abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36006727
Hoi (eerste post op deze forum ),

Ik moet voor komend jaar een studie kiezen en mijn ogen zijn best wel gericht op Oriëntaalse Talen en Communicatie en dan met name Chinees.

Ik vroeg me af of er mensen waren die ervaring hebben met deze studie (en of Chinees opzich) en mij wat meer erover kunnen vertellen want ik heb de brochures enzo wel gelezen maar ik wil liever iets horen van iemand die ervaring ermee heeft.

Alvast bedankt voor je reactie
Everyone wants to go to heaven but nobody wants to die
pi_36007151
Hoi!

Ik ben nu student aan het OTC aan de Hogeschool Zuyd, maar dan wel Japans. ( Is een veel mooiere taal, moet je kiezen joh, in plaats van Chinees )
pi_36007215
Japans ?

Was mijn eerste keuze eerlijk gezegd en ik wil ook naar Zuyd komen maar ik bedacht me dat ik verder zou kunnen komen met Chinees dan met Japans.

In welk jaar zit jij?

3e jaar naar Japan toch ? (kyoto als het goed is )
pi_36007487
Yup, Japans. Ik ben zelf 4e jaars student. Dit jaar was er echt een explosieve groei in het aantal Chinese en Japanese studenten. Zeker 100%!

Hmm, ik zou er niet zondermeer van uitgaan dat je er verder mee komt hoor, de banden die de school heeft met de Japanese universiteiten zijn erg goed, heel veel kansen op bijzondere beursen en dergelijke. Onlangs is er een overeenkomst gesloten met de Nanzan universiteit, de masters opleiding voor de Japanse studenten die Japans les geven, en dat opent echt heel veel deuren.

Ja, Kyoto, maar ook Nagoya en Osaka!
En sinds dit jaar is de kans gekomen om al eerder naar Japan te kunnen als je punten op zo'n niveau zijn. Voor meisjes het 2e jaar naar Tokyo, een uitwisseling met een meisjes universiteit aldaar, en voor heel uitzonderlijk goede studenten is er de mogelijkheid om de 3e jaars stage al in het 2e jaar te doen. (Wat ik overigens zou afraden, aangezien je dan wel alleen bent..)
pi_36009528
Maarja jij beheerst Japans dus al goed zat na 4 jaartjes?

Ik weet in godsnaam niet wat ik precies wil , zowel Chinees én Japan trekken mij wel aan maar Japan over het algemeen meer door de manga/anime

Trouwens hoe was dat half jaartje in Japan?
pi_36010487
Eerlijk gezegd niet. Ik kan een normaal gesprek op ongeveer halve snelheid voeren, en het extreem beleefde zakelijke Japans heb ik extreem veel moeite mee.

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik degenen die Japans kiezen vanwege hun interesse in anime/manga over het algemeen een nogal vertekend beeld hebben van hoe het leven daar nu eigelijk echt is.

Het is eerder 4/5 maanden, maar het viel tegen. Ik was in de periode dat de Japanse scholen voor het grootste deel vrij zijn en zag dus bijna geen Japanse studenten, want je zit daar op een campus met heel veel andere nationaliteiten. Heb er wel een aantal goede Amerikaanse vrienden aan over gehouden.
Heb een extra maand genomen om de Japanse studenten die in andere jaren naar Nederland waren uitgewisseld te bezoeken (Overigens bijna altijd meisjes, eerst altijd 4 maar vanaf volgend jaar 6. De laatste jongen kwam 2 jaar geleden). Erg leuk om hun weer te zien
  dinsdag 14 maart 2006 @ 00:18:31 #7
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_36010585
Wat kan je er later mee worden?
pi_36010640
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 00:18 schreef Martijn_fijn het volgende:
Wat kan je er later mee worden?
Namaak-Japanner.

