![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De OPDe Tupolev Tu-114 was het eerste intercontinentale verkeersvliegtuig van de Sovjet-Unie, de eerste vlucht vond plaats op 3 oktober 1957. De Tupolev Tu-114 was tevens het snelste turboprop-passagiersvliegtuig dat ooit gebouwd is, en kon een snelheid van 861 km/h halen. In zijn tijd was de Tu-114 het grootste passagiersvliegtuig ooit, het bood plaats aan maximaal 220 passagiers en 10 bemanningsleden.
De Tu-114 werd aangedreven door 4 Kuznetsov NK-12MV Turbopropmotoren die op hun beurt elk 2 AV-60H contraroterende propellors aandreven. Ditzelfde aandrijvingssysteem wordt ook gebruikt op de bekende Tupolev Tu-95 "Bear" bommenwerper. De enige luchtvaartmaatschappij die met de Tu-114 gevlogen heeft is Aeroflot, die het type in dienst had van 1958 tot 1975. Daarna is het type nog enkele jaren gebruikt door de Sovjet luchtmacht, onder andere als AWACS toestel, onder de naam Tupolev Tu-126. Na de val van de Sovjet-Unie is nooit meer een vliegwaardig exemplaar van het toestel aangetroffen. Het militaire neefje, de Tupolev Tu-95, waar het toestel van afgeleid is wordt echter nog wel steeds door Rusland en Oekraïne gebruikt.
Technische gegevens
* Lengte: 54,10 meter
* Spanwijdte: 51,10 meter
* Hoogte: 15,50 meter
* Leeggewicht: 91000kg
* Plafond: 39370ft
* Crew: 5 + 5 stewards of stewardessen
* Passagiers: 120 tot 220
* kruissnelheid: 861 km/u
![]()
![]()
![]()
pics van 't militaire broertje Tu-95:
![]()
vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vindenChat on