'Met veiling wil ik iets doen voor lotgenoten'
7/7/2006 11:15
'Zoals velen weten is op 14 maart onze dochter Anouk overleden aan de gevolgen van een hersentumor. Gedurende haar ziekbed en na haar overlijden hebben mijn vrouw Esther en ik van veel mensen een teken een medeleven mogen ontvangen. Wij zijn iedereen daarvoor enorm dankbaar.
De duizenden brieven, tekeningen en knuffeldieren hebben ons verdriet niet kunnen verzachten, maar het deed ons goed te horen dat velen aan ons dachten. Het heeft ons gesterkt in deze zware tijden. Naar omstandigheden gaat het nu redelijk met ons. We beseffen dat de pijn van het verlies van Anouk nooit zal verdwijnen, maar samen met onze andere twee dochters Isa en Floor en de hulp van familie en vrienden proberen we er het beste van te maken.
Tijdens het ziekbed van Anouk kwamen we tijdens de bezoeken aan de diverse ziekenhuizen vaak kinderen tegen die, net als onze dochter, een ongeneeslijke vorm van kanker hadden. Uit gesprekken met deze lotgenoten bleek dat wij, ondanks de ziekte van Anouk, toch een soort van bevoorrechte positie hadden. Als profvoetballer verdien ik een heel behoorlijk salaris en daarmee konden wij de strijd van Anouk verlengen door bezoeken aan alternatieve artsen, en verlichten door leuke dingen met haar te ondernemen. Ons werd duidelijk dat anderen soms de financiële middelen voor dit soort dingen niet hebben.
Nog vóór Anouk stierf kwam bij mij daarom het idee op te proberen om iets te gaan betekenen voor deze mensen. Uiteindelijk heb ik het plan opgepakt een veiling van voetbalshirts te organiseren. Het bedrag dat deze vaak exclusieve en gesigneerde shirts opleveren komt geheel ten goede van de strijd tegen kanker. We zullen het geld schenken aan de stichting KiKa en de stichting Racen tegen Kanker, organisaties die wij een warm hart toedragen.
Tientallen voetballers hebben inmiddels een officieel shirt ter beschikking gesteld. Van Dennis Bergkamp tot Ronaldinho en van Zlatan Ibrahimovic tot Mido en Roy Makaay. De spelers van Ajax stelden de shirts die ze droegen in de Champions League-wedstrijd tegen Internazionale ter beschikking en van Inter kreeg ik een shirt van hun spits Obafemi Martins. En natuurlijk worden ook de shirts van mijn collega’s bij Feyenoord aan de hoogste bieder verkocht.
De drie jongens van VfL Wolfsburg, Tom van der Leegte, Kevin Hofland en Rick Hoogendorp, zegden direct een shirt toe. Ik ontving zelfs post uit het trainingskamp van Oranje in het Duitse Hinterzarten. André Ooijer had een aantal van zijn ploeggenoten op de hoogte gebracht en onder anderen Ruud van Nistelrooy, Phillip Cocu, Robin van Persie en Rafael van der Vaart boden spontaan hun medewerking aan. Deze shirts mogen met recht uniek genoemd worden. Ze zijn voorzien van een vlaggetje van Nederland en de tegenstander in een van de laatste interlands.
Inmiddels zijn we op de website
www.project21.nl begonnen met de veiling. Ik wil iedere voetballiefhebber oproepen een kijkje te nemen. Wellicht treft u daar het gesigneerde shirt van uw favoriete voetballer aan. Als uw concurrenten een groter budget ter beschikking hebben kunt u natuurlijk ook gewoon een bijdrage storten. Help ons mee het leven van ongeneeslijke zieke kinderen nog wat aangenamer te maken.'
Alfred Schreuder is voetballer van Feyenoord
Tekst: Thijs Slegers