Made in Holland.
pi_36010802
lol namaak japper

Als het goed is kan je terecht als tussenpersoon bij bedrijven, reisbranche,politie en justitie,vertaalbureaus etc. (in dat sfeer dus)

Dat uitstapje lijkt mij geweldig en ik vraag me eigenlijk ook best af of ik wel wat in die richting wil gaan doen maar ik heb een passie voor Aziatische talen dus dat komt vast wel goed en een baan bij de ambassade lijkt mij wel wat (alhoewel ik gehoord had dat je dat baantje HEEL moeilijk krijgt).

Maar je verstaat een Japanner ook goed want voor ons lijkt het alsof die mensen haast hebben als ze praten

[ Bericht 2% gewijzigd door JustMike op 14-03-2006 00:28:32 (spelfouten en aanpassingen) ]
pi_36043792
Namaak Japanner

Je kunt in grote lijnen twee richtingen uit, het meer zakelijk gerichte, wat in houdt dat je wat meer economische vakken er bij krijgt in de hoofdfase; marketing strategie en van die zulks. En de meer communicatieve richting; met vakken zoals het opstellen van brieven en van dat soort dingen. Natuurlijk is er heel veel overlap want uiteindelijk moet iedereen de taal goed leren beheersen.

Je zult vooral in het bedrijfsleven terecht komen, en ja, een ambassade baantje is vrijwel onmogelijk omdat er nu eenmaal maar één ambassade is
pi_36045031
Japans --> http://www.japans.leidenuniv.nl/
Chinees --> http://www.tcc.leidenuniv.nl/

Zelf vind ik Japans ook een mooiere taal. Als ik Chinees hoor heb ik veel vaker het idee dat ze ruzie hebben En ik vind dat het wel lijkt of Japans ook rustiger gesproken wordt. Maar goed dat ben ik

Zelf ga ik misschien ook over een paar jaartjes de studie Japans volgen hier in Leiden... als ik deze studie af heb misschien eens ofzo
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_36045725
Tja.. de studie Japans in Leiden is toch wel heel anders. Het gaat daar meer om de entymologische oorsprong van de woorden en karakters. Op het OTC, draait het echt om de beheersing van de taal. Een voorbeeldje hier van is een speechcontest die onlangs is gehouden door de ambassade van Japan in Den Haag, in de top 30 zaten zo'n 20 OTC studenten, 10 daarvan waren EERSTE JAARS. Die dus al een betere greep hadden op de mondelinge taal. Nu werd hun tekst wel voor hun vertaald maar dat is desalniettemin erg indrukwekkend. Het is maar net wat je intresse is.

En ik ben het met je eens hoor wat Chinees betreft; een lopende grap tussen mijn jaar Japans en het zelfde jaar Chinees is dat hun katten aan het wurgen zijn en wij ons aan het verontschuldigen zijn voor ons bestaan.
pi_36050868
Maar deden er ook mensen van de Uni uit Leiden mee aan die wedstrijd dan? Want als ik alleen al naar de boekenlijst kijk en naar het rooster dat ze hebben, leren ze in het eerste jaar toch behoorlijk wat Japans spreken. Ze lopen niet alleen te baggeren naar de oorsprong van de woorden en tekens.
pi_36052539
Ja, Leiden en het OTC. En ze baggeren zeer zeker niet aan. Maar bij OTC ligt de nadruk direct op het eerst leren beheersen van de taal, de eerste twee weken zijn voor het leren van de hiragana en de katakana, die ze daarna MOETEN kunnen lezen en schrijven. En dan per week een aantal kanji. En verder nog de grammatica natuurlijk.
Ik kan niet spreken voor de studenten van Leiden omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, het niveau ligt er zeker wel hoger alleen is de nadruk niet compleet gericht op de beheersing van de taal maar ook de oorsprong.
pi_36052594
Waarom zou je willen werken in Japan of China?

