quote:
Op woensdag 5 april 2006 18:20 schreef QueenR het volgende:[..]
oh ja rekenen ze dat als dezelfde kleur? Heb van die kleuren dus echt helemaal geen verstand. Ik vind het dus mooi als ze een lichtere snoet hebben en niet zo donker. is daar geen aparte naam voor?
Ik moet van Harry wat nieuwe foto's nemen, hij is ook absoluut geen vol ras, maar zit wel zoiets in denk ik.
Ik bedoelde dat Mimosa en dEUS allebei zwart/seal zijn , maar dEUS is wel tabby/gestreept en Mimosa is solid/effen. Als je alleen de kleur solid seal te donker vindt, zou je ook kunnen kijken voor solid blauw of lilac of zoiets. Als je gewoon de tabbystreepjes erg leuk vindt, kun je voor alle kleuren tabby gaan. Het patroon is ook goed te zien op de poten, Mimoos heeft effen poten en dEUS streepjes, dEUS zou eigenlijk ook mooie tabbyringetjes om zijn staart moeten hebben, maar dat is niet te zien op die pluim.
Je hebt bij katten twee basiskleuren, zwart en rood, zwart kan veranderd worden in het lichtere chocolate (bruin) en in het nog lichtere cinnamon. Poezen kunnen alle kleuren afgeleid van zwart ook samen met rood, als tortie/lapje hebben. dus blacktortie, chocolatetortie etc.
Dan heb je nog verdunning, dan zitten de pigmenten anders verdeeld in een haar, verdunning maakt rood -> creme, zwart -> blauw, chocolate -> lilac en cinnamon -> fawn. Poezen kunnen verdund tortie zijn, dan is de tweede kleur creme ipv rood, dus bv bluetortie is blauwcreme.
Dat waren de effen katten, veel katten zijn natuurlijk gestreept, het gen voor strepen zorgt dat er "bruine" banden op de haren komen. bij de officiele kleurnamen gebruik je dan de naam van de grondkleur (rood, zwart, chocolate, blauw etc) + tabby, dus blacktabby (is een uitzondering, wordt ook wel browntabby genoemd), bluetabby etc. Rood en creme hebben eigenlijk altijd wel zichtbare tabbystreepjes, er zijn fokkers die er zowat hun levenswerk van maken om effen rode en/of creme katten te fokken.
De kleur van die Britten op de foto (en van Harry ook dacht ik) is silvertabby, zilver is weer een andere kleurfactor, het gen voor zilver onderdrukt het pigment in een bepaald gedeelte van de haar. Bij effen katten met zilver is meestal alleen het onderste deel van de haar niet gekleurd, dat heet smoke. Bij tabbies worden de bruine banden in de haren vervangen door "zilveren". Bij Perzen en Britten (en Burmillas etc) heb je ook nog andere varianten van zilver, maar dan ben ik wel erg lang bezig
![]()
Die kleuren kun je bij pointkatten ook allemaal hebben, alleen heet bij pointkatten zoals de Birmaan, Siamees en Ragdoll zwart geen zwart maar seal, dus sealpoint,bluepoint, redpoint, sealtortiepoint, etc.
Alle kleuren kun je ook in tabby/streepjes hebben, dus sealtabbypoint, chocolatetabbypoint, bluetabbypoint, sealtortietabbypoint etc.
Je kunt ook een pointkat met zilver hebben, maar dat is vaak erg moeilijk te zien, bij de Birmaan en de Siamees zijn sommige fokkers daarom erg tegen het fokken met zilver, omdat soms bij een kat niet goed te zien is of die nu zilver is of niet, maar bij verder fokken met zo'n kat kan die kleur dan ineens weer opduiken.