quote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:09 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Excuses, ik dacht dat je het had over het boek waarop jij je uitspraken baseerde.
Tsja, dat jullie in mijn topic van onderwerp veranderen, kan ik niets aan doenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:08 schreef Invictus_ het volgende:
Mag ik ook opmerken dat we (zoals altijd in dit soort threads) van een vraag over godsbewijs zijn opgeschoven naar een discussie over wetenschappelijke integriteit. Niet omdat godsbewijs in een wetenschappelijk jasje was gegoten maar omdat de wetenschappelijke methode direct werd aangevallen na het stellen van deze vraag. Misschien een keer leuk om te vragen waarom dat toch altijd is.
Als een gelovige een vliegtuig of ziekenhuis instapt, dan vertrouwt deze moeiteloos zijn leven toe aan de wetenschappelijke methode. Maar als de wetenschappelijke methode tot conclusies leiden die in tegenspraak zijn met geloof, dan is de wetenschappelijke methode volslagen onbetrouwbaar.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:08 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Mag ik ook opmerken dat we (zoals altijd in dit soort threads) van een vraag over godsbewijs zijn opgeschoven naar een discussie over wetenschappelijke integriteit. Niet omdat godsbewijs in een wetenschappelijk jasje was gegoten maar omdat de wetenschappelijke methode direct werd aangevallen na het stellen van deze vraag. Misschien een keer leuk om te vragen waarom dat toch altijd is.
Goed alles heeft een begin en een einde, wetgeving die door de islam wordt gehanteerd voor alle scheppingen, een mens zal geboren worden en sterven, een dier even eens, er zal een dag komen dat maan en zon ophouden met bestaan etc etc, betreffende wetgeving is niet van toepassing op Allah, omdat hij de bron van alles is en onafhankelijk van een externe energy, omdat die er simpel gesproken niet is. Allah is dus de zelf-genoege die geen ontstaan kentquote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:20 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Tsja, dat jullie in mijn topic van onderwerp veranderen, kan ik niets aan doen![]()
Triggershot kwam nog een beetje in de richting die ik met dit topic heen wilde, maar helaas is dat ook ondergesneeuwd en van degene voor wie ik dit topic opende (Zie OP) kreeg ik al helemaal niet de verwachte feedback. Jammer, ik had graag een wat dieper inzicht gehad in het waarom sommige mensen in een waarheid geloven die met de beperkte menselijke middelen onaantoonbaar is en dus evengoed niet kan bestaan.
Een theoretische mogelijkheid, welke net zo veel mogelijk is als een groepje onderling vechtende goden, zoals we die onder de romeinen kenden, of de evolutietheorie nu, met het enige verschil dat voor de evolutietheorie aanwijzingen in de natuur te vinden zijn en voor de overige twee niet.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goed alles heeft een begin en een einde, wetgeving die door de islam wordt gehanteerd voor alle scheppingen, een mens zal geboren worden en sterven, een dier even eens, er zal een dag komen dat maan en zon ophouden met bestaan etc etc, betreffende wetgeving is niet van toepassing op Allah, omdat hij de bron van alles is en onafhankelijk van een externe energy, omdat die er simpel gesproken niet is. Allah is dus de zelf-genoege die geen ontstaan kent
kan jij op wetenschappelijke aanwijzingen tonen dat je wel/niet verliefd bent?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:16 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Een theoretische mogelijkheid, welke net zo veel mogelijk is als een groepje onderling vechtende goden, zoals we die onder de romeinen kenden, of de evolutietheorie nu, met het enige verschil dat voor de evolutietheorie aanwijzingen in de natuur te vinden zijn en voor de overige twee niet.
Koran en daar aan hangende boodschapquote:Waarop baseer je dat geloof als zijnde de waarheid?
Behalve dat dat inderdaad wetenschappelijk aan te tonen is (Er spelen zich bepaalde chemische processen in je lichaam af die je het gevoel van "verliefdheid" geven), praten we hier over een gevoel, die men ervaart en welke derhalve bewezen wordt door het te ondergaan, net als pijn, boosheid, etc.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:18 schreef Triggershot het volgende:
kan jij op wetenschappelijke aanwijzingen tonen dat je wel/niet verliefd bent?
Eerder hadden we al vastgesteld dat de Koran, net als elk ander boek over religie, geschreven is door mensen, welke er hun interpretatie van hun religie in geven. Waarom is juist dat boek de waarheid en niet het boek van de buurman?quote:Koran en daar aan hangende boodschap
Geloof en logica.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:16 schreef Vhiper het volgende:
Waarop baseer je dat geloof als zijnde de waarheid?
lees.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Behalve dat dat inderdaad wetenschappelijk aan te tonen is (Er spelen zich bepaalde chemische processen in je lichaam af die je het gevoel van "verliefdheid" geven), praten we hier over een gevoel, die men ervaart en welke derhalve bewezen wordt door het te ondergaan, net als pijn, boosheid, etc.
Lijkt me niet te vergelijken met de aanwezigheid van een God.
Ik zie geen goddelijkheid in het boek van de buurman, zie jij uberhaupt wel goddelijkheid in welke boek dan ook voor je zoiets vraagt?quote:Eerder hadden we al vastgesteld dat de Koran, net als elk ander boek over religie, geschreven is door mensen, welke er hun interpretatie van hun religie in geven. Waarom is juist dat boek de waarheid en niet het boek van de buurman?
Natuurlijk kan dat. Net zoals het kan worden aangetoond of je depressief, gelukkig, angstig of wat dan ook bent.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
kan jij op wetenschappelijke aanwijzingen tonen dat je wel/niet verliefd bent?
[..]
leg uitquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat. Net zoals het kan worden aangetoond of je depressief, gelukkig, angstig of wat dan ook bent.
Jij hebt een heel erg vertekend beeld van evolutie en de mensen die haar waarde goed kunnen inschatten. Verder komen posts als deze net zo dom over als die van Akkersloot die tegen het geloof bezig is. Grappig.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik begrijp de aanhangers van het evolutiesprookje aan een kant wel. Je gelooft niet in een Schepper, maar je hebt wel de behoefte om dingen te verklaren. Een 'verklaring' is er gekomen in de vorm van de leer van Darwin. Dat deze aan alle kanten rammelt, doet dan niet ter zake.
Want wat zou jij doen als je enige houvast een flinterdun touwtje bleek te zijn? Met alle macht probeer je dat touwtje vast te houden, ook al is deze zo dun dat je je in je handen zult snijden. Bungelend aan dat dunne touwtje schreeuwen naar de mensen die op rotsvaste grond staan, dat kun je natuurlijk wel doen.
Het is dan ook veel logischer om eeuwenoude boeken waarvan de auterus niet meer te achterhalen zijn waarin pratende ezels, stokken die in slangen veranderen, eenhoorns, monsters, demonen en meer fabelachtige nonsens voor waarheid aan te nemen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik begrijp de aanhangers van het evolutiesprookje aan een kant wel. Je gelooft niet in een Schepper, maar je hebt wel de behoefte om dingen te verklaren. Een 'verklaring' is er gekomen in de vorm van de leer van Darwin. Dat deze aan alle kanten rammelt, doet dan niet ter zake.
Wat je hier zegt is exact van toepassing op godsgeloof. Vasthouden aan het geloof dat het universum voor ons is geschapen terwijl dat universum voor 99,99999999999999999999999999% of meer bestaat uit zwarte gaten, planeten, sterren en andere toestanden waar wij nooit of te nimmer bij in de buurt willen of zullen komen, is wel een heel erg dunne basis om te geloven.quote:Want wat zou jij doen als je enige houvast een flinterdun touwtje bleek te zijn? Met alle macht probeer je dat touwtje vast te houden, ook al is deze zo dun dat je je in je handen zult snijden. Bungelend aan dat dunne touwtje schreeuwen naar de mensen die op rotsvaste grond staan, dat kun je natuurlijk wel doen.
Je hebt gelijk. Dan kun je nog beter geloven dat al het leven op aarde door toevalligheden is ontstaan en dat de mens de aap als voorouder heeft, die weer de vis als voorouder heeftquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:59 schreef onemangang het volgende:
Het is dan ook veel logischer om eeuwenoude boeken waarvan de auterus niet meer te achterhalen zijn waarin pratende ezels, stokken die in slangen veranderen, eenhoorns, monsters, demonen en meer fabelachtige nonsens voor waarheid aan te nemen.
Mijn leven vertrouw ik in de eerste plaats toe aan Allah. Immers, Hij is degene die de mens heeft voorzien van de kennis van wetenschap en de producten die daaruit vloeien.quote:Als jij een vliegtuig in stapt, dan vertrouw jij je leven toe aan de wetenschap.
Niet bepaald. Die theoriën zijn voor herhaling vatbaar en dus wetenschappelijk. Het evolutiesprookje is dat niet en daarmee verre van wetenschappelijk. Het is een a-religieus dogma in bange tijden.quote:Dat vliegtuig is gebouwd met theoriën die net zo veel rammelen als de evolutietheorie.
Dat maak jij ervan. De Koran pretendeert niet dat het universum voor ons is geschapen. Dat de mens nog niet eens buiten het eigen zonnestelsel heeft weten te treden, zegt wel veel over de capaciteiten van de mens of het gebrek hieraan. En toch zijn er altijd mensen die door hun verblinde arrogantie zichzelf steevast in het donker storten. Keer op keer op keer. Tot ze erachterkomen dat ze er nooit achter zullen komen. Een pijnlijke ervaring zal dat moeten zijn, zo vlak voor je dood. Want stel.............quote:[..]
Wat je hier zegt is exact van toepassing op godsgeloof. Vasthouden aan het geloof dat het universum voor ons is geschapen terwijl dat universum voor 99,99999999999999999999999999% of meer bestaat uit zwarte gaten, planeten, sterren en andere toestanden waar wij nooit of te nimmer bij in de buurt willen of zullen komen, is wel een heel erg dunne basis om te geloven.
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Want wat zou jij doen als je enige houvast een flinterdun touwtje bleek te zijn? Met alle macht probeer je dat touwtje vast te houden, ook al is deze zo dun dat je je in je handen zult snijden. Bungelend aan dat dunne touwtje schreeuwen naar de mensen die op rotsvaste grond staan, dat kun je natuurlijk wel doen.
Vooral nadruk leggen daarop.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:52 schreef roobje het volgende:
[..]
[afbeelding]
Grappig dat je evolutie een sprookje noemt. Volgens mij komen pratende dieren en andere fictieve elementen daar niet in voor. Wel in jouw heilige boekje.
Serieus, verdiep je in evolutie voor je zoiets zegt. Ten eerste is de aap niet onze voorouder maar hebben de mens en apen dezelfde voorouder. Ten tweede, hoe kom je erbij dat de evolutietheorie aan alle kanten rammelt? Echt....hoe kunnen mensen dit blijven zeggen...:Squote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Dan kun je nog beter geloven dat al het leven op aarde door toevalligheden is ontstaan en dat de mens de aap als voorouder heeft, die weer de vis als voorouder heeft![]()
Doe nog eens dat ene sprookje dat als kern heeft dat alles afhangt van tussenvormen, maar dat die nooit zijn gevonden, maar dat dat niet geeft? Die blijft leuk zo voor het slapen gaan.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:55 schreef ee-04 het volgende:
[..]
Serieus, verdiep je in evolutie voor je zoiets zegt. Ten eerste is de aap niet onze voorouder maar hebben de mens en apen dezelfde voorouder. Ten tweede, hoe kom je erbij dat de evolutietheorie aan alle kanten rammelt? Echt....hoe kunnen mensen dit blijven zeggen...:S
Er kunnen nog zoveel argumenten worden aangevoerd die pleiten voor evolutie, zoveel argumenten tégen het onveranderlijk zijn van soorten en sommige mensen blijven gewoon zien wat ze willen zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |