Satellietbeelden van de Ark van Noach
Gepubliceerd op woensdag 15 maart 2006
Hoog op de berg Ararat in het oosten van Turkije bevindt zich een vreemd verschijnsel dat wel eens het overblijfsel kan zijn van de bijbelse Ark van Noach.Het gevaarte ligt op bijna 5000 meter hoog op de noordwest hoek van de berg Ararat en is bijna verzonken in gletsjer ijs. Op het eerste gezicht lijkt het een gewone rotsformatie.
Intrigerend verschijnselFoto's genomen door vliegtuigen, spionagesatellieten en commerciële aardobservatiesatellieten voeden een intensief debat naar de aard van het intrigerend verschijnsel. Het kan een geologische speling zijn van de natuur, een schaduwspel, een door mensenhanden gemaakte structuur of gewoon niets. Maar wat het verzonken ding is, is nog niet duidelijk. Toekomstige beelden van observatiesatellieten zouden meer duidelijkheid moeten brengen.
Volgens Porcher Taylor, een vroegere analist van de Amerikaanse veiligheidsdiensten, zou het wel eens de Ark van Noach kunnen zijn. De ark die 40 dagen en nachten rondzwierf over de zee, tijdens de zondvloed zoals beschreven in het bijbelboek Genesis.
Dertien jaarHij leidt tijdens zijn al dertien jaar geleden gestarte studie uit beschikbare foto's af dat de proporties van de ‘anomalie’ overeenstemmen met de lengte- en breedtematen die in de bijbel zijn opgegeven van het schip waarmee Noach de mens en diersoorten moest redden van de zondvloed.
“Ik noem het mijn satelliet archeologie-project”, aldus Taylor. “Iets wat is begonnen als een gewone zoektocht, gebeurt nu door het GeoEye's Ikonos ruimtevaartuig, de Canadese Radarsat en verschillende satellietbeelden van Amerikaanse ruimteonderzoekers.”
ScheepvaartHij houdt vol dat het in ieder geval om iets gaat dat door mensen is gemaakt en mogelijk iets met scheepvaart van doen heeft. Mogelijk is het dan ook iets met bijbelse proporties, zo wordt Taylor aangehaald. Het doel van de onderzoeker is duidelijk, door middel van beelden uit zien te vogelen wat het precies is daar in de hoge pieken van de berg Ararat. “Toen ik in 1993 begon had ik geen vooroordeel of geen agenda, ik wil gewoon uitzoeken wat het is”.
Uiteraard zijn er ook sceptici. "Interpretatie van foto's is een kunst" is de verklaring van Faroek el-Baz, directeur van het Universitair Centrum voor Aardobservatie in Boston. “Zonlicht kan rare schaduwen vormen. Van alle afbeelding die ik tot nu toe heb gezien, denk ik dat het gaat om een rotspartij, die zich gedeeltelijk in de schaduw bevindt en waar ijs en sneeuw overheen ligt”.