abonnement Unibet Coolblue
pi_68633939
Als ik het goed heb, komt die tot 11 eigenlijk uit de States en uit het professioneel circuit waar vroeger tot 15 gespeeld werd (elk rally is een punt). Maar omdat de professionele matchen te lang duurden (veel langere rallys dan op amateur-niveau) werd dit op professioneel niveau ingekort naar 11. Omdat squash een olympische sport wil worden en daar vereist is dat er een uniform scoringsysteem is op alle niveaus en in alle landen, besliste men dan maar om dit in alle landen op alle niveaus te gaan invoeren.

Ik vind het persoonlijk wat dom dat men dit systeem invoert simpelweg om de professionele matchen iets aantrekkelijker te maken (alsof het ooit een visueel aantrekkelijke sport gaat worden voor het grote publiek) en daarbij totaal voorbij gaat aan al die amateur matchen waar rallys over het algemeen redelijk kort zijn...

Ter illustratie:
Ik ben vorige week competitie gaan spelen. Een uur rijden op, een uur terug. De wedstrijd was gedaan in minder dan 15 min. (opwarmen niet meegerekend). Niet echt de moeite dus. En het was niet dat er zo'n groot niveauverschil was of dat dit de eerste keer dit seizoen was....
pi_68634709
Ja daar ben ik het zeker mee eens dat het ten koste gaat van de spelers op lagere niveaus.
Het lijkt mij juist dat de bond meer spelers wil aantrekken om competitie te spelen. Maar met dit systeem stoot je juist eerder mensen af die het de moeite niet meer waard vinden om voor een korte wedstrijd een hele avond weg te gaan.
  zondag 17 mei 2009 @ 00:27:17 #203
58460 RicXDesign
^ Im with stupid ^
pi_69105351
Vanmiddag een bal vol op mn oog gekregen heb er nu nog steeds last van.. Was niet eens echt hard eigenlijk (bal werd aangespeeld naar mij om te gaan serveren) maar was wel vol 'on target' zeg maar.

Zie nu nog steeds wazig.

Squash nu een half jaartje denk ik, en ik moet zeggen dat ik het nog steeds een van de leukste sporten vind die ik ken. Ga er elke keer nog steeds met veel plezier heen.
pi_69108688
En wij doen nog lekker squashen op de oude manier. Elke bal die de ander niet heeft is een punt en de bal moet boven de bovenste rode lijn zijn. Het gaat ons dan ook niet echt om het spelletje maar meer om de beweging/bezig zijn. De baan is dan ook in een fitnesscentra.

Vind het wel goed zo, heb ook geen belang bij de offciele regels
pi_71336875
Sinds een paar weken squash ik ook. En het is echt een super leuke sport. Ik doe het samen met mijn broertje en we zijn beide erg fanatiek. Eerst rustig begonnen met oefenen. En dan steeds wat meer regels erbij. Nu doen we met alle officiele regels en het is echt een leuke sport. Alleen mijn service is nog echt matig. Die is of veel te makkelijk zodat ik gelijk onder druk sta in de rally of ik sla hem wat moeilijker maar dan sla ik hem weer uit. Iemand tips voor een goede service?
pi_72444596
Squash
  Moderator zaterdag 5 september 2009 @ 11:13:00 #207
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_72456219
Donderdag vlieg ik weer naar Manchester. British Open 2009 staat weer voor de deur. We zullen de deelnemende Nederlanders weer hard aanmoedigen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 5 september 2009 @ 15:15:01 #208
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_72488914
Met de service kan je het beste variatie toepassen tussen:
- In de benedenhoek bij je tegenstander plaatsen
- De zijmuur gebruiken op hoofdhoogte bij je tegenstander, of juist op voethoogte
- Op z'n hoofd

En niet bij alle varianten zo hard mogelijk vlammen natuurlijk... alleen bij die op het hoofd/lichaam van je tegenstander...
The distance between insanity and genius is measured only by success.
pi_72683959
Squash nu ongeveer een jaar. Vooral problemen met harde opslagen direct op de volley terug te slaan, en mijn backhand is nog erg zwak. Ik raak meestal wel met backhand maar mis de power die ik in mijn forhand wel heb. Bij goede spelers lijkt het alsof ze met de backhand de bal "slicen", ik weet dat dit niet zo is maar de manier waarop ze de beweging maken lijkt op een slice.
pi_72685526
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:26 schreef onearmedman het volgende:
Squash nu ongeveer een jaar. Vooral problemen met harde opslagen direct op de volley terug te slaan, en mijn backhand is nog erg zwak. Ik raak meestal wel met backhand maar mis de power die ik in mijn forhand wel heb. Bij goede spelers lijkt het alsof ze met de backhand de bal "slicen", ik weet dat dit niet zo is maar de manier waarop ze de beweging maken lijkt op een slice.
Je kan het beste met je rechtervoet voor je linker gaan staan met tenen richting linker zijmuur, dan kan je een backhand ook vol raken! Daarbij moet je ook iets instappen voor als je extra power wil.
The distance between insanity and genius is measured only by success.
  Moderator zondag 13 september 2009 @ 11:31:15 #212
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_72693802
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:15 schreef vanDaal het volgende:
If any
We hebben Vanessa hard aangemoedigd. Het mocht niet baten.

Beste partij tot dusver: Palmer vs Shabana. Wat een spektakel! En Nicol David verloor van Madelein Perry in 5 games. Na 14 keer op rij verslagen te zijn door haar, zorgt Madelein voor de verrassing van het toernooi.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 13 september 2009 @ 20:41:34 #213
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_72710159
quote:
Op zondag 13 september 2009 11:31 schreef UIO_AMS het volgende:
Beste partij tot dusver: Palmer vs Shabana. Wat een spektakel!
Ja, die laatste game was echt de game van het toernooi imho
pi_72879948
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:26 schreef onearmedman het volgende:
Squash nu ongeveer een jaar. Vooral problemen met harde opslagen direct op de volley terug te slaan, en mijn backhand is nog erg zwak. Ik raak meestal wel met backhand maar mis de power die ik in mijn forhand wel heb. Bij goede spelers lijkt het alsof ze met de backhand de bal "slicen", ik weet dat dit niet zo is maar de manier waarop ze de beweging maken lijkt op een slice.
Klopt. Als je greep goed is (neutraal forehand/backhand) en je stand is goed, moet je misschien eens gaan droogoefenen. Om het gevoel te krijgen. Het begint bij de achterzwaai, het eerst wat je doet als je op de T staat en weet dat je hem op de backhand gaat nemen is het racketblad naar die kant opendraaien, het blad horizontaal leggen dus. Dan kom je altijd genoeg onder de bal voor voldoende lengte. Dan stap je in met je rechterbeen, zover dat je net bij de bal zou kunnen, niet te dicht erop, en je moet meer richting achtermuur gedraaid staan dan richting voormuur. Verleng je je achterzwaai door je rechterelleboog (als je rechts bent) langs je lichaam te houden terwijl je je schouder naar beneden draait. En het racketblad omhoog, als je het goed doet heb je je rechterpols vlak bij je linkeroor, en hangt het racketblad weer bijna horizontaal, maar nu omgekeerd.

Dan laat je het racketblad 'vallen', heel losjes. Een paar keer, net zo lang tot de baan van het blad goed is. Als je dan iets meeveert vanuit je rechterknie zul je merken dat het blad heel veel snelheid krijgt. Geen kracht zetten, de power moet vanuit de snelheid van het blad komen, niet vanuit je spierkracht. Als je dat gewoon regelmatig thuis een paar keer doet, zul je merken dat het blad op een gegeven moment gaat fluiten, zonder dat je kracht zet. Dan begint het te komen. In principe kun je met de backhand harder slaan dan met de forehand, en betere hoeken maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73030898
Ik heb na een misstap bij squash door een onverwacht vreemd bewegende bal al enkele dagen pijn in mijn hak, iemand hier ervaring mee?
  Moderator woensdag 23 september 2009 @ 10:18:04 #216
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_73031126
Niet direct met pijn in m'n hak en ik ben ook geen dokter, maar squash is natuurlijk wel een heel blessuregevoelige sport. Een scheurtje in spieren, pezen of zelfs botten kan zo gebeuren. In plaats van aan ons te vragen, kun je beter even informeren bij je huisarts.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 24 september 2009 @ 10:09:07 #217
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_73062101
Morgen start de competitie weer
pi_73242306
Ik wil nieuwe schoenen kopen voor squash maar heb geen idee waar ik op moet letten, internet word ik verder ook niet veel wijzer van. Ik heb op dit moment echt goedkope rotschoenen en mijn voeten zijn erg ruw en verwrongen na het squashen, redelijk pijnlijk.

Ik ben op zoek naar schoenen van zo'n 50euro. Ik heb al bij de Perry gekeken, hier hebben ze een aantal VSB (volleybal, squash, badminton) schoenen, maar ik weet gewoon totaal niet waar ik op moet letten, is het bijvoorbeeld belangrijk dat de schoen zo'n air hak heeft, welk merk? Ik snap dat een deel hiervan gewoon ligt aan de voorkeur p.p, maar een onervaren iemand als ik heeft even een zetje nodig.
  Moderator woensdag 30 september 2009 @ 16:01:20 #219
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_73245547
Ik heb wel eens squash gespeeld met een éénarmige man. Nou ja, meer een half armpje heeft hij. Maar dat doet verder niet terzake.

Schoenen: een airhak zegt mij niets. Waar ik altijd op let zijn de volgende zaken:
  • Buigzaamheid van de zool. Een zool die niet lekker makkelijk meebuigt met de beweging van de voeten is niet goed.
  • Pasvorm. Je voet moet niet kunnen schuiven (zij- of voorwaarts) in de schoen. Liever te strak dan te los, want je loopt ze toch wel een beetje uit.
  • Ruwheid van de zool. Je moet niet gaan glijden over de baan.

    De prijs vind ik totaal niet interessant. Ik betaal liever iets meer voor een goede schoen, dan dat ik m'n nek breek. Ik heb nu HiTec schoenen die speciaal voor squash zijn ontwikkeld. Adidas heeft ook een goede lijn speciaal voor squash en badminton. Misschien dat je een aanbieding kan vinden uit hun assortiment. Bijvoorbeeld het topmodel van het voorgaande jaar.

    Sowieso koop ik m'n schoenen liever bij een squashcentrum of goede sportzaak met kennisrijke verkopers, dan bij een schoenenboer als Perry.
  • Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_73245697
    Bedankt. Dat was inderdaad ook een probleem, behalve perry en intersport ben ik niet zo bekend met sportzaken in de buurt. Ik woon in de stad dus je zou zeggen dat er wel wat sportzaken moeten zijn, zou je een paar namen kunnen noemen van goed sportzaken?
      Moderator woensdag 30 september 2009 @ 16:29:42 #221
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_73246616
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 16:05 schreef onearmedman het volgende:
    Bedankt. Dat was inderdaad ook een probleem, behalve perry en intersport ben ik niet zo bekend met sportzaken in de buurt. Ik woon in de stad dus je zou zeggen dat er wel wat sportzaken moeten zijn, zou je een paar namen kunnen noemen van goed sportzaken?
    Nou nee, niet direct in Amsterdam. M'n laatste paar schoenen heb ik gekocht bij een stand van HiTec bij het British Open, het paar daarvoor heb ik in een squashcentrum gekocht en m'n schoenen daarvoor kwamen uit de winkel van het Europese hoofdkantoor van Nike waar ik op dat moment werkte.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_73277244
    Ik squash ook sinds ongeveer 9 maanden. (verkapte tvp)
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_73309603
    Het zijn de asic gel rockets geworden;



    Lelijk doch comfortabel, na squash iig geen pijnlijke voeten meer.
      maandag 8 maart 2010 @ 19:56:33 #224
    254662 joers1
    Calvus Interscriptus
    pi_78904065
    Zo..even een vraagje aan de squash-kenners:

    Ik ben sinds enkele weken fanatiek met een vriend aan het squashen. Elke week een uurtje. Ik huur dane en racket van het squashcentrum. maar nu wil ik een eigen racket. Ik ben beginner en zoek raad. Kan iemand me helpen aan een goed beginnersracket? Merk, type?
    Ik zit zelf te denken aan een Wilson nFlash, een Head tiMagnum of een Dunlop X-Fire Titanium? Of zij ner andere, meer geschiktere rackets voor beginners?
    Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
    pi_78904812
    Gewoon de goedkoopste dunlop rackets zijn prima.
      maandag 8 maart 2010 @ 20:11:15 #226
    254662 joers1
    Calvus Interscriptus
    pi_78904848
    Dunlop verkies je boven Wilson?
    Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
    pi_78905077
    Dat maakt niet veel uit, als beginner merk je het verschil tussen de rackets toch niet echt.
      maandag 8 maart 2010 @ 20:47:28 #228
    254662 joers1
    Calvus Interscriptus
    pi_78906828
    Nee dat bedoel ik. Ik heb sterke voorkeur voor de Dunlop X-Fire Titanium, heb ik ook als huurracket gebruikt bij het squashcentrum.. Die beviel me wel
    Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
      Moderator dinsdag 9 maart 2010 @ 12:08:07 #229
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_78925170
    Dan moet je die gewoon nemen. Als beginneling sla je wat meer rackets stuk, dan wanneer je wat gevorderd bent. Gewoon een goedkope nemen dus. En huurrackets zijn over het algemeen de rackets die wat minder hard slijten, dus als dat type zo gebruikt wordt en hij bevalt je, lijkt de keuze me simpel.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      dinsdag 9 maart 2010 @ 12:18:46 #230
    254662 joers1
    Calvus Interscriptus
    pi_78925475
    haha d8 ik ook...maar nu is de keus alsnog op een ander gevallen;
    Head Liquidmetal Eclipse, heb ik net bij het squashcentrum gekocht (wist niet dat die ook racktes verkochten). En heb daar met wat verschillende rackets een balletje kunnen slaan. Deze "lag het prettigst in de hand en voelde fijn aan, beter dan de Dunlop. maar goed...ik als beginner kan niet vergelijken. De squash-trainer vond het in elk geval een prima keuze (maar zou die wat anders zeggen als hij ze zelf verkoopt? )


    Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
    pi_79036016
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 12:18 schreef joers1 het volgende:
    haha d8 ik ook...maar nu is de keus alsnog op een ander gevallen;
    Head Liquidmetal Eclipse, heb ik net bij het squashcentrum gekocht (wist niet dat die ook racktes verkochten). En heb daar met wat verschillende rackets een balletje kunnen slaan. Deze "lag het prettigst in de hand en voelde fijn aan, beter dan de Dunlop. maar goed...ik als beginner kan niet vergelijken. De squash-trainer vond het in elk geval een prima keuze (maar zou die wat anders zeggen als hij ze zelf verkoopt? )


    [ afbeelding ]
    Van welk materiaal is deze? Alu, Titanium of Carbon?
    Lijkt me een mooi dingetje.
    pi_79036087
    Squash is voor bazen! Ik ga altijd met een maat, maar hij kan echt van die kut balletjes slaan. Net in de hoek waardoor ik hem niet meer terug kan slaan. (zijn beginners)
    pi_79036336
    Ik ben gestopt omdat mijn speelpartner het te druk had. Ik betaal bijna 30 euro per maand ervoor, en dan moet je elke week minstens 1 x gaan om het eruit te halen. Maar ik ga binnenkort weer beginnen.
      donderdag 11 maart 2010 @ 22:03:41 #234
    21082 Paxlie
    Ies best bro
    pi_79037017
    Vanavond weer gesquashed, het blijft toch echt een heerlijke sport. Had vandaag een gigantisch lange en stressvolle dag en dat is er allemaal uit

    Ander vraagje, ik heb regelmatig na het squashen last van een pijnlijke biceps/elleboog. De aanhechting van mijn biceps in de elleboog doet dan in ieder geval redelijk zeer. Na een uur is dit vrijwel altijd weg. Iemand een idee wat dat kan zijn?
    Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
    Praten over mma? Kom naar #mma
      donderdag 11 maart 2010 @ 22:13:02 #235
    254662 joers1
    Calvus Interscriptus
    pi_79037522
    quote:
    Op donderdag 11 maart 2010 21:46 schreef Marurk het volgende:

    [..]

    Van welk materiaal is deze? Alu, Titanium of Carbon?
    Lijkt me een mooi dingetje.
    Titanium....en ja, is best een leuk ding.
    Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
      donderdag 11 maart 2010 @ 22:14:19 #236
    254662 joers1
    Calvus Interscriptus
    pi_79037599
    quote:
    Op donderdag 11 maart 2010 22:03 schreef Paxlie het volgende:
    Vanavond weer gesquashed, het blijft toch echt een heerlijke sport. Had vandaag een gigantisch lange en stressvolle dag en dat is er allemaal uit

    Ander vraagje, ik heb regelmatig na het squashen last van een pijnlijke biceps/elleboog. De aanhechting van mijn biceps in de elleboog doet dan in ieder geval redelijk zeer. Na een uur is dit vrijwel altijd weg. Iemand een idee wat dat kan zijn?
    heb ik vroeger ook gehad toen ik nog aan tennis deed....men vreesde toen voor een tennisarm. Maar is geruisloos over gegaan toen.
    Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
      dinsdag 23 maart 2010 @ 15:12:26 #237
    175950 Marurk
    Baggeraar
    pi_79492034
    M'n squashmaat vindt het (29,00 euro per maand) te duur heb ik het idee. Dus nu kan ik niet squashen...
      woensdag 24 maart 2010 @ 09:58:15 #238
    254662 joers1
    Calvus Interscriptus
    pi_79521199
    Kom je hierheen
    Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
      zaterdag 27 maart 2010 @ 19:41:19 #239
    175950 Marurk
    Baggeraar
    pi_79651501
    Van de week een aantal ex-tennissers en -squashers gevraagd of ze willen beginnen, maar ze willen allemaal niet. Te druk enzo en ze vinden het te veel geld kosten.
    pi_83183297
    Haha, een squashnummer!
      woensdag 8 december 2010 @ 01:05:27 #241
    95095 Pizzaman
    16:00 Cup-a-soup.
    pi_89662138
    quote:
    Er is al 167 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.
    ;)

    Ik heb vanavond mijn racket kapot gemept op de muur, het moest er natuurlijk een keer van komen. Nu ben ik inmiddels het beginnersniveau wel een beetje ontstegen, dus ben ik op zoek naar een racket dat een beetje geschikt is voor gevorderden.

    Nu dacht ik dat dat niet zo moeilijk kan zijn, maar bijvoorbeeld http://www.squashdeal.nl/ heeft al een uitgebreide collectie. Prijs die ik er voor over heb zit zo tussen de 60 en 80 euro.

    Iemand tips?!
      donderdag 9 december 2010 @ 10:27:43 #242
    6509 vanDaal
    -isme-er-eentje
    pi_89710251
    Ik speel al jaren met rackets uit de Aerogel (Dunlop) series. Je zou deze eens kunnen proberen. Ik bestel vaker bij hem, heel betrouwbaar.
    pi_94979420
    Tennis al een hele tijd en ben nu met squash begonnen, mokervet _O_
    Wil nu goeie schoenen kopen, speel nog op dezelfde schoenen als waar ik op tennis en alhoewel die goede vering hebben zijn het duidelijk geen indoorschoenen. Aangezien ik de neiging heb nogal een materiaalnazi te zijn (beter 1x echt iets goeds kopen dan eerst cheap en later iets anders) vroeg ik me af of het zin heeft om op zoek te gaan naar specifieke squashschoenen, of dat goede indoorschoenen (bv. ook voor zaalvoetbal oid) even goed zijn.

    Verder zit ik erover te denken zo'n dunlopracket van 25E te kopen omdat ik nou nog niet echt wedstrijden aan het spelen ben maar meer recreatief speel, maar meer uit nieuwsgierigheid: waar zit nou precies het kwaliteitsverschil in tussen zo'n racket en een racket van rond de 100E?
    Wie een kuil graaft voor een ander
    is een arbeider.
    pi_94980719
    quote:
    1s.gif Op zondag 3 april 2011 15:19 schreef theSummoner het volgende:

    Verder zit ik erover te denken zo'n dunlopracket van 25E te kopen omdat ik nou nog niet echt wedstrijden aan het spelen ben maar meer recreatief speel, maar meer uit nieuwsgierigheid: waar zit nou precies het kwaliteitsverschil in tussen zo'n racket en een racket van rond de 100E?
    Gewicht en stijfheid voornamelijk. Het moet in principe zo licht mogelijk voor de fijne controle, met een groot blad, en dan moet dat frame zo stijf mogelijk zijn zodat alle 'vering' uit de bespanning komt, een frame dat alle kanten op buigt vermindert de zuiverheid en de slagkracht en het maakt de sweetspot kleiner. Om veel stijfheid te krijgen met weinig gewicht heb je duur materiaal, titanium of koolstofvezels, en goede fabricage, zeker als je ook een goede gewichtsverdeling in het racket wil krijgen.

