abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36108142
Er zit voor zover ik weet geen wiskunde in R&M. Heb twee weken terug een college gehad over econometrie, maar omdat R&M-ers geen economen zijn werd daar allemaal niet zo heel diep op in gegaan.

Als er al iets met cijfers word gedaan is het heel simpel. Ik weet niet of je toevallig M&O heb gehad, maar moeilijker dan dat word het in het tweede jaar echt niet.
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
pi_36108255
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 09:19 schreef bladibladibla het volgende:
Er zit voor zover ik weet geen wiskunde in R&M. Heb twee weken terug een college gehad over econometrie, maar omdat R&M-ers geen economen zijn werd daar allemaal niet zo heel diep op in gegaan.

Als er al iets met cijfers word gedaan is het heel simpel. Ik weet niet of je toevallig M&O heb gehad, maar moeilijker dan dat word het in het tweede jaar echt niet.
M&O heb ik inderdaad gehad. Daar had ik uiteindelijk een 7 voor op mijn eindlijst staan dus als dat zo is dan zal het daar gelukkig niet aan liggen Nogmaals bedankt voor de moeite
pi_36128285
Ik was gisteravond ziek geworden door slaap tekort en misschien wat verkeerd gegeten dus ik moet wel voor strafrecht gaan.
Ik had ook een goed punt voor erm dus die punten heb ik dan al, totaal staat nu op 13...
pi_36156330
Ok 1 tip voor strafrecht, zelfs als je het antwoord niet weet, schrijf dan tenminste het schema volledig op, krijg je toch nog best veel punten.
pi_36162281
waar kan je de meeste vragen van verwachten blok 1 of 2?
pi_36163970
Als ik het me goed herinner vroegen ze over beide blokken evenveel. Blok 1 vormt toch de basis waar je in blok 2 verder op gaat.
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
pi_36165775
Het is vrij veel,..

ingeblikt opzet vind ik een beetje lastig
pi_36166171
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:18 schreef Mr.G het volgende:
Het is vrij veel,..

Ingeblikt opzet is toch gewoon dat de opzet in de daad zelf zit?
Moord heeft ingeblikte opzet, want om iemand te vermoorden moet je opzet hebben, anders is het doodslag.
Ik heb morgen ook die her, op zich valt het allemaal wel mee. Gewoon even die opzetvormen uit je hoofd leren en die strafuitsluitingsgronden en je bent klaar...
pi_36166554
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:18 schreef Mr.G het volgende:
Het is vrij veel,..

Op zich vrij eenvoudig. Bepaalde handelingen kúnnen alleen maar opzettelijk gaan. Moord, diefstal, mishandeling enz.
Als er zo'n vorm in het wetsartikel en de tll. staat kun je dat met alle feitelijke opzetvarianten bewijzen.

Maar hoezo kunnen ze dingen vragen over blok 1 of blok 2? Je hebt toch Strafrecht A en Strafrecht B (het formele recht) als aparte vakken of zie ik dat nu verkeerd?
pi_36166761
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:49 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Op zich vrij eenvoudig. Bepaalde handelingen kúnnen alleen maar opzettelijk gaan. Moord, diefstal, mishandeling enz.
Als er zo'n vorm in het wetsartikel en de tll. staat kun je dat met alle feitelijke opzetvarianten bewijzen.

Maar hoezo kunnen ze dingen vragen over blok 1 of blok 2? Je hebt toch Strafrecht A en Strafrecht B (het formele recht) als aparte vakken of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, maar Strafrecht A bestaat uit 2 blokken aangezien het een halfjaarsvak is Je krijgt dus ook 2 tentamens van Strafrecht A. De herkansing bestaat maar uit 1 tentamen, over de gehele stof van die 2 voorgaande tentamens...
pi_36167057
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:56 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Ja, maar Strafrecht A bestaat uit 2 blokken aangezien het een halfjaarsvak is Je krijgt dus ook 2 tentamens van Strafrecht A. De herkansing bestaat maar uit 1 tentamen, over de gehele stof van die 2 voorgaande tentamens...
Oh zo...

Ja in 'mijn tijd' was Elementair Strafrecht een jaarvak dat uit twee tentamens en een schriftelijke vaardigheid bestond. Toen ik het het eerste jaar niet haalde, werd het meteen allemaal omgegooid.
pi_36171590
Hoe heet dat beginsel ook alweer dat culpa toeneemt als je kon en behoorde te voorzien dat je handeling een strafbaar feit tot gevolg konden hebben en je door bijvoorbeeld je beroep beter had moeten weten en de handeling achterwege had moeten laten.
pi_36171795
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:57 schreef Mr.G het volgende:
Hoe heet dat beginsel ook alweer dat culpa toeneemt als je kon en behoorde te voorzien dat je handeling een strafbaar feit tot gevolg konden hebben en je door bijvoorbeeld je beroep beter had moeten weten en de handeling achterwege had moeten laten.
Garantenstellung?
pi_36172218
Ja!

Zo irritant als je ergens niet op kan komen
pi_36174212
quote:
Op zondag 19 maart 2006 17:19 schreef Mr.G het volgende:
Ja!

Zo irritant als je ergens niet op kan komen
Graag gedaan

Ik had dan ook nog ff een vraagje Op het tweede tentamen van Strafrecht vroegen ze iets over de "aliud en minus-theorie". Ik had daar alleen echt nog nooit van gehoord. Ik heb nu ik opnieuw het boek+mijn aantekeningen heb bestudeert ook niets over gevonden. Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoudt?
Ik heb er al ff op ge-Google-ed maar dan vind ik niet echt veel zinvols
Mijn dank is alvast groot
pi_36177258
quote:
Op zondag 19 maart 2006 18:30 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Graag gedaan

Ik had dan ook nog ff een vraagje Op het tweede tentamen van Strafrecht vroegen ze iets over de "aliud en minus-theorie". Ik had daar alleen echt nog nooit van gehoord. Ik heb nu ik opnieuw het boek+mijn aantekeningen heb bestudeert ook niets over gevonden. Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoudt?
Ik heb er al ff op ge-Google-ed maar dan vind ik niet echt veel zinvols
Mijn dank is alvast groot
Dat moet ik wel even uit m'n hoofd doen, dus het kan best dat ik me ergens ernstig in vergis.
Je hebt twee theorieën voor wat betreft de scheiding tussen Culpa (schuld) en Dolus (opzet):

De Aliud theorie beschouwt schuld en opzet strikt gescheiden. Het zijn twee vormen van het 'schuld hebben' aan een delict die niet verenigbaar zijn. Opzet kent zijn aparte wettelijke en feitelijke varianten en schuld is een 'aanmerkelijke mate van verwijtbare onvoorzichtigheid' (HR Verpleegster). Vandaar dat je met voorwaardelijke opzet of oogmerk als feitelijke varianten, bijvoorbeeld geen culpa kan bewijzen. Als beide varianten tenlaste worden gelegd, dienen zij beide, apart bewezen te worden.

De Minus theorie ziet dat anders. Volgens deze theorie is schuld een 'mindere' variant van opzet. Je zou dan met bijvoorbeeld voorwaardelijke opzet of oogmerk, wél culpa kunnen bewijzen. Zie het als een ladder voor het aantonen van het schuldig zijn aan een delict. Bovenaan staat opzet en helemaal onderaan staat schuld. De overgang van de ene naar de andere bewijsvorm is een geleidelijke overgang. Wanneer opzet bewezen kan worden, kun je automatisch ook schuld bewijzen.

Beetje moeilijk uit te leggen zo uit m'n blote hoofd, maar ik hoop dat het min of meer duidelijk is.
pi_36177952
quote:
Op zondag 19 maart 2006 20:02 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Dat moet ik wel even uit m'n hoofd doen, dus het kan best dat ik me ergens ernstig in vergis.
Je hebt twee theorieën voor wat betreft de scheiding tussen Culpa (schuld) en Dolus (opzet):
Ok, dat is duidelijk... hartstikke bedankt
pi_36183273
Ingeblikte wederrechtelijkheid, daar kom je wel uit? Mishandeling en zo.

Zoals ik me het hertentamen herinner trouwens ging het echt alleen over blok2 bij ons. Heh. Zo zie je maar weer.

Maar goed nu hopen dat je 't gehaald hebt
pi_36187179
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van die Minus en Aliud theorie !
Wel de culpa levis en culpa lata varianten natuurlijk. Verpleegster arrest en Porsche arrest ook.
Welke boeken gebruiken jullie hierbij? Ik heb Remmelink, de Hullu en een overjarige Corstens.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_36191654
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:42 schreef Thisbe het volgende:
Wel de culpa levis en culpa lata varianten natuurlijk. Verpleegster arrest en Porsche arrest ook.
Welke boeken gebruiken jullie hierbij? Ik heb Remmelink, de Hullu en een overjarige Corstens.
Wij werken met bloemlezingen. Daar zitten ook artikelen in van Remmelink en de Hullu.
Verder heb ik nog een klein regeltje in mijn syllabus kunnen vinden wat dus blijkbaar de betekenis van die theorie zou moeten zijn Culpa is een andere (aliud) en geen minder zware (minus) schuldvorm dan opzet. Dan vond ik die uitleg van jou toch duidelijker Morrigun
pi_36191720
quote:
Culpa lata en levis vormen een onderdeel van de culpa en hebben geen directe betrekking op de twee eerder genoemde theoriën. Maar Hullu en Corstens krijgen wij in het derde jaar gewoon voorgeschoteld en zoals vermeld in bloemlezing vorm in het eerste jaar.
  maandag 20 maart 2006 @ 18:25:14 #172
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_36206864
quote:
Gelukkig ben ik dus niet de enige. Wij gebruiken ook de blauwe Corstens-bijbel hier ja.
Nulla verba sed acta
pi_36226304
En Guy..hoe was Strafrecht gegaan? De antwoorden staan nu online op Blackboard he...Bij mij ging het wel redelijk, heb het 5,5-je wel binnen denk ik
pi_36234283
Corstens 0wnt zwaar, De Hullu is een lullu.
pi_36234350
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:44 schreef The_Duce het volgende:
Corstens 0wnt zwaar, De Hullu is een lullu.
Gelukkig hebben we Remmelink nog
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')