Dat zijn wel de laatste landen waar ik heen zou willen gaan.
pi_36054209
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:02 schreef Jossos het volgende:
Ja, Leiden en het OTC. En ze baggeren zeer zeker niet aan. Maar bij OTC ligt de nadruk direct op het eerst leren beheersen van de taal, de eerste twee weken zijn voor het leren van de hiragana en de katakana, die ze daarna MOETEN kunnen lezen en schrijven. En dan per week een aantal kanji. En verder nog de grammatica natuurlijk.
Ik kan niet spreken voor de studenten van Leiden omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, het niveau ligt er zeker wel hoger alleen is de nadruk niet compleet gericht op de beheersing van de taal maar ook de oorsprong.
Ja klopt er zit ook een hoop geschiedenis bij. Komt waarschijnlijk omdat het een universitaire studie is. Ik weet niet wat voor een niveau het OTC heeft? Heb je een linkje naar de site van die opleiding???
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:03 schreef MrBean het volgende:

Ik begrijp het... jij zit liever bij Bush op de koffie
pi_36054845
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:45 schreef uppie83 het volgende:

[..]

Ja klopt er zit ook een hoop geschiedenis bij. Komt waarschijnlijk omdat het een universitaire studie is. Ik weet niet wat voor een niveau het OTC heeft? Heb je een linkje naar de site van die opleiding???
http://www.hszuyd.nl/view_education.jsp?content=14914
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:03 schreef MrBean het volgende:

En waarom als ik mag vragen? Over het algemeen zijn de Japanners net zo Westers als wij Nederlanders. De oudere generaties wat minder maar de jongeren toch echt wel hoor.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jossos op 15-03-2006 14:03:26 (Stomme opmaak dingetjes >=() ]
pi_36055397
Is het niet voor een Europeaan makkelijker om de Japanse klanken onder de knie te krijgen dan de Chinese?

Chinees struikel je haast over wat je moet zeggen, een Chinees leerde mij zeggen : Wat wil je vanavond doen?
En mijn keel deed pijn van het proberen.

Terwijl Japans best wel europees klinkt en uitspreken stukke makkelijker is (vind ik) maar klinkt over het algemeen wel 'stoerder' ja

(ik heb trouwens zon Japans voor beginners Cd geleend van de bieb en dat leert best makkelijk)
pi_36055680
Is inderdaad makkelijker ja. Enkel de r-klanken (het overbekende glote emmel sambal bij ) spreken ze meer uit als een klank die tussen de d en de l in ligt, en de fu die een soort blaasklank krijgt.. niet uit te leggen..
pi_36056151
Tja ... zeker als je animé volgt *reclame* Het Grote Anime/Manga Topic deel 10! otaku jubileum! *reclame* weet je in ieder geval al dat het Japans gewoon gaaf klinkt. Ok ze spreken dan wel wat 'slang', maar je krijgt wel een algemene impressie. Je moet verder ook niet denken dat animé een goed beeld geeft van hoe het er aan toe gaat in Japan, echter als je tussen de beelden door kijkt naar de algemene ideeën die zo'n film of serie uitdraagt, dan zie je weer wel dat ze daar in Japan vaak andere denkwijzen hebben dan wij hier.

Verder als je een Japanse budo kunst/sport beoefend zie je dat de omschrijving die ze geven van bepaalde technieken ook niet rechtlijnig is. Allemaal zeer interessant
pi_36056359
Oh, en ik ben het woordenlijstje in dat topic aan het doorlezen en de U bij werkwoorden met de masu vorm worden NIET uitgesproken :p.

VErder vind ik anime/manga echt afgrijselijk, maar dat ben ik dan weer..
pi_36060513
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 14:43 schreef Jossos het volgende:

VErder vind ik anime/manga echt afgrijselijk, maar dat ben ik dan weer..
Tja ieder zijn ding he
pi_36063691
Ik ben vorig jaar naar de open dag geweest en het lijkt me ook een zeer interessante studie. Zelf zat ik ook meer te denken aan Chinees (Mandarijn), omdat je daar naar mijn mening meer aan zult hebben in de toekomst, vanwege de sterk groeiende economie (en daarbij dus bedrijven die zaken doen in en met China). Japans daarentegen vind ik persoonlijk ook een mooiere taal.
Wilde eerst al dit jaar beginnen met deze studie, maar het verder studeren heb ik nu al voor het derde achtereenvolgende jaar uit m'n hoofd gezet, vanwege het reizen (backpacken) in Azië, wat me teveel bevalt (zeer verslavend...).
Als ik in 2007 begin ben ik 23 (en een half), wat is zo ongeveer de gemiddelde leeftijd bij deze studie?
...Not all those who wander are lost...
pi_36063875
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:36 schreef MK9 het volgende:
Ik ben vorig jaar naar de open dag geweest en het lijkt me ook een zeer interessante studie. Zelf zat ik ook meer te denken aan Chinees (Mandarijn), omdat je daar naar mijn mening meer aan zult hebben in de toekomst, vanwege de sterk groeiende economie (en daarbij dus bedrijven die zaken doen in en met China). Japans daarentegen vind ik persoonlijk ook een mooiere taal.
Wilde eerst al dit jaar beginnen met deze studie, maar het verder studeren heb ik nu al voor het derde achtereenvolgende jaar uit m'n hoofd gezet, vanwege het reizen (backpacken) in Azië, wat me teveel bevalt (zeer verslavend...).
Als ik in 2007 begin ben ik 23 (en een half), wat is zo ongeveer de gemiddelde leeftijd bij deze studie?
Mja, ik kan het natuurlijk niet voor je bepalen, maar een taal die je meer aanspreekt bestudeer je natuurlijk met veel meer plezier dan een die je kiest vanwege mogelijke baanmogelijkheden als je klaar bent..

De gemiddelde leeftijd in het eerste jaar is nu zo rond de twintig. Een paar uitschieters naar beneden (de jongste eerstejaars werd in october 17..) en een paar naar boven (de oudste is 26). Maar er heerst echt een groepsgevoel omdat het een relatief klein groep is. Zo'n 50 studenten dit jaar. Mijn klas bestaat maar uit 12 klasgenoten.

Backpacken in Azië.
pi_40135156
Even een vraag over de Japanse taal. Als ik "So" heb van "So desu ka" en "So desu ne" en ik plak dat 3 keer aan elkaar "Sososo" kan ik dat schrijven als drie keer het hiragana voor "so" ? Gaan Japanners het begrijpen als ik "sososo" gebruik?
pi_40137209
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:25 schreef uppie83 het volgende:
Even een vraag over de Japanse taal. Als ik "So" heb van "So desu ka" en "So desu ne" en ik plak dat 3 keer aan elkaar "Sososo" kan ik dat schrijven als drie keer het hiragana voor "so" ? Gaan Japanners het begrijpen als ik "sososo" gebruik?
Er zit sowieso een u achter. Dus sousousou. Maar meestal zeggen ze sousou in de informele vorm om aan te duiden dat iets zo is als je het zegt.

Voor verdere vragen ff het Japanse taal topique gebruiken, dat zit ook zielig te verpieteren in TTK
pi_40137428
pi_40137629
quote:
Op maandag 24 juli 2006 16:45 schreef uppie83 het volgende:
Japanse taal (Japans leren)

deze ?
Leuke Japanse woorden. Leer hier gebrekkig Japans

Deze, je hebt er al ooit in geposted zelfs
pi_40137855
Sorry kon em niet meer vinden
pi_40149669
heyhey,

ik zag dat je dit topic al lang geleden hebt geplaatst maar goed..
Ik word nu 4e jaars studente Chinees op de hogeschool Zuyd en ik kan je zeggen dat het echt een hele leuke opleiding is.
Ik ben net drie weken terug uit Beijing, waar ik 5 maanden naar school ben geweest. heb echt een super tijd gehad!

Mocht je nog iets willen weten, dan kan je me altijd een berichtje sturen,
liefs,Sanne

ps. chinees is mooier dan japans
pi_40150347
quote:
Op maandag 24 juli 2006 23:26 schreef keaide het volgende:

Nietus.
pi_40153465
quote:
Op maandag 24 juli 2006 23:26 schreef keaide het volgende:
Gelukkig maar dat smaken verschillen...
pi_47955141
Even een flinke schop!

Ik ben nog steeds zeer geinteresseerd om deze studie te volgen, al zit ik nu meer aan Japans te denken (itt voorheen).
Als een van de huidige studenten (Jossos) van deze studie me wat kunnen helpen met de volgende vragen, dan zou dat fantastisch zijn

Hoe ziet het eerste jaar van de studie er uit? Hoeveel uren krijg je les en welke 'vakken' krijg je? Hoeveel uren ben je gemiddeld in totaal bezig met deze studie (1e jaar, incl. thuisstudie)?

Hoeveel Kanji leer je zo gemiddeld per week? En op welk soort Japans wordt de nadruk gelegd (gelijk zakelijk-Japans of eerst de 'makkelijke' persoonlijke gesprekjes)?

Ten slotte nog een vraagje over huisvesting in Maastricht: Is het makkelijk om een goede kamer te vinden in Maastricht (of omgeving), wanneer ik start met zoeken in Juli? Zit op het moment namelijk in Myanmar, dus het zoeken gaat een beetje moeilijk nu

Alvast bedankt als iemand me met deze vragen kan helpen!
...Not all those who wander are lost...
pi_47975058
Ik heb me deze week aangemeld voor de opleiding
Maastricht is een gewilde stad om te studeren, dus ik weet niet of je het gaat redden als je pas in juli gaat zoeken naar een kamer. Is er niemand anders die alvast kan zoeken naar beschikbare kamers?
pi_48058636
Ik zat ook erover te denken Japans of Chinees te gaan studeren, in Leiden. Maar ik doe het denk ik maar niet, omdat ik het te beperkt vind wat je er mee kan en het lijkt me toch ook best moeilijk. Talen leren vind ik hartstikke leuk, maar ik wil er denk ik geen hele studie aan besteden. Dan liever met wat woordenboekjes enzo zelf wat aan rommelen.
  vrijdag 27 april 2007 @ 12:37:28 #36
126522 Samsonneke
Moaaah Gertjuh!!! :')
pi_48773604
Hoi

Zelf heb ik ook enorm veel interesse in de Japanse taal. Ik ben dan ook al op diverse manieren in aanmerkingen gekopen met deze taal. Hogeschool Zuyd is toch ook de enige hbo in Nederland die Japans als studievak biedt?
De vliegende flipperkast wist ternauwernood te ontsnappen aan de vlijmscherpe wieken der ventilatoren.
pi_48802632
Nee, ook in Rotterdam en Amsterdam.

Ik wou hierover nog vragen of er mensen zijn die eerst de scholen in R'dam en A'dam hebben bezocht en daarna toch voor Maastricht hebben gekozen. Ik weet namelijk dat een student uit Maastricht zich in Rotterdam heeft aangemeld omdat deze opleiding in Rotterdam meer aandacht aan het commercieële aspect besteed.
  zaterdag 28 april 2007 @ 12:04:29 #38
101884 PeRi
Allons-y!
pi_48802783
Welke instelling in Rotterdam heeft die opleiding dan?
Whatever I want.
pi_48802943
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 12:04 schreef PeRi het volgende:
Welke instelling in Rotterdam heeft die opleiding dan?
De opleiding in Amsterdam en Rotterdam heet "Trade management gericht op Azië".
In Rotterdam wordt deze aangeboden door Rotterdam Business school (Hogeschool Rotterdam). In Amsterdam is dit de HES.
  zaterdag 28 april 2007 @ 16:00:20 #40
101884 PeRi
Allons-y!
pi_48807635
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 12:11 schreef dialMforMonkey het volgende:

[..]

De opleiding in Amsterdam en Rotterdam heet "Trade management gericht op Azië".
In Rotterdam wordt deze aangeboden door Rotterdam Business school (Hogeschool Rotterdam). In Amsterdam is dit de HES.
Ah. Thanks.
Whatever I want.
pi_50343079
Weet iemand hoeveel je kwijt bent aan boeken in het eerste jaar OTC Japans?
Er staat op de site wel een indicatie ( 600 - 800 euro) maar ik ben toch wel benieuwd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')