quote:
nee hoor, er gebeurt niks in europa zonder dat alle regeringsleiders unaniem instemmen ....
Europa is niks, niks anders dan een verzameling van regeringsleiders van Luxemburg, Cyprus, Malta die eveneveel te zeggen hebben (in theorie) als Balkenende, of Merkel , Chirac en Blair
en juist dat is het allergrootste probleem, want die regeringsleiders worden niet gekozen vanwege hun europese visie, bovendien krijgt de burger enkel te horen als Balkenende heeft ingestemd met een richtlijn als zijn persdienst kan meedelen 'dat de MP een succes heeft geboekt in de onderhandelingen met de andere regeringsleiders' ...
Voor impopulair beleid duiken de regeringsleiders opzichtig weg... en tevens zie je dat er gewoon doodleuk tegenover de eigen parlementen wordt gelogen over de houding betreffende europa...
recentelijk deden Brinkhorst dat bij de Patent-richtlijn en Donner bij een richtlijn over digitale criminaliteit ...
dat zou bij 'nationale politiek' gelijk tot een aftreden vane en minister kunnen leiden, maar bij europa komen ministers weg met liegen, domweg omdat het eigenlijk weinig mensen ook écht interesseerd, de EU zoals het nu gaat de ultieme 'achterdeur-politiek' vormt..
Waar weinig parlementaire controle over is....
Een 'Digital Millenium Copyright Act' in nederland invoeren zou op grote tegenstand stuitten, maar zoals het nu voorstaat kan men via de omweg van 'europa' diezelfde maatregelen makkelijker invoeren als 'europese richtlijn'... en dan kan diezelfde minister die daar dan mee instemt, net doen als dat 'regels uit Brussel' zijn (minister Zalm heeft daar een sterke neiging toe) ...
Dat is enkel te stoppen door europa ook op 'europees' vlak te controleren, niet via de 'parlementen der lidstaten' zoals het nu moet, maar via een centraal gekozen europees parlement dat ook de macht heeft, waarbij de lidstaten juist die macht _moeten_ opgeven.
quote:
Die uitgeschoten machtsverschuiving zie ik ook bij Europa, tenminste, zo komt dat voorlopig op mij over, overtuigen staat vrij. Het is goed om sommige dingen Europees te regelen, maar niet alles.
ja, een machtsverschuiving maakt vooral de problemen duidelijk omdat men gedwongen wordt keuzes te maken, is men bereid bv op lokaal en nationaal niveau ook werkelijk macht uit handen te geven ...
Dat lukt nooit als men hooguit een 'leuk voordeeltje' bij brengt van 'wat extra economische groei' ...
Maar er is wel degelijk een noodzaak om de bestaande problemen flexibel te kunnen aanpakken.
Het uitstellen en verzanden in de huidige Status Quo betekent gewoon achteruitgang en snel ook.
Europa verzand zonder bestuurlijke reorganisatie in corruptie (het misbruik van teveel gelden, zonder dat er effectief controle over mogelijk, alhoewel juist daar het EU Parlement sinds 1997 wel grote stappen vooruit heeft gemaakt) en is er te weinig draagvlak voor behoorlijk invloedrijke richtlijnen (bv de dienstenrichtlijn, patentrichtlijn die al ge-kielhaald is) die dan mogelijk geheel falen, en is er bij de burgers wel degelijk een steeds grotere behoefte direkte inspraak te krijgen over europese thema's, los van een eventuele 'landelijke' stemming (of dacht je dat de toetreding van Turkije enkel in NL een thema is? enkel een nederlandse nationalistische partij daar tegen kan zijn? nee de oppsoitie tegen de toetrediing van Turkije is eerder juist landengrenzen-overschreidend)
je ziet bij de vorming van moderne natiestaten in europa, speciaal Italie en Duitsland, sinds 1848 dat het tot begin 1870/1871 duurde voordat dat proces beeindigt was...
en eigenlijk ook vooral het een samengaan was van technische en communicatieve ontwikkelingen ...
Ik ben zelf een voorstander van een Federaal Europa, mogelijk met bepaalde 'kanton-elementen (al denk ik dat het wzitserse kantonsysteem té lokaal gebaseerd is en tezeer eigen aan het zwitserse, om op grote schaal in europa te worden toegepast, toch is het een voorbeeld van grote onafhankelijkheid binnen een 'verbandsregering') ...
Maar dan moet daar nu constructief naartoe gewerkt worden ... ik vreees een beetje dat de 'tegenstanders' uiteindelijk een uitstelkoers varen in de hoop juist federale elementen te doen verdwijnen en dan een centraal georganiseerd, zeer hierarchisch opgezet om 'europa te beschermen tegen allerhande gevaren van buiten' (een vorm van redeneren die ik bv de EU-tegenstanders SP en Wilders wel voor aanzie)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25