abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36108142
Er zit voor zover ik weet geen wiskunde in R&M. Heb twee weken terug een college gehad over econometrie, maar omdat R&M-ers geen economen zijn werd daar allemaal niet zo heel diep op in gegaan.

Als er al iets met cijfers word gedaan is het heel simpel. Ik weet niet of je toevallig M&O heb gehad, maar moeilijker dan dat word het in het tweede jaar echt niet.
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
pi_36108255
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 09:19 schreef bladibladibla het volgende:
Er zit voor zover ik weet geen wiskunde in R&M. Heb twee weken terug een college gehad over econometrie, maar omdat R&M-ers geen economen zijn werd daar allemaal niet zo heel diep op in gegaan.

Als er al iets met cijfers word gedaan is het heel simpel. Ik weet niet of je toevallig M&O heb gehad, maar moeilijker dan dat word het in het tweede jaar echt niet.
M&O heb ik inderdaad gehad. Daar had ik uiteindelijk een 7 voor op mijn eindlijst staan dus als dat zo is dan zal het daar gelukkig niet aan liggen Nogmaals bedankt voor de moeite
pi_36128285
Ik was gisteravond ziek geworden door slaap tekort en misschien wat verkeerd gegeten dus ik moet wel voor strafrecht gaan.
Ik had ook een goed punt voor erm dus die punten heb ik dan al, totaal staat nu op 13...
pi_36156330
Ok 1 tip voor strafrecht, zelfs als je het antwoord niet weet, schrijf dan tenminste het schema volledig op, krijg je toch nog best veel punten.
pi_36162281
waar kan je de meeste vragen van verwachten blok 1 of 2?
pi_36163970
Als ik het me goed herinner vroegen ze over beide blokken evenveel. Blok 1 vormt toch de basis waar je in blok 2 verder op gaat.
pi_36165775
Het is vrij veel,..

ingeblikt opzet vind ik een beetje lastig
pi_36166171
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:18 schreef Mr.G het volgende:
Het is vrij veel,..

Ingeblikt opzet is toch gewoon dat de opzet in de daad zelf zit?
Moord heeft ingeblikte opzet, want om iemand te vermoorden moet je opzet hebben, anders is het doodslag.
Ik heb morgen ook die her, op zich valt het allemaal wel mee. Gewoon even die opzetvormen uit je hoofd leren en die strafuitsluitingsgronden en je bent klaar...
pi_36166554
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:18 schreef Mr.G het volgende:
Het is vrij veel,..

Op zich vrij eenvoudig. Bepaalde handelingen kúnnen alleen maar opzettelijk gaan. Moord, diefstal, mishandeling enz.
Als er zo'n vorm in het wetsartikel en de tll. staat kun je dat met alle feitelijke opzetvarianten bewijzen.

Maar hoezo kunnen ze dingen vragen over blok 1 of blok 2? Je hebt toch Strafrecht A en Strafrecht B (het formele recht) als aparte vakken of zie ik dat nu verkeerd?
pi_36166761
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:49 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Op zich vrij eenvoudig. Bepaalde handelingen kúnnen alleen maar opzettelijk gaan. Moord, diefstal, mishandeling enz.
Als er zo'n vorm in het wetsartikel en de tll. staat kun je dat met alle feitelijke opzetvarianten bewijzen.

Maar hoezo kunnen ze dingen vragen over blok 1 of blok 2? Je hebt toch Strafrecht A en Strafrecht B (het formele recht) als aparte vakken of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, maar Strafrecht A bestaat uit 2 blokken aangezien het een halfjaarsvak is Je krijgt dus ook 2 tentamens van Strafrecht A. De herkansing bestaat maar uit 1 tentamen, over de gehele stof van die 2 voorgaande tentamens...
pi_36167057
quote:
Op zondag 19 maart 2006 13:56 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Ja, maar Strafrecht A bestaat uit 2 blokken aangezien het een halfjaarsvak is Je krijgt dus ook 2 tentamens van Strafrecht A. De herkansing bestaat maar uit 1 tentamen, over de gehele stof van die 2 voorgaande tentamens...
Oh zo...

Ja in 'mijn tijd' was Elementair Strafrecht een jaarvak dat uit twee tentamens en een schriftelijke vaardigheid bestond. Toen ik het het eerste jaar niet haalde, werd het meteen allemaal omgegooid.
pi_36171590
Hoe heet dat beginsel ook alweer dat culpa toeneemt als je kon en behoorde te voorzien dat je handeling een strafbaar feit tot gevolg konden hebben en je door bijvoorbeeld je beroep beter had moeten weten en de handeling achterwege had moeten laten.
pi_36171795
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:57 schreef Mr.G het volgende:
Hoe heet dat beginsel ook alweer dat culpa toeneemt als je kon en behoorde te voorzien dat je handeling een strafbaar feit tot gevolg konden hebben en je door bijvoorbeeld je beroep beter had moeten weten en de handeling achterwege had moeten laten.
Garantenstellung?
pi_36172218
Ja!

Zo irritant als je ergens niet op kan komen
pi_36174212
quote:
Op zondag 19 maart 2006 17:19 schreef Mr.G het volgende:
Ja!

Zo irritant als je ergens niet op kan komen
Graag gedaan

Ik had dan ook nog ff een vraagje Op het tweede tentamen van Strafrecht vroegen ze iets over de "aliud en minus-theorie". Ik had daar alleen echt nog nooit van gehoord. Ik heb nu ik opnieuw het boek+mijn aantekeningen heb bestudeert ook niets over gevonden. Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoudt?
Ik heb er al ff op ge-Google-ed maar dan vind ik niet echt veel zinvols
Mijn dank is alvast groot
pi_36177258
quote:
Op zondag 19 maart 2006 18:30 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Graag gedaan

Ik had dan ook nog ff een vraagje Op het tweede tentamen van Strafrecht vroegen ze iets over de "aliud en minus-theorie". Ik had daar alleen echt nog nooit van gehoord. Ik heb nu ik opnieuw het boek+mijn aantekeningen heb bestudeert ook niets over gevonden. Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoudt?
Ik heb er al ff op ge-Google-ed maar dan vind ik niet echt veel zinvols
Mijn dank is alvast groot
Dat moet ik wel even uit m'n hoofd doen, dus het kan best dat ik me ergens ernstig in vergis.
Je hebt twee theorieën voor wat betreft de scheiding tussen Culpa (schuld) en Dolus (opzet):

De Aliud theorie beschouwt schuld en opzet strikt gescheiden. Het zijn twee vormen van het 'schuld hebben' aan een delict die niet verenigbaar zijn. Opzet kent zijn aparte wettelijke en feitelijke varianten en schuld is een 'aanmerkelijke mate van verwijtbare onvoorzichtigheid' (HR Verpleegster). Vandaar dat je met voorwaardelijke opzet of oogmerk als feitelijke varianten, bijvoorbeeld geen culpa kan bewijzen. Als beide varianten tenlaste worden gelegd, dienen zij beide, apart bewezen te worden.

De Minus theorie ziet dat anders. Volgens deze theorie is schuld een 'mindere' variant van opzet. Je zou dan met bijvoorbeeld voorwaardelijke opzet of oogmerk, wél culpa kunnen bewijzen. Zie het als een ladder voor het aantonen van het schuldig zijn aan een delict. Bovenaan staat opzet en helemaal onderaan staat schuld. De overgang van de ene naar de andere bewijsvorm is een geleidelijke overgang. Wanneer opzet bewezen kan worden, kun je automatisch ook schuld bewijzen.

Beetje moeilijk uit te leggen zo uit m'n blote hoofd, maar ik hoop dat het min of meer duidelijk is.
pi_36177952
quote:
Op zondag 19 maart 2006 20:02 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Dat moet ik wel even uit m'n hoofd doen, dus het kan best dat ik me ergens ernstig in vergis.
Je hebt twee theorieën voor wat betreft de scheiding tussen Culpa (schuld) en Dolus (opzet):
Ok, dat is duidelijk... hartstikke bedankt
pi_36183273
Ingeblikte wederrechtelijkheid, daar kom je wel uit? Mishandeling en zo.

Zoals ik me het hertentamen herinner trouwens ging het echt alleen over blok2 bij ons. Heh. Zo zie je maar weer.

Maar goed nu hopen dat je 't gehaald hebt
pi_36187179
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van die Minus en Aliud theorie !
Wel de culpa levis en culpa lata varianten natuurlijk. Verpleegster arrest en Porsche arrest ook.
Welke boeken gebruiken jullie hierbij? Ik heb Remmelink, de Hullu en een overjarige Corstens.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_36191654
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:42 schreef Thisbe het volgende:
Wel de culpa levis en culpa lata varianten natuurlijk. Verpleegster arrest en Porsche arrest ook.
Welke boeken gebruiken jullie hierbij? Ik heb Remmelink, de Hullu en een overjarige Corstens.
Wij werken met bloemlezingen. Daar zitten ook artikelen in van Remmelink en de Hullu.
Verder heb ik nog een klein regeltje in mijn syllabus kunnen vinden wat dus blijkbaar de betekenis van die theorie zou moeten zijn Culpa is een andere (aliud) en geen minder zware (minus) schuldvorm dan opzet. Dan vond ik die uitleg van jou toch duidelijker Morrigun
pi_36191720
quote:
Culpa lata en levis vormen een onderdeel van de culpa en hebben geen directe betrekking op de twee eerder genoemde theoriën. Maar Hullu en Corstens krijgen wij in het derde jaar gewoon voorgeschoteld en zoals vermeld in bloemlezing vorm in het eerste jaar.
  maandag 20 maart 2006 @ 18:25:14 #172
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_36206864
quote:
Gelukkig ben ik dus niet de enige. Wij gebruiken ook de blauwe Corstens-bijbel hier ja.
Nulla verba sed acta
pi_36226304
En Guy..hoe was Strafrecht gegaan? De antwoorden staan nu online op Blackboard he...Bij mij ging het wel redelijk, heb het 5,5-je wel binnen denk ik
pi_36234283
Corstens 0wnt zwaar, De Hullu is een lullu.
pi_36234350
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:44 schreef The_Duce het volgende:
Corstens 0wnt zwaar, De Hullu is een lullu.
Gelukkig hebben we Remmelink nog
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_36235588
Het mooie aan Corstens is dat hij naar uitspraken kan verwijzen die hij zelf gewezen heeft. Dan kan je toch niet anders zeggen dan dat die man zwaar 0wnt!
pi_36236230
In teamverband de Nationale SnelPleitWedstrijden gewonnen te Tilburg

... van 's ochtends vroeg tot zeven uur 's avonds pleiten, damn, wat was ik naar de klote. Maar we mogen ons het komende jaar wel mooi kampioen noemen
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
pi_36237118
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:29 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
En Guy..hoe was Strafrecht gegaan? De antwoorden staan nu online op Blackboard he...Bij mij ging het wel redelijk, heb het 5,5-je wel binnen denk ik
Ja het ging wel, mag ook wel na al dat leren. Heb jij misschien tips hoe geschiedenis het beste te leren is? ik heb echt het gevoel dat ik allemaal onnodige meuk aan het leren ben en het is al zoveel. Heb je misschien de wc aantekeningen nog want die ben ik kwijt?
pi_36237148
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:46 schreef Captain_Redbeard het volgende:

... van 's ochtends vroeg tot zeven uur 's avonds pleiten, damn, wat was ik naar de klote. Maar we mogen ons het komende jaar wel mooi kampioen noemen
Holy.. da's een prestatie! Gefeliciteerd!
pi_36237192
Gefeliciteerd Redbeard!

Ik was bijna geronseld om zaalwacht te zijn, maar ben net op tijd ontsnapt
pi_36237281
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 17:16 schreef bladibladibla het volgende:
Gefeliciteerd Redbeard!

Zijn er zoveel calamiteiten tijdens een pleitwedstrijd dat er zgn. zaalwachten nodig zijn?
pi_36237615
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 17:18 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Zijn er zoveel calamiteiten tijdens een pleitwedstrijd dat er zgn. zaalwachten nodig zijn?

Anders verdwalen al die teams van buiten Tilburg op de campus en dan weet je maar nooit of je ze nog levend terugvindt.
De omgeving van de UvT is redelijk bosrijk
pi_36238121
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 17:13 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Ja het ging wel, mag ook wel na al dat leren. Heb jij misschien tips hoe geschiedenis het beste te leren is? ik heb echt het gevoel dat ik allemaal onnodige meuk aan het leren ben en het is al zoveel. Heb je misschien de wc aantekeningen nog want die ben ik kwijt?
WC aantekeningen heb ik inderdaad, best goed nog ook volgens mij
Maar ik weet niet wanneer jij Rechtsgeschiedenis hebt want ik kom pas bij de Her van Staatsrecht weer in Tilburg. Heel belangrijk is dat essay maar dat kun je maken zonder te leren als je maar weet waar alles ongeveer staat. Dat moet je dus wel ff snel bekijken. Verder is het veel feitjes stampen indd, maar wel de meest basale. Dus geen jaartallen enzo...
pi_36238198
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 16:46 schreef Captain_Redbeard het volgende:

Gefeliciteerd..maar wat moet ik onder Snelpleitwedstrijden verstaan?
Is dat gewoon een soort oefenrechtbank-achtig iets, of is het meer discussieren in het algemeen?
pi_36239114
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 17:44 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

WC aantekeningen heb ik inderdaad, best goed nog ook volgens mij
Maar ik weet niet wanneer jij Rechtsgeschiedenis hebt want ik kom pas bij de Her van Staatsrecht weer in Tilburg. Heel belangrijk is dat essay maar dat kun je maken zonder te leren als je maar weet waar alles ongeveer staat. Dat moet je dus wel ff snel bekijken. Verder is het veel feitjes stampen indd, maar wel de meest basale. Dus geen jaartallen enzo...
Het is morgen, maar je kan ze niet mailen?
pi_36239789
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 18:17 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Het is morgen, maar je kan ze niet mailen?
Nope helaas, ik heb ze niet electronisch....
pi_36239984
Als ik er niet aan kan komen laat ik het zitten denk ik, dan maar weer herkansen
pi_36240429
Is Rechtsgeschiedenis nu een open boek tentamen?

*is jaloers, want ik moest vorig jaar alles uit mijn hoofd doen*
pi_36240895
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:05 schreef bladibladibla het volgende:
Is Rechtsgeschiedenis nu een open boek tentamen?

*is jaloers, want ik moest vorig jaar alles uit mijn hoofd doen*
Deels, het essay-gedeelte wel...
pi_36242120
Pfffft ik kan geen arresten vinden bij m'n vaardigheid verbintenisrecht (opzet take-home toets) en literatuur is er al helemaal niet. Ik had de enige twee boeken die er ook maar iets mee te maken hadden uit de bieb meegenomen en daar stond niks in. Ik zie vast iets over het hoofd of zo...
Morgen inleveren, de tekst is af, maar je krijgt een onvoldoende zonder de 3 literatuurstuks.
pi_36256362
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:01 schreef Sessy het volgende:
Pfffft ik kan geen arresten vinden bij m'n vaardigheid verbintenisrecht (opzet take-home toets) en literatuur is er al helemaal niet. Ik had de enige twee boeken die er ook maar iets mee te maken hadden uit de bieb meegenomen en daar stond niks in. Ik zie vast iets over het hoofd of zo...
Morgen inleveren, de tekst is af, maar je krijgt een onvoldoende zonder de 3 literatuurstuks.
Er zijn op dit moment een heleboel verbintenissenrecht-achtige boeken uitgeleend. Maar met goed zoeken kun je best nog wat artikelen vinden is mijn ervaring. Wat voor onderwerp heb je precies, misschien dat we nog een leuk artikel weten ??
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
pi_36256516
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 17:47 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd..maar wat moet ik onder Snelpleitwedstrijden verstaan?
Is dat gewoon een soort oefenrechtbank-achtig iets, of is het meer discussieren in het algemeen?
Dank aan u allen voor de felicitaties

Qua duur van het pleidooi is het een beetje zoals oefenrechtbank, maar inclusief het doorlezen van de casus (liefst 2x) heb je amper een half uur om het voor te bereiden. En je tegenstanders uit Maastricht, Nijmegen en Amsterdam zijn daar vaak best ervaren in. Het is argumenteren onder grote tijdsdruk en heel juridisch. Je kunt wel algemene argumenten verwerken in je pleidooi maar uiteindelijk wordt je afgerekend op 1) de juridische inhoud en 2) de presentatie.

Komende donderdag houden we een groot feest ter ere van de overwinning en volgende week ga ik met m'n teamgenoten nog een keer flink doorhalen om het teamverband te versterken

[ Bericht 21% gewijzigd door Captain_Redbeard op 22-03-2006 10:36:53 ]
Lelijke @@p!
pi_36256605
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 17:16 schreef bladibladibla het volgende:
Gefeliciteerd Redbeard!

zaalwacht zijn is ook heel leuk
Niet alleen teams van buitenaf, maar ook de rechters en juryleden uit de advocatuur moeten netjes rondgeleid worden. Daarnaast had je dan ook recht gehad op een tas met goodies, inclusief usb-stick met het Banning-logo

Zaalwacht zijn tijdens de halve finale en de begeleiding van de finalisten is ook top, tenminste als je graag mensen onder extreme stress wilt zien
Lelijke @@p!
pi_36257175
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:21 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Zaalwacht zijn tijdens de halve finale en de begeleiding van de finalisten is ook top, tenminste als je graag mensen onder extreme stress wilt zien
Ah, leedvermaak. Jammer dat ik dat gemist heb
pi_36257462
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:17 schreef Captain_Redbeard het volgende:

[..]
Komende donderdag houden we een groot feest ter ere van de overwinning en volgende week ga ik met m'n teamgenoten nog een keer flink doorhalen om het teamverband te versterken
Daarna de stad in?

Wij van de JBT gaan namelijk stappen in Tilburg!
Ja ik zou heel erg graag naar de NSPW zijn gegaan en zelfs als zaalwachter hebben gefungeerd (ken wat mensen uit de organisatie), maar vanwege de JBT had ik al zó veel colleges geskipt dat ik dat maar beter de komende tijd tot een minimum kan beperken. Zonde.
pi_36308567
Vertel mij wat leuke, privaatrechtelijke keuzevakken zijn die je in de periode van het eerste semester (november - februari) op jouw faculteit kunt volgen.
Ik moet namelijk die periode overbruggen met vakken Ga me alvast inschrijven voor Telecommunicatierecht aan de UvA. Mijn dank is groot.
  donderdag 23 maart 2006 @ 21:11:26 #197
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_36308871
Insolventierecht op de UvT is echt super.

Er zitten voor jou waarschijnlijk wel twee nadelen aan: het is arbeidsintensief en het loopt in de periode september-december. Maar dat is nu eenmaal ons eerste semester. Bouwrecht schijnt hier ook leuk te zijn, maar dat heb ik zelf jammergenoeg (nog) niet gevolgd.
  donderdag 23 maart 2006 @ 21:17:14 #198
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_36309070
Leven de Uva-studenten hier nog?

Volgende week is het voor mij helaas tentamenweek en ik moet nog een hoop inhalen. Vooral bij Grondrechten lijkt me dat lastig. Maar ik sla me er vast wel weer doorheen.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_36324335
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 21:11 schreef Pool het volgende:
Insolventierecht op de UvT is echt super.
Worden die hc's ook gegeven door Raaijmakers? Ik vind hem op zich wel een goede docent, maar op maandagochtend is hij bij Inleiding Ondernemingsrecht een beetje moeilijk te volgen...

(Of zou dat aan mij en mijn maandagochtendfobie liggen...)
  vrijdag 24 maart 2006 @ 13:16:31 #200
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_36325984
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 12:25 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Worden die hc's ook gegeven door Raaijmakers? Ik vind hem op zich wel een goede docent, maar op maandagochtend is hij bij Inleiding Ondernemingsrecht een beetje moeilijk te volgen...

(Of zou dat aan mij en mijn maandagochtendfobie liggen...)
Nee, insolventierecht wordt gegeven door Vriesendorp en Verschure. Er konden afgelopen herfst maximaal 25 studenten voor inschrijven en elke week was er een college van ongeveer 3 uur lang. Elke week moest een groepje een presentatie geven en het laatste uur kwam er steeds een rechter, advocaat of curator een klein gastcollege geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')