    Verder heb je nog technologische foefjes, korrels die in het frame kunnen bewegen zodat je harder kunt slaan, maar de meeste technologie is gericht op stijfheid.

    Zo belangrijk is het allemaal niet, met houten rackets kon je ook leuk spelen, je eigen slagtechniek is veel belangrijker. En in principe, wat niet buigen wil, wil meestal wel goed breken, die stijve frames zijn vaak ook breekbaarder. Als beginner zul je de muur nog wel eens vol raken.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
    pi_94982548
    quote:
    1s.gif Op zondag 3 april 2011 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:

    [..]

    Verhaal
    Thx voor de uitleg! Niet echt iets op tegen dus om in eerste instantie zo'n cheap racket te kopen?
    Wie een kuil graaft voor een ander
    is een arbeider.
    pi_94987928
    quote:
    1s.gif Op zondag 3 april 2011 16:33 schreef theSummoner het volgende:

    [..]

    Thx voor de uitleg! Niet echt iets op tegen dus om in eerste instantie zo'n cheap racket te kopen?
    Integendeel. Hoe primitiever het racket hoe beter je het zult voelen als je de bal niet op de juiste plek raakt. Dus als je serieus met je techniek aan de slag gaat en je daarin laat trainen, wat ik je kan aanraden, dan is het juist goed om dat gevoel te ontwikkelen. In tegenstelling tot tennis is het bij squash eigenlijk de bedoeling om geen kracht nodig te hebben voor een harde mep. Dat gaat allemaal om zuiverheid van beweging en timing zodat je moeiteloos de bal zo hard raakt dat het pijn doet aan je oren. Dat het zonder kracht gaat is een kenmerk van de juiste techniek, die je nodig zal hebben als je op een beetje niveau gaat spelen. Ik heb het nog met een houten schepnet geleerd, met een sweetspot die maar iets groter is dan de bal, en dat moet je die bal beter raken.

    En het is wel de bedoeling dat je de ballen langs de muur gaat slaan, en ook langs de muur krijgt dus, en als je dan een duur racket heel wil houden terwijl de afstand tot de muur inschatten nog niet perfect is, dan zul je met de rem erop moeten spelen. Die dure zijn vaak een stuk brozer, omdat als het kan buigen het niet zo snel breekt en die nauwelijks buigen. En als je een beetje serieus gaat spelen, competitie of clubtoernooitjes, maakt niet uit op welk niveau, dan is 2 dezelfde rackets wel heel handig, op een gegeven moment breken ze toch, en de bespanning kan ook stuk. Bij een dure koop je ook niet zo snel een tweede.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
    pi_94991369
    quote:
    1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:48 schreef Weltschmerz het volgende:

    [..]
    Verhaal 2
    Thx voor de nog betere uitleg! Als ik weer geld heb ga ik een racket aanschaffen :)
    Nog specifieke suggesties in lage price range? Of gewoon Dunlop/Wilson is altijd goed?
    En voor schoenen nog ideeën? Specifieke squashschoenen of gewoon algemeen indoor ook goed?

    quote:
    In tegenstelling tot tennis is het bij squash eigenlijk de bedoeling om geen kracht nodig te hebben voor een harde mep. Dat gaat allemaal om zuiverheid van beweging en timing zodat je moeiteloos de bal zo hard raakt dat het pijn doet aan je oren. Dat het zonder kracht gaat is een kenmerk van de juiste techniek, die je nodig zal hebben als je op een beetje niveau gaat spelen.
    Niet dat het heel relevant is maar is bij tennis beetje hetzelfde idee. Je hebt natuurlijk gelijk dat het meer op kracht gebaseerd is maar meer dan 50% van de slag is nog steeds techniek. Ik merk de laatste tijd vaak dat als ik ook bij tennis m'n slag technisch echt goed uitvoer dat ik dan met minder moeite vele malen harder en zuiverder kan slaan dan mensen die veel sterker zijn maar technisch minder ver.
    Wie een kuil graaft voor een ander
    is een arbeider.
    pi_95013752
    quote:
    1s.gif Op zondag 3 april 2011 20:02 schreef theSummoner het volgende:

    [..]

    Thx voor de nog betere uitleg! Als ik weer geld heb ga ik een racket aanschaffen :)
    Nog specifieke suggesties in lage price range? Of gewoon Dunlop/Wilson is altijd goed?
    Die doen geen gekke dingen nee, ik ben zelf wel Prince fan, maar ik weet niet of die ook een dergelijke prijsrange hebben. En dat is persoonlijk. Een racket moet ook gewoon lekker in de hand liggen, en dat is meestal een kwestie van gewichtsverdeling, de een is topzwaarder dan de ander. Ik maak altijd even wat ruimte in de winkel en dan ga ik wat forehands en backhands droogoefenen, dan voel ik het wel. Als zonder enige moeite de snaren beginnen te fluiten door de snelheid van het blad dan zijn dat racket en ik wel met elkaar in evenwicht. Nog even wat volleys doen, als mijn pols dan met moeite strak te houden is kan ik beter een wat minder topzware nemen.

    quote:
    Niet dat het heel relevant is maar is bij tennis beetje hetzelfde idee. Je hebt natuurlijk gelijk dat het meer op kracht gebaseerd is maar meer dan 50% van de slag is nog steeds techniek. Ik merk de laatste tijd vaak dat als ik ook bij tennis m'n slag technisch echt goed uitvoer dat ik dan met minder moeite vele malen harder en zuiverder kan slaan dan mensen die veel sterker zijn maar technisch minder ver.
    Klopt, maar om de bal te controleren op het moment van raken hou je je pols en arm toch met kracht strak. Racket en bal zijn anders immers te zwaar. Bij squash is je arm in principe helemaal los, ook het contact met de bal controleer je met een vrije zwaai. Je knijpt alleen je hand even aan omdat het racket anders uit je hand vliegt, door snelheid van de zwaai. Je arm kan nog losser zijn dan bij badminton, omdat het racket wat zwaarder is en je die daardoor meer zwiep kan geven.

    Maar goed, dat is misschien wat hoog gegrepen voor een beginneling. Ik heb zelf heel veel op een zuivere slagtechniek getraind, en kan dat op zich wel aanraden voor als je ermee door wil, hoe beter de tegenstander hoe meer het een voordeel is. Ik zou wel meteen voor de juiste grip gaan, dus ook bij het uitzoeken van het racket hem alvast goed vasthouden.

    quote:
    En voor schoenen nog ideeën? Specifieke squashschoenen of gewoon algemeen indoor ook goed?
    Ik weet eigenlijk niet eens of er wel echt speciale squashschoenen zijn, misschien heb je speciale houten vloer schoenen? Misschien moet je op de demping letten ivm blessures. Ik speel zelf altijd graag op zaalvoetbalschoenen, omdat ze me lekker zitten. Schoentape zul je ook nog niet nodig hebben, rackettape en een losse grip zou ik er wel vast bij kopen.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
      Moderator maandag 4 april 2011 @ 15:20:54 #249
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_95024551
    Ik heb HiTec schoenen. Al een jaar of 3. Erg tevreden over.



    Wat belangrijk is, is een goede pasvorm. Je wil niet schuiven in je schoenen tijdens een wedstrijd. Zeker met het vele draaien en keren. Een zool die daarop is ingesteld, is ook wel handig.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator maandag 4 april 2011 @ 15:29:58 #250
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_95024857
    quote:
    1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:48 schreef Weltschmerz het volgende:
    En het is wel de bedoeling dat je de ballen langs de muur gaat slaan, en ook langs de muur krijgt dus, en als je dan een duur racket heel wil houden terwijl de afstand tot de muur inschatten nog niet perfect is, dan zul je met de rem erop moeten spelen. Die dure zijn vaak een stuk brozer, omdat als het kan buigen het niet zo snel breekt en die nauwelijks buigen. En als je een beetje serieus gaat spelen, competitie of clubtoernooitjes, maakt niet uit op welk niveau, dan is 2 dezelfde rackets wel heel handig, op een gegeven moment breken ze toch, en de bespanning kan ook stuk. Bij een dure koop je ook niet zo snel een tweede.
    Nog een handige tip die ik altijd gaf aan de mensen die ik les gaf: ga noot met meer dan een been over de (denkbeeldige) lijn van het servicevak die parallel loopt aan de zijmuur. Als het goed is, raak je dan niet de zijmuur met je racket.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')