1. De ziektes gingen de veroveraars vooruit. Hán-dig!quote:Zeker, maar dat verklaart niet waarom Europeanen ook superieur waren in Afrika. Daarnaast versloegen de spanjaarden al voor hun ziektes werden overgebracht diverse Zuid- en Midden- Amerikaanse volkeren. De Europese manier van oorlog voeren en het feit dat de veroveraars stuk voor stuk houwdegens waren zorgde ook voor een Spaanse overwinning.
Wat het Christen- en Jodendom hebben zijn de tien geboden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:03 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat is ook inherent aan het Hindoeisme (alleen dan via incarnatie), en aan de Islam, die tot in Indonesie aanwezig was, enzovoorts.
Ik zie voorts niet wat het ermee te maken kon hebben.
Dat denk ik niet. Vóór het communisme waren de Oostblok staten niet minder welvarend of ontwikkeld als de West-Europese staten.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:14 schreef thabit het volgende:
Als ten tijde van de koude oorlog West-Europa (tezamen met Amerika) communistisch was geweest en Oost-Europa kapitalistisch, dan was het nog steeds zo dat West-Europa rijk was en Oost-Europa arm.
Het waarom is een moeilijke vraag die je ook maar slechts gedeeltelijk uit de fenomenologie kan beantwoorden. Het resultaat is in elk geval zichtbaar, en dat kan je interpreteren als een ongeluk óf onafwendbaaheid. Wat betreft het Boedhisme:quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:56 schreef Floripas het volgende:
Maar is dat een oorzaak van het succes, dat het joden en christenen zijn? En waarom dan? Kun je er precies de vinger opleggen? Waarom het Christendom wel en het Boeddhisme of een natuurgodsdienst niet?
Semitische toch? Anyway, het is toch een anomalie.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:58 schreef Floripas het volgende:
Arabische outpost -> Europide cultuur.
Dit is een theorie die niet echt veel consensus geniet.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:14 schreef thabit het volgende:
Als ten tijde van de koude oorlog West-Europa (tezamen met Amerika) communistisch was geweest en Oost-Europa kapitalistisch, dan was het nog steeds zo dat West-Europa rijk was en Oost-Europa arm.
gelulquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:14 schreef thabit het volgende:
Dat kwam natuurlijk omdat er toen nog geen ijzeren gordijn hing. Moet ik echt alles uitleggen?quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Vóór het communisme waren de Oostblok staten niet minder welvarend of ontwikkeld als de West-Europese staten.
Ja, daar ben ik nog niet over uit, aan de ene kant wel, maar aan de andere kant is hun pr zo beroerd dat ze ook veel weerstand oproepen, daarnaast zijn ze vooral sterk als ze ergens tegen zijn, is de dreiging weg, dan vliegen ze elkaar weer in de haren. Maar dit kan dus ook meer eenb eigenschap van de Arabische cultuur zijn, maar in hoeverre koppel je die los van elkaar?quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:20 schreef LXIV het volgende:
Overigens kan de islam, op een niet-materialistische manier, óók als zeer succesvol beschouwd worden: De islam als sociaal-darwinistische succesformule.
Ja. Ik dacht dat je insinueerde dat het verschil in welvaart tussen West- en Oost-Europa niet gelegen was aan het economische systeem maar aan de aard van de bevolking die er woont.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat kwam natuurlijk omdat er toen nog geen ijzeren gordijn hing. Moet ik echt alles uitleggen?
Waarom studeer jij nog wiskunde? Volgens mij zou je een verrijking zijn voor de alpha wetenschappen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:21 schreef thabit het volgende:
Dat kwam natuurlijk omdat er toen nog geen ijzeren gordijn hing. Moet ik echt alles uitleggen?
Het feit dat consensus wordt gezien als belangrijkste argument voor of tegen een theorie bewijst dat gammawetenschappen flauwekul zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:18 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dit is een theorie die niet echt veel consensus geniet.
Ik denk dat hetgeen wat wij meestal als islam zien, de Arabische islam, heel anders is als de islam in andere delen van de wereld. Indonesië bijvoorbeeld is ook een islamitisch land. Toch is dat land en zijn bevolking compleet anders als de Arabische landen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik nog niet over uit, aan de ene kant wel, maar aan de andere kant is hun pr zo beroerd dat ze ook veel weerstand oproepen, daarnaast zijn ze vooral sterk als ze ergens tegen zijn, is de dreiging weg, dan vliegen ze elkaar weer in de haren. Maar dit kan dus ook meer eenb eigenschap van de Arabische cultuur zijn, maar in hoeverre koppel je die los van elkaar?
1. De Islam kent erg veel niet-welvarende staten, van oudsher.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat het Christen- en Jodendom hebben zijn de tien geboden.
Deze geboden zijn uitermate geschikt voor het inrichten van een niet-corrupte, op samenwerking gebaseerde, stabiele maatschappij.
Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet doden.
Gij zult geen onkuisheid doen.
Gij zult niet stelen.
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
Gij zult geen onkuisheid begeren.
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
Of iemand nu wel of niet opmerkt dat men zich aan die tien geboden houdt, God ziet alles! (En roept je uiteindelijk ter verantwoording!)
Als een groot deel van de bevolking deze geboden naleeft leidt dit tot veel coöperatie. Zeker wanneer voor niet-christelijke bevolkingen dit niet opgaat.
Nu zijn bijvoorbeeld de Katholieken "iets" minder strikt in het nauwkeurig naleven van de schrift. De meest welvarende landen, met de minste corruptie, zijn dan ook heel vaak gereformeerde landen.
Een dergelijk concept om een maatschappij in te richten is er niet onder andere godsdiensten, met uitzondering van de islam dan. Een polytheïstische maatschappij, of een maatschappij gebaseerd op natuurgodsdiensten heeft toch hele andere normen en waarden.
1.) Nee, en daarom is het geen afdoende verklaring voor de successen van bv Spanjequote:Op woensdag 8 maart 2006 23:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
1. De ziektes gingen de veroveraars vooruit. Hán-dig!
2. De Spanjaarden hadden veel betere wapens. Wat een "houwdegens"!
Vervuil mijn topic eens niet. Maak daar maar een eigen topic over.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:14 schreef thabit het volgende:
1: Ja, maar ze zijn op een andere manier succesvol, waarnaar ik enkele posts hierboven verwezen heb.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:28 schreef Floripas het volgende:
[..]
1. De Islam kent erg veel niet-welvarende staten, van oudsher.
2. Die leefregels zullen ruwweg in elke maatschappij gelden.
Maar waarom zou je dat meer accepteren dan de zaken in de OP? Ik heb nog nooit een serieuze studie gelezen die stelt dat het Chrisendom een bron of catalysator van welvaart is.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:16 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Het waarom is een moeilijke vraag die je ook maar slechts gedeeltelijk uit de fenomenologie kan beantwoorden. Het resultaat is in elk geval zichtbaar, en dat kan je interpreteren als een ongeluk óf onafwendbaaheid.
Dat reken ik nu mee bij de Europide interactie.quote:[..]
Semitische toch? Anyway, het is toch een anomalie.
Nounou, ik kom alleen maar jouw stelling extra kracht bijzetten.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vervuil mijn topic eens niet. Maak daar maar een eigen topic over.![]()
Landes stelt dat het protestantisme erg belangrijk is geweest met haar pre-destinatieleer en focus op het individu. Ik kan hier voor een groot deel in meegaan al verklaart het niet het succes van het katholieke Spanje.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:28 schreef Floripas het volgende:
[..]
1. De Islam kent erg veel niet-welvarende staten, van oudsher.
2. Die leefregels zullen ruwweg in elke maatschappij gelden.
Maar het gaat hier niet om de godsdiensten - het gaat om de dominantie van mensen van een zekere geografische origine.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:20 schreef LXIV het volgende:
Overigens kan de islam, op een niet-materialistische manier, óók als zeer succesvol beschouwd worden: De islam als sociaal-darwinistische succesformule.
Maar overheersing was toch het criterium?quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:32 schreef Floripas het volgende:
Maar waarom zou je dat meer accepteren dan de zaken in de OP? Ik heb nog nooit een serieuze studie gelezen die stelt dat het Chrisendom een bron of catalysator van welvaart is.
Dat is toch weer reductionisme.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:33 schreef Floripas het volgende:
Maar het gaat hier niet om de godsdiensten - het gaat om de dominantie van mensen van een zekere geografische origine.
Er was nog geen concurrentie van het protestantisme.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:33 schreef Overlast het volgende:
Ik kan hier voor een groot deel in meegaan al verklaart het niet het succes van het katholieke Spanje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |