NL versie kwam uit in '64 , wat mijn broers meteen kochten.quote:Bij geruchte vernam ik uw dwaze plan het blad "MAD" in Nederland te doen verschijnen. U schijnt te veronderstellen, dat er in dit land tal van mensen met gevoel voor humor zijn. Nou, dan bent u wel goed gek.
quote:Met bovenstaande brief opende het eerste nummer van de Nederlandse versie van het Amerikaanse blad MAD Magazine, in juli 1964. Dit blad vol humor, cartoons en strips, kende - en kent - in Amerika al een grote populariteit, en bood plaats aan striptekenaars als Don Martin, Harvey Kurtzmann, Will Elder, Sergio Aragones en Jack Davis. De Nederlandse MAD was voor het grootste gedeelte gevuld met het vertaalde werk van deze tekenaars, maar ook Nederlandse tekenaars kwamen aan bod.
Don Lawrencequote:Op donderdag 9 maart 2006 21:36 schreef Puttenoar het volgende:
Storm! dat was pas een goeie!
En de voorloper Trigie niet te vergeten.quote:Op donderdag 9 maart 2006 21:36 schreef Puttenoar het volgende:
Storm! dat was pas een goeie!
Vooral de vakantieboeken, extra dik, lekker achter in de auto lezen.quote:
lezen in de auto is het beroerdste wat erisquote:Op donderdag 9 maart 2006 21:41 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Vooral de vakantieboeken, extra dik, lekker achter in de auto lezen.![]()
Commander Grek was de voorganger van Storm, Trigie liep jaren als strip naast Storm.quote:Op donderdag 9 maart 2006 21:38 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
En de voorloper Trigie niet te vergeten.
Haha zat net ook ff vreemd te kijkenquote:Op donderdag 9 maart 2006 21:43 schreef popolon het volgende:
[..]
Commander Grek was de voorganger van Storm, Trigie liep jaren als strip naast Storm.
-edit-
Hey waar zit ik nou in40+ wtf.
Guust en Generaalquote:Op donderdag 9 maart 2006 21:46 schreef blieblie het volgende:
Mijn pa heeft uit die tijd Guust Flater
[afbeelding]
Hmmmm...quote:
Waarom ken ik met mijn slechts 25 jaar al die stripsquote:Op donderdag 9 maart 2006 22:24 schreef buitenbeentje het volgende:
Offeh, Baard en Kale,
[afbeelding],
Lucky Luke,
[afbeelding]
Rick Ringers,
[afbeelding]
Thorgal,
[afbeelding]
Clifton,
[afbeelding]
[afbeelding]
agent327
[afbeelding]
Jonathan
[afbeelding]
Maarten Milaan
[afbeelding]
En niet te vergeten: Blake en Mortimer
[afbeelding]
quote:Op donderdag 9 maart 2006 22:07 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
Hmmmm...
Misschien dat de 40+ers zich sjors en sjimmie beter kunnen herinneren in deze tekenstijl:
[afbeelding]
22 jaar. Bijna hetzelfde gevoelquote:Op donderdag 9 maart 2006 22:25 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Waarom ken ik met mijn slechts 25 jaar al die strips![]()
Oja Billie en Bessie Turf, meester Kwel!quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:18 schreef sararaats het volgende:
ik ken Billie Turf van de filmpjes, de strips heb ik nog nooit gelezen.
Meneer Kwel, hoe kon ik die vergeten.quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:22 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Oja Billie en Bessie Turf, meester Kwel!![]()
Dat was echt genieten...
[afbeelding]
die heb ik tot het einde toe gekocht. Ik ben alleen zo stom geweest om ze niet te bewarenquote:Op donderdag 9 maart 2006 21:30 schreef Bluezz het volgende:
[afbeelding]
Ik herinner me vooral MAD, wat in de jaren 50 uitkwam
Echt zo'n gek leuk blad
http://www.lambiek.net/aanvang/mad.htm
[..]
NL versie kwam uit in '64 , wat mijn broers meteen kochten.
[..]
[afbeelding]
Jaa!!quote:Op donderdag 9 maart 2006 21:30 schreef Bluezz het volgende:
Ik herinner me vooral MAD, wat in de jaren 50 uitkwam
Echt zo'n gek leuk blad
Jaaaa!quote:
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:17 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Jaaaa!
*vrot*
*mijn gemoed schiet vol*
*bâreuh*
Suske en wiske wil je toch niet onder de echte strips scharen, mischien de eerste 20 afleveringen of zo maar daarna is het 1 grote productie bedrijf eenheidsworst geworden.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:32 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
![]()
"gretverrrrrrrrrr....."
Aangezien ik best een stripjunk ben, ken ik dus alle boven genoemde strips ook.
Maar waarom oh waarom vergeten jullie
suske en wiske,
Astrix en Obelix,
kuifje a.k.a. tintin, en
donald duck?
Vooral van Donald Duck heb ik veel gelezen. Mijn oma had/heeft de jaargang vanaf 1952 of zo al...
Dat zijn meer strips van alle tijden en niet specifiek van vroegâh. Van de meeste komen zelfs nú nog steeds nieuwe delen uit. Toch?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:32 schreef zwaaibaai het volgende:
Maar waarom oh waarom vergeten jullie
suske en wiske,
Astrix en Obelix,
kuifje a.k.a. tintin, en
donald duck?
Dan horen ze er toch wel een beetje bij?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:55 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat zijn meer strips van alle tijden en niet specifiek van vroegâh. Van de meeste komen zelfs nú nog steeds nieuwe delen uit. Toch?
Alex was volgens mij trouwens wel een latente homo.quote:
De Eppo heette eerst PEP!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:57 schreef laffer het volgende:
ik was geabonneerd op de "eppo" maar ik kan me die stripnamen niet meer herinneren![]()
ja, roel dijkstra, was een voetbalstrip dacht ik
Roel Dijkstraquote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:57 schreef laffer het volgende:
ik was geabonneerd op de "eppo" maar ik kan me die stripnamen niet meer herinneren![]()
ja, roel dijkstra, was een voetbalstrip dacht ik
En later Eppo Wordt Vervolgd en nog later Wordt Vervolgd en nog later Sjors & Sjimmie en nog later SjoSji en nog later bestond het niet meer. De kwaliteit ging er met al die naamswisselingen overigens niet op vooruit.quote:
De Eppo was een samengaan van de "Sjors en de Pep" ....beiden uiteraard hele stoere jongensweekbladen.quote:
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:30 schreef Jappie het volgende:
[..]
BTW....ik mis nog de "Maghella" ; "Jacula" ; "Vampirella" ; Lucifera etcetera etcetera...
Die kocht ik ook altijd, hele rare strips waren dat, veel dwergen met grote pikken en zo. Je had ze ook met hele bloederige verhalen. Nog 2 titels die ik me herinner: Oltetromba en Graaf Wallenstein.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:30 schreef Jappie het volgende:
[..]
BTW....ik mis nog de "Maghella" ; "Jacula" ; "Vampirella" ; Lucifera etcetera etcetera...
En ook Bessie niet te vergeten, die dikke zeug.quote:
En dit brengt me op Waanzin Waanzuit.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Strips uit de Rah Lovely,
Koos Voos, en Hamster Joviaal
[afbeelding]
Wat dacht je van Carmen Cru, precies de moeder van mijn exquote:Op vrijdag 10 maart 2006 21:46 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
En dit brengt me op Waanzin Waanzuit.
Franquin is top, maar niet alleen met Zwart Kijken, zijn hele oevre is prachtig.quote:Op woensdag 15 maart 2006 08:18 schreef novojo het volgende:
Niemand 'Zwart Kijken' van André Franquin?
Verder helemaal Peter de Smet liefhebber.![]()
Dat is zeker zo! Robbedoes was met hem ook op z'n top. Als kind spaarde ik alles van Franquin. (en natuurlijk niets weggedaan) Heb ook nog een boek van Pieter Pook en Molleke waar hij aan meegewerkt heeft, die is ook erg leuk!quote:Op woensdag 15 maart 2006 08:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Franquin is top, maar niet alleen met Zwart Kijken, zijn hele oevre is prachtig.
Alfred E. Neumanquote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:17 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Jaaaa!
*vrot*
*mijn gemoed schiet vol*
*bâreuh*
Ziet er idd goed uit!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:32 schreef Relayer het volgende:
Storm was/is natuurlijk geweldig, en er was natuurlijk een hele goede reden om die strips te lezen: Roodhaar.
Dit gedeelte is volgens mij wel het vreemdste van heel de serie: Roodhaar die eerst van de verdrinkingsdood wordt gered, maar dan blijkt dat het water een bedwelmend effect heeft. Daarna wordt ze op een aparte wijze genezen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus...als je bedwelmt bent, en zoveel water binnen hebt gekregen dat je bijna inwenidg verdrinkt, kun je genezen worden door met je benen te hangen in een gat in de grond waar een of andere damp uit komt? Dat mag Martin Lodewijk wel eens uitleggen. Het ziet er meer uit als een excuus om Roodhaar weer eens heel wat minder kleding te laten dragen. (maar toegegeven, het ziet er lekker uit)
Het verbaast me eigenlijk een beetje dat dit in een kinderblad stond. (Ik was 6 toen ik dit voor het eerst zag) Dat zou vandaag de dag tot een rel hebben geleid.
Natuurlijk was het een excuus, is het je niet opgevallen dat Roodhaar er in de loop van de jaren steeds bloter bij ging lopen?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:32 schreef Relayer het volgende:
Storm was/is natuurlijk geweldig, en er was natuurlijk een hele goede reden om die strips te lezen: Roodhaar.
Dit gedeelte is volgens mij wel het vreemdste van heel de serie: Roodhaar die eerst van de verdrinkingsdood wordt gered, maar dan blijkt dat het water een bedwelmend effect heeft. Daarna wordt ze op een aparte wijze genezen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus...als je bedwelmt bent, en zoveel water binnen hebt gekregen dat je bijna inwenidg verdrinkt, kun je genezen worden door met je benen te hangen in een gat in de grond waar een of andere damp uit komt? Dat mag Martin Lodewijk wel eens uitleggen. Het ziet er meer uit als een excuus om Roodhaar weer eens heel wat minder kleding te laten dragen. (maar toegegeven, het ziet er lekker uit)
Het verbaast me eigenlijk een beetje dat dit in een kinderblad stond. (Ik was 6 toen ik dit voor het eerst zag) Dat zou vandaag de dag tot een rel hebben geleid.
Tuurlijk was me dat opgevallen, haha!quote:Op zondag 14 januari 2007 16:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Natuurlijk was het een excuus, is het je niet opgevallen dat Roodhaar er in de loop van de jaren steeds bloter bij ging lopen?![]()
De Eppo was trouwens op een wat ouder publiek gericht, meer de jeugd van 10 tot 16 jaar o.i.d.
Kom nou, ze zitten in een universum waar je gewoon kunt ademen in de ruimte, waar een planeet leeft en zich als Alice aan haar vertrouwelingen toont, waar honden in mensen kunnen veranderen, waar mensen gekleurde stenen figuren worden na het drinken van een drup van Pandarve's bloed, waar een spoorlijn altijd rechtuit loopt en toch bij zijn eigen begin terugkomt, en jij vindt juist dit raar?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:32 schreef Relayer het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus...als je bedwelmt bent, en zoveel water binnen hebt gekregen dat je bijna inwenidg verdrinkt, kun je genezen worden door met je benen te hangen in een gat in de grond waar een of andere damp uit komt? Dat mag Martin Lodewijk wel eens uitleggen.
Idd het zwaartekracht verhaal op pandarve had best wel wat meer uitwerking gehad mogen krijgen, dat je met een hoopje zand een zwaartekracht veld kan maken op je schip dat je er niet vanaf zweeft als je in de ruimte terecht kwam.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:20 schreef Frollo het volgende:
Als je per se iets ongeloofwaardig wilt vinden, zijn er toch genoeg andere dingen om uit te kiezen, dunkt me zo.
Ik word ook elke nacht door een vogel opgegeten en moet weer uit een ei breken om wakker te worden.quote:Op maandag 15 januari 2007 11:06 schreef Relayer het volgende:
Ik zeg niet dait ik het ongeloofwaardig vindt, ik heb toch uitgelegd dat ik het gewoon een vreemd stukje vind (een beetje vreemd, maar wel lekker), en aan de Duitse vertaling te zien ben ik niet de enige die er niks van begrijp.
Desondanks is "De honden van Marduk", waar dat gedeelte uit komt een van mijn favo Storm-albums.
Wat betreft honden die in mensen veranderen of mensen die stenen reuzen worden en die spporlijn - een woord: Magie.
Maar een verdoofde vrouw genezen door met haar benen in een damp te hangen...tsja, voor zover ik weet kun je met je benen geen damp inademen, laat staan giftig water uit je longen verwijderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |