Ik heb afgelopen maandag praktijkexamen gehad.
gezakt...Begin van het examen ging soepeltjes, ik had gekozen om mijn rij-instructeur niet mee te laten gaan.
We gingen de snelweg op, ging allemaal vrij goed, niet echt problemen totdat ik bij een kruising kwam.
Ik probeer hier de situatie duidelijk uit te leggen, aan de hand van tekst en plaatjes, want die zeggen immers meer dan duizend woorden:
Groene auto ben ik
Paars = personen auto X
Blauw = vrachtwagen combinatie Y
We kwamen van een boerenlandweggetje aangereden (Almelo), ik had vrij zicht naar links en rechts.
De bedoeling was om rechts af te slaan, ik had voor de tijd gekeken, kwam niets aan van links en van rechts kwam auto X, die volgens mij de bedoeling had om links af te slaan.
Hieronder volgt mijn schatting van de situatie:
![]()
Ik had dus het idee om hem mooi door te laten rollen, omdat ik wist dat er niets aankwam.
Gaat ineens auto X keren op de weg, en haalt daarbij flink uit op de rijstrook waar ik wou invoegen.
Ik liet hem doorrollen in de 2, remde wat af en wou rustig de rijbaan opdraaien.
Nu stond die vrachtwagencombinatie Y voor rechtdoor gesorteerd, dus daardoor werd mijn hele zicht geblokkeerd, maar ik dacht dus dat er niets aankwam.
![]()
Verkeerd gedacht, er kwam een auto aan van links en ik moest aardig hard de remmen in, ook had ik hem nog in de 2 staan.
Een fout van mij, dat zie ik naderhand ook wel in, maar wel een domme/gemakkelijk te voorkomen fout.
Voor de rest ging het prima, hij zei zelfs bij de nabespreking dat hij in het begin dacht dat 'dit stempelen werd', maar helaas voor mij deed deze fout (foutje?) mij de das om.
Jammer... nu mag ik over 4 weken weer, ik heb 5 lessen voor het volgende examen, want ik had alles wel onder de knie, alleen het inzicht kon beter (op dat soort plekken dus).
Volgende keer beter...