www.nederlandineuropa.nlquote:Kabinet vraagt burger mening over EuropaGepost door Bart (Mainport) - Bron: Trouw
Gepubliceerd: maandag 13 maart 2006 @ 19:22
Op de website NederlandinEuropa.nl vraagt de regering aan de burger in vijftien minuten hoe hij of zij denkt over de toekomst van Europa. Dit plan van staatssecretaris voor Europese Zaken Atzo Nicolaï (VVD) hoort bij de 'bezinningsperiode', een pad dat het kabinet insloeg na het nee van de bevolking tegen de Europese grondwet.
Nicolaï ziet niet alleen slechte kanten aan het referendum verleden jaar. "Het nee tegen de grondwet is maar de helft van het verhaal. We willen ook weten wat Nederlanders wél willen met Europa." Hij waarschuwt dat het niet zijn intentie is de grondwet alsnog 'door de strot' van de burger te duwen. Zijn doel is een open discussie over de knelpunten van de Europese Unie.
Ook de uitbreiding van de Unie komt bij de vragenlijst aan bod. "We gaan moeilijke thema's dus niet uit de weg en we zijn niet op zoek naar het legitimeren van regeringsbeleid. We willen weten wat mensen beweegt door concrete vragen te stellen. We willen verder dan het relatief zwartwitte ja/nee van het referendum."
De uitkomsten hiervan zal de regering in beschouwing nemen als zij zich moet verantwoorden over haar standpunt tegenover de Eurotop in juni, een jaar na het beruchte referendum.
Dat denk ik namelijk ook, maar ik heb dat ding toch wel ff ingevuld..quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:36 schreef Diablo_GT het volgende:
Persoonlijk zie ik dit allemaal gewoon als een spelletje van de Nederlandse politiek om de burgers het gevoel te geven "kijk we luisteren wel naar jullie". Maar ondertussen is alles al besloten.
Groningen en Friesland zijn anders maar wat blij met al het geld dat ze vanuit Europa extra kregen. Want zij behoren echt wel tot de armere provincies, Europees gezien...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:27 schreef McCarthy het volgende:
Verder zijn die structuurfondsen onzin. Rijke landen kennen geen "arme" regios en arme landen kennen arme regios omdat ze een kut economisch beleid voeren, niet omdat ze zo weinig "steun" krijgen. Die moeten dus gewoon een beter eocnomisch beleid gana voeren.
Interssant idee, maar er is geen wettelijke mogelijkheid om een landsoverschreidend bindend referendum te houden in Europa zelf, waar dus alle europese burgers gelijk in kunnen meestemmen en waaraan de commissie ook te houden is ....quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:03 schreef rutger05 het volgende:
Helaas ontbreekt in deze enquête de vraag of wel of niet een bindend referendum in Europa over de toetreding van nieuwe lidstaten en met name Turkije moet worden gehouden. Het lijkt mij het verstandigste om bij de volgende Europese verkiezingen direct een bindend referendum hierover te houden, dat schept duidelijkheid voor Europa en haar burgers ....
Ik ben een uur bezig geweest met uitleggen waarom ik iets vond zoals ik het vond!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 07:47 schreef Yildiz het volgende:
Ik kan een verslag van 15 minuten maken, maar ik heb slechts 30 seconden nodig.
Om het internationaal te houden:
Tsja, ik vraag me altijd af of dit echt gebruikt wordt of dat het vooral is om te laten zien dat "we naar de burger luisteren". (= rethorisch)quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:03 schreef rutger05 het volgende:
www.nederlandineuropa.nl
De resultaten van dit onderzoek worden besproken met de Tweede Kamer en gebruikt bij onderhandelingen in Brussel.
Hoewel ik over het algemeen nogal schumperiaans ben en absoluut niet dol ben op te veel burgerinvloed vind ik het in dit geval wel een goed idee. Europa is toch wel een heel groot terrein, en het kan nooit kwaad om daarover nog eens extra de mening van de burgers te vragen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:06 schreef SCH het volgende:
Wat een zoethoudertje die enquete. Zogenaamd om de kloof tussen politiek en burgers te verkleinen.
Weg met die onzin - er is helemala niks met een gezonde afstand en we hoeven toch niet overal over mee te praten, hou toch op.
En dan?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:08 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Hoewel ik over het algemeen nogal schumperiaans ben en absoluut niet dol ben op te veel burgerinvloed vind ik het in dit geval wel een goed idee. Europa is toch wel een heel groot terrein, en het kan nooit kwaad om daarover nog eens extra de mening van de burgers te vragen.
Journalisten die d/t fouten maken kan ik eigenlijk niet serieus nemen hoor, SCHaatje.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:10 schreef SCH het volgende:
[..]
En dan?
Dan voelen mensen zich teleurgesteld om dat er niet gebeurd wat zij graag willen en is de kloof weer een stukje groter.
Dat lijkt me niet, gezien het feit dat mensen om allerlei vershillende redenen 'nee' stemden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:23 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind het wel goed dat ze vragen wat we willen, maar we hebben net nee gestemd bij de grondwet. Kunnen ze daar geen conclusies uit halen.
Ik ben het wel eens met de vvd'er die bij buitenhof zei dat we geen keus hebben. Willen we onszelf voorzien blijven vann welvaart en groei dan zullen immigranten daar een belangrijke rol in hebben. Mede doordat de bevolking nauwelijks groeit als we het van onszelf moeten hebben. Daarom pleitte hij voor makkelijke immigratie van kennis. Dat is nu nog een probleen. Wat is er mis met politike vluchtelingen en daarnaast kennis inlaten? niet zoveel lijkt me.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:28 schreef ErikT het volgende:
Het is wel weer opvallend dat bij een vraag over de Europese integratie je enkel kan antwoorden "langzamer, hetzelfde, sneller, veel sneller". Zoiets was het. Ofwel: blijkbaar wil iedereen die integratie, maar zijn we het oneens over de snelheid waarmee het gebeuren moet.
Is dat nou wel zo? Willen mensen wel Europeanen worden? Ikke niet hoor, ik vind het best als Nederlander. Volgens mij is dit tekenend voor de fout die er leeft in de politiek. Alles staat al vast ofzo.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |