abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35800997
Ik denk dat ik geen probleem heb, maar wil het toch even zeker weten
In hoeverre is een fotofuck van een foto waar zogenaamd copyright op zit verboden om ergens te plaatsen? Het gaat om een foto door een professionele fotograaf, welke op zijn website staat van een meisje dat ik ken. Die foto hebben we een beetje bewerkt zodat de dame in kwestie zeker 4x zo dik lijkt voor in het magazine van onze studentenvereniging.

Nu is mevrouw boos en gaat haar advocaat bellen. De fotograaf zou ook een advocaat in de arm nemen blablabla. Nu is mijn vraag wat ze mij zouden kunnen maken. Iemand enig idee?
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:00:23 #2
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_35801099
thread is worthless without pics LOL
denk trouwens dat het wel coopyrightschennis is en misschien wel smaad
pi_35801112
Jawel, je hebt wel een probleem. Fotografen kennende kan je een rekening van 200 tot 400 euro verwachten voor het gebruik van zijn foto.

Er zit auteursrecht op die foto. Voor thuisgebruik mag je daar wel mee spelen, maar als je het in een magazine afdrukt, kan de fotograaf dat recht uitvoeren, of die foto nou gewijzigd is of niet.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:03:21 #4
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_35801158
Ik geloof dat de dame op de foto vooral een humorloze trut is
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:04:04 #5
92279 N.icka
Windforce 11
pi_35801172
Wat een geweldige meesterlijk goede grap , een meisje er 4 keer zo dik uit laten zien

Hulde voor de creativiteit en humor

dinsdag 7 maart 2006 @ 10:04:13 #6
140709 wimmul
Licht 0ntvlambaar
pi_35801176
jup, your fucked
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into
(")_(") your signature to help him gain world domination.
pi_35801192
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
vind ik ook... iedereen is once in a while de lul...
maar als ik bijvoorbeeld stickers over die FF heen plak die niet los te trekken zijn?
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:05:48 #8
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_35801202
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 09:54 schreef Misanthropist het volgende:
Ik denk dat ik geen probleem heb, maar wil het toch even zeker weten
Think again
pi_35801210
http://www.ivir.nl/wetten/nl/auteurswet.html
quote:
Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht
(Auteurswet 1912)

Wij WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.
Allen, die deze zullen zien of hooren lezen, salut! doen te weten:

Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenschelijk is eene nieuwe regeling van het auteursrecht vast te stellen;

Zoo is het, dat Wij, den Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

[...]

§ 5. Het verveelvoudigen

Artikel 13

Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of tooneelbewerking en in het algemeen iedere geheele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigden vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.
Ja dus... (en ja de auteurswet is erg oud, bij 'sterk verouderd' te noemen, ondanks de regelmatige aanpassingen en toevoegingen van de wettekst)

Maar in dit geval heeft de fotograaf en het fotomodel waarschijnlijk groot gelijk, als de bewerking ook nog het portretrecht schendt, kan het dubbel schadelijk zijn en heeft ze alle recht van klagen...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_35801224
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:05 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Think again
En voor de volgende keer:

Think ahead.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:06:53 #11
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35801225
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
dat is de rechter ook als hij het vonnis uit spreekt.

de foto is eigendom van de fotograaf.
zonder zijn toestemming mag je niks met zijn foto.
niet printen en niet foto-fucken en zeker niet afdrukken in een magazine.

het model kan aanspraak maken op portret recht. omdat ze op de foto staat. jullie geen toestemming hebben, en jullie een negative beeld van haar creeren wat in werkelijkheid niet zo is.
dus ook zei staat in haar gelijk.

en jullie, jullie hebben geen poot om op te staan.

oftewel. ze hebben gelijk en het recht.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:07:25 #12
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_35801230
Is t blad nog niet verspreid dan
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_35801250
maar ik ben overigens vandaag pas achter dat copyright gekomen.. daarvoor had ze de foto's gewoon op haar MSN Space staan.. Het is nu overigens nauwelijks meer terug te draaien, aangezien ze al uitgebracht zijn...
pi_35801274
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:07 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Is t blad nog niet verspreid dan
ja wel dus
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:09:58 #15
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801281
Voor zover ik weet, zit er auteursrecht op de gemaakte foto, en mag je deze niet op welke wijze dan ook gebruiken zonder toestemming van de auteur.
quote:
Artikel 10

[1.] Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:

1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;

2°. tooneelwerken en dramatisch-muzikale werken;

3°. mondelinge voordrachten;

4°. choreografische werken en pantomimes;

5°. muziekwerken met of zonder woorden;

6°. teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken;

7°. aardrijkskundige kaarten;

8°. ontwerpen, schetsen en plastische werken, betrekkelijk tot de bouwkunde, de aardrijkskunde, de plaatsbeschrijving of andere wetenschappen;

9°. fotografische werken;

10. filmwerken

11°. werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid;

12°. computerprogramma’s en het voorbereidend materiaal;
ik ga nog even verder zoeken hoe en wat het zit met bewerkingen
quote:
Artikel 19

[1.] Als inbreuk op het auteursrecht op een portret wordt niet beschouwd de verveelvoudiging daarvan door, of ten behoeve van, den geportretteerde of, na diens overlijden, zijne nabestaanden.

[2.] Bevat eene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan staat die verveelvoudiging aan ieder hunner ten aanzien van andere portretten dan zijn eigen slechts vrij met toestemming van die andere personen of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hunne nabestaanden.

[3.] Ten aanzien van een fotografisch portret wordt mede niet als inbreuk op het auteursrecht beschouwd het openbaar maken daarvan in een nieuwsblad of tijdschrift door of met toestemming van een der personen, in het eerste lid genoemd, mits daarbij de naam des makers, voor zoover deze op of bij het portret is aangeduid, vermeld wordt.

[4.] Dit artikel is slechts van toepassing ten aanzien van portretten, welke vervaardigd zijn ingevolge eene opdracht, door of vanwege de geportretteerde personen, of te hunnen behoeve aan den maker gegeven.
quote:
Artikel 31a

Hij die opzettelijk een voorwerp waarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,

a. openlijk ter verspreiding aanbiedt,

b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft,

c. invoert, doorvoert, uitvoert of

d. bewaart uit winstbejag

wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie.
quote:
Artikel 32

Hij die een voorwerp waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat daarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,

a. openlijk ter verspreiding aanbiedt;

b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft;

c. invoert, doorvoert, uitvoert of

d. bewaart uit winstbejag

wordt gestraft met geldboete van de derde categorie.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:10:14 #16
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_35801291
Lol, dan ga je een uitdaging hebben, of veel reclame sponsors voor in je volgende blad
pi_35801300
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:08 schreef Misanthropist het volgende:
maar ik ben overigens vandaag pas achter dat copyright gekomen.. daarvoor had ze de foto's gewoon op haar MSN Space staan.. Het is nu overigens nauwelijks meer terug te draaien, aangezien ze al uitgebracht zijn...
tja

Wiens probleem is dat, denk je?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_35801328
ik kan het blad nu natuurlijk terugnemen voor zover mogelijk... maar als ik over die FF een sticker plak die niet los te trekken is en dan het magazine terug leg?
pi_35801352
je bent keihard genaait gast, dat gaat geld kosten!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:13:41 #20
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35801366
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:11 schreef Misanthropist het volgende:
ik kan het blad nu natuurlijk terugnemen voor zover mogelijk... maar als ik over die FF een sticker plak die niet los te trekken is en dan het magazine terug leg?
dat zijn verzachtende omstandigheden denk ik.
maar de situatie blijft wel het zelfde.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_35801380
Jezus, wat triest. Ze heeft zeker een rijke pappa dat ze dreigt met een advocaat.

Wat kots ik toch op dat soort trieste lui. Als iets ze niet zint gelijk dreigen met een advocaat. Een echte meid had je gewoon een klap voor je kop gegeven!

Maar het lijkt me sterk dat je hiervan iets gaat merken. Haar advocaat zal ook wel zeggen: meid, doe niet zo triest. Hierin ga ik mijn tijd niet steken.
pi_35801394
als ik niet wist dat er copyright op de foto zat? dan kan ik er toch zoveel mogelijk aan doen om de situatie te verzachten?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:15:29 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801408
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef snoekiesnoek het volgende:
Jezus, wat triest. Ze heeft zeker een rijke pappa dat ze dreigt met een advocaat.

Wat kots ik toch op dat soort trieste lui. Als iets ze niet zint gelijk dreigen met een advocaat. Een echte meid had je gewoon een klap voor je kop gegeven!

Maar het lijkt me sterk dat je hiervan iets gaat merken. Haar advocaat zal ook wel zeggen: meid, doe niet zo triest. Hierin ga ik mijn tijd niet steken.
denk eens even na
het is in een blad!!!
als t nu wat losse blaadjes aan lantaarnpalen waren, dan zou ik meppen...
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 maart 2006 @ 10:16:03 #24
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_35801421
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef Misanthropist het volgende:
als ik niet wist dat er copyright op de foto zat? dan kan ik er toch zoveel mogelijk aan doen om de situatie te verzachten?
dat is bullshit, een beetje logisch nadenken had je kunnen helpen, en anders had je dat nog altijd na kunnen googlen
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 7 maart 2006 @ 10:16:13 #25
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_35801424
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 10:14 schreef snoekiesnoek het volgende:

waarom zou hij? uiteindelijk draait ts toch op voor de proces kosten en de advocaat wordt toch wel betaald, easy money my man.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')