De vraag is wat die superioriteit ons tot nu toe gebracht heeft. Terrorisme? Stress? Burn out? Hart- en vaatziekten? Rat race?quote:Op zondag 11 september 2005 23:05 schreef Klemvast het volgende:
2. waarom zou het gebruik van anticonceptie zo'n ramp zijn vanuit darwinistisch perspectief? Het gebruik van anticonceptie zorgt er voor dat vrouwen economisch veel actiever kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dat zorgt voor rijkdom en voor technologische superioriteit over andere volkeren
Maar zetten moslimlanden zich niet veel heviger af tegen de westerse cultuur dan b.v. Afrika of China?quote:3. dat de bevolking in moslimlanden explodeert is waar, maar impliciet zie jij dat als een dreiging tov van het westen. Wel, laat ik je even wakker maken: de bevolking explodeert OOk in niet-islamistische landen (bv. in Afrika). Het heeft dus weinig met de "cultuur" van de islam op zich te maken, maar eerder met geo-politieke ontwikkelingen
Je zegt het zelf al, SOCIAAL darwinismequote:4. volgens jouw eigen redenering zou de islam eigenlijk al uitgestorven moeten zijn. Want hoe verklaar je anders dat het westen een eeuw geleden zo superieur was? Dan zouden ze alles en iedereen toch hebben moeten "uitroeien", volgens jouw "sociaal darwinisme"?
Het Midden-Oosten heeft schijnbaar minder behoefte aan superioriteit op dat vlak, ze streven wellicht naar een ander soort superioriteit?quote:Dat is echter duidelijk niet gebeurd, bij bepaalde volkeren zoals de aboriginals en de indianen wel ja, maar dat kwam dan meestal omdat de "inwijkelingen" een gigantische technologische en wetenschappelijke superioriteit bezaten. En de technologische superioriteit in deze wereld ligt nog altijd in het westen, en niet in bv. het Midden-Oosten.
Het aantal kinderen per autochtone Nederlandse vrouw is 1,6. De "vervangingswaarde", dus dat aantal nodig om de bevolking stabiel te houden wordt geschat op 2,1 (Bron www.cbs.nl)quote:Op zondag 11 september 2005 23:05 schreef Klemvast het volgende:
Ik heb er toch heel wat kritiek op:
1. in het scenario dat moslims in Nederland talrijker zouden worden dan westerlingen zie ik je meteen al de vergelijking maken met het uitsterven van de dinosauriërs.
Dat is een volstrekt belachelijke vergelijking, aangezien ook de oorspronkelijke "westerse" bevolking van Nederland stabiel zal blijven of hoogstens lichtjes zal dalen.
Als je goed gelezen had, daarom heb ik zo een lange inleiding geschreven, had je geweten dat het niet gaat om het uitoefenen van macht of rijkdom gedurende kortere tijd maar om het aantal nakomelingen. Iemand kan nog zo rijk of machtig geweest zijn, als hij eenmaal kinderloos sterft blijft er niets van hem over.quote:2. waarom zou het gebruik van anticonceptie zo'n ramp zijn vanuit darwinistisch perspectief? Het gebruik van anticonceptie zorgt er voor dat vrouwen economisch veel actiever kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dat zorgt voor rijkdom en voor technologische superioriteit over andere volkeren
Ik beweer nergens dat er geen andere kultuurvormen zijn die een hoge bevolkingsgroei bewerkstelligen. De islam is echter een van de meest geslaagde hierin.quote:3. dat de bevolking in moslimlanden explodeert is waar, maar impliciet zie jij dat als een dreiging tov van het westen. Wel, laat ik je even wakker maken: de bevolking explodeert OOk in niet-islamistische landen (bv. in Afrika). Het heeft dus weinig met de "cultuur" van de islam op zich te maken, maar eerder met geo-politieke ontwikkelingen
Het gaat helemaal niet over uitroeien, en al zeker niet over een bewuste strategie hiervoor.quote:4. volgens jouw eigen redenering zou de islam eigenlijk al uitgestorven moeten zijn. Want hoe verklaar je anders dat het westen een eeuw geleden zo superieur was? Dan zouden ze alles en iedereen toch hebben moeten "uitroeien", volgens jouw "sociaal darwinisme"?
Rijkdom. Luxe. (En ja, daar zijn uiteraard ook negatieve gevolgen aan verbonden, maar goed.)quote:Op zondag 11 september 2005 23:12 schreef Hallulama het volgende:
[..]
De vraag is wat die superioriteit ons tot nu toe gebracht heeft. Terrorisme? Stress Burn out? Hart- en vaatziekten? Rat race?
Petje af.
Op dit moment wel ja. Maar tijdens de Koude Oorlog waren vooral de communisten de grote vijand van de islam.quote:Maar zetten moslimlanden zich niet veel heviger af tegen de westerse cultuur dan b.v. Afrika of China?
Met andere woorden: het enige wat je kan zeggen is dat de moslimbevolking in de wereld groeit. So what? De niet-moslimbevolking groeit ook. De bevolking groeit zowat overal. Behalve in het westen, waar blijkbaar geen nood is aan een gigantische bevolkingsgroei.quote:Je zegt het zelf al, SOCIAAL darwinisme
Serieus...
"Human beings are, after all, aggressive and predatory animals. However, they are also the most social of all creatures, and perhaps this is the origin of small deviations from mankinds captivity by instinct. The most basic and elementary usurpation of instinct is compassion, fueled by empathy and sympathy."
Bovendien, wat heeft 't voor zin om een heel volk uit te roeien? Dat kost klauwen met geld en levert ook aan de superieure kant heel wat doden en gewonden.
Zelfs dieren gaan niet zover dat ze de hele wereld afstruinen in een poging om alle concurrenten de nek om te draaien.
Streven is één ding, bereiken is iets anders.quote:Het Midden-Oosten heeft schijnbaar minder behoefte aan superioriteit op dat vlak, ze streven wellicht naar een ander soort superioriteit?
Ook hier bezondig je je dus aan slordig denken (of slordig formuleren). Aangezien het aantal kinderen van de Nedelandse vrouw op 1,6 ligt, is er geen sprake van "er blijft niks van hem over" (= "er blijft niks over van het Nederlandse volk", of iets dergelijks), enkel van een zeer geleidelijke daling.quote:Op zondag 11 september 2005 23:21 schreef Andre70 het volgende:
Het aantal kinderen per autochtone Nederlandse vrouw is 1,6. De "vervangingswaarde", dus dat aantal nodig om de bevolking stabiel te houden wordt geschat op 2,1 (Bron www.cbs.nl)
[..]
Als je goed gelezen had, daarom heb ik zo een lange inleiding geschreven, had je geweten dat het niet gaat om het uitoefenen van macht of rijkdom gedurende kortere tijd maar om het aantal nakomelingen. Iemand kan nog zo rijk of machtig geweest zijn, als hij eenmaal kinderloos sterft blijft er niets van hem over.
Als er al een aanpassing nodig is, dan zal die zeker niet uit vooropgestelde "normen" komen, maar uit pure noodzaak. Hier verbind je een quasi-wetenschappelijke houding aan een ethische oproep: "we moeten onze normen en waarden veranderen"!quote:Het gaat helemaal niet over uitroeien, en al zeker niet over een bewuste strategie hiervoor.
Het gaat over mechanismen die leiden tot succesvol sociaal-Darwinisme of niet.
Ook in die tijd waren de Arabieren al een relatief succesvol volk, alhoewel niet zo succesvol als de westerlingen.
Zoals gezegd: OT is geen waardeoordeel. Wat ik graag wil weten is of de FOK-er (of wat dat betreft de gemiddelde Nederlander) denkt dat een aanpassing van onze normen nodig is!
\
Bij een kinderaantal van 1,6 per vrouw daalt de bevolking met 20% per generatie.quote:Op zondag 11 september 2005 23:35 schreef Klemvast het volgende:
Ook hier bezondig je je dus aan slordig denken (of slordig formuleren). Aangezien het aantal kinderen van de Nedelandse vrouw op 1,6 ligt, is er geen sprake van "er blijft niks van hem over" (= "er blijft niks over van het Nederlandse volk", of iets dergelijks), enkel van een zeer geleidelijke daling.
Ik roep helemaal niks. Ik vraag slechts om een mening.quote:Als er al een aanpassing nodig is, dan zal die zeker niet uit vooropgestelde "normen" komen, maar uit pure noodzaak. Hier verbind je een quasi-wetenschappelijke houding aan een ethische oproep: "we moeten onze normen en waarden veranderen"!
Het gaat zeker niet om uitroeien. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er grote groepen Nederlanders uitgeroeid oid gaan worden. Hooguit gaat het om voortbestaan.quote:Je tekst is dus al a priori ingegeven vanuuit een subjectief gevoel van angst ("we worden uitgeroeid").
En als je zegt dat het niet om "uitroeien" gaat, waar draait het dan wel om (aangezien je zelf al de aboriginals en de indianen als voorbeeld gaf?)
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als het Nederlandse volk of zijn taal en cultuur zou verdwijnen. De vraag is echter of dit überhaubt wel mogelijk is.quote:Op zondag 11 september 2005 20:57 schreef Andre70 het volgende:
Wat denken de FOK'ers dat we moeten doen?
En als we ons gaan aanpassen, welke aanpassingen moeten er dan doorgevoerd worden?
Ga gerust je gang. Zolang je er maar niet in gaat veranderenquote:Op maandag 12 september 2005 00:04 schreef LXIV het volgende:
PS Mag ik de OT naar een andere site kopiëren?
Het gaat niet slechts over de Nederlandse taal of cultuur, het gaat eerder over de manier van denken, doen en laten van de gehele westerse samenleving.quote:Op zondag 11 september 2005 23:55 schreef LXIV het volgende:
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als het Nederlandse volk of zijn taal en cultuur zou verdwijnen. De vraag is echter of dit überhaubt wel mogelijk is.
Iemand van de jeugd afdeling van het CDA opperde enige tijd geleden tijdens een uitzending op radio 1 om forse bonussen uit te delen per kind, maar dit slaat de plank finaal mis.quote:Als wij bepaalde normen aanpassen om meer succesvol te zijn, en bijvoorbeeld de emancipatie van de vrouw terugdraaien om het kindertal te verhogen, komt dit dan niet op hetzelfde neer als wanneer we een andere cultuur laten "winnen"?
Als we alle waarden zouden overnemen zouden we ons immers net zo goed massaal tot de Islam kunnen bekeren.
De zaak kan natuurlijk nog wel even gerekt worden door het bijvoorbeeld aantrekkelijker te maken om meer kinderen te nemen door de kinderbijslag te verhogen of bijvoorbeeld kinderopvang betaalbaarder te maken. Maar op de langere termijn zal dit onvoldoende blijken.
Tsja, de zaken lopen zoals ze lopen, aan de andere kant kunnen we het ook als een uitdaging zien, we hebben in het rijke westen weinig meer om voor te vechten, behalve dan wellicht onze vrijheid, gezien de plannen van minister Donner, dus werken aan een nieuwe manier van denken, doen en laten zou wellicht voor wat leven in de brouwerij kunnen zorgen, alleen is het nog maar de vraag of wij westerse burgers de kracht kunnen opbrengen om dat waar we aan zijn gewend, of zelfs verslaafd aan zijn, los te laten.quote:Ik denk niet dat we bewust iets doen moeten om de sociale evolutie een bepaalde richting op te sturen. Blijkt ons model niet levensvatbaar genoeg, jammer dan. Beter leggen we onze prioriteiten bij het op dit moment zo goed mogelijk maken van de huidige maatschappij.
Of er in 2050 nu moskeen of kerken in Nederland staan is eigenlijk niet mijn grootste zorg.
Kan je dan ook even kort uitlegen waarom de westerse cultuur de meest dominate cultuur ter wereld is. En waarom op de islam na iedereen in elk geval het kapitalsime overneemt? En we in elk geval op dat terrein de koude oorlog gewonnen hebben?quote:Op maandag 12 september 2005 00:23 schreef Andre70 het volgende:
@Doffy
Chapeau . Je mag het niet met me eens zijn, maar je hebt tenminste begrepen waar het over gaat!
De islam is in mijn perspectief gewoon een groep met geslaagde s.D. eigenschappen, in tegenstelling tot de westerse maatschappij.
Zonder meer is de westerse cultuur, met in haar zenit de Amerikaanse, op dit moment de absolute dominante cultuur. Waarom zo is eigenlijk OT, maar m.i. komt dit door de verlichting, gevolgd door de industrialisatie.quote:Op maandag 12 september 2005 00:30 schreef Megumi het volgende:
[..]
Kan je dan ook even kort uitlegen waarom de westerse cultuur de meest dominate cultuur ter wereld is. En waarom op de islam na iedereen in elk geval het kapitalsime overneemt? En we in elk geval op dat terrein de koude oorlog gewonnen hebben?
Dat zie je nu al behoorlijk gebeuren. Het is wel zo dat wij als individuen een stuk softer zijn dan de gemiddelde allochtoon en daardoor misschien in het dagelijks leven eea zullen moeten incasseren. Of zelf verharden, dat kan natuurlijk ook.quote:Op maandag 12 september 2005 00:28 schreef Hallulama het volgende:
Het is overigens ook nog maar de vraag in hoeverre de moslimgemeenschap in westerse landen het voor elkaar krijgt om boven de verleidingen van overmatige consumptie, alcohol, seks, etc., te blijven staan, zij zullen hun religie waarschijnlijk ook wel enigszins moderniseren of zelfs laten voor wat het is, zoals wij dat ook deden.
Wat heeft dit met unter- of übermensch te maken, het is maar net volgens wat voor cultuur je leeft, het is maar net wat je hebt geleerd, wat als algemene waarheid wordt aangenomen, het is gewoon een toevalligheid. De moslimgemeenschap koos voor een bepaalde manier van doen, met zowel voordelen als nadelen, en één van de voordelen is dat ze uiteindelijk betere overlevingskansen hebben, sneller groeien, etc., en dat is niet genetisch bepaald ofzo, het heeft slechts met bepaalde gewoonten van doen, gewoonten die iedere gemeenschap zichzelf eigen kan maken.quote:Op maandag 12 september 2005 00:14 schreef Doffy het volgende:
Het hele SD verhaal is een gevaarlijke verkrachting van de evolutietheorie en een poging tot extrapolatie van een biologische theorie naar een politieke. Levensgevaarlijk, de term unter- en übermensch liggen levensgroot op de loer.
Je kunt de darwinistische theorie niet zomaar projecteren op de menselijke politiek, want dat zal, je opmerking aan het begin van de OP ten spijt, altijd leiden tot een dictatuur van 'de sterkste' over 'de zwakkeren', met de evolutietheorie als onterechte "rechtvaardiging".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |