
  zondag 19 maart 2006 @ 21:58:49 #89
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_36182569
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wanneer iemand iets hoopt/wenst schaadt hij dan de ander? Als een naaste van je lijdt en je zou je op zo een moment machteloos voelen kan je alleen maar gaan bidden en hopen op een goeie afloop.
Als iemand ziek wordt, dan heeft Allah dat zo gewild. Waarom moet je dan tot Allah bidden? Je zou haast denken dat hij die persoon ziekt heeft gemaakt of laat lijden opdat jij tot Hem moet bidden om het goed te laten aflopen
Nu met gitaar!
pi_36182978
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:58 schreef Funkytrip het volgende:

[..]

Als iemand ziek wordt, dan heeft Allah dat zo gewild. Waarom moet je dan tot Allah bidden? Je zou haast denken dat hij die persoon ziekt heeft gemaakt of laat lijden opdat jij tot Hem moet bidden om het goed te laten aflopen
Onzin, als iemand gaat stelen, gebeurt dat omdat God je een vrije wil heeft gegeven, je acties bereiden je lot voor en zo ook met ziek zijn. Aan Allah kan je dan bidden voor genezing
  zondag 19 maart 2006 @ 22:09:33 #91
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36183062
Beetje een sadist dan, of niet?
pi_36183094
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Beetje een sadist dan, of niet?
Vraag het wanneer je hem spreekt
  zondag 19 maart 2006 @ 22:14:58 #93
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36183322
Ik ben het zelf, weet je nog.

Even een vraagje over jullie godsvisie. Is goed alleen maar positief? Kent god alleen maar goede kanten. Zorgt god alleen voor voor het goede?
pi_36183426
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:14 schreef nickybol het volgende:
Ik ben het zelf, weet je nog.
Prima, maar reageer dan ook niet tegen mij
  zondag 19 maart 2006 @ 22:17:46 #95
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36183453
Kun je mijn andere vraag beantwoorden?
pi_36183578
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:17 schreef nickybol het volgende:
Kun je mijn andere vraag beantwoorden?
ja, ja en nogmaals ja
  zondag 19 maart 2006 @ 22:31:11 #97
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_36184152
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Onzin, als iemand gaat stelen, gebeurt dat omdat God je een vrije wil heeft gegeven, je acties bereiden je lot voor en zo ook met ziek zijn. Aan Allah kan je dan bidden voor genezing
Stelen is iets anders dan ziek worden. Aan ziek worden kun je zelf niet altijd iets doen. Sommige genen worden doorgegeven die er voor zorgen dat je aan een of andere erfelijke dodelijke ziekte gaat leiden. Waar is de vrije wil in dat? Allah heeft die genen gegeven en wil dus dat je ziek wordt en op een afschuwelijke manier doodgaat zo. Waarom moet je dan tot hem bidden op een goede afloop?
Nu met gitaar!
pi_36184245
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:31 schreef Funkytrip het volgende:

[..]

Stelen is iets anders dan ziek worden. Aan ziek worden kun je zelf niet altijd iets doen. Sommige genen worden doorgegeven die er voor zorgen dat je aan een of andere erfelijke dodelijke ziekte gaat leiden. Waar is de vrije wil in dat? Allah heeft die genen gegeven en wil dus dat je ziek wordt en op een afschuwelijke manier doodgaat zo. Waarom moet je dan tot hem bidden op een goede afloop?
Er is geen sprake van een vergelijking van beide voorbeelden het gaat er bij beiden om dat ze een vrije loop van omgang hebben. Om maar even je argumenten weg te slaan, je gelooft niet eens in een Allah, hoezo heeft hij dan die genen gegeven die er voor zorgen dat je doodgaat?
  zondag 19 maart 2006 @ 23:09:55 #99
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_36186015
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Er is geen sprake van een vergelijking van beide voorbeelden het gaat er bij beiden om dat ze een vrije loop van omgang hebben. Om maar even je argumenten weg te slaan, je gelooft niet eens in een Allah, hoezo heeft hij dan die genen gegeven die er voor zorgen dat je doodgaat?
Ik probeer jou te volgen. Als ik bij elke stelling zeg 'God is een fabeltje' , valt er weinig te discussieren. Als Allah bestaat, betekent dit dat hij ervoor gezorgd heeft dat genen met dodelijke ziekten worden doorgegeven. En als die dodelijke ziekte eenmaal plaatsvind moeten mensen tot Allah bidden voor een goede afloop Dat snap ik niet. Logischerwijs zou je hem moeten vervloeken omdat hij besloten heeft je broertje met die dodelijke ziekte op te zadelen en je familie zoveel verdriet te doen. Ook al zou je broertje na afloop dan tot in het oneindige in een betere wereld leven, dan nog wordt er jou en de familie voor vele jaren een hoop verdriet aangedaan.
Nu met gitaar!
pi_36186354
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:09 schreef Funkytrip het volgende:

[..]

Ik probeer jou te volgen.
Kan je niet.
quote:
Als ik bij elke stelling zeg 'God is een fabeltje' , valt er weinig te discussieren.
Dus doe je maar alsof je als een gelovige kunt denken om maar te kunnen discussieren?
quote:
Als Allah bestaat, betekent dit dat hij ervoor gezorgd heeft dat genen met dodelijke ziekten worden doorgegeven.
Als Allah bestaat is hij verantwoordelijk voor alles, inclusief jouw leven, je bezittingen, je mogelijkheid om te ademen/eten/drinken/bewegen etc noem maar op. Dus alleen over een ziekte hebben is kort door de bocht.
quote:
En als die dodelijke ziekte eenmaal plaatsvind moeten mensen tot Allah bidden voor een goede afloop
Als Allah diegene is die alles in standhoudt is het niet echt raar toch?
quote:
Dat snap ik niet.
Had je het gesnapt was je wel moslim geworden.
quote:
Logischerwijs zou je hem moeten vervloeken omdat hij besloten heeft je broertje met die dodelijke ziekte op te zadelen en je familie zoveel verdriet te doen
En maar even vergeten dat ik dankzij hem zelf in staat van leven ben en dankzij hem sowieso al een broertje zou hebben waar ik over kan spreken.
quote:
Ook al zou je broertje na afloop dan tot in het oneindige in een betere wereld leven, dan nog wordt er jou en de familie voor vele jaren een hoop verdriet aangedaan
.
En hier komt dus je na aardse leven van pas, maar goed gezien jij daar niet in gelooft zie ik er geen nut in om er verder op in te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')