vind ik ook... iedereen is once in a while de lul...quote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik geloof dat de dame op de foto vooral een humorloze trut is
Think againquote:Op dinsdag 7 maart 2006 09:54 schreef Misanthropist het volgende:
Ik denk dat ik geen probleem heb, maar wil het toch even zeker weten
Ja dus... (en ja de auteurswet is erg oud, bij 'sterk verouderd' te noemen, ondanks de regelmatige aanpassingen en toevoegingen van de wettekst)quote:Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht
(Auteurswet 1912)
Wij WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.
Allen, die deze zullen zien of hooren lezen, salut! doen te weten:
Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenschelijk is eene nieuwe regeling van het auteursrecht vast te stellen;
Zoo is het, dat Wij, den Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
[...]
§ 5. Het verveelvoudigen
Artikel 13
Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of tooneelbewerking en in het algemeen iedere geheele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigden vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.
dat is de rechter ook als hij het vonnis uit spreekt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik geloof dat de dame op de foto vooral een humorloze trut is
ik ga nog even verder zoeken hoe en wat het zit met bewerkingenquote:Artikel 10
[1.] Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:
1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;
2°. tooneelwerken en dramatisch-muzikale werken;
3°. mondelinge voordrachten;
4°. choreografische werken en pantomimes;
5°. muziekwerken met of zonder woorden;
6°. teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken;
7°. aardrijkskundige kaarten;
8°. ontwerpen, schetsen en plastische werken, betrekkelijk tot de bouwkunde, de aardrijkskunde, de plaatsbeschrijving of andere wetenschappen;
9°. fotografische werken;
10. filmwerken
11°. werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid;
12°. computerprogramma’s en het voorbereidend materiaal;
quote:Artikel 19
[1.] Als inbreuk op het auteursrecht op een portret wordt niet beschouwd de verveelvoudiging daarvan door, of ten behoeve van, den geportretteerde of, na diens overlijden, zijne nabestaanden.
[2.] Bevat eene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan staat die verveelvoudiging aan ieder hunner ten aanzien van andere portretten dan zijn eigen slechts vrij met toestemming van die andere personen of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hunne nabestaanden.
[3.] Ten aanzien van een fotografisch portret wordt mede niet als inbreuk op het auteursrecht beschouwd het openbaar maken daarvan in een nieuwsblad of tijdschrift door of met toestemming van een der personen, in het eerste lid genoemd, mits daarbij de naam des makers, voor zoover deze op of bij het portret is aangeduid, vermeld wordt.
[4.] Dit artikel is slechts van toepassing ten aanzien van portretten, welke vervaardigd zijn ingevolge eene opdracht, door of vanwege de geportretteerde personen, of te hunnen behoeve aan den maker gegeven.
quote:Artikel 31a
Hij die opzettelijk een voorwerp waarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,
a. openlijk ter verspreiding aanbiedt,
b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft,
c. invoert, doorvoert, uitvoert of
d. bewaart uit winstbejag
wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie.
quote:Artikel 32
Hij die een voorwerp waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat daarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,
a. openlijk ter verspreiding aanbiedt;
b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft;
c. invoert, doorvoert, uitvoert of
d. bewaart uit winstbejag
wordt gestraft met geldboete van de derde categorie.
tjaquote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:08 schreef Misanthropist het volgende:
maar ik ben overigens vandaag pas achter dat copyright gekomen.. daarvoor had ze de foto's gewoon op haar MSN Space staan.. Het is nu overigens nauwelijks meer terug te draaien, aangezien ze al uitgebracht zijn...
dat zijn verzachtende omstandigheden denk ik.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:11 schreef Misanthropist het volgende:
ik kan het blad nu natuurlijk terugnemen voor zover mogelijk... maar als ik over die FF een sticker plak die niet los te trekken is en dan het magazine terug leg?
denk eens even naquote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef snoekiesnoek het volgende:
Jezus, wat triest. Ze heeft zeker een rijke pappa dat ze dreigt met een advocaat.
Wat kots ik toch op dat soort trieste lui. Als iets ze niet zint gelijk dreigen met een advocaat. Een echte meid had je gewoon een klap voor je kop gegeven!
Maar het lijkt me sterk dat je hiervan iets gaat merken. Haar advocaat zal ook wel zeggen: meid, doe niet zo triest. Hierin ga ik mijn tijd niet steken.
dat is bullshit, een beetje logisch nadenken had je kunnen helpen, en anders had je dat nog altijd na kunnen googlenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef Misanthropist het volgende:
als ik niet wist dat er copyright op de foto zat? dan kan ik er toch zoveel mogelijk aan doen om de situatie te verzachten?
waarom zou hij? uiteindelijk draait ts toch op voor de proces kosten en de advocaat wordt toch wel betaald, easy money my man.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef snoekiesnoek het volgende:
Jezus, wat triest. Ze heeft zeker een rijke pappa dat ze dreigt met een advocaat.
Wat kots ik toch op dat soort trieste lui. Als iets ze niet zint gelijk dreigen met een advocaat. Een echte meid had je gewoon een klap voor je kop gegeven!
Maar het lijkt me sterk dat je hiervan iets gaat merken. Haar advocaat zal ook wel zeggen: meid, doe niet zo triest. Hierin ga ik mijn tijd niet steken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |