JOHN ZORN!
Wie? Voor de oningewijden en niet #muziek regulieren zal ik even het een en ander over de brave man vertellen.
Wie is John Zorn
Ik schrijf 'is' en niet 'was' omdat deze meneer nog steeds leeft. Hoet het mogelijk is, God mag het weten, maar hij is nog steeds bezig. En bezig betekend in dit geval dat ie een keer in de 2/3 jaar een cd'tje maakt. Een van de voornaamste wapenfeiten van onze goeroe is dat ie over de 200 cd's heeft uitgegeven. WAT? Las ik dat goed? Inderdaad,
volgende deze discografie http://www.wnur.org/jazz/artists/zorn.john/discog.html is hij de 270 al gepasseerd. Als je meer wil weten over wie hij is, of er een rode draad in zijn werk te bekennen valt en hoeveel Radiohead bootlegs hij heeft, lees dan dit stukje http://members.tripod.com/~JFGraves/General/whoisjz.html. Het heeft niet het antwoord op al je (en mijn) vragen, maar het geeft je wel een beeld.
Wat voor muziek maakt deze brave man
Mocht je een muziekverkoper deze vraag stellen, dan zal hij je of HEEL RAAR aankijken, of in paniek wegrennen. Deze brave man valt namenlijk niet echt in een hokje te proppen. Hij hele diverse muziek, jazz, filmmuziek, kamermuziek, rock, jiddische muziek etc.
Ik zal even een overzichtje geven van zijn belangrijkste projecten. De rest onder de noemer 'van alles wat' en dat ga ik niet allemaal beschrijven, want zoals je misschien al door had.. da's veeeel te veel werk .
Naked City. Naked City is het (punk) Rock bandje van Zorn. Er gaat een wonderlijk verhaal rond over deze band. Namenlijk dat ze de eerste dag dat ze bijelkaar waren in krap 12 uur 22 nummers instudeerden. De volgende dag had ZOrn alweer 15 nummers klaarliggen en binnen vijf dagen zijn ze door Europa gaan tourwen met hun repertoire. Het moge duidelijk zijn dat meneer Zorn niet bepaald om inspiratie verlegen zit . Hun bekendste plaat en volgens velen Zorn's meest toegankelijke (relatief gezien) en beste plaat. Deze cd bevat zowel jazz nummers, film soundtrack cover (James Bond theme onder andere) en ik wil even speciale aandacht vragen voor het nummer Speedball wat in #muziek inmiddels een legendarische status heeft verkregen. Ik kan iedereen aanbevelen dit nummertje te downloaden, want dit moet gehoord worden.
Masada John Zorn is van oorsprong Joods en met deze groep onderzoekt ie zijn Joodse roots. Hij probeerde een nieuw soort Joodse muziek te creeren, met zowel oog op het verleden als aandacht voor muziek die de Joodse gemeenschap waardeerde, en dat ging zo breed, dat zowel Mahler als Lou Reed mogelijkheden waren . Voor meer info, kijk hiero http://members.tripod.com/~JFGraves/Masada/masada.html.
Verder maakte hij nog een serie tribute albums, waaronder Spy vs. Spy, een tribute aan Ornette Coleman. Zorn zei hierover:
"The connection between free jazz and hardcore punk seemed so natural to me, and it seems to make sense to many today, but back when we were touring, putting this concept together people didn't know what the fuck was
going on"
Dit word beschouwd als Zorn's hardste werk en het 'ensemble' om het maar netjes uit te druken, bestond dus uit 2(!) drummers, 2 saxofoonspelers en een bassist .
Verder maakte meneer dus ook nog een serie Filmsoundtracks en enkele klassieke stukken.
verder nog wat?
Er valt nog heel veel te zeggen over John Zorn, maar ik neem aan dat mijn mede liefhebbers (die waarschijnlijk ook hoogstens 1 album compleet beluisterd hebben) ook nog wel het een en ander toe te voegen hebben. Voor meer info, kijk je op deze website http://members.tripod.com/~JFGraves/zorn-index.html.
Download tip: Speedball natuurlijk! Verder is de James Bond theme erg tof! Voor de rest zoek je het maar uit. Keus genoeg in ieder geval, voor (bijna) ieder wat wils!
Kortom, John Zorn is een fascinerend iemand (hoe je het ook bekijkt) en zeker even de moeite waard om wat van te luisteren, je vind het waarschijnlijk of hilarisch, of prachtig of afschuwelijk!
Zorn long and Prosper!
Treed de beste man trouwens nog wel op ofzo? Want dan gaan we er toch een keertje naar toe??
quote:En wie heeft ook al weer al eerste Speedball gedownload???
Op maandag 03 december 2001 21:49 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Hun bekendste plaat en volgens velen Zorn's meest toegankelijke (relatief gezien) en beste plaat. Deze cd bevat zowel jazz nummers, film soundtrack cover (James Bond theme onder andere) en ik wil even speciale aandacht vragen voor het nummer Speedball wat in #muziek inmiddels een legendarische status heeft verkregen. Ik kan iedereen aanbevelen dit nummertje te downloaden, want dit moet gehoord worden.
[knipperdeknip]Download tip: Speedball natuurlijk! Verder is de James Bond theme erg tof! Voor de rest zoek je het maar uit. Keus genoeg in ieder geval, voor (bijna) ieder wat wils!
Kortom, John Zorn is een fascinerend iemand (hoe je het ook bekijkt) en zeker even de moeite waard om wat van te luisteren, je vind het waarschijnlijk of hilarisch, of prachtig of afschuwelijk!
Zorn long and Prosper!
quote:En daarmee de meest vreselijke rage tot nu toe in #muziek veroorzaakt?
Op maandag 03 december 2001 22:06 schreef Liejannuh het volgende:[..]
En wie heeft ook al weer al eerste Speedball gedownload???
Blessed be #muziek, where my disciples can gather and plan to take over the world of rock & roll....
quote:NEEEEEEEEEEE! DE eerste Zorn kloon in de Fok!geschiedenis is een feit
Op maandag 03 december 2001 22:27 schreef Zorn het volgende:
Thank you, especially Schuurmans....Blessed be #muziek, where my disciples can gather and plan to take over the world of rock & roll....
En ja, we moeten toch eens proberen of we de man live kunnen bewonderen . Ben heeel benieuwd.
quote:Maar van wie is dat ding eik?
Op dinsdag 04 december 2001 06:50 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
NEEEEEEEEEEE! DE eerste Zorn kloon in de Fok!geschiedenis is een feit.
Zorn on!
In Zorn we trust!
quote:Volgen er nog meer dan? Wordt Fok! weldra overspoeld met Zornachtigen, welke als sprinkhanen op dit forum neerdalen?
Op dinsdag 04 december 2001 06:50 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
NEEEEEEEEEEE! DE eerste Zorn kloon in de Fok!geschiedenis is een feit. Halleluja!
Revolutie! Werpt uw harnas neer, laat Zorn in u treden! Zorn is er ook voor u, u en u...
quote:Gansch het raderwerk ligt stil....
Op dinsdag 04 december 2001 10:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:[..]
Volgen er nog meer dan? Wordt Fok! weldra overspoeld met Zornachtigen, welke als sprinkhanen op dit forum neerdalen?
Revolutie! Werpt uw harnas neer, laat Zorn in u treden! Zorn is er ook voor u, u en u...
Die kloon is toch van Menjo? Er zullen ongetwijfeld nog meer volgen . Attack of the Clones so to speak
. Laat Zorn tot u komen!
quote:Zeg ga jij eens even heel erg snel een nieuwe cd betoeteren... je loopt achter
Op maandag 03 december 2001 22:27 schreef Zorn het volgende:
Thank you, especially Schuurmans....Blessed be #muziek, where my disciples can gather and plan to take over the world of rock & roll....
quote:ow?
Op dinsdag 04 december 2001 13:01 schreef Man_in_a_Shed het volgende:Die kloon is toch van Menjo?
quote:welnee..
Op dinsdag 04 december 2001 10:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:[..]
Volgen er nog meer dan? Wordt Fok! weldra overspoeld met Zornachtigen, welke als sprinkhanen op dit forum neerdalen?
quote:Wat een fantastisch veelzijdig artiest is die Zorn toch! Ongelooflijk
Op woensdag 05 december 2001 12:27 schreef menjo het volgende:
Het lijkt erop dat John Zorn niet allen de artiest is met de meeste albums, maar ook met de meeste klonen.
Oh ja, de topicmaker kan trouwens niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade aan de geluidsset die door Zorn of zijn muziek is bezorgd. Beluisteren is dus op EIGEN risico!
quote:HUH? WAT ZEGGIE? O.... DA'S LEKKER LAAT HÈ....
Op woensdag 05 december 2001 15:14 schreef Man_in_a_Shed het volgende:[..]
Wat een fantastisch veelzijdig artiest is die Zorn toch! Ongelooflijk
. Nu kan ie natuurlijk wel weer 4 keer zo snel cd's maken. dat worden dus minstens 20 cd's per jaar
.
Oh ja, de topicmaker kan trouwens niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade aan de geluidsset die door Zorn of zijn muziek is bezorgd. Beluisteren is dus op EIGEN risico!
*schop*
Valt me wel op dat de meeste cd's van hem hier erg duur zijn. Allemaal import enzo...
quote:Haha, welkom bij de club broeder
Op donderdag 06 december 2001 20:16 schreef Xhorder het volgende:
Zorn! waaa! En een topic. wow! Ik heb al 1 cd van de man.. the Gift! best leuke muziek... Nu nog de rest eens aanschaffen. Oh en ik heb ook een bootleg van Naked City (ja alsof er niet genoeg Zorn releases zijn), erg tof live!Valt me wel op dat de meeste cd's van hem hier erg duur zijn. Allemaal import enzo...
quote:Ja dan luisteren we al zn cds achter elkaar ofzo.
Op donderdag 06 december 2001 23:44 schreef Man_in_a_Shed het volgende:[..]
Haha, welkom bij de club broeder
. We moeten binnenkort maar eens een Zornmeeting of zo organiseren
.
Ik heb helaas nog nergens kunnen vinden dat de beste man binnenkort ergens hier in de buurt is.
quote:En zijn klonen lijken ook wel spoorloos te zijn verdwenen.
Op vrijdag 07 december 2001 09:34 schreef menjo het volgende:
Ik heb helaas nog nergens kunnen vinden dat de beste man binnenkort ergens hier in de buurt is.
quote:Wist niet dat John Nederlands sprak.
Op vrijdag 07 december 2001 13:10 schreef JohnZorn het volgende:
Denken jullie soms dat ik tijd heb om hier te reageren of om op te treden? Ik moet deze maand nog 2 albums afmixen en 15 composities uitwerken!
quote:'t zijn er maar een paar
Op donderdag 06 december 2001 20:16 schreef Xhorder het volgende:
Nu nog de rest eens aanschaffen.
quote:Je kan toch ook een live album opnemen? Oh ja.. daar heb je ook al een aantal van gemaakt
Op vrijdag 07 december 2001 13:10 schreef JohnZorn het volgende:
Denken jullie soms dat ik tijd heb om hier te reageren of om op te treden? Ik moet deze maand nog 2 albums afmixen en 15 composities uitwerken!
quote:Weet ik... ben ik blij dat ik iemand ken met de grootste Zorn collectie in Europa (denk ik
't zijn er maar een paar
quote:Misschien een leuke meeting bij hem thuis
Op vrijdag 07 december 2001 20:16 schreef Xhorder het volgende:[..]
Weet ik... ben ik blij dat ik iemand ken met de grootste Zorn collectie in Europa (denk ik
). Die heeft er een stuk of 60 cd's van geloof ik...
http://www.olga.net/dynamic/browse.php?local=main/z/zorn_john/
* Man_in_a_Shed grijpt elke gelegenheid aan om dit, toch wel, fantastische topic omhoog te schoppen .
[Dit bericht is gewijzigd door Man_in_a_Shed op 09-12-2001 17:05]
quote:Ja hehe "Hey Martijn, ik neem wat mensen van Fok mee, die willen graag je Zorn collectie zien en horen. Ja alle cd's willen ze horen...
Misschien een leuke meeting bij hem thuis.
John Zorn
61 East Eighth Street
pmb 126
New York City, NY 10003
USA
quote:Noem maar een datum...
Op zondag 09 december 2001 18:02 schreef Xhorder het volgende:[..]
Ja hehe "Hey Martijn, ik neem wat mensen van Fok mee, die willen graag je Zorn collectie zien en horen. Ja alle cd's willen ze horen...
"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |