abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35943597
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:47 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Precies. Zo nu en dan wordt er even een jaar geen steun gegeven aan een corps, dan zeggen ze dat het anders wordt, en wordt de ontgroening hernoemd naar kennismakingstijd, en dan gaat men precies op dezelfde voet verder. Maar ja, wrs zijn de universiteitsbestuurders ook allemaal ex-corpsleden, dus dan weet je wel hoe het gaat.
Dat bedoel ik dus. Dit is geen aanpakken, maar de hand boven het hoofd houden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:18:06 #182
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_35943950
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Dit is geen aanpakken, maar de hand boven het hoofd houden.
mee eens...
put
your
clothes
on!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:50:01 #183
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_35944832
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:02 schreef Dr_Jack het volgende:

[..]

Ehm...Balkenende, Zalm, Pechtold, van Baalen, Remkes, Wijers, Duisenberg, Bolkestein, Borst zijn enkele namen die lid waren bij corpora en verenigingen.
Ik heb het over Minerva en soortgelijke Corpsverenigingen.

Ik heb niks tegen de andere studentenverenigingen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_35945095
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 22:42 schreef Steijn het volgende:
Wat een onzin, als je in elkaar gebeukt bent doe je toch gewoon aangifte bij de politie. Tenminste dat zou ik doen, bovendien ben je wel erg kansloos als je verder buiten de vereniging geen vrienden kunt maken.
Als je bij het Corps zit, heb je zoveel verplichtingen jegens je jaarclub/vereniging dat je nog weinig tijd hebt/maakt voor mensen die niet lid zijn, laat staan mensen die niet eens in hetzelfde collegejaar zitten van dezelfde studie als jij.
Als je op stap gaat, ga je 9 van de 10 keer met mensen van je jaarclub óf anderen van het Corps. Gezien er vaak een eigen sociteitdisco is, is dit zeker het geval.
De ene keer dat je uitgaat in andere steden (Corps in de randstad, nachtnet, etc.) ga je met je jaarclub of dus anderen van het Corps. Enkele uitzonderingen daargelaten (oude vrienden e.d.).

Overigens, als je wel aangifte zou doen na finaal afgerost te zijn, wat logisch is voor 'de leek' ( ), dan word je toch afgeraden dat niet te doen.
Zou je het wel doen, dan word je inderdaad met de nek aangekeken door het merendeel van je vereniging en ook nog eens grote kans dat je jaarclub dat doet, gezien die ook direct een slechte naam ervan krijgen.
Het wordt gewoon gezien als 'landverraden' of N.S.B. etc, dat doe je niet, niet met je club, waar je hart voor zou moeten hebben, dan stel je het in een kwaad daglicht.

[ Bericht 11% gewijzigd door OldJeller op 11-03-2006 18:10:59 ]
pi_35945321
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:59 schreef OldJeller het volgende:
Als je bij het Corps zit, heb je zoveel verplichtingen jegens je jaarclub/vereniging dat je nog weinig tijd hebt/maakt voor mensen die niet lid zijn, laat staan mensen die niet eens in hetzelfde collegejaar zitten van dezelfde studie als jij.
Als je op stap gaat, ga je 9 van de 10 keer met mensen van je jaarclub óf anderen van het Corps. Gezien er vaak een eigen sociteitdisco is, is dit zeker het geval.
De ene keer dat je uitgaat in andere steden (Corps in de randstad, nachtnet, etc.) ga je met je jaarclub of dus anderen van het Corps. Enkele uitzonderingen daargelaten (oude vrienden e.d.).
Dat maakt het er niet minder kansloos op dat je de vereniging ten schande maakt als je aangifte doet van strafbare feiten. Bovendien, kun je natuurlijk makkelijk met andere mensen omgaan, geen tijd is onzin. Waar een wil is is een weg.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 18:11:38 #186
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_35945492
quote:

[..]

Overigens, als je wel aangifte zou doen na finaal afgerost te zijn, wat logisch is voor 'de leek' (_O-), dan word je toch afgeraden dat niet te doen.
Zou je het wel doen, dan word je inderdaad met de nek aangekeken door het merendeel van je vereniging en ook nog eens grote kans dat je jaarclub dat doet, gezien die ook direct een slechte naam ervan krijgen.
Het wordt gewoon gezien als 'landverraden' of N.S.B. etc, dat doe je niet, niet met je club, waar je hart voor zou moeten hebben, dan stel je het in een kwaad daglicht.
vind je het erg als ik even onpasselijk word? er word iemand in elkaar gerost en dan word ie met de nek aangekeken omdat hij daarvoor aangifte doet? sick people. en weet je waarom? op deze manier rechtvaardig je het feit dat er dingen mogen gebeuren die strafbaar zijn of mensonterend of vernederend, een soort van emotionele chantage. als je als club geen slechte naam wil hebben, dan hou je je toch gewoon simpel aan de regels die overal gelden? en als je het als lid raar vind dat een ander lid aangifte doet van mishandeling, dan vraag IK mij af was voor persoon je dan bent. en ik schrijf dit in je-perspectief dus niet op jou gericht oldjeller, ik reageer alleen op jouw stukje.
put
your
clothes
on!
pi_35945508
quote:
Totale onzin, wat maakt het nou uit dat je met de nek wordt aangekeken door een stel trieste mensen die een misdrijf goedkeuren en onder de pet willen houden omdat de naam van de vereniging op het spel staat.

Dat laatste is bovendien helemaal niet het geval, openheid is altijd het best als het om dit soort gedragingen gaat. Denk aan een bedrijf dat een vervuiling van hun producten onder de pet houdt waardoor er mensen ziek worden, de naam van dat bedrijf is dan gelijk naar de knoppen. Terwijl als het bedrijf gelijk openheid van zaken had gegeven en direct de vervuilde producten had teruggeroepen men gesproken had van een menselijke fout. Immers fouten is maken is menselijk. Het is dus volstrekte onzin om te denken dat een aangifte slecht zou zijn voor de vereniging.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 18:17:41 #188
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_35945690
quote:

[..]

Ehm...Balkenende, Zalm, Pechtold, van Baalen, Remkes, Wijers, Duisenberg, Bolkestein, Borst zijn enkele namen die lid waren bij corpora en verenigingen.
Balkenende was overigens oorspronkelijk lid van Liber, inmiddels het lelijke eendje onder de studentenverenigingen van Amsterdam en totaal geschift (maar wel erg grappig), maar is met z'n dispuut overgegaan naar LANX. Of LANX corporaal is is natuurlijk nog een tweede discussie.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 18:18:40 #189
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_35945723
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:17 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Balkenende was overigens oorspronkelijk lid van Liber, inmiddels het lelijke eendje onder de studentenverenigingen van Amsterdam en totaal geschift (maar wel erg grappig), maar is met z'n dispuut overgegaan naar LANX. Of LANX corporaal is is natuurlijk nog een tweede discussie.
Precies, maar hij ziet het verschil niet tussen corporale verenigingen en de anderen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_35945738
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:06 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dat maakt het er niet minder kansloos op dat je de vereniging ten schande maakt als je aangifte doet van strafbare feiten. Bovendien, kun je natuurlijk makkelijk met andere mensen omgaan, geen tijd is onzin. Waar een wil is is een weg.
Prioriteiten hebben, andere normen en waarden etc.

Er komt iets meer bij kijken, kijk, in pauperstad heb je geen Corps dus misschien moet er wat meer toelichting worden gegeven.
Ontgroening is niet alleen dingen doorstaan voor een 'hoger doel', om vrienden maken, een hechte band te scheppen tussen de sjaars en het werken naar een jaarclub. Je wordt ook gedrild, geïndoctrineerd en zó bijgeschaafd tot een echt Corpslid. Toegegeven; de één meer dan de ander, ligt ook aan je persoonlijkheid, gedrevenheid, toewijding en meer.. maar ik weet niet of je vriendjes en vriendinnetjes hebt die bij het Corps zitten en voordat ze erbij gingen, jij hen al kende?
Iedereen verandert in meer of mindere mate. Als je uit een dorpje komt en vervolgens zit je een aantal jaren tussen brallers waarmee je dag in dag uit mee omgaat en ook uitgaat en zelfs vaak ook mee samenwoont.. dan doet dat toch iets met je hè.
Niet aan te ontkomen, m'n beste.
pi_35945905
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:19 schreef OldJeller het volgende:
Prioriteiten hebben, anderen normen en waarden etc.

Er komt iets meer bij kijken, kijk, in pauperstad heb je geen Corps dus misschien moet er wat meer toelichting worden gegeven.
Ontgroening is niet alleen dingen doorstaan voor een 'hoger doel', om vrienden maken, een hechte band te scheppen tussen de sjaars en het werken naar een jaarclub. Je wordt ook gedrild, geïndoctrineerd en zó bijgeschaafd tot een echt Corpslid. Toegegeven; de één meer dan de ander, ligt ook aan je persoonlijkheid, gedrevenheid, toewijding en meer.. maar ik weet niet of je vriendjes en vriendinnetjes hebt die bij het Corps zitten en voordat ze erbij gingen, jij hen al kende?
Iedereen verandert in meer of mindere mate. Als je uit een dorpje komt en vervolgens zit je een aantal jaren tussen brallers waarmee je dag in dag uit mee omgaat en ook uitgaat en zelfs vaak ook mee samenwoont.. dan doet dat toch iets met je hè.
Ontwijkend gezwam, waar het om gaat is dat misdrijven bestraft moeten worden en dat een ieder die dat in de weg staat in zekere zin het misdrijf goedkeurt. Er is geen enkel mogelijk argument dat een misdrijf goed praat.

Heeft het OM trouwens niet de bevoegdheid zaken zonder dat er aangifte gedaan is strafrechtelijk te vervolgen? Zou een mooi signaal zijn in deze zaak.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 19:42:23 #192
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_35948328
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:19 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Prioriteiten hebben, andere normen en waarden etc.

Sorry, ik ben ook lid van een studentenvereniging. Dus ik weet iets over de band die je opbouwt met een vereniging, jaarclub, verticalen, huis etc. Maar als een hele jaarclub (of dergelijke) mij compleet in elkaar rost, dan hoef ik echt niet lang te twijfelen voor ik naar de politie stap. Zelfs al woonde ik met ze in huis. Er zijn misdragingen die zo groot en erg zijn dat ze niet intern opgelost dienen te worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lonewolf2003 op 11-03-2006 19:47:58 ]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 19:59:36 #193
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35948844
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 19:49 schreef Sinat het volgende:

Een paar maanden terug is er een studente van Minerva aangerand door een politieagent (buiten dienst).
Als ik het me goed herinner was dat een Quintusmeisje, maar goed.

Wat betreft Minerva: de meeste Minervanen zijn op zich best geschikte personen, maar zodra je er een groep van bij elkaar hebt wordt het oeverloos gebral en gepats met het geld van pa en ma. De overgrote meerderheid van de Minervanen is immers afkomstig uit een zeer welvarend milieu, om het maar eufemistisch uit te drukken, en wil dat weten ook.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 20:01:03 #194
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35948903
quote:

[..]

Grappig, op Duisenberg na zijn dat allemaal politici van centrum-rechtse partijen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 20:10:31 #195
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35949261
quote:

Zoals je het omschrijft klinkt het als een soort van sekte.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 20:59:49 #196
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_35951203
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 20:01 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Grappig, op Duisenberg na zijn dat allemaal politici van centrum-rechtse partijen.
Pechtold en Borst?

Daarnaast zoals ik al eerder zei, zaten zij niet alleen bij het corps/Minerva maar bij studentenverenigingen in het algemeen, klein nuance verschil lijkt mij zo.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:05:26 #197
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_35951498
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:48 schreef Cruoninga het volgende:
Die "interne rechtsspraak" klinkt behoorlijk eng. Met hun eigen sociale structuur waarbij af en toe een corrigerende tik mag worden uitgedeeld....
Het is niet alleen de "interne rechtspraak" dat zo eng is maar het is vooral eng dat een paar kids recht willen spreken over zware misdrijven en dan ook nog met zulke lage straffen komen dat zelf de meest (s)linkse rechter er zich voor zal schamen. En dit allemaal terwijl het verboden is voor zulke zware misdrijven "interne rechtspraak" te gebruiken en het bestuur dit aan de politie had moeten overdragen.

Alleen al vanwege dit zou er zware toezicht op dit soort verenigingen moeten komen.
pi_35951650
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:05 schreef Monus het volgende:
Alleen al vanwege dit zou er zware toezicht op dit soort verenigingen moeten komen.
Poeh poeh laat die mensen lekker zelf kiezen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:22:44 #199
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_35952262
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:08 schreef Steijn het volgende:

[..]

Poeh poeh laat die mensen lekker zelf kiezen.
Interne rechtspraak mogen ze gebruiken voor overtreden huisregels, niet voor zware mishandeling en verkrachting.
pi_35952837
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:22 schreef Monus het volgende:

[..]

Interne rechtspraak mogen ze gebruiken voor overtreden huisregels, niet voor zware mishandeling en verkrachting.
Die interne rechtsspraak heeft voor hen gewoon autoriteit, en de Nederlandse weten niet of minder.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_35952847
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:22 schreef Monus het volgende:
Klopt, maar het moet wel behandeld worden als een normale strafzaak, niet de hele vereniging er op aankijken. Overigens mag de huis-rechtspraak wat mij betreft ook over de zaak oordelen, als ze ook maar strafrechtelijk vervolgd worden.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:59:34 #202
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_35953950
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:50 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ik heb het over Minerva en soortgelijke Corpsverenigingen.

Ik heb niks tegen de andere studentenverenigingen.
LANX is dan niet officiëel een corps, maar is de facto natuurlijk wel een corps. Daarnaast was Neelie Kroes Praeses van het RVSV, Rijkman Groenink lid van het USC en ga zo maar door...
pi_35954539
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:12 schreef Steijn het volgende:

[..]

Totale onzin, wat maakt het nou uit dat je met de nek wordt aangekeken door een stel trieste mensen die een misdrijf goedkeuren en onder de pet willen houden omdat de naam van de vereniging op het spel staat.

Dat laatste is bovendien helemaal niet het geval, openheid is altijd het best als het om dit soort gedragingen gaat. Denk aan een bedrijf dat een vervuiling van hun producten onder de pet houdt waardoor er mensen ziek worden, de naam van dat bedrijf is dan gelijk naar de knoppen. Terwijl als het bedrijf gelijk openheid van zaken had gegeven en direct de vervuilde producten had teruggeroepen men gesproken had van een menselijke fout. Immers fouten is maken is menselijk. Het is dus volstrekte onzin om te denken dat een aangifte slecht zou zijn voor de vereniging.
Kijk als men zoals jij lid was..
waren ze al vanaf dag één tijdens de ontgroening gestopt of iets later. Misschien zelfs als je een aantal weken in je jaarclub zit en geregeld naar de borrels komt x keer per week.
Dus die mensen zitten er niet, je kijkt vanuit een ander perspectief.
Kom niet ouwehoeren met 'onzin', want wat jij zegt is gewoon niet zo als je eenmaal in die vereniging zit, zou evt. in je eerste jaar kunnen gebeuren, maar verder.
Het is net als een klimop die om een boom groeit, steeds verder, steeds hoger.. meer invloed. Symbiose, je hoort bij elkaar, je laat elkaar dus niet vallen.
pi_35954577
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

Klopt, maar het moet wel behandeld worden als een normale strafzaak, niet de hele vereniging er op aankijken. Overigens mag de huis-rechtspraak wat mij betreft ook over de zaak oordelen, als ze ook maar strafrechtelijk vervolgd worden.
Als de vereniging het onderzoek aan het bemoeilijken is, dan mag de vereniging best aangepakt worden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_35954886
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 19:42 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Sorry, ik ben ook lid van een studentenvereniging. Dus ik weet iets over de band die je opbouwt met een vereniging, jaarclub, verticalen, huis etc. Maar als een hele jaarclub (of dergelijke) mij compleet in elkaar rost, dan hoef ik echt niet lang te twijfelen voor ik naar de politie stap. Zelfs al woonde ik met ze in huis. Er zijn misdragingen die zo groot en erg zijn dat ze niet intern opgelost dienen te worden.
Zal vast meer aan de hand zijn geweest, ook al weten we daar de aard niet van. Maar je wordt niet zomaar in elkaar gerost, zeker niet als je prominent bent.
Een band bouw je inderdaad op met je vereniging, ja.. maar ieder op een andere manier, en als je tweede jaars bent b.v. moet je niet gaan brullen als 6de jaars je flink lopen te verneuken, dat mag.
Anciënniteit.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:31:59 #206
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_35955455
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:20 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Zal vast meer aan de hand zijn geweest, ook al weten we daar de aard niet van. Maar je wordt niet zomaar in elkaar gerost, zeker niet als je prominent bent.
Natuurlijk weten we niet alles. Maar als ik het zo lees, is het een feit dat één persoon door een hele jaarclub in elkaar geslagen werd. Niet neer gebrast en aan zijn kleren getrokken. Niet een tik kreeg van één persoon. Nee, door een hele jaarclub in elkaar geslagen werd. En dat is te absurd voor worden. Of je nu prominent bent of niet.
Misschien dat die jongen zelf ook wel wat gedaan heeft, wat in het verhaal niet wordt verteld. Maar dat is nog steeds geen reden om in iemand in elkaar te rossen.
quote:
Een band bouw je inderdaad op met je vereniging, ja.. maar ieder op een andere manier, en als je tweede jaars bent b.v. moet je niet gaan brullen als 6de jaars je flink lopen te verneuken, dat mag.
Anciënniteit.
Bij verneuken natuurlijk niet. Maar er zijn grenzen, ook voor anciënniteit. Grenzen waarbij mijn intern moet ingrijpen. En grenzen waarbij het zover gaat dat men het ook aan de politie moet overdragen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:35:40 #207
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_35955649
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Als de vereniging het onderzoek aan het bemoeilijken is, dan mag de vereniging best aangepakt worden.
  zondag 12 maart 2006 @ 11:56:36 #208
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35961746
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 20:59 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Pechtold en Borst?

Daarnaast zoals ik al eerder zei, zaten zij niet alleen bij het corps/Minerva maar bij studentenverenigingen in het algemeen, klein nuance verschil lijkt mij zo.
D66 zie ik tegenwoordig als rechts.

Maar inderdaad, er zit een groot verschil tussen het corps en andere studentenverenigingen, maar was Pechtold wel degelijk lid van Minerva.
  zondag 12 maart 2006 @ 12:00:26 #209
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_35961822
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

Het feit dat er iets als huis-rechtspraak is vind ik al dubieus. Weliswaar heeft praktisch iedere vereniging een soort van rechtspraak waar mensen zich aan dienen te houden, maar het feit dat een bestuurslid het recht heeft om te leden met een klap met de vlakke hand tot de orde te roepen vind ik niet kunnen. Stel je voor dat een islamitische vereniging iets dergelijks in zou voeren, dan zou het land te klein zijn.
  zondag 12 maart 2006 @ 15:01:03 #210
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_35965607
quote:
Op zondag 12 maart 2006 11:56 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

D66 zie ik tegenwoordig als rechts.

Maar inderdaad, er zit een groot verschil tussen het corps en andere studentenverenigingen, maar was Pechtold wel degelijk lid van Minerva.
D66 noemen zichzelf linksliberaal en ik als mijzelf rechts zijnde beschouwende, beschouw die progressievelingen zeker niet als rechts.

Pechtold was lid van Minerva? Verklaard een hoop, wat een vreselijk mannetje, mijn afkeur voor al hetgeen wat Minerva omhelst is dus weer niet ongegrond gebleken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')