abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35978117
We mochten niet stemmen op woensdag omdat het biddag was, heel NL stemde deze keer op dinsdag. Maar met een uitslag waarbij de PvdA overduidelijk winst had en de partijen een samenwerking met de PvdA niet zagen zitten was het ineens wel mogelijk om op biddag een akkoord te sluiten over een samenwerking van CDA, VVD en SGP/Christenunie....

Het volgende stuk komt uit de Provinciale Zeeuwse Courant, www.pzc.nl
quote:
Biddagakkoord vloert PvdA Goes
door Frank Balkenende

GOES - CDA, VVD en SGP/ ChristenUnie vormen de nieuwe coalitie in Goes en zetten daarmee de PvdA als grootste partij buitenspel. De PvdA won dinsdag tijdens de raadsverkiezingen twee zetels en werd met zeven zetels de grootste partij, maar moet nu voor het eerst in Goes vier jaar oppositie gaan voeren. CDA, VVD en SGP/ ChristenUnie bereikten woensdagavond, op biddag, in het geheim een akkoord. De PvdA wilde gisteren formeel de onderhandelingen openen door alle partijen uit te nodigen voor een eerste gesprek. Een berichtje van CDA-lijsttrekker M. Dieleman maakte aan alle illusies een eind: CDA, VVD en SGP/ChristenUnie vormen samen het nieuwe college, het collegeprogramma verschijnt volgende week en de kandidaat-wethouders zijn (deels) bekend: Dieleman (CDA) en zittend wethouder S. van ’t Westeinde (VVD). SGP/CU presenteert binnenkort haar kandidaat. De drie partijen zijn goed voor 14 van de 25 raadszetels.

Bij de PvdA heerst ongeloof en verbijstering over de politieke coup. Lijsttrekker M. ’t Hart noemt het ’schokkend’ dat zijn partij niet de kans heeft gekregen om collegeonderhandelingen te voeren of in elk geval mee te praten. Het is immers een goed gebruik dat de grootste partij de onderhandelingen leidt. „Het past ook niet in de goede verhoudingen die we in Goes hebben. Daarmee wordt nu gebroken. Ik had iets anders verwacht van het CDA dat normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan. Het is daarbij wonderbaarlijk dat voor de christelijke partijen in deze nieuwe coalitie de biddag geen geschikte dag werd bevonden om verkiezingen te houden, maar kennelijk wel om achter gesloten deuren collegeonderhandelingen te voeren.“

Gebruuskeerd

’t Hart wijst erop dat een rechts-confessionele coalitie geen recht doet aan de verkiezingsuitslag. CDA verloor een zetel, VVD en SGP/CU bleven gelijk. De PvdA sprong juist van vijf naar zeven zetels. „Niet alleen de PvdA, maar ook de kiezers worden gebruuskeerd.“

’t Hart zit twintig jaar in de Goese raad en is zestien jaar wethouder. Hij wilde nog minimaal twee jaar doorgaan. Of hij straks in de oppositiebankjes gaat zitten, weet hij nog niet. „Ik ga daar eens rustig met mijn fractie over praten.“

CDA-lijsttrekker Dieleman vindt niet dat hij onfatsoenlijk te werk is gegaan door buitenom de winnaar van de verkiezingen zaken te doen met VVD en SGP/CU.

„Op basis van onze verkiezingsprogramma’s kunnen we goed samenwerken. Dan kun je wel voor de vorm met de PvdA gaan praten, maar als je weet dat je deze coalitie het beste vindt, moet je geen poppenkast spelen.“ Dieleman ontkent dat er sprake is van een persoonlijke afrekening met (wethouder) ’t Hart. Met name VVD en SGP/CU hadden de afgelopen periode regelmatig kritiek op zijn beleid.
let ook op de naam van de schrijver van dit artikel, familie van

[ Bericht 2% gewijzigd door Vava op 12-03-2006 23:46:06 ]
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  zondag 12 maart 2006 @ 23:52:59 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35978560
Haha, als het niet om de PvdA zou gaan zou ik het erg oneerlijk vinden.
pi_35978650
Ik had gehoopt dat dit in Rotterdam tot de mogelijkheden zou behoren, dan uiteraard zonder SGP/CU.

Wel een strakke actie.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_35978659
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:52 schreef Heerlijkheid het volgende:
Om welke partij het gaat doet er niet toe, dit is alles behalve democratisch natuurlijk. En dat de SGP hier in de gemeenteraad zit vind ik ook niet zo geslaagd, maar als dat de uitslag van verkiezingen is dan is dat maar zo. Alleen hier was de PvdA winnaar en die zijn dus op een slinkse manier buitengesloten.
Let's plant a tree
  zondag 12 maart 2006 @ 23:58:30 #5
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35978737
Nou ja goed, je kan het ook anders doen: eerst gaan alle partijen netjes de PvdA vertellen dat ze niet met hun willen samenwerken en dan komt deze coalitie er alsnog. Zelfde resultaat, duurt alleen wat langer.
pi_35978747
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:56 schreef Vava het volgende:

[..]

Om welke partij het gaat doet er niet toe, dit is alles behalve democratisch natuurlijk. En dat de SGP hier in de gemeenteraad zit vind ik ook niet zo geslaagd, maar als dat de uitslag van verkiezingen is dan is dat maar zo. Alleen hier was de PvdA winnaar en die zijn dus op een slinkse manier buitengesloten.
Dit is wel democratisch, meerderheid is meerderheid.
pi_35978752
Niet mogen stemmen maar wel achterbakse akkoordjes sluiten op Biddag. Dat was dus ook de laatste keer dat we daar een uitzondering voor maken.
pi_35978753
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:55 schreef heiden6 het volgende:
Ik had gehoopt dat dit in Rotterdam tot de mogelijkheden zou behoren, dan uiteraard zonder SGP/CU.

Wel een strakke actie.
SGP/CU is echt een grote fout niet dat ik op koopzondagen zit te wachten, de cafe's hoeven van mij niet om 23.59 uur dicht op zaterdagavond.
Let's plant a tree
pi_35978819
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef gelly het volgende:
Niet mogen stemmen maar wel achterbakse akkoordjes sluiten op Biddag. Dat was dus ook de laatste keer dat we daar een uitzondering voor maken.
Wat mij betreft wel ja stemmen op dinsdag of woensdag maakt me niet uit, maar als het om zulke dingen gaat....
Let's plant a tree
  maandag 13 maart 2006 @ 00:02:39 #10
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35978870
Wat denken jullie dat biddag is? Biddag is niets anders dan kerkdienst 's avonds, geen christelijke feestdag ofzo. Dan wordt er gewoon lekker gewerkt overdag en dat hebben deze politici dus ook gedaan.
pi_35978958
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef Heerlijkheid het volgende:
Nou ja goed, je kan het ook anders doen: eerst gaan alle partijen netjes de PvdA vertellen dat ze niet met hun willen samenwerken en dan komt deze coalitie er alsnog. Zelfde resultaat, duurt alleen wat langer.
Maar dan zou de PvdA ook mee kunnen praten, dat was nu niet mogelijk.
Let's plant a tree
pi_35978985
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:02 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wat denken jullie dat biddag is? Biddag is niets anders dan kerkdienst 's avonds, geen christelijke feestdag ofzo. Dan wordt er gewoon lekker gewerkt overdag en dat hebben deze politici dus ook gedaan.
Op Urk wordt dan iig niet gewerkt is mijn ervaring. Anders kon men gewoon gaan stemmen immers.
  maandag 13 maart 2006 @ 00:06:11 #13
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35978987
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef gelly het volgende:
wow, wat ben jij kortzichtig!
woei

alsof biddag er ook maar iets mee te maken had....
die 3 partijen hebben EN een meerderheid EN een duidelijker overeenstemmig idee over wat er te doen staat. heel normaal dus.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_35979010
quote:
Maar we mochten niet stemmen, bovendien zijn de christelijke scholen gesloten op biddag en dankdag
Let's plant a tree
pi_35979084
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:06 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

wow, wat ben jij kortzichtig!
woei

alsof biddag er ook maar iets mee te maken had....
die 3 partijen hebben EN een meerderheid EN een duidelijker overeenstemmig idee over wat er te doen staat. heel normaal dus.
Kortzichtig? Normaal wordt er altijd op woensdag gestemd, alleen deze keer is er een uitzondering gemaakt, iedereen ging op dinsdag stemmen en wel omdat het woensdag biddag was. En dat er dan wel in het geheim een akkoord kan worden gesloten zonder dat de winnaar van de verkiezingen daarbij was, of zelfs maar van het overleg op de hoogte was
Let's plant a tree
  maandag 13 maart 2006 @ 00:10:02 #16
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35979115
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:05 schreef Vava het volgende:

[..]

Maar dan zou de PvdA ook mee kunnen praten, dat was nu niet mogelijk.
Ik neem aan dat dit akkoord er al een tijdje aan zat te komen, waarbij de enige vraag was of ze daar genoeg zetels voor zouden halen. Zo'n overeenkomst tussen drie partijen lijkt me niet in één dag geregeld.
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:06 schreef gelly het volgende:

[..]

Op Urk wordt dan iig niet gewerkt is mijn ervaring. Anders kon men gewoon gaan stemmen immers.
Ik zit te googlen en inderdaad: ( ) mensen zijn zelfs vrij op biddag voor school. Dit wist ik als goed gereformeerde geeneens.
pi_35979128
quote:
Om zich vervolgens in de kerk weer van hun zonden te ontdoen zeker
Let's plant a tree
pi_35979171
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:10 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Ik zit te googlen en inderdaad: ( ) mensen zijn zelfs vrij op biddag voor school. Dit wist ik als goed gereformeerde geeneens.
Mja, ik stond vorig jaar op Urk met een bijna lege tank. En ik kon vervolgens dus nergens tanken. Het was Biddag Dan vergeet je zoiets niet snel meer ...
pi_35979174
Lokale politiek is echt te triest voor woorden soms.
Wat een schijnheilige Christenhonden zeg.
  maandag 13 maart 2006 @ 00:17:06 #20
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35979320
quote:
Goes wacht een politieke ijstijd
door Frank Balkenende

GOES - De wijze waarop CDA, VVD en SGP/ChristenUnie in een achterkamertje een coalitie hebben gesmeed buiten verkiezingswinnaar PvdA om, zet de verhoudingen in de anders zo collegiale Goese raad op scherp. „Het wordt oorlog, afrekening op afrekening, Middelburgse toestanden.“

De Goese raadsleden zijn gewend an een vergadering met elkaar na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. De sgeer tijdens de nabeschouwingen zal nu een stuk ijziger worden. Foto Willem Mieras ©

GroenLinks-lijsttrekker D. van Ewijk is net als de PvdA slachtoffer van het biddagakkoord dat de twee christelijke partijen en de liberalen woensdag in het geheim sloten. Ze was vier jaar lang wethouder, maar moet nu terug in de oppositiebankjes. „Links wordt monddood gemaakt, terwijl de PvdA nota bene twee zetels heeft gewonnen. Daarmee wordt een groot deel van de Goese kiezers genegeerd.“

Erger nog vindt Van Ewijk dat de handelwijze van de nieuwe coalitiepartners de verhoudingen ernstig verstoort. „Er is buitengewoon onfatsoenlijk gehandeld. Hoe betrouwbaar zijn die partijen nog als je de winnaar van de verkiezingen niet de kans geeft om collegeonderhandelingen te voeren. Jammer, want we gingen in Goes goed en collegiaal met elkaar om. Ik vrees dat het nu vier jaar oorlog wordt. Afrekening op afrekening, Middelburgse toestanden.“

Ook PvdA-fractievoorzitter H. Hoogerland voorziet een politieke ijstijd. „Ik ben woedend, de verhoudingen zijn verstoord, ja, ook de persoonlijke. Dat er een coalitie uitrolt zonder PvdA, dat kan, maar er is niet eens met ons gepraat. Ik ben er heilig van overtuigd dat het CDA dit plan al voor de verkiezingen had klaarliggen. Speel het dan vervolgens wel fatsoenlijk. Maar nee, ze hebben ons gewoon een hak gezet. Het wordt nu vier jaar lang een felle strijd.“

Vuil en vunzig
D66-lijsttrekker R. de Koster is onthutst. In Goes gebeurt volgens hem precies wat D66-minister Alexander Pechtold eerder debiteerde: ’de politiek is vuil en vunzig’. „De PvdA is gewoon gepiepeld. Hier is sprake van ouderwetse achterkamertjespolitiek. Het strookt ook niet met de verkiezingsuitslag. Trots op Goes?, bah!“

Zelfs binnen het CDA worden wenkbrauwen gefronst. Vertrekkend CDA-wethouder C. Linssen is ’geschokt’, want ’zo ga je niet met mensen om’. Linssen, tot 14 maart formeel nog partijleider, was door zijn partij onkundig gehouden over het biddagakkoord. „Dit betekent een breuk in onze uitstekende bestuurscultuur. Een cultuur van brede samenwerking. Nu krijgen we een rechts en een links blok dat lijnrecht tegenover elkaar staat. Ik ben daar erg ongelukkig mee en het is ook slecht voor Goes.“

In het huidige college hebben PvdA, CDA, VVD en GroenLinks vier jaar (redelijk) goed samengewerkt, al was er de laatste tijd wel aanzwellende kritiek van VVD en SGP/ ChristenUnie op PvdA-wethouder M. ’t Hart. Die betrof onder meer de stagnerende woningbouw.

Linssen, die goed met ’t Hart overweg kon, vraagt zich niettemin af waarom de PvdA nu als partner ongeschikt wordt bevonden. Een politieke afrekening? „Ik sluit dat niet uit. ’t Hart heeft ook vijanden gemaakt.“

Met name bij de VVD. Het is geen geheim dat VVD-fractievoorzitter S. Heijning en ’t Hart bepaald geen vrienden zijn. Heijning richtte in de campagne dan ook veel pijlen op de portefeuille van ’t Hart.

Programma’s
CDA-lijsttrekker Dieleman ontkent dat de PvdA buitenspel is gezet om te verhinderen dat ’t Hart terugkeert als wethouder. „We hebben onze programma’s naast elkaar gelegd en concludeerden dat we ongeveer hetzelfde willen. De nieuwe coalitie kiest voor snelle uitvoering van grote projecten: bijvoorbeeld het tweede deel van het Masterplan Binnenstad inclusief parkeergarage aan de Oostwal, extra gas op de woningbouw en verlenging van de Nansenbaan én eigen huisvestingsbudgetten voor het onderwijs. Met de PvdA lijkt ons dat niet mogelijk, die partij trapt te veel op de rem.“

In de honger naar het pluche lijkt SGP/ChristenUnie water bij de wijn te hebben gedaan, ook waar het gaat om principiële standpunten. De rechts- christelijke partij - die biddag ongeschikt achtte voor de raadsverkiezingen, maar op die dag wel stiekem ging onderhandelen - steunt nu plotseling het gedoogbeleid voor koffieshops. VVD was er al voor, het CDA lang tegen, maar maakte kort voor de verkiezingen een ommezwaai. Op het gebied van koopzondagen (twistpunt tussen VVD en SGP/CU) moet er nog een compromis worden gesloten. Lijsttrekker A. van der Reest wil daar nu niet op ingaan. Het collegeprogramma dat volgende week verschijnt, zal duidelijkheid verschaffen. „Maar ik geloof niet dat we veel water bij de wijn hebben gedaan. We kunnen veel punten uit ons program verzilveren.“
pi_35979334
De uitslag van de verkiezingen in Goes, wel informatief denk ik http://www.telegraaf.nl/binnenland/uitslaggr2006/uitslag_304.html
Let's plant a tree
pi_35979361
„Het wordt oorlog, afrekening op afrekening, Middelburgse toestanden.“

Ik lig dubbel.
pi_35979426
quote:
Wel eens in Staphorst geweest op Biddag?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_35979497
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wel eens in Staphorst geweest op Biddag?
Of in Krabbendijke
Let's plant a tree
pi_35979517
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:18 schreef heiden6 het volgende:

Ik lig dubbel.
Ik ben ook wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren

Ik hoop alleen niet dat het neerkomt op nog saaiere zondagen hier maar ik vrees het ergste
Let's plant a tree
pi_35979713
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:18 schreef heiden6 het volgende:

Ik lig dubbel.
Gelukkig hebben we hier al een nieuwe schouwburg
Let's plant a tree
  maandag 13 maart 2006 @ 03:03:48 #27
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_35981178
quote:
„De PvdA is gewoon gepiepeld. Hier is sprake van ouderwetse achterkamertjespolitiek
Kan meneer Koster voorbeelden geven van coalities die niet gevormd zijn in achterkamertjes? Nee, dat kan hij niet. Coalties worden áltijd gevormd via achterkamertjespolitiek.
quote:
„Links wordt monddood gemaakt, terwijl de PvdA nota bene twee zetels heeft gewonnen.
Hoezo wordt links monddood gemaakt? Mogen ze de komende raadsperiode niets meer zeggen, mevrouw Van Ewijk?
quote:
"Daamee wordt een groot deel van de Goese kiezers genegeerd.“
Met coalities worden altijd grote delen kiezers genegeerd. Als de CU/SGP niet in het college zouden zitten, werden die kiezers genegeerd, zou het CDA buiten de boot vallen, dan worden de CDA-stemmers genegeerd. Volgens mevrouw Van Ewijk kunnen we dus maar beter het hele coalitie en wethouderssysteem afschaffen.
quote:
Ik vrees dat het nu vier jaar oorlog wordt. Afrekening op afrekening, Middelburgse toestanden.“
Ja joh, oppositie voeren om het oppositie voeren. Dat is wél constructief?
quote:
Het is daarbij wonderbaarlijk dat voor de christelijke partijen in deze nieuwe coalitie de biddag geen geschikte dag werd bevonden om verkiezingen te houden, maar kennelijk wel om achter gesloten deuren collegeonderhandelingen te voeren.“
En het bewijs dat er daadwerkelijk op Biddag onderhandeld is, waar is dat? Als je binnen een week met een collegeprogramma kan komen, dan heb je echt wel eerder onderhandeld hoor.
quote:
’t Hart wijst erop dat een rechts-confessionele coalitie geen recht doet aan de verkiezingsuitslag.
Goh, staat in de verkiezingsuitslag dat de PvdA in het college moet? Dat zou pas echt nieuws zijn.
quote:
’t Hart zit twintig jaar in de Goese raad en is zestien jaar wethouder. Hij wilde nog minimaal twee jaar doorgaan.
Belachelijk. Of je gaat gewoon voor die vier jaar, of je gaat niet. Lekker makkelijk, de laatste paar maanden. ,,Ik hoef me nergens meer zorgen over te maken, mijn vergoeding is binnen en politiek kunnen ze me toch niets maken, ik ga toch weg."
quote:
Hoe betrouwbaar zijn die partijen nog als je de winnaar van de verkiezingen niet de kans geeft om collegeonderhandelingen te voeren.
Maar de PvdA erbij betrekken voor de sier, terwijl ze toch geen kandidaat zijn, is wel betrouwbaar? Dan zou ik me als partij pas écht bedrogen voelen.
quote:
Nu krijgen we een rechts en een links blok dat lijnrecht tegenover elkaar staat. Ik ben daar erg ongelukkig mee en het is ook slecht voor Goes.“
En waarom zou dat dan zo moeten zijn? Juist, omdat partijen oppositie gaan voeren voor het oppositie voeren. Jullie zijn rechts, en ik ben links en dat is niet eerlijk. Daarom ben ik tegen al jullie plannen. Diegenen zijn schuldig aan het vormen van ongewenste blokvorming. Colleges zijn geen ongewenste blokken.
pi_35981240
Tja kijk, helemaal netjes is het natuurlijk niet, maar het mag. Het feit dat het hier de PvdA betreft is natuurlijk gewoon een zege voor het land.
pi_35983249
Ik heb even de beweegredenen van de CU/SGP fractie erbij gezocht:
quote:
SGP/CU in college 10-03-2006
Na een turbulente verkiezingsdag volgde voor de fractie nog een enerverende woensdagavond. Vanaf 21:30 is er een orienterend gesprek gevoerd met het CDA en de VVD. Tot verbazing van de betrokken partijen was er zoveel overeenstemming dat er een directe basis aanwezig was om een coalitie te vormen. Voordat de klok van donderdag 01:00 sloeg, was de coalitie een feit.

In de aanloop naar de verkiezingen heeft de fractie van de SGP/ChristenUnie steeds aangegeven eventuele bestuurlijke verantwoordelijkheid niet uit de weg te willen gaan, mits deze verantwoordelijkheid op een voor ons verantwoorde en herkenbare wijze zou kunnen worden ingevuld. In de informele contacten richting andere politieke partijen zijn we hier overigens terughoudend mee omgegaan. We wilden eerst de verkiezingsuitslag afwachten. Wel hebben we laten blijken dat onze voorkeur uitging naar een zgn. “rechtse” coalitie.
Er is géén sprake van geweest van “akkoorden vooraf”.

Onze fractie heeft direct na de verkiezingen afgewacht welke initiatieven door andere partijen genomen zouden worden.
Woensdagavond laat is er op uitnodiging van het CDA een verkennend gesprek gestart met de SGP/ChristenUnie en de VVD. Vrij spoedig werd geconstateerd dat er op veel punten een basis lag voor overeenstemming, maar dat er ook principiële punten waren waarover verschillend gedacht werd.
Na bespreking kwamen de gesprekspartners tot de conclusie dat het mogelijk moest zijn gezamenlijk een collegeprogramma te schrijven. Ook over de personen van de kandidaat-wethouders kon overeenstemming bereikt worden.

Over het vergaderen op woensdag, biddag, hebben we als fractie intern, maar ook breder dan de fractie, overleg gepleegd. Na dit overleg is de conclusie getrokken dat gezien het late tijdstip de kerkdiensten er niet mee gemoeid waren en dat de besteding van de biddag, geen bijbelse rustdag, zich laat verenigen met een, in eerste instantie, oriënterend, gesprek.

Met betrekking tot de door onze partijen te leveren wethouder: we hebben de heer Joost Adriaanse, de huidige raadsgriffier, bereid gevonden om t.z.t. als wethouder tot het college toe te treden.

Donderdagmorgen heeft de gespreksleider de PvdA en de andere partijen ingelicht. Teneinde zelf het initiatief in handen te houden richting de media heeft het onderhandelingsteam besloten summier de pers op de hoogte te stellen. Dit ook ter voorkoming van oncontroleerbare berichtgeving..

Voor onze fractie waren er een aantal redenen om positief te reageren op het verzoek van CDA en VVD om tot een gesprek te komen:

1. Programmatisch: na vergelijking van de verkiezingsprogramma’s blijkt dat de programma´s van CDA en VVD dichter bij het onze liggen dan het programma van de PvdA.
2. Het verschil in de benadering van het besturen van de gemeente Goes. De PvdA heeft hier in een aantal opzichten andere ideeën over dan de SGP/ChristenUnie. We denken hierbij o.a. aan de aanpak van de woningbouw.
3. De opstelling van de PvdA kort voor en na de verkiezingen. In tegenstelling tot wat in de media werd gesuggereerd is door de PvdA wel contact gezocht en gesproken met enkele partijen.
4. Zwaar woog voor onze fractie de overweging dat deelname aan het college kansen biedt om punten uit ons verkiezingsprogramma te realiseren en ook zelf de uitvoering daarvan te begeleiden.
5. Aanvankelijk uitgangspunt van onze fractie was om ook met de PvdA als grootste partij te spreken. Gaandeweg de bespreking van woensdagavond werd duidelijk dat dit geen reële optie was. Toen er bovendien vrij snel een akkoord op hoofdlijnen lag, leek het ons ook niet correct en fair om alsnog onderhandelingen met de PvdA te starten.
bron
pi_35983563
Cordon sanitaire
pi_35983645
Waarom kruipen die christenen die VVD'ers zo in de kont.
pi_35983686
quote:
Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dit is wel democratisch, meerderheid is meerderheid.
Ach, het is een ongeschreven fatsoensregel dat de grootste partij mag beginnen met onderhandelen.

En wie hebbne fatsoen ook alweer hoog in het vaandel staan? Juist.

Ben benieuwd of je ook zo'n lachsmiley post wanneer het omgekeerd is. Wanneer de VVD in een gemeente de grootste is maar het CDA het op een akkoordje gooit met de linkse partijen.

Daarbij, partijen in gemeenten zijn nauwelijks ideologisch en hebben niks te maken met de landelijke politiek, dus vanwaar die haat en rancune tegen de PvdA bij jou? Jij woont geeneens in Goes.
pi_35983702
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:10 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]
Komt omdat je in het ketterse, linkse Groningen woont.
pi_35983769
Zozo dit klinkt als een smerig spelletje.
  maandag 13 maart 2006 @ 10:23:50 #35
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35983881
quote:
Op maandag 13 maart 2006 10:15 schreef MrBean het volgende:

[..]

Komt omdat je in het ketterse, linkse Groningen woont.
Klopt. Door het communisme hier hebben we helemaal geen vrije dagen. Heb ik eens vrij dan moet ik met mijn Kameraden in de sovjet vergaderen.
pi_35984018
quote:
Op maandag 13 maart 2006 03:20 schreef Tref het volgende:
Tja kijk, helemaal netjes is het natuurlijk niet, maar het mag. Het feit dat het hier de PvdA betreft is natuurlijk gewoon een zege voor het land.
Zoals ik al zei: Gemeentepolitiek is niet hetzelfde als landelijke politiek.

Ik las laatst in de Telegraaf een ingezonden brief van een man die landelijk het liefst op VVD stemt maar in zijn dorp op de PvdA omdat in die gemeente de PvdA toevallig wat realistischer en praktischer is.

Dus niet PvdA-foob graag.
pi_35984253
Tsja, meerderheid is meerderheid. Wel opmerkelijk natuurlijk dat de VVD zich uitlevert aan de christen-extremisten van de SGP, maar goed, dan weten de liberale kiezers meteen dat ze over vier jaar beter op D66 of de PvdA kunnen kiezen.
pi_35984346
quote:
Op maandag 13 maart 2006 10:41 schreef Kozzmic het volgende:
Tsja, meerderheid is meerderheid.
Grootste partij = grootste partij. Dat mag dan wettelijk niets zeggen, het is wel een kwestie van fatsoen om die partij als eerste te laten onderhandelen. Als het omgekeerd was geweest voelden de christenen en de liberalen zich ook op hun nummer gezet.
pi_35984384
quote:
Tsja, meerderheid is meerderheid. Wel opmerkelijk natuurlijk dat de VVD zich uitlevert aan de christen-extremisten van de SGP, maar goed, dan weten de liberale kiezers meteen dat ze over vier jaar beter op D66 of de PvdA kunnen kiezen.
Wat een onzin, als jij als partij veel van je programma in een akkoord kwijt kunt dan is er natuurlijk helemaal niks mis mee om met zo'n partij een coalitie te vormen. Het verleden heeft immers wel aangetoond dat de VVD zeer sterk is in onderhandelingen waarbij ze maar weinig water bij de wijn hoefden te doen.

Het enige opmerkelijke aan deze is de niet zo nette uitsluiting van de PvdA en de losse principes van de christenen die blijkbaar wel kunnen onderhandelen op "biddag".
pi_35984447
"Hou jij ze dom?" zei de fabrieksdirecteur tegen de dominee. "Dan hou ik ze arm!"

Maar goed dat was in den negentiende eeuw.
pi_35984544
De consument "arm houden" is niet zo slim anders.
  maandag 13 maart 2006 @ 10:55:58 #42
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35984554
De betrokken partijen laten hun ware aard zien. Achterkamertjespolitiek, hypocritie, onbetrouwbaarheid, zogenaamde liberalen die met christenfundi's in zee gaan en christenfundi's die politiek bedrijven op een dag waarop ze niet willen stemmen.

Formeel gezien niets mis mee, maar over vier jaar oordeelt de kiezer nog wel een keer.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_35984565
quote:
Op maandag 13 maart 2006 10:55 schreef Chewie het volgende:
De consument "arm houden" is niet zo slim anders.
Wie zegt dat de consument in hetzelfde dorp/land woont? ;-)

Maar goed we dwalen af.
pi_35985120
Wat een ratten.
  maandag 13 maart 2006 @ 11:24:49 #45
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35985212
ik denk dat het stukje dat Napeoleon postte dit vraagstuk settled

het is een volkomen helder verhaal waarin naar voren komt wat ik al eerder heb aangegeven. er is gewoon meer overeenstemming tussen die partijen....
?Porque no te calles?
pi_35985500
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:24 schreef pmb_rug het volgende:
ik denk dat het stukje dat Napeoleon postte dit vraagstuk settled

het is een volkomen helder verhaal waarin naar voren komt wat ik al eerder heb aangegeven. er is gewoon meer overeenstemming tussen die partijen....
Hoe zou jij het vinden als het omgekeerd was?

De christenen zijn de grootste in jouw gemeente maar de socialisten en de liberalen gooien het op een akkoordje zonder de christenen er bij te betrekken.
pi_35985685
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:36 schreef MrBean het volgende:

[..]

Hoe zou jij het vinden als het omgekeerd was?

De christenen zijn de grootste in jouw gemeente maar de socialisten en de liberalen gooien het op een akkoordje zonder de christenen er bij te betrekken.
Dat is toch exact hetzelfde Ook niet netjes maar het mag.
pi_35985735
quote:
Op maandag 13 maart 2006 00:34 schreef Vava het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we hier al een nieuwe schouwburg
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_35985811
quote:
Op maandag 13 maart 2006 10:56 schreef MrBean het volgende:

[..]

Wie zegt dat de consument in hetzelfde dorp/land woont? ;-)
Niemand maar dat is ook logisch omdat er gesproken wordt over de "werknemer/consument" en het een algemene stelling is die altijd opgaat, dat er in bijvoorbeeld China zeer goedkoop geproduceerd wordt betekend niet dat daar geen welvaartsgroei plaatsvind waar zelfs de bedrijven baat bij hebben, dat vormt namelijk weer een afzetmarkt.
pi_35985952
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat is toch exact hetzelfde Ook niet netjes maar het mag.
Wij verschillen dus niet van mening.

Op zich mag ik als ik in de trein zit ook heerlijk uit mijn neus eten. Maar het is niet zo netjes. En het is terecht als het leuke meisje in de trein dan liever flirt met de niet-neus-eter naast mij dan met mij.
  maandag 13 maart 2006 @ 12:08:44 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_35986343
Grappig hoe de reacties hier weer volkomen voorspelbaar naar gelang het stemgedrag van de poster zijn.

Laat ik dan zelf maar weer de D66 middenweg bewandelen. Bijzonder onbehoorlijk gedrag, wat meer kwaad dan goed doet (inderdaad zet je zo in een keer de verhoudingen vier jaar lang scheef). En ook op z'n minst opvallend te noemen dat de CU/SGP dat op biddag doet, alhoewel je je maar af moet vragen of de betreffende religieuze gemeentes een boodschap aan biddag hebben.

Maar aan de andere kant, als dit toch al de beste coalitie bleek, kun je nu maar vast snel beginnen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35986780
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:08 schreef speknek het volgende:
Grappig hoe de reacties hier weer volkomen voorspelbaar naar gelang het stemgedrag van de poster zijn.

Laat ik dan zelf maar weer de D66 middenweg bewandelen. Bijzonder onbehoorlijk gedrag, wat meer kwaad dan goed doet (inderdaad zet je zo in een keer de verhoudingen vier jaar lang scheef). En ook op z'n minst opvallend te noemen dat de CU/SGP dat op biddag doet, alhoewel je je maar af moet vragen of de betreffende religieuze gemeentes een boodschap aan biddag hebben.

Maar aan de andere kant, als dit toch al de beste coalitie bleek, kun je nu maar vast snel beginnen.
Dit zeg ik dus ook. Alleen dat laatste. Zo lang duren die onderhandelingen nou ook weer niet.
  maandag 13 maart 2006 @ 12:28:33 #53
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35986866
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:53 schreef MrBean het volgende:

[..]

Op zich mag ik als ik in de trein zit ook heerlijk uit mijn neus eten. Maar het is niet zo netjes. En het is terecht als het leuke meisje in de trein dan liever flirt met de niet-neus-eter naast mij dan met mij.
jij gaat er dus vanuit dat de grootste partij ALTIJD moet regeren (en anders is het niet zo netjes).
maar als die grootste partij nou zo van visie verschilt van de rest en geen meerderheid heeft, is het toch logisch dat de coalitie anderzijds wordt gevormd?
Uit de verklaring blijkt dat men zo op 1 lijn zat dat de meerderheid van de kiezers dus die bepaalde visie deelt (maar toevalligerwijs op meer verschillende partijen heeft gestemd).

DAT is democratie. Ik begrijp je probleem niet.
?Porque no te calles?
pi_35986867
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:08 schreef speknek het volgende:
Absoluut, maar dan zou je het toch ook open kunnen spelen. Vergeet niet dat de verkiezingen juist een dag vervroegd zijn vanwege de biddag - en dan die biddag hiervoor gebruiken, is toch wel wat merkwaardig.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 13 maart 2006 @ 12:30:34 #55
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_35986928
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:28 schreef SCH het volgende:

[..]

Absoluut, maar dan zou je het toch ook open kunnen spelen. Vergeet niet dat de verkiezingen juist een dag vervroegd zijn vanwege de biddag - en dan die biddag hiervoor gebruiken, is toch wel wat merkwaardig.
Net zo merkwaardig is dat ze vonden dat die onderhandelingen wel 's avonds kunnen, want het kwam niet in de plaats van de kerkdiensten. Dus, geloven doe je in de kerk, en op momenten dat het jou goed uitkomt.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  maandag 13 maart 2006 @ 12:30:58 #56
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35986945
quote:

[..]

het gaat niet om de biddag, het gaat erom dat in de gesprekken die er zijn gevoerd meteen duidelijk werd dat de visie van het cda, de vvd en de CU heel veel raakvlakken had. zoveel zelfs dat een coalitie zo gevormd kon worden.

Die 3 partijen konden zich duidelijk NIET vinden in de visie van de pvda en zouden dus liever samenwerken met elkaar. De pvda MOEST wel 1 van de 3 in de coalitie hebben voor een meerderheid, maar als ze alledrie niet willen houd het gewoon op.
?Porque no te calles?
  maandag 13 maart 2006 @ 12:31:32 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_35986959
quote:
Ja, vind ik ook. Maar een hele hoop Christenen weten niet wat biddag is, ik denk dat je die alleen bij de SGP vindt. Dus het is hooguit hypocriet van hun. Blijft het wel hypocriet, natuurlijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35987035
quote:

[..]

Precies, da's ook mijn punt.

En ik heb op geen van de betrokken partijen gestemd
Let's plant a tree
pi_35987072
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:30 schreef Tokus het volgende:

[..]

Net zo merkwaardig is dat ze vonden dat die onderhandelingen wel 's avonds kunnen, want het kwam niet in de plaats van de kerkdiensten. Dus, geloven doe je in de kerk, en op momenten dat het jou goed uitkomt.
Dan hadden we ook gewoon op woensdag kunnen stemmen, tussen de kerkdiensten door was er genoeg tijd voor, bovendien zijn ze nog vrij ook want Biddag is een vrije dag voor de gelovigen.
Let's plant a tree
pi_35987119
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:28 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

jij gaat er dus vanuit dat de grootste partij ALTIJD moet regeren (en anders is het niet zo netjes).
.
Waar zegt hij dat dan? Het is alleen gebruikelijk dat de grootste partij start met de coalitiebesprekingen niet dat deze automatisch moet regeren, PvdA heeft dat in de jaren 70 ook al meegemaakt arrogant geworden door de uitslag mislukten de besprekingen zodat CDA en VVD samen een coalitie konden vormen.
pi_35987121
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, vind ik ook. Maar een hele hoop Christenen weten niet wat biddag is, ik denk dat je die alleen bij de SGP vindt. Dus het is hooguit hypocriet van hun. Blijft het wel hypocriet, natuurlijk.
Dat is niet helemaal waar hoor. Ik kom uit een typisch CDA-nest en mijn ouders gaan al hun hele leven naar de bid-en dankdagen.
pi_35987160
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:30 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het gaat niet om de biddag, het gaat erom dat in de gesprekken die er zijn gevoerd meteen duidelijk werd dat de visie van het cda, de vvd en de CU heel veel raakvlakken had. zoveel zelfs dat een coalitie zo gevormd kon worden.
Dat heeft er wel mee te maken, dan hadden we dus ook op de biddag kunnen stemmen toch?

Het is niet zozeer ondemocratisch of fout maar vooral onfatsoenlijk en om niet te zeggen achterbaks. Het komt heel erg katholiek over eigenlijk.
  maandag 13 maart 2006 @ 12:48:19 #63
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35987454
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat heeft er wel mee te maken, dan hadden we dus ook op de biddag kunnen stemmen toch?
De verkiezingen zijn natuurlijk (alleen) vanwege de SGP in Goes vervroegd. Je kan het de landelijke SGP of overige christenen niet kwalijk nemen dat zij nu wel volop politiek bedrijven op deze dag.

Van mijn part blijven we rekening houden met dit soort dagen; voor mij maakt het niets uit op welke dag het valt.
pi_35988044
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:48 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De verkiezingen zijn natuurlijk (alleen) vanwege de SGP in Goes vervroegd. Je kan het de landelijke SGP of overige christenen niet kwalijk nemen dat zij nu wel volop politiek bedrijven op deze dag.

Van mijn part blijven we rekening houden met dit soort dagen; voor mij maakt het niets uit op welke dag het valt.
Niet alleen door de SGP Goes natuurlijk, maar wel door de SGP en daar valt SGP Goes ook onder.

Verder maakt het mij ook niet uit op welke dag ik stem maar het is gewoon erg merkwaardig dat vanwege Biddag niet gestemd kon worden maar wel een akkoord zonder de winnaar van de verkiezingen.

De PvdA is in Goes de enige partij die zetels gewonnen heeft. Er zijn 25 zetels, waarvan er 7 voor de PvdA zijn.
Let's plant a tree
pi_35988475
Een Staphorster variant om de PvdA buiten te sluiten

Zoiets maakt de hele gemeenteraadsverkiezingen weer goed
pi_35989123
quote:
Je hecht dus geen waarde aan democratie. Goed om te weten.

Schandalig dat er niet eens is GEPRAAT met de PvdA. En ja, dat had ik ook gevonden wanneer het CDA als grootste partij buitenspel was gezet.
pi_35989252
quote:
Op maandag 13 maart 2006 13:41 schreef dVTB het volgende:

[..]

Je hecht dus geen waarde aan democratie. Goed om te weten.

Schandalig dat er niet eens is GEPRAAT met de PvdA. En ja, dat had ik ook gevonden wanneer het CDA als grootste partij buitenspel was gezet.
Ik ken de situatie in Goes niet, maar misschien valt er wel niet met de PvdA Goes te praten, of heeft de PvdA zich in het verleden al zo erg belachelijk gemaakt dat ze geen zin hebben om met hun te praten? En misschien zijn er gewoon veel overeenkomsten tussen CDA, VVD en CU/SGP Goes en veel verschillen met PvdA Goes. Dan zou ik het niet schandalig vinden
pi_35989398
Ik vind dat je op z'n minst eerst hoort te praten. En wanneer je daarna tot de conclusie komt dat er niet valt te praten met de PvdA, dan komen andere coalities in beeld. In Goes is niet eens geprobeerd om met de PvdA te onderhandelen en dat vind ik allesbehalve democratisch.
  maandag 13 maart 2006 @ 14:26:49 #69
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35990570
quote:
Op maandag 13 maart 2006 13:50 schreef dVTB het volgende:
Ik vind dat je op z'n minst eerst hoort te praten. En wanneer je daarna tot de conclusie komt dat er niet valt te praten met de PvdA, dan komen andere coalities in beeld. In Goes is niet eens geprobeerd om met de PvdA te onderhandelen en dat vind ik allesbehalve democratisch.
die mensen zijn collega's die de afgelopen 4 jaar al hebben gepraat.... ik denk niet dat ze nog een gesprek nodig hebben om tot de conclusie te komen dat de visie van de pvda heel erg afwijkt...

beetje naief om dat te denken

(maar opzich heb je een goed punt, ik had het ook nooit zo aangepakt. het had wel wat tactischer gemogen, maar uiteindelijk was de uitkomst altijd dezelfde geweest [of de pvda moest kiezerbedrog toepassen, wat ze volgens mij niet vreemd is :p])
?Porque no te calles?
pi_35990910
quote:
Ja precies... dat is het typische VVD-denken: altijd op de korte termijn en als ze kunnen profiteren dan doen ze dat hard. Ze krijgen de rekening over 4 jaar wel gepresenteerd.
pi_35991388
Ik zie serieus het probleem niet. Als partijen graag met elkaar samenwerken waarom dan tijd verspillen aan overleg met een andere partij.

En waarom een partij die het beter doet dan 4 jaar geleden per definitie zou moeten besturen is me helemaal een raadsel.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_35991750
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:53 schreef Overlast het volgende:
Ik zie serieus het probleem niet. Als partijen graag met elkaar samenwerken waarom dan tijd verspillen aan overleg met een andere partij.
Nee, weet je hoe dat komt omdat je serieus het probleem niet ziet? Omdat je er met een gekleurde bril naar kijkt.
quote:
En waarom een partij die het beter doet dan 4 jaar geleden per definitie zou moeten besturen is me helemaal een raadsel.
Ze doen het niet alleen beter, ze zijn de grootste.
pi_35991762
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ja precies... dat is het typische VVD-denken: altijd op de korte termijn en als ze kunnen profiteren dan doen ze dat hard. Ze krijgen de rekening over 4 jaar wel gepresenteerd.
Wat dit met korte termijn denken te maken heeft weet ik niet. Het is misschien niet populair om met de SGP in het college te gaan, maar als ze daar meer uit kunnen slepen dan met bijvoorbeeld de PvdA, dan is het toch mooi? Ik zou als stemmer de VVD daar niet op afstraffen.

In 2003, na de landelijke verkiezingen, hebben de VVD en het CDA ook een hele tijd om de tafel gezeten met de CU en SGP. Ook toen konden alle partij het goed met elkaar vinden, er waren geen obstakels die niet te overbruggen waren volgens Bas van der Vlies. Dus ik denk dat de SGP voor de VVD geen onoverbrugbare voorstellen heeft gedaan, zoals afschaffing abortus, euthanasie, homohuwelijk ed.

Uiteindelijk hebben ze toch voor D66 gekozen, maar een regering met de SGP lijkt me dus niet eens zo erg als het in eerste instantie lijkt.
pi_35992004
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:26 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

die mensen zijn collega's die de afgelopen 4 jaar al hebben gepraat.... ik denk niet dat ze nog een gesprek nodig hebben om tot de conclusie te komen dat de visie van de pvda heel erg afwijkt...

beetje naief om dat te denken

(maar opzich heb je een goed punt, ik had het ook nooit zo aangepakt. het had wel wat tactischer gemogen,
Blijken we het gewoon eens te zijn.
pi_35992048
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Offtopic:
Kan het zijn dat jij afgelopen zaterdag op de open dag van je studie was?
pi_35993468
quote:
Tja, in Boxmeer had (heeft) de SP een college met de VVD. Het is gemeentepolitiek, en dan zijn veel tegenstellingen toch minder groot.
pi_35993550
quote:
Op maandag 13 maart 2006 15:05 schreef MrBadGuy het volgende:
Uiteindelijk hebben ze toch voor D66 gekozen, maar een regering met de SGP lijkt me dus niet eens zo erg als het in eerste instantie lijkt.
Het onderhandelen zou het meest zwaar zijn, maar als je eenmaal een akkoord hebt, dan kan je er waarschijnlijk wel op bouwen.
Disclaimer: politici blijven politici natuurlijk.
pi_35993884
quote:
Op maandag 13 maart 2006 16:00 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Tja, in Boxmeer had (heeft) de SP een college met de VVD. Het is gemeentepolitiek, en dan zijn veel tegenstellingen toch minder groot.
Inderdaad en dat is goed.

Jammer dat de landelijke politici net doen alsof het landelijk is.
pi_35994901
quote:
Op maandag 13 maart 2006 16:14 schreef MrBean het volgende:

Jammer dat de landelijke politici net doen alsof het landelijk is.
Niet alleen de politici maar ook de media en een zeer groot deel van de kiesgerechtigde bevolking die aangaf hun keuze af te laten hangen van de landelijke politiek. Wat natuurlijk zeer dom is want je mag het dan wel niet eens zijn met dit kabinet maar het is natuurlijk zeer goed mogelijk dat een plaatselijke afdeling van 1 van de regeringspartijen juist zeer goed werk heeft gedaan.
pi_35995710
quote:
Op maandag 13 maart 2006 16:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Het onderhandelen zou het meest zwaar zijn, maar als je eenmaal een akkoord hebt, dan kan je er waarschijnlijk wel op bouwen.
Disclaimer: politici blijven politici natuurlijk.
Naar buiten toe leek het iig dat de onderhandelingen zeer eenvoudig gingen, Bas van der Vlies was iig zeer te spreken over de voortgang van de besprekingen. En je kunt zeggen over Van der Vlies en de SGP wat je wilt, maar hij lijkt mij niet een persoon die daarover zou liegen of het beter zou voordoen dan het in werkelijkheid is.
pi_35995713
quote:
Geweldig
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_35995948
Filmpje die ik net tegen kom over de coalitie besprekingen van 2003 met CDA, VVD, CU en SGP: http://tweevandaag.com/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=26650#

Eerste deel gaat over Staphorst, net over de helft gaat het over de besprekingen in Den Haag met reacties van Rouvoet, Van der Vlies en Zalm. Rouvoet en Van der Vlies hebben zijn geen struikblokken tegen gekomen zoals ze zelf zeggen. Daaruit wil ik toch wel de conclussie trekken dat CU en SGP, ook landelijk, geen rare voorstellen hebben gedaan die zeer tegen de VVD (en het CDA) ingaan.
  maandag 13 maart 2006 @ 17:23:58 #83
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35996083
De SGP ziet de overheid trouwens als een werktuig van God om het land te dienen, en steunen ze landelijk vrijwel ieder kabinet op de paarse coalitie na vanwege homohuwelijk, euthenasie, drugswetgeving, etc. Een makkelijk prooi dus voor coalitiedeelname.
pi_35997452
quote:
Op maandag 13 maart 2006 17:18 schreef MrBadGuy het volgende:
Filmpje die ik net tegen kom over de coalitie besprekingen van 2003 met CDA, VVD, CU en SGP: http://tweevandaag.com/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=26650#

Eerste deel gaat over Staphorst, net over de helft gaat het over de besprekingen in Den Haag met reacties van Rouvoet, Van der Vlies en Zalm. Rouvoet en Van der Vlies hebben zijn geen struikblokken tegen gekomen zoals ze zelf zeggen. Daaruit wil ik toch wel de conclussie trekken dat CU en SGP, ook landelijk, geen rare voorstellen hebben gedaan die zeer tegen de VVD (en het CDA) ingaan.
Volgens mij was het ook meer de VVD die het niet zag zitten.
quote:
Op maandag 13 maart 2006 17:23 schreef Sidekick het volgende:
De SGP ziet de overheid trouwens als een werktuig van God om het land te dienen, en steunen ze landelijk vrijwel ieder kabinet op de paarse coalitie na vanwege homohuwelijk, euthenasie, drugswetgeving, etc. Een makkelijk prooi dus voor coalitiedeelname.
Hebben ze dan moties van wantrouwen gesteund tegen paars indertijd?
pi_35997613
quote:
Op maandag 13 maart 2006 18:12 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Volgens mij was het ook meer de VVD die het niet zag zitten.
Denk ik ook, maar niet omdat regeren met de SGP lastig is of omdat de SGP voor de VVD onoverbrugbare voorstellen deed. Het zal er meer te maken hebben dat regeren met de SGP niet goed overkomt bij de achterban en de stemmers.
pi_35997687
quote:
Maar steunen ze dit kabinet wel? Zou wel vreemd zijn, aangezien ze toch gebruikt zijn door de VVD en het CDA om D66 onder druk te zetten. En ook steunt dit kabinet het homohuwelijk, abortus en euthanasie nog steeds. Steun van de SGP aan dit kabinet zou ik dus hoogst merkwaardig vinden.
pi_35998595
Ik zie het probleem niet zo, de vier partijen zijn een coalitie overeengekomen zonder de PvdA. De PvdA mag dan de verkiezingen gewonnen hebben maar het is nog altijd zo dat iedere stem even zwaar weegt. Dus zowel in de raad als bij de kiezers is er op basis van de verkiezingen een meerderheid, dat lijkt mij een goede basis om een coalitie te vormen, en zo geschiedde.
pi_35998743
quote:
Op maandag 13 maart 2006 18:54 schreef Steijn het volgende:
Ik zie het probleem niet zo, de vier partijen zijn een coalitie overeengekomen zonder de PvdA. De PvdA mag dan de verkiezingen gewonnen hebben maar het is nog altijd zo dat iedere stem even zwaar weegt. Dus zowel in de raad als bij de kiezers is er op basis van de verkiezingen een meerderheid, dat lijkt mij een goede basis om een coalitie te vormen, en zo geschiedde.
En het is niet vreemd om 1. de PvdA nergens bij te betrekken. 2. het op nota bene de biddag zeer snel overeengekomen is. Ik denk dat al lang voor de verkiezingen dit afgesproken was.
pi_35998759
quote:
Op maandag 13 maart 2006 18:54 schreef Steijn het volgende:
Daar gaat het ook niet om. Natuurlijk mag dat, dat snapt iedereen.

Het is gewoon niet zo netjes om dat achter de grootste partij zijn rug om te doen. Het is gewoon een ongeschreven regel dat de grootste partij mag beginnen met onderhandelen. Kan wel tijdverspilling zijn, maar fatsoen is altijd verspilling van tijd en moeite.
pi_35998778
quote:
Op maandag 13 maart 2006 18:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
En het is niet vreemd om 1. de PvdA nergens bij te betrekken. 2. het op nota bene de biddag zeer snel overeengekomen is. Ik denk dat al lang voor de verkiezingen dit afgesproken was.
Het is hooguit onfatsoenlijk tegenover de PvdA maar dat maakt de coalitie niet minder rechtvaardig.
pi_35998812
quote:
Op maandag 13 maart 2006 17:10 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Geweldig
Denk even objectief.
  maandag 13 maart 2006 @ 19:02:54 #92
14827 Kogando
Modelprutser
pi_35998833
Ik vind het wel een goeie actie.

CDA
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_35998871
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:02 schreef Kogando het volgende:
Ik vind het wel een goeie actie.

CDA
En als het omgekeerd was?
  maandag 13 maart 2006 @ 19:06:06 #94
14827 Kogando
Modelprutser
pi_35998932
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:03 schreef MrBean het volgende:
En als het omgekeerd was?
Dan niet. Maarja, dat is niet het geval. Je vraag toch ook niet aan een Ajax fan, die blij is na een 1-0 zege op Feyenoord, of hij ook blij was als het omgekeerd was?
  maandag 13 maart 2006 @ 19:14:08 #95
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35999235
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:06 schreef Kogando het volgende:

[..]

Dan niet. Maarja, dat is niet het geval. Je vraag toch ook niet aan een Ajax fan, die blij is na een 1-0 zege op Feyenoord, of hij ook blij was als het omgekeerd was?

mooie analogie
?Porque no te calles?
pi_35999668
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:06 schreef Kogando het volgende:

[..]

Politiek is geen voetbal.

Je bent dus hypocriet?
  maandag 13 maart 2006 @ 19:26:55 #97
39333 Zelva
pi_35999774
quote:
De SGP doet helemaal niet aan coalitietje wel of niet steunen. Ze bekijken gewoon ieder voorstel op zijn merites.
  maandag 13 maart 2006 @ 19:31:52 #98
14827 Kogando
Modelprutser
pi_36000036
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:24 schreef MrBean het volgende:
Politiek is geen voetbal.

Je bent dus hypocriet?
Als de partij van de allochtonen een dergelijke krijgslist ten uitvoer had gebracht dan had ik in hen de meerdere moeten erkennen. Of ik het leuk vind is een ander verhaal.

De juiste pvda reactie zou moeten zijn; wat jammer dat wij daar niet opgekomen zijn, maargoed meeste stemmen gelden.
pi_36000277
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:31 schreef Kogando het volgende:

[..]
De juiste pvda reactie zou moeten zijn; wat jammer dat wij daar niet opgekomen zijn, maargoed meeste stemmen gelden.
  maandag 13 maart 2006 @ 19:39:30 #100
14827 Kogando
Modelprutser
pi_36000329
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:37 schreef MrBean het volgende:
  maandag 13 maart 2006 @ 19:54:49 #101
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_36000932
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:53 schreef MrBean het volgende:

[..]

Yup. Moraliteit is niet te vatten in regels, maar daarom bestaat het nog wel. Dit soort ondemocratische toestanden moeten afgekeurd worden door het volk en meestal is dat ook het geval.
  maandag 13 maart 2006 @ 22:31:08 #102
127507 LodewijkNapoleon
Le Roi Est Mort
pi_36006817
quote:
Op maandag 13 maart 2006 13:41 schreef dVTB het volgende:
Volgens de CU/SGP is er weldegelijk gepraat:
quote:
De opstelling van de PvdA kort voor en na de verkiezingen. In tegenstelling tot wat in de media werd gesuggereerd is door de PvdA wel contact gezocht en gesproken met enkele partijen.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 15:07:51 #103
14827 Kogando
Modelprutser
pi_36023801
Cordon Sanitaire om PvdA

Wil de echte Judas nu opstaan...Een christelijke coup in het altijd omstuimige Goes. En dat nog wel op biddag. De Zeeuwen binne zunig, behalve wanneer het gaat om het verdelen van de rugnummers. Zo is de Partij van de Arbeid buiten het college gehouden, terwijl juist de socialisten de grootste winst boekten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen vorige week. De PvdA voelt zich dan ook verraden. Sterker nog, zij verwijten de christelijke partijen achter de ellebogen politiek. Duh, welkom in de grote boze mensen wereld. Al op de hoogte van het bestaan van Lonsdale-jongeren, rel-Marokkanen en gangbangende KaapVerdianen? Misschien voortaan die gereformeerden toch beter in de gaten houden, in plaats de deur plat te lopen van de plaatselijke moskee…

Bron: www.geenstijl.nl
pi_36023955
quote:
Op maandag 13 maart 2006 22:31 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Volgens de CU/SGP is er weldegelijk gepraat:
[..]
Waarom wachten ze dan niet netjes?
pi_36024740
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 15:12 schreef MrBean het volgende:

[..]

Waarom wachten ze dan niet netjes?
Wachten waarop?
pi_36026524
quote:
Goes verzet zich tegen nieuw college

In het Zeeuwse Goes neemt het verzet tegen het nieuwe college van burgemeester en wethouders toe. Tientallen mensen zullen donderdag tijdens de installatie van de nieuwe raadsleden protesteren tegen het nieuwe college, en dan vooral de manier waarop het tot stand is gekomen. Woensdag, de dag na de verkiezingen, smeedden het CDA, de VVD en SGP/ChristenUnie een nieuw college. De PvdA, de grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen in Goes, werd niets gevraagd. Critici spreken van 'achterkamertjespolitiek'. Ook het feit dat het akkoord is gesloten op een christelijke biddag heeft kwaad bloed gezet. De gemeenteraadsverkiezingen in Nederland waren op verzoek van de SGP met een dag vervroegd, omdat de partij bezwaar had tegen een stembusgang op de biddag voor gewas en arbeid. Juist op die dag ging de christelijke partij in Goes dus akkoord met de nieuwe coalitie.
http://www.wereldomroep.nl/news/zijlijn/#4782346

de Revolutie kan niet langer uitblijven
pi_36028185
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 16:27 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

http://www.wereldomroep.nl/news/zijlijn/#4782346

de Revolutie kan niet langer uitblijven
Yeah compleet met schandpalen
  dinsdag 14 maart 2006 @ 17:24:33 #108
39333 Zelva
pi_36028407
quote:
De gemeenteraadsverkiezingen in Nederland waren op verzoek van de SGP met een dag vervroegd, omdat de partij bezwaar had tegen een stembusgang op de biddag voor gewas en arbeid.
Oh, dus de SGP in Goes heeft gevraagd of de gemeenteraadsverkiezingen vervroegd kunnen worden en daarom zijn we in heel Nederland een dag eerder naar de stembus gegaan.

Er bestaat niet eens een SGP in Goes.
pi_36029775
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:00 schreef MrBean het volgende:

[..]

Daar gaat het ook niet om. Natuurlijk mag dat, dat snapt iedereen.

Het is gewoon niet zo netjes om dat achter de grootste partij zijn rug om te doen. Het is gewoon een ongeschreven regel dat de grootste partij mag beginnen met onderhandelen. Kan wel tijdverspilling zijn, maar fatsoen is altijd verspilling van tijd en moeite.
Ik geloof dat je het andersom moet zien: het is niet onfatsoenlijk om nu de grootste partij niet als eerste een kans te geven om een coalitie te vormen, eerder is het vreemd dat standaard de grootste partij het als eerste mag proberen.

Beter zou er eerst objectief gekeken worden welke partijen, die samen een meerderheid hebben, relatief veel overeenkomsten in hun programma hebben staan.

Wel zou het, in vergelijking tot wat er in Goes is gebeurd, beter zijn als alle partijen bij een onafhankelijk persoon, zeg een notaris, een lijst indienen waar ze aangeven met welke partijen ze relatief makkelijk een college denken te kunnen vormen. Als dan blijkt dat CDA, CU, SGP en VVD het liefst samen verdergaan, laat hun dan als eerste een poging doen.

Ook vind ik het nogal hypocriet dat er eerst geen verkiezingen kunnen op biddag, maar dat er vervolgens wel op die dag onderhandeld kan worden.
pi_36029928
Hypocriet is het sleutelwoord bij de kerk, als je dat nog niet wist.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 18:35:31 #111
106690 MiLalaa
como una manana de verano
pi_36030236
Je stemt ook niet op een partij voor het college, maar voor de gemeenteraad.
Dus ook ik vind het niet zo heel merkwaardig, behalve dan dat biddag-gebeuren, dat blijft natuurlijk niet netjes.

Wat ik trouwens ook heb begrepen is dat die PvdA wethouder ook niet echt een fijne vent is om mee samen te werken, volgens velen. Nog een punt dus wat het begrijpelijk maakt dat de andere partijen niet graag met de PvdA in zee zouden willen gaan.
Be sure to wear some flowers in your hair
  dinsdag 14 maart 2006 @ 18:49:54 #112
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_36030598
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 18:35 schreef MiLalaa het volgende:
Je stemt ook niet op een partij voor het college, maar voor de gemeenteraad.
Dus ook ik vind het niet zo heel merkwaardig, behalve dan dat biddag-gebeuren, dat blijft natuurlijk niet netjes.

Wat ik trouwens ook heb begrepen is dat die PvdA wethouder ook niet echt een fijne vent is om mee samen te werken, volgens velen. Nog een punt dus wat het begrijpelijk maakt dat de andere partijen niet graag met de PvdA in zee zouden willen gaan.
Ik weet niks van Goes en de plaatselijke politiek af, maar het is nu eenmaal een politieke regel dat de winnaar van de verkiezingen als eerste aan zet is om een coalitie te vormen. Het kan best zijn dat de lijsttrekker van de PvdA een nare vent is, maar dat is nog geen reden om de verkiezingsuitslag volledig te negeren.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  FOK!fotograaf dinsdag 14 maart 2006 @ 19:42:01 #113
73911 ultra_ivo
pi_36032356
De vraag is ook wat het belangrijkste moet zijn, de inhoud of de poppetjes.
Morgen gaan de onderhandelingen in Maastricht van start. Een gebruikelijke methode hier is eerst een collegeprogramma schrijven dat redelijk breed gedragen wordt en dan kijken wie dat wil/kan uitvoeren.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 19:49:58 #114
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_36032583
Lokale politiek
pi_36034977
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 18:35 schreef MiLalaa het volgende:
Wat ik trouwens ook heb begrepen is dat die PvdA wethouder ook niet echt een fijne vent is om mee samen te werken, volgens velen.
Oh ja? Wat vinden de andere linkse partijen in de raad er dan van.
pi_36035054
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 15:34 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wachten waarop?
De onderhandelingen natuurlijk.

Ik wil jou wel eens horen als de linkse partijen in een gemeente zoiets bekokstoven.

Doe eens wat aan die zure haat van jou.
pi_36035089
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:53 schreef MrBean het volgende:

[..]

Oh ja? Wat vinden de andere linkse partijen in de raad er dan van.
Waarom is dat van belang?
pi_36035184
quote:
In het Zeeuwse Goes neemt het verzet tegen het nieuwe college van burgemeester en wethouders toe. Tientallen mensen zullen donderdag tijdens de installatie van de nieuwe raadsleden protesteren tegen het nieuwe college, en dan vooral de manier waarop het tot stand is gekomen.
Dat is natuurlijk wel een substantieel deel van de inwoners in Goes.
pi_36035249
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:55 schreef MrBean het volgende:

[..]

De onderhandelingen natuurlijk.

Ik wil jou wel eens horen als de linkse partijen in een gemeente zoiets bekokstoven.

Doe eens wat aan die zure haat van jou.
Er staat toch dat er is gesproken met de PvdA? En als er met alle partijen is gesproken en er is tot de conclussie gekomen dat CDA, VVD en CU/SGP het meeste met elkaar eens is en samen willen werken, waarom dan nog een keer met de PvdA rond de tafel?

En datzelfde zou ik zeggen als links dit deed. En voor de rest heb ik helemaal geen haat tegen de PvdA, links en/of linkse mensen
pi_36035301
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:58 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel een substantieel deel van de inwoners in Goes.
En daarnaast worden opkomsten van te voren ook nog wel eens te hoog ingeschat
pi_36035779
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:56 schreef Steijn het volgende:

[..]

Waarom is dat van belang?
Hij zegt "volgens velen".

En inderdaad, of die PvdA'er wel of niet aardig is is helemaal niet van belang.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 22:20:39 #122
106690 MiLalaa
como una manana de verano
pi_36039035
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 21:11 schreef MrBean het volgende:

[..]

Hij Zij zegt "volgens velen".

En inderdaad, of die PvdA'er wel of niet aardig is is helemaal niet van belang.
Het kan 'officieel' wel niet van belang zijn, maar toch hebben meegespeeld (bij rechts dus).

Verder boeit het me niet zoveel. De actie was niet netjes. Maar toch kan zoiets altijd gebeuren. Je stemt niet voor een heel college.

[ Bericht 7% gewijzigd door MiLalaa op 14-03-2006 22:27:39 ]
Be sure to wear some flowers in your hair
pi_36062702
quote:
PvdA uit college Goes geweerd (15/03/2006)

De PvdA in Goes is woedend omdat het CDA buiten haar medeweten coalitiebesprekingen heeft gevoerd met de VVD en SGP/ChristenUnie, resulterend in een nieuw college. Net als in veel andere plaatsen won de PvdA in Goes de raadsverkiezingen. De sociaal-democraten kregen er als enige (twee) zetels bij en werden de grootste raadspartij. Het huidige Goese college wordt gevormd door CDA, PvdA, VVD en GroenLinks.

Het akkoord tussen CDA, VVD en SGP/ ChristenUnie werd vorige week woensdagavond gesloten en de volgende dag bekend gemaakt. Volgens de Goese PvdA-fractie zijn de afspraken al in de voordagen van de verkiezingen voorgekookt. ‘Absoluut ondemocratisch’, zegt PvdA-fractievoorzitter Henk Hoogerland. ‘Dit tart werkelijk alles. Wij hebben woensdag informeel met het CDA gesproken, maar toen wisten ze al voor tachtig procent zeker dat ze achter onze rug om een college zouden vormen.’

Het CDA geeft toe dat vóór de verkiezingen de bereidheid van de SGP/ChristenUnie is gepolst om tot het college toe te treden. ‘We hebben het er toen ook over gehad hoe we in dat geval met principiële punten als de zondagrust zouden omgaan’, zegt Rinus Dieleman, fractievoorzitter van het CDA. ‘Maar verder was het natuurlijk gewoon afwachten op de verkiezingsuitslag.’ Overigens heeft de PvdA ook al voor de verkiezingen met mogelijke coalitiepartners gesproken.

Volgens Dieleman werd woensdag tijdens het (vertrouwelijke) overleg met de PvdA duidelijk dat beide partijen er niet uit zouden komen. ‘De PvdA had al duidelijke keuzes gemaakt over de samenstelling van het college en de portefeuilleverdeling’, zegt Dieleman. ‘We hadden daarom geen enkele behoefte om door te onderhandelen omwille van de poppenkast.’ Volgens Dieleman sluiten CDA, VVD en SGP/ChristenUnie programmatisch beter op elkaar aan.

De Gemeentewet geeft geen regels over hoe de collegevorming na raadsverkiezingen moet verlopen. Gebruikelijk is echter dat de grootste partij het voortouw neemt bij de besprekingen. Het komt wel vaker voor dat de andere partijen de winnaar van de verkiezingen buiten het college houden. Of dat verstandig is, is echter de vraag. In de oppositiebankjes gedwongen zal de overwinnaar immers niet snel tot samenwerking zijn geneigd.

‘Er zal zeker stevige oppositie komen van links’, beaamt Dieleman. Hoogerland gaat nog een stap verder: ‘We voeren geen oppositie, maar actie. We halen nu alles uit de kast, want dit doet geen recht aan de verkiezingsuitslag.’

Hoogerland staat niet alleen in zijn verontwaardiging. Komende donderdag zullen boze inwoners voorafgaand aan de installatie van de nieuwe raadsleden demonstreren. Ook op internetfora wordt stevig gediscussieerd over de afspraken tussen CDA, VVD en SGP/ChristenUnie, die in Zeeland inmiddels bekend staan als het biddagakkoord, genoemd naar de dag waarop orthodoxe protestanten bidden voor gewas en arbeid. Biddag viel dit jaar op woensdag 8 maart, hetgeen aanleiding was voor minister Pechtold van Bestuurlijke vernieuwing de raadsverkiezingen met een dag te vervroegen.
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bb/jsp/detailbyio.jsp?iopk=769011&n-date=15/03/2006
pi_36064025
‘Er zal zeker stevige oppositie komen van links’, beaamt Dieleman. Hoogerland gaat nog een stap verder: ‘We voeren geen oppositie, maar actie. We halen nu alles uit de kast, want dit doet geen recht aan de verkiezingsuitslag.’

Ah gossie, ze willen niet samen spelen en dus is kleutertje boos
pi_36065182
Wat een hysterische taferelen zeg in Goes. Ik heb sterk de indruk dat de PvdA nu de vermoorde onschuld speelt zonder ook maar enigszins de schuld bij zichzelf te zoeken. Gezien het tempo waarin het college is gevormd zal dit al ruim van tevoren zijn gegroeid. Verder zegt de reactie van de PvdA genoeg; mokkend als een klein kind.

Ook opvallend is het gebruik van volkomen overdreven termen, zoals "ondemocratisch" en "doet geen recht aan de verkiezingsuitslag", terwijl zij zelf vooraf ook al met potentiele collega-partners hadden gesproken. En een meerderheid is een meerderheid. Tsja, heb je dan een plaat voor je hoofd of niet?
  woensdag 15 maart 2006 @ 19:53:41 #126
14827 Kogando
Modelprutser
pi_36066078
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 19:24 schreef drexciya het volgende:
Wat een hysterische taferelen zeg in Goes. Ik heb sterk de indruk dat de PvdA nu de vermoorde onschuld speelt zonder ook maar enigszins de schuld bij zichzelf te zoeken. Gezien het tempo waarin het college is gevormd zal dit al ruim van tevoren zijn gegroeid. Verder zegt de reactie van de PvdA genoeg; mokkend als een klein kind.

Ook opvallend is het gebruik van volkomen overdreven termen, zoals "ondemocratisch" en "doet geen recht aan de verkiezingsuitslag", terwijl zij zelf vooraf ook al met potentiele collega-partners hadden gesproken. En een meerderheid is een meerderheid. Tsja, heb je dan een plaat voor je hoofd of niet?
pi_36099070
quote:
Nieuwe gemeenteraden aan het werk

In veel van de 419 gemeenten zijn donderdag voor het eerst de nieuwe gemeenteraden bijeengekomen die vorige week dinsdag werden gekozen. Alle raadsleden moeten de eed of de belofte afleggen. In gemeenten waar al een nieuw college is gevormd, kunnen dan de wethouders worden benoemd, maar in veel plaatsen zijn de onderhandelingen nog aan de gang.
De installatie van de nieuwe raad van Goes verliep met veel rumoer. In de Zeeuwse gemeente werden de linkse partijen, verkiezingswinnaar PvdA voorop, buitenspel gezet doordat CDA, SGP/ChristenUnie en VVD het op een akkoordje gooiden. Uit protest tegen deze gang van zaken verlieten PvdA, GroenLinks en D66 de eerste vergadering van de nieuwe raad. Voorafgaand aan de raadsvergadering demonstreerden 150 mensen tegen de coalitievorming.
http://www.wereldomroep.nl/news/zijlijn/#4784505
pi_36099700
Nou, Goes komt wel in het nieuws hoor ik werd al gebeld door mijn vader uit Frankrijk, die had het in de NRC gelezen
Let's plant a tree
  vrijdag 17 maart 2006 @ 09:44:32 #129
99433 Tup
Tupperwaar
pi_36108685
Niet netjes, moest de SGP niet bidden.
Wasserwunderland
  vrijdag 17 maart 2006 @ 10:45:12 #130
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36110097
Iemand van de Goesche VVD schijnt bijna de woordvoerder van GL fysiek de mond te hebben gesnoerd, althans gedreigt met het gooien van water oid.

Al met al een sneue bedoeling om de confessionele meerderheid in het college veilig te stellen; treurig dat de VVD zich daar voor leent. Op die manier zou je landelijk ook in ieder kabinet komen..... hmmm...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_36111482
Voor de volledigheid, nog de uitslagen in Goes:

1
2
3
4
5
6
1 CDA    3580 stemmen, 6 zetels (3914, 7)
2 PvdA   4494 stemmen, 7 zetels (3063, 5)
3 VVD    2891 stemmen, 4 zetels (2488, 4)
4 SGP-CU 2375 stemmen, 4 zetels (2332, 4)
5 GL     2173 stemmen, 3 zetels (2189, 3)
6 D66     871 stemmen, 1 zetel  (1104, 2)

Wat er in Goes gebeurt is een aan aanfluiting voor onze democratie. De kiezers stemmen met meer dan 900 stemmen verschil voor de PvdA, die bijna 50 procent groeit, maar vervolgens meent het CDA voldoende basis te zien om de huidige coalitie voort te zetten. Dat terwijl het initiatief helemaal niet aan het CDA was. Vooral het gegeven dat ze de PvdA simpelweg hebben gepasseerd (in plaats van alleen buitenspel gezet) is storend.

Als er ZO'N loopje met de democratie wordt genomen als in Goes, is aanscherping van de Gemeentewet dringend gewenst. Het moet simpelweg niet mogelijk zijn dat andere partijen al een coalitie hebben gevormd voordat de grootste partij coalitieonderhandelingen heeft gevoerd.

De slogan voor de komende 4 jaar in Goes: Democracy goes away
  vrijdag 17 maart 2006 @ 12:02:47 #132
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_36112202
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:37 schreef dVTB het volgende:
Voor de volledigheid, nog de uitslagen in Goes:
[ code verwijderd ]

Wat er in Goes gebeurt is een aan aanfluiting voor onze democratie. De kiezers stemmen met meer dan 900 stemmen verschil voor de PvdA, die bijna 50 procent groeit, maar vervolgens meent het CDA voldoende basis te zien om de huidige coalitie voort te zetten. Dat terwijl het initiatief helemaal niet aan het CDA was. Vooral het gegeven dat ze de PvdA simpelweg hebben gepasseerd (in plaats van alleen buitenspel gezet) is storend.

Als er ZO'N loopje met de democratie wordt genomen als in Goes, is aanscherping van de Gemeentewet dringend gewenst. Het moet simpelweg niet mogelijk zijn dat andere partijen al een coalitie hebben gevormd voordat de grootste partij coalitieonderhandelingen heeft gevoerd.

De slogan voor de komende 4 jaar in Goes: Democracy goes away
Volgens mij is de oude coalitie niet voortgezet, maar is er een volledig nieuwe coalitie gevormd.
pi_36112854
quote:
Chaos is compleet in Goese raad

door Frank Balkenende

GOES - In het anders zo rustige Goese politieke wereldje is het donderdagavond oorlog. Het biddagakkoord van CDA, VVD en SGP/CU verhit de gemoederen. Eieren spatten uiteen tegen de ramen van de raadszaal, het kersverse GroenLinks-raadslid C. Bruring praat na talloze waarschuwingen door tegen de orde in, waarop VVD-fractievoorzitter S.Heijning dreigt een kan water over hem heen te gieten. Vervolgens stappen de raadsleden van PvdA, GroenLinks en D66 op.

Boze kiezers verstoren in de Goese raadzaal de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad. Foto Willem Mieras ©

Zeven uur. Over een half uur begint de gemeenteraadsvergadering, waarin de gekozen raadsleden worden geïnstalleerd. Voor het Goese stadskantoor hebben zo’n tweehonderd linkse kiezers gehoor gegeven aan de oproep van de 20-jarige student Sem Stroosnijder om een ’luid’ protest te laten horen tegen het akkoord dat CDA, VVD en SGP/CU (14 van de 25 zetels) vorige week woensdag in het geheim (op biddag) sloten. Daarmee zetten de drie verkiezingswinnaar PvdA buitenspel.

Het steekt de demonstranten dat de PvdA, die van vijf naar zeven zetels sprong en de grootste partij werd, geen kans kreeg de coalitieonderhandelingen te openen. Daarom trakteren ze de nieuwe coalitiepartners op een fluitconcert. Ze toeteren, ratelen, slaan op pannen en beuken met een eind hout op een vuilnisbak. De woede druipt van de spandoeken: ’Verraadsvergadering’, ’Biddag, gebed zonder End’, ’Alles is mogelijk als je maar gelooft’, ’Nieuwe coalitie, zaak voor justitie’.

Witheet

De Goese G. Boertje is witheet: „Premier Balkenende roept ons te gaan stemmen, dat doe je netjes, de PvdA wint en vervolgens gooien de VVD en twee christelijke partijen het nota bene op biddag op een akkoordje. Onze stem wordt dus niet gehoord. Vind je het gek dat we de politiek niet meer geloofwaardig vinden. Trouwens, het lijkt wel PvdA’tje pesten in Zeeland. Ook in Borsele en Sluis is de PvdA buitenspel gezet.“

P. Wisse voelt zich ’gefrustreerd’. „Het is een gouden regel dat de grootste partij de onderhandelingen leidt. Die is nu op een achterbakse manier gepasseerd. Om misselijk van te worden.“ C. van der Stam vult aan: „En de VVD komt er altijd mee weg.“

Onder de demonstranten bevinden zich veel raadsleden van PvdA, GroenLinks en D66, die hun achterban tot protest hebben aangespoord. „Ik sta hier om onze kiezers een hart onder de riem te steken“, zegt een boze GroenLinks-lijsttrekker D. van Ewijk, ook ’slachtoffer’ van het biddakkoord, want net als de PvdA keert ook GroenLinks niet terug in het college.

Voorzitter van de Goese SGP/ CU M. Schouten ziet het tafereel met afgrijzen aan. „Dit is flauwekul. Links heeft gewoon een fout gemaakt en het wil ook niet zeggen dat de grootste partij altijd in de coalitie komt. Vier jaar geleden is mijn partij ook niet gevraagd aan het college deel te nemen, maar we zijn wel op een nette manier oppositie blijven voeren.“

Voor de vorm dan

De drie coalitiepartijen zullen zich binnenkort in een ’open brief’ verantwoorden voor hun pact. „Maar“, geeft Schouten een voorproefje, „Er is niet gekonkeld of vooraf iets afgesproken. Misschien was het wel eleganter geweest om toch nog met de PvdA te praten. Voor de vorm dan.“

Terwijl buiten het fluitconcert doorgaat, begint binnen de raadsvergadering. De helft van de demonstranten wurmt zich de raadszaal in, waar de camera’s van NOS, RTL en Twee Vandaag klaar staan. Goes is hot news.

Hoongelach

Ze krijgen waar voor hun geld. Bij de installatie van CDA-lijsttrekker en -onderhandelaar M. Dieleman - „zo waarlijk helpe mij God“ - zwelt het hoongelach en boehh-geroep aan. Burgemeester D. van der Zaag maant het publiek tot kalmte, dreigt zelfs de vergadering af te blazen. Het publiek gaat vervolgens luid kuchen. Pas als PvdA-fractievoorzitter H. Hoogerland de boze kiezers oproept te zwijgen, wordt het weer stil.

Niet lang daarna het volgende binnenbrandje. Namens de drie ’linkse’ partijen wil het net beëdigde GroenLinks-raadslid C. Bruring zijn licht laten schijnen over het biddagakkoord. „Dat is buiten de orde. Volgende week dinsdag wordt het college aangesteld, dan krijgt u de kans“, kapt burgemeester Van der Zaag hem af.

Bruring spreekt onverstoorbaar door, omdat hij - naar hij later verklaart - ingaat op wat twee insprekers (W. Waumans en J. Paauwe) over het biddagakkoord hebben gedebiteerd. Van der Zaag blijft afhameren en ondertussen kookt de melk over bij VVD-fractievoorzitter S. Heijning. Met een kan water loopt hij naar Bruring en dreigt hem een douche te geven. Net op tijd beheerst hij zichzelf. „Hij negeert de burgemeester totaal. Die man moet zich aan de orde houden“, briest Heijning, die het kiezersprotest niet al te serieus wenst te nemen. „De linkse achterban is door Hoogerland opgejut.“

Vervolgens stellen PvdA, GroenLinks en D66 een ’daad’. Ze verlaten demonstratief de raadszaal. Wel laten ze een schriftelijk verklaring ronddelen. Daarin staat dat ze ’ernstig geschokt zijn over de wijze waarop CDA, VVD en SGP het college hebben gevormd’ en vooral natuurlijk over het schenden van de ’ongeschreven afspraak’ dat elke partij moet worden geconsulteerd over de collegevorming’. „Zo is 46 procent van de kiezers de mogelijkheid ontnomen om hun mening zelfs maar in te brengen.“ Er was volgens de drie partijen geen reden voor uitsluiting. „Geen enkele partij heeft immers voor de verkiezingen toekomstige samenwerking met andere partijen uitgesloten.“

Daar denkt VVD’er Heijning anders over. De PvdA en wethouder M. ’t Hart hebben te veel zaken op hun beloop gelaten, zegt hij. „Zoals de woningbouw, de parkeergarage aan de Oostwal, de doordecentralisatie van huisvestingsbudgetten voor het onderwijs.“ Ook speelde de persoon van ’t Hart een rol, geeft Heijning toe. „Hij schoof te veel voor zich uit.“

De vertrekkende CDA-wethouder C. Linssen kan het gekrakeel niet aanzien. Tranen vloeien over zijn wangen. Zijn laatste raadsvergadering in het anders zo collegiale, vriendelijke Goese raadje. Onbegrijpelijk, vindt hij het.

Sem Stroosnijder is na afloop blij over het aantal opgekomen demonstranten. Alleen jammer dat hij niet mocht inspreken. „Ik heb het doorgegeven aan de raadsgriffier, die het zou regelen, maar dat is niet gebeurd.“

De raadsgriffier heet J. Adriaanse, vanaf volgende week dinsdag wethouder voor de SGP/CU.
http://www.pzc.nl/zeeland/bevelandentholen/article178425.ece

maar benieuwd wat de coalitie in hun open brief gaan zeggen, er lijkt opening tot verzoening te zijn
  vrijdag 17 maart 2006 @ 12:29:49 #134
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_36113037
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 12:24 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

http://www.pzc.nl/zeeland/bevelandentholen/article178425.ece

maar benieuwd wat de coalitie in hun open brief gaan zeggen, er lijkt opening tot verzoening te zijn
Waar lees jij die 'opening tot verzoening' dan? Ik zie alleen maar gedraai van CDA, VVD en SGP..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_36113101
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 12:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waar lees jij die 'opening tot verzoening' dan? Ik zie alleen maar gedraai van CDA, VVD en SGP..
ruime interpretatie van dit:
quote:
De drie coalitiepartijen zullen zich binnenkort in een ’open brief’ verantwoorden voor hun pact. „Maar“, geeft Schouten een voorproefje, „Er is niet gekonkeld of vooraf iets afgesproken. Misschien was het wel eleganter geweest om toch nog met de PvdA te praten. Voor de vorm dan.“
---------------
quote:
Veel rumoer rond installatie nieuwe raad Goes

De installatie van de nieuwe gemeenteraad in Goes is donderdagavond rumoerig verlopen. Vertegenwoordigers van de oppositiepartijen PvdA, GroenLinks en D66 verlieten de vergadering voortijdig. Eerder al had burgemeester D. van der Zaag de bijeenkomst geschorst, nadat GroenLinks protest had aangetekend tegen de coalitievorming in de Zeeuwse gemeente.
Voorafgaand aan de installatie van de nieuwe raad demonstreerden ruim 150 mensen tegen de coalitievorming. Met een lawaaiprotest lieten ze hun afgrijzen blijken over het zogenoemde 'biddagakkoord'. In Goes kwamen CDA, SGP/ChristenUnie en VVD vorige week woensdag, de biddag voor gewas en arbeid, een coalitie overeen. Dat was een dag na de verkiezing van de nieuwe raad. De PvdA, de grote winnaar van de raadsverkiezing, kreeg daardoor niet de kans de coalitiebesprekingen te openen.
Veel actievoerders namen donderdag na het lawaaiprotest met hun spandoeken plaats in de raadszaal. Hoewel spandoeken normaliter verboden zijn, duldde Van der Zaag ze dit keer wel. Een van de dundoeken repte van een 'verraadsvergadering'.
De burgemeester drukte het publiek op het hart niet te rumoerig te zijn. Afgezien van een enkel fluitconcert en lang aanhoudend applaus hielden de aanwezigen zich daaraan. Buiten werden uit protest wel talloze eieren tegen de ramen van de raadszaal gegooid.
GroenLinks-raadslid C. Bruring legde namens zijn partij en de fracties van de PvdA en D66 een verklaring af waarin hij zei "ernstig geschokt te zijn door de wijze waarop CDA, VVD en SGP/ChristenUnie tot de vorming van een college zijn gekomen."
Tijdens zijn verklaring onderbrak burgemeester Van der Zaag hem vijf keer, omdat tijdens de vergadering niets mocht worden gezegd over collegevorming. Dat komt dinsdag ter sprake bij de verkiezing van de wethouders. Van der Zaag kreeg het niet voor elkaar Brurings microfoon uit te zetten. "Ik heb dat nog nooit hoeven doen en kreeg het nu het nodig was niet voor elkaar", lachte de burgemeester. "Maar dit kan natuurlijk niet."
Toekomstig CDA-wethouder M. Dieleman vond de actie van Bruring onbeschoft en ongehoord. "Er is nog voldoende ruimte voor debat, maar dan wel op een nette manier." D66-voorman R. de Koster zei met het opstappen van de linkse fracties een statement te willen maken. "Wij voelen ons niet serieus genomen door de nieuwe coalitie. Ze hadden op zijn minst met ons kunnen praten."
http://www.overheidsportal.nl/content.htm#03
pi_36113584
quote:
Als ik zo'n citaat lees, maakt een gevoel van WALGING zich van mij meester
"Misschien was het wel eleganter geweest.... - voor de vorm.. " Als DIT je opvatting over democratie is... Verbijsterend gewoon, die zelfvoldaanheid. Terwijl de SGP/CU zelf maar amper de helft heeft qua stemmenaantal van de PvdA.

Er is niet gekonkeld of iets afgesproken???? Het ljkt er duidelijk op dat dat WEL het geval is. Met voorbedachten rade zijn CDA, VVD en SGP/CU nota bene op Biddag met elkaar gaan praten, terwijl het initiatief hoorde te liggen bij de PvdA. Dan ben je dus WEL DEGELIJK iets aan het bekonkelen.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 12:51:48 #137
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36113703
Is het coalitie-akkoord al boven tafel? Het zou intressant zijn om te zien op welke punten er op zo'n kort termijn door welke partij is toegegeven.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 14:38:58 #138
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36117276
Ah de rode Goesenaren hebben weer es weinig respect voor het democratische resultaat
  vrijdag 17 maart 2006 @ 15:36:49 #139
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36119208
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 14:38 schreef Klummie het volgende:
Ah de rode Goesenaren hebben weer es weinig respect voor het democratische resultaat
Deze vorm van politiek bedrijven verdient dan ook weinig respect.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 15:41:51 #140
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36119390
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 15:36 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Deze vorm van politiek bedrijven verdient dan ook weinig respect.
Wrm? Omdat het niet in je straatje past? Er is een meerderheid, er is een akkoord, men heeft niet met de pvda willen praten, nou dat is toch hun goed recht? Misschien kan de pvda zich beter afvragen waarom men het zo heeft gedaan.
pi_36119644
De vraag is OF dat hun goed recht is, Klummie. Zou het niet zo moeten zijn dat de grootste partij op z'n minst eerst de KANS krijgt om andere partijen voor een coalitie te benaderen? Jouw benadering getuigt van minachtig van de kiezer. Die kiezer heeft niet voor niets de PvdA als grootste uit de bus laten komen.

Wat mij betreft wordt de Gemeentewet in Nederland onmiddelijk aangescherpt om de Goese Biddag-taferelen in de toekomst voorgoed te voorkomen.
pi_36119840
quote:
Coalitie Goes biedt excuses aan

GOES (ANP) - De fractieleiders van de drie coalitiepartijen in het Zeeuwse Goes bieden vrijdag in een open brief aan de inwoners van de gemeente hun excuses aan voor de manier waarop de coalitie is bekendgemaakt.

De lijsttrekkers van CDA, VVD en SGP/ChristenUnie schrijven dat ,,wellicht een meer koninklijke weg passend in de politieke tradities tot minder onrust had geleid''. De drie partijen smeedden de dag na de verkiezingen op 7 maart een coalitie, voordat de PvdA als grote winnaar de onderhandelingen zou hebben geopend. Ruim 150 mensen demonstreerden donderdag voor de installatie van de nieuwe gemeenteraad tegen de manier waarop de coalitie is gevormd.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 15:59:15 #143
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36119983
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 15:41 schreef Klummie het volgende:

[..]

Wrm? Omdat het niet in je straatje past? Er is een meerderheid, er is een akkoord, men heeft niet met de pvda willen praten, nou dat is toch hun goed recht? Misschien kan de pvda zich beter afvragen waarom men het zo heeft gedaan.
Misschien een 'goed recht', maar het verdient zeker geen respect.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 16:02:33 #144
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36120092
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 15:48 schreef dVTB het volgende:
De vraag is OF dat hun goed recht is, Klummie. Zou het niet zo moeten zijn dat de grootste partij op z'n minst eerst de KANS krijgt om andere partijen voor een coalitie te benaderen? Jouw benadering getuigt van minachtig van de kiezer. Die kiezer heeft niet voor niets de PvdA als grootste uit de bus laten komen.

Wat mij betreft wordt de Gemeentewet in Nederland onmiddelijk aangescherpt om de Goese Biddag-taferelen in de toekomst voorgoed te voorkomen.
Zoals de post van SCH hierboven aanduidt, ach het is niet helemaal netjes maar ja nogmaals de pvda kan beter bij zichzelf te rade gaan, meneer 't Hart heeft blijkbaar tegen aardig wat schenen geschopt als wethouder.

Pfff 150 demonstranten en dat op een inwoneraantal van 36000.
pi_36120102
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 15:41 schreef Klummie het volgende:

[..]

Zien zelf ook wel in dat het niet zo netjes is, gezien de excuses.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 16:04:01 #146
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36120137
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 16:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Zien zelf ook wel in dat het niet zo netjes is, gezien de excuses.
Voor de vorm dan
pi_36120357
Klummie, de vraag is natuurlijk: moeten politici meer waarde hechten aan hun haatgevoelens richting PvdA-wethouder 't Hart, of aan duizenden kiezers? Had men ECHT niet met die 't Hart overweg gekund, dan was er best een vorm te bedenken geweest waarbij 't Hart het veld had moeten ruimen.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 16:19:42 #148
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36120637
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 16:09 schreef dVTB het volgende:
Klummie, de vraag is natuurlijk: moeten politici meer waarde hechten aan hun haatgevoelens richting PvdA-wethouder 't Hart, of aan duizenden kiezers? Had men ECHT niet met die 't Hart overweg gekund, dan was er best een vorm te bedenken geweest waarbij 't Hart het veld had moeten ruimen.
Natuurlijk niet, verkiezingen zijn hier een wassen neus. Ruim 40 % gaat geeneens, en van die bijna 60 % kun je bij slechts een zeer beperkt aandeel een duidelijk motivatie verwachten tav hun keuze.
De rest loop achter populistisch gebral aan en kna het grote geheel niet overzien.
In theorie het mooiste systeem wat er is maar volstrekt onwerkbaar.

Ik woon zelf in Middelburg waar we zomaar onverwachts een openluchtzwembad bouwput voor een nieuw theater kregen waar echt niemand op zit te wachten
Socilaisten, christenen, liberalen allemaal hebben ze er schuld aan, nu kwam er een referendum met een ongunstige uitslag voor de pvda en wat zegt die partijd, het referendum moet over want de mensen weten niet waarvoor ze stemmen en zo denken ze er allemaal terecht over.
Zaken als dit moet je niet aan het paupervolk overlaten.
  FOK!fotograaf vrijdag 17 maart 2006 @ 17:54:25 #149
73911 ultra_ivo
pi_36123291
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 16:19 schreef Klummie het volgende:

Zaken als dit moet je niet aan het paupervolk overlaten.
Moeten we dit als een oproep tot dictatuur interpreteren?
  vrijdag 17 maart 2006 @ 18:19:09 #150
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36123991
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 17:54 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Alleen in Zeeland natuurlijk... neem ik aan.
pi_36124247
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 16:09 schreef dVTB het volgende:
Wat dat aangaat mis ik bij al de jankverhalen van de PvdA iedere vorm van schuld bij zichzelf zoeken. Het feit dat er zo snel een andere coalitie gevormd is geeft te denken over de weerstand die 't Hart kennelijk oproept.

Erg elegant is hetgeen wat er is gebeurd niet, maar de andere kant van het verhaal wordt nu volledig genegeerd. Als 't Hart er blijkbaar vooral op uit was om te toucheren (nog 2 jaar wethouder en dan afvloeien tegen een riante vergoeding) dan is het goed dat hij is uitgeschakeld. Dat soort staaltjes van "elegante" politiek (sterk en sociaal iemand?) mag ook wel worden benadrukt in de media.
pi_36124558
Het gaat er niet om of de PvdA ergens schuld aan heeft, dat is helemaal niet aan de orde. Ook gaat het er niet om dat het PvdA niet in het college is gekomen. Het gaat erom dat CDA, VVD en CU/SGP willens en wetens het democratische proces in Nederland met voeten hebben getreden. DAT is schandalig.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 18:52:16 #153
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36124743
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 17:54 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Nee hoor maar ik moet altijd zo lachen om opmerkingen als recht doen aan een verkiezingsuitslag etc. Maar een ieder die denkt dat janmetdepet ( de grootste groep kiezers) enig idee heeft waarom ie op wie stemt denkt zelf niet na.
Ik schat dat hooguit 30% van hen die gaan stemmen een reeks van argumenten kan loslaten om zijn of haar keuze te motiveren. De rest stemt met het hart en heeft geen idee.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 18:53:58 #154
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36124780
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:44 schreef dVTB het volgende:
Het gaat er niet om of de PvdA ergens schuld aan heeft, dat is helemaal niet aan de orde. Ook gaat het er niet om dat het PvdA niet in het college is gekomen. Het gaat erom dat CDA, VVD en CU/SGP willens en wetens het democratische proces in Nederland met voeten hebben getreden. DAT is schandalig.
Er is geen wet die zegt dat je met iedereen moet onderhandelen. Het is welsiwaar gebruikelijk maar geen verplichting.
pi_36124831
Er hoeft ook niet met iedereen onderhandeld te worden. De Tweede Kamer zal in het verleden bijvoorbeeld ook niet met de Centrum Democraten hebben onderhandeld, maar de grootste partij moet wel het initiatief kunnen nemen om onderhandelingen te voeren. Dat mag wat mij betreft onmiddellijk wettelijk worden vastgelegd.

En let wel: als het CDA de grootste was geweest en door de PvdA buitenspel was gezet, had ik precies hetzelfde gevonden. Jij ook, Klummie?
pi_36125041
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:56 schreef dVTB het volgende:
Er hoeft ook niet met iedereen onderhandeld te worden. De Tweede Kamer zal in het verleden bijvoorbeeld ook niet met de Centrum Democraten hebben onderhandeld, maar de grootste partij moet wel het initiatief kunnen nemen om onderhandelingen te voeren. Dat mag wat mij betreft onmiddellijk wettelijk worden vastgelegd.

En let wel: als het CDA de grootste was geweest en door de PvdA buitenspel was gezet, had ik precies hetzelfde gevonden. Jij ook, Klummie?
Een meerderheid is nu eenmaal een meerderheid, en daar is helemaal niets democratisch aan. Regels maken het echt niet meer of minder democratisch, het levert ook alleen maar vertragingen op als de partijen er onderling toch al uit zijn.
pi_36125206
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 19:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Een meerderheid is nu eenmaal een meerderheid, en daar is helemaal niets democratisch aan. Regels maken het echt niet meer of minder democratisch, het levert ook alleen maar vertragingen op als de partijen er onderling toch al uit zijn.
Pure machtspolitiek dus.
pi_36125295
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:44 schreef dVTB het volgende:
Dat is erg slap geouwehoer; voor de verkiezingen zal dit allang naar voren zijn gekomen dus dit speelde al vooraf en dan moet de PvdA dat zichzelf aanrekenen. Het is erg eenzijdig geblaat om alles als ondemocratisch te gaan benoemen; meerderheid is meerderheid tenslotte.

Zolang mensen bij wat voor verkiezing dan ook niet op een coalitie stemmen zul je dit soort dingen blijven houden. Of het nu in de 2e kamer is of gemeentelijk, dat maakt geen verschil.

Wat mij betreft is daarmee de discussie gesloten; al die hysterische en overdreven uitspraken, dat beledigde toontje, het is gewoon triest. Zoek op zijn minst ook de schuld bij jezelf voor dat je zo dom loopt te blaten.
pi_36125323
Ik heb die meneer van de SGP net gehoord en die kwam er zelf ook niet helemaal uit. Hij moest eigenlijk toegeven dat het puur op sentiment tegen de PvdA was.

Het is op zich wel goed dat ze toegeven dat ze harstikke fout zaten.
pi_36125505
zaten? zitten !
pi_36125763
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 19:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Pure machtspolitiek dus.
Partijen dwingen om met elkaar te onderhandelen lijkt me dat eerder...
pi_36126631
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 19:32 schreef nikk het volgende:

[..]

Partijen dwingen om met elkaar te onderhandelen lijkt me dat eerder...
Wie heeft het over dwingen? Het was gewoon netjes en fatsoenlijk geweest om even een paar dagen te wachten en het gesprek met de PvdA aan te gaan, in plaats van gluiperig in stilte een akkoord te sluiten. Dat vinden ze nu zelf ook wel.

Ik had dit ook gevonden als de PvdA het zo had gedaan en dan hadden de meeste users die er nu geen problemen mee hebben dat waarschijnlijk ook gevonden.

Het mag dan wel allemaal mogen op deze manier maar dat betekent nog niet dat het ook zo had gemoeten, dat geven ze nu zelf ook toe.
pi_36126932
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:09 schreef Lemmeb het volgende:

Dat zouden ze in meer steden moeten doen, een soort 'Cordon Sanitaire' rond de neo-fascisten van de PvdA.
De paniek om de PvdA-overwinning heeft nu echt je hersencellen aangetast?
  vrijdag 17 maart 2006 @ 20:12:33 #164
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_36126972
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:11 schreef SCH het volgende:

[..]

De paniek om de PvdA-overwinning heeft nu echt je hersencellen aangetast?
Waarom denk je dat?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_36127004
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:12 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Vanwege de merkwaardige termen die je gebruikt, echt kolderiek.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 20:26:33 #166
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_36127386
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Vanwege de merkwaardige termen die je gebruikt, echt kolderiek.
Oh vind je dat? Ik vind dat niet.
pi_36127402
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:26 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Oh vind je dat? Ik vind dat niet.
Ach, de paniek straalt er vanaf, ik vind het heerlijk
pi_36127468
Het is natuurlijk niet kies om de verkiezingen te laten verplaatsen vanwege een of andere biddag, maar tegerlijkertijd die biddag aards genoeg te vinden om een coalitie te vormen. Het heeft waarschijnlijk geen reëel verschil gemaakt, want ik neem aan dat de afspraak er al was om samen te regeren, maar netjes is het zeker niet.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 20:30:31 #169
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_36127492
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:27 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach, de paniek straalt er vanaf, ik vind het heerlijk
Prima toch dan? Wat zeur je dan eigenlijk
  vrijdag 17 maart 2006 @ 20:42:41 #170
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_36127786
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:29 schreef Monidique het volgende:
Het is natuurlijk niet kies om de verkiezingen te laten verplaatsen vanwege een of andere biddag
Hebben die mensen van die partijen in Goes dat hoogstpersoonlijk geregeld dan? Ik heb dat in elk geval nog nooit ergens gelezen.
pi_36127895
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:42 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hebben die mensen van die partijen in Goes dat hoogstpersoonlijk geregeld dan? Ik heb dat in elk geval nog nooit ergens gelezen.
Dat was na verzoek van de SGP, meen ik, en de lokale SGP vond het kennelijk niet zo belangrijk. Dat is dus niet kies, nee. Tenzij de SGP plotseling van gezagstrouwe partij in liberale, dualistische partij is veranderd, natuurlijk.
pi_36127965
Ik zag net bij het journaal beelden van de raad van Goes. En ik maar denken dat alleen in Landgraaf de grootste debielen het voor het zeggen hadden maar een hoor. Iemand van de VVD vond het bijna nodig om een kan met water over het hoofd van iemand van GroenLinks te kieperen...
  vrijdag 17 maart 2006 @ 20:53:14 #173
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_36128115
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:56 schreef dVTB het volgende:

In dit land? Nee hoor.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 23:41:33 #174
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_36132751
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat was na verzoek van de SGP, meen ik, en de lokale SGP vond het kennelijk niet zo belangrijk.
Goed gezien klaar slotje
pi_36132827
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 20:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Iemand van de VVD vond het bijna nodig om een kan met water over het hoofd van iemand van GroenLinks te kieperen...
Nou ja hij dreigde een beetje, maar ik geloof niet dat hij de intentie het water ook echt over hem heen te gooien. Desondanks kreeg ik plaatsvervangende schaamte als VVD-aanhanger, jammer dat de VVD zich met dit soort 'boeren' wil identificeren.
pi_36133477
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 23:41 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Goed gezien klaar slotje
O.
pi_36140524
quote:
„Herstel in Goes nog ver weg”

GOES - De Goese gemeenteraad zal lange tijd nodig hebben om de sfeer weer goed te krijgen. Dat verwacht de Goese burgemeester D. J. van der Zaag na de uitbarsting in de raadsvergadering van donderdag. „De sfeer is één klap drastisch veranderd.”

De raadsvergadering, waar de nieuwe raadsleden werden geïnstalleerd, liep uit op een chaos. „Natuurlijk had ik verwacht dat de vergadering van een andere orde zou zijn dan een reguliere bijeenkomst, maar dat er eieren en tomaten gegooid zouden worden - nee, dat had ik niet voorzien.”

U verloor de regie?
„De raad heeft mij de opdracht gegeven de orde te bewaren. Maar dat nota bene twee raadsleden zich vervolgens niet in de hand hebben, vind ik niet kunnen. De fractievoorzitter van GroenLinks had lak aan de orde, met drie hoofdletters. En als vervolgens de fractievoorzitter van de VVD een kan water boven diens hoofd houdt, kun je wel spreken van een tumultueuze vergadering.”

Het tumult ontstond doordat CDA, SGP/ChristenUnie en VVD op biddag een college vormden en daarmee winnaar PvdA passeerden. Is die gang van zaken terecht geweest?
„Een oordeel over de procedure past mij niet als benoemd bestuurder. Wel maak ik me ernstig zorgen over de gevolgen. Donderdagavond is de sfeer in de raad in één klap drastisch veranderd, dat zal niet in één klap weer hersteld zijn. Zo’n herstel heeft lange tijd nodig.”

Veel protesten zijn niet alleen gericht op het passeren van de PvdA, maar ook op de SGP/ChristenUnie vanwege het akkoord op biddag. Een terecht argument?
„Dat vind ik niet. De biddag is een gewone werkdag, het kantoor was bij ons gewoon open. Waar ik ben opgegroeid, was er alleen ’s avonds kerk en werd er verder hard op het land gewerkt. De dag heeft niet het karakter van de zondag, dat vinden ook bijna alle christenen.”

Volgende week staat de installatie van de wethouders op het programma. U ziet die vergadering met angst en beven tegemoet?
„Nee hoor, waarom zou ik? De democratie moet haar weg hebben. Als blijkt dat de vergadering volgende week dusdanig verstoord wordt zodat ik wél schrik en beven had moeten hebben, kunnen we beter eens kijken naar het democratisch gehalte in Nederland. Zeeuwen kunnen rechtlijnig zijn en een redelijk hard standpunt betrekken. Maar als het moet ben ik niet minder hard dan zij.”
http://www.refdag.nl/arti(...)r+weg%26quot%3B.html
  zondag 19 maart 2006 @ 11:13:12 #178
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_36162883
Samengevat komt het er eigenlijk op neer dat de christelijke partijen nogal geschrokken zijn van het feit dat Zeeland, hun 'heartland', rood gekleurd is en daardoor in paniek de PvdA buitenspel proberen te zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')