Zangeres uit Emmen wint Idols-finale, Floortje uit Almere eindigt ziek op bed
EEN zeer overtuigende Raffaela heeft zaterdag een zieke Floortje afgetroefd in de finale van de RTL-talentenjacht Idols. Bijna 3,5 miljoen mensen zagen hoe Raffaela na drie goed gezongen nummers 58 procent van de sms-stemmen kreeg en daarmee de eerste vrouwelijke winnaar van Idols werd, en de eerste zwangere.
Het had weinig gescheeld of de finale was zaterdag niet doorgegaan, aldus Henk van de Ven, de vader van Floortje. Ze had last van een flinke keelontsteking. "Vrijdag deed ze niet mee aan de repetities. Zaterdag ging het nog helemaal niet, waardoor de mogelijkheid om de show af te gelasten op een gegeven moment wel besproken is. Maar het ging wel om een grote live televisieshow, dus dat was erg lastig."
Met antibiotica ging ze de strijd aan met Raffaela en haar onwillige keel. Tevergeefs. De Almeerse was duidelijk minder op dreef dan tijdens vorige afleveringen, Raffaella daarentegen schitterde. "Floortje had problemen met de uithalen. Of haar dat de winst gekost heeft, durven we niet te zeggen," zegt haar vader. "Je weet toch niet of mensen stemmen vanwege de zangkwaliteiten of de populariteit van iemand."
Floortje lag gisteren ziek op bed. "Ze is helemaal op. Ze houdt nu absolute rust totdat het weer beter gaat." Dat ze de finale van Idols verloren heeft, is volgens Van de Ven geen reden voor haar zwijgen. "Floortje en wij zijn niet teleurgesteld dat ze niet gewonnen heeft. Ze houdt een goed gevoel over aan de tweede plaats. Zij en Raffaela zijn allebei toppers. Het is alleen teleurstellend dat ze net tijdens de finale geveld moest zijn door ziekte."
Winnares Raffaela was na afloop euforisch: "Ik voel me geweldig!" Haar vriend Paul van der Vlugt was bij de finale aanwezig, haar ouders niet. "Zij willen niet in de publiciteit komen. Ik heb daar erg veel respect voor. Ze zijn wel heel trots."
Raffaela meent dat haar zwangerschap het moeilijker maakte om te winnen. "Ik heb me extra moeten bewijzen. Het ging wel beter met me, nadat ik bekend had gemaakt dat ik zwanger ben."
De zangeres is vier maanden in verwachting; haar kind komt in augustus. Jurylid Henkjan Smits herhaalde zaterdag dat de zwangerschap op een ongelukkig tijdstip komt. Toen hij zich eerder in dergelijke termen uitliet, was dat voor Raffaella een emotionele optater en werd Smits heftig door kijkers bekritiseerd.
Michel Rozenbroek van The Entertainment Group, het managementbureau van Raffaela, kan zich ook een betere timing voorstellen. "Maar het is een gegeven dat ze enkele maanden niet kan werken."
De eerste single van Raffaela, Right here right now, ligt vanaf vandaag in de winkel en is ook te downloaden via de internetsite van Idols. De voorbereidingen voor haar album gaan gewoon door. Over zes weken verwacht Rozenbroek dat er een cd klaarligt met dertien nummers. Achter de schermen wordt daar al een tijdje aan gewerkt. "We kenden de potentiele winnaars al en daarop is muziek uitgezocht." Raffaela hoopt dat haar eerste cd haar brede muzieksmaak weerspiegelt. "Ik houd van veel muziekstijlen en zing graag in het Nederlands en het Engels."
Rozenbroek verwacht dat The Entertainment Group met acht finalisten van Idols in zee zal gaan. Zo is voor Ellen veel belangstelling, en ook voor Angelique, Serge en Christon. Op dit moment heeft alleen Raffaela een platencontract bij Sony. Mocht Floortje niet bij Sony tekenen, dan zijn er nog wel andere gegadigden, verwacht hij.
Inmiddels zijn de finalisten te boeken voor optredens. Wie Raffaela dertig minuten op bezoek wil hebben, moet daar tussen de vijf- en zevenduizend euro voor betalen, andere Idols-finalisten zijn goedkoper. Er is veel interesse voor de artiesten. Rozenbroek: "Maar vooral veel voor benefietoptredens. Dat gaan we ook wel doen, maar niet te veel."
Burgemeester Cees Bijl van Emmen, de woonplaats van Raffaela, heeft aangekondigd dat de zangeres op 26 maart, een koopzondag, zal worden gehuldigd. "Dat duurt nog even, maar we willen de huldiging goed voorbereiden."
(bron: Parool d.d. 13-3-2006)
Uit dit krantenbericht lees ik helemaal niet dat er acht platencontracten vergeven zullen worden. Er staat alleen dat TEG naar verwachting met acht finalisten in zee zal gaan. Merk ook op dat Rozenbroek zelfs m.b.t. Floortje een slag om de arm houdt t.a.v. een platencontract met SonyBMG. Hij kan dus nooit gezegd hebben dat er acht contracten met SonyBMG zitten aan te komen en de internetsites die dit wel beweren hebben kennelijk de woorden van Rozenbroek verkeerd begrepen. Lezen mensen, lezen. Blijkt toch altijd weer heel moeilijk te zijn voor velen.