quote:
Op woensdag 14 september 2011 18:25 schreef NoNickOne het volgende:[..]
Ah cool! Zou je iets van een samenvatting kunnen maken over hoe je alles ervaren hebt? Wat je van IBM kunt verwachten en hoe je het met huisvesting e.d. gedaan hebt?

Toen ik aangenomen was bij IBM en alle papier troep hun kant op gegaan was begon het avontuur. Je vliegt daarheen en iemand van Kelly Services komt je ophalen. In mijn geval ging het daar al fout. Je moet dus bedenken dat je 12 uur gevlogen hebt, in een vreemd land aankomt en alles in NL achtergelaten hebt maar dan staat er niemand van Kelly Services om je op te halen....
Ik heb meer dan een uur over vliegveld gelopen op zoek naar iemand van dat bedrijf. Bleek dus dat dat mens het handig vond om gewoon ergens aan het eind van het vliegveld te staan zonder bordje met mijn naam en zonder bedrijfskleding. Heb volgens mij nog nooit zoveel stress gevoeld als op dat moment. Helemaal omdat je geen nummer hebt van de chauffeur, ik lande om 11 uur s'avond ofzo en het bedrijf zelf was dus al dicht, tevens hadden ze niet gemeld naar welk hotel ik zou moeten want dat weten ze niet van te voren.
Toen ik eindelijk die persoon gevonden had, nadat er een behulpzame taxi chauffeur wel wist wie het ongeveer moest zijn, gingen we naar het guesthouse. Was een leuk guesthouse maar wel op eigen kosten. Dus het is aan te raden dat je wel wat geld mee hebt anders is het best vervelend.
Eerste maand komt er een busje van guesthouse je naar je werk brengen. Daarna moet je zelf vervoer en woonruimte geregeld hebben. Woonruimte zelf is simpel te doen. Je kijkt gewoon op gumtree (
http://johannesburg.gumtr(...)71QQLocationZ3100108) Bedrijf zit in Sandton dus is wel handig om daar woonruimte te regelen anders zul je een auto/scooter moeten aanschaffen. Zorg alleen wel dat je altijd in een huis komt die in een complex met bewaking zit.
Ik woonde zelf niet dicht bij mijn werk maar had geluk dat ik een scooter kreeg bij mijn telefoon abo daar waardoor ik daarmee kon rondrijden. Dit bedrijf is wel handig te benaderen als je een scooter wilt kopen
http://bigboyscooters.co.za/bb-scooters-v1/index.html zij hebben best vaak leuke promotie deals waardoor het je zo goed als niks kost. Tweedehands auto's zijn in ZA wel aan de dure kant athans als je een werkende versie wil hebben.
IBM zelf is een leuk bedrijf. Afhankelijk voor welke klant je komt te werken kan je het erg rustig hebben of juist non stop druk hebben. Ik was zelf in Zuid Afrika omdat ik ook het land wou zien dus regelde ik vaak leuke tripjes door Zuid Afrika voor mij en collega's. Zo ben ik naar Kruger Park geweest voor een lang weekend waar zelfs een manager mee ging.
Zoals in dit topic staat is het in ZA niet echt veilig. Aan de andere kant reed ik altijd met mijn scooter rond ook midden in de nacht en nooit problemen gehad. Ik ben ook nooit overvallen en heb meer dan genoeg stukken rond gelopen door johannesburg. Het is alleen niet zo dat je daar gewoon met je mp3 speler, leuke horloge, dure kleding veilig rond kan lopen.
Wil je meer weten moet je het maar laten weten