Kolom 2 geldt voor alleenstaanden, kolom 1 voor stellen. Ik zelf ben alleenstaand en die 2e kolom maakt mij niet vrolijk. Zodra je de 20.000 BRUTO bent gepasseerd, moet je meer dan 10% van je bruto inkomen aflossen! Netto inkomen is een flink stuk minder dan bruto inkomen, kortom wat je wordt geacht af te lossen is veel meer dan 10% van wat je netto op je bankrekening krijgt.quote:TOETSINGSINKOMEN KOLOM1 KOLOM2
tot 8.000 0 0
9.000 0 1,88
10.000 0 8,47
11.000 0 15,05
12.000 0 21,63
13.000 0 28,22
14.000 0 40,92
15.000 0 54,09
16.000 0 67,25
17.000 0 80,42
18.000 3,77 97,35
19.000 10,35 117,10
20.000 16,93 136,85
21.000 23,52 156,60
22.000 30,10 176,35
23.000 36,68 196,10
24.000 43,27 215,85
25.000 49,85 235,60
26.000 56,43 255,35
27.000 68,67 275,10
28.000 81,84 294,85
29.000 95,00 314,60
30.000 108,17 334,35
35.000 174,96 433,10
40.000 273,71 531,85
45.000 372,46 630,60
50.000 495,82 753,97
Ik sta perplex.....quote:Op zondag 5 maart 2006 12:40 schreef Hitch het volgende:
In mijn geval: Netto zit ik tegen de 1300 Euro aan, maar ik wordt geacht volgens de proefberekening op de IB-groep website 150 Euro te betalen. Als dit het geval wordt over 20 maanden, dan betekent dit dat ik amper nog wat overhoud na vaste lasten en kosten voor levensonderhoud.
Dat dacht ik ook, maar volgens de link is het toch echt zo...quote:Op zondag 5 maart 2006 13:00 schreef Chinless het volgende:
Vin het raar dat Alleenstaande meer moeten terug betalen per maand dan stellen.
heb je het niet verkeerd gelezen ofzo
Het is (helaas) wel zoquote:Op zondag 5 maart 2006 13:00 schreef Chinless het volgende:
Vin het raar dat Alleenstaande meer moeten terug betalen per maand dan stellen.
heb je het niet verkeerd gelezen ofzo
kijk je nu pas naar die tabel? nu je klaar bent met je studiequote:Op zondag 5 maart 2006 12:40 schreef Hitch het volgende:
Een half jaar geleden heb ik een HBO-studie afgerond. Door omstandigheden heb ik een flinke studieschuld. Inmiddels ben ik aan het werk. Aflossing geschiedt naar draagkracht gedurende 15 jaar. Deze periode start 2 jaar na de eerste 1 januari na afronding studie. Ik maak mij daar grote zorgen over. Ik heb namelijk de normen van de IBG gezien t.a.v. het aflossingsbedrag en ben me daar kapot van geschrokken.
Lol, wat denk je dat een huis kost? Even buiten de sociale woningbouw want ik ben daar nog nooit voor in aanmerking gekomenquote:Op zondag 5 maart 2006 13:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Met ¤ 1.300,00 netto kun je best ¤ 150,00 afbetalen aan je schuld. Je hebt die schuld ooit gemaakt, dus je zult het toch terug moeten betalen.
Misschien dat je nog een draagkrachtberekening kunt laten uitvoeren, maar in principe moet je ¤ 150,00 per maand kunnen betalen. Of moet je een gezin met 7 kinderen onderhouden? Met ¤ 1.300,00 netto kun je prima rondkomen overigens. Als je dat niet lukt, dan doe je echt wat verkeerd.
Nou, vertel het eens. Met ¤ 1.300,00 netto kun je rondkomen, anders doe je echt wat verkeerd. Je zult wel af en toe een keuze moeten maken. Een weekend niet stappen bijvoorbeeld, maar dat is inherent aan je situatie.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:49 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Lol, wat denk je dat een huis kost? Even buiten de sociale woningbouw want ik ben daar nog nooit voor in aanmerking gekomen
Ja, je hebt gelijk, je kan rondkomen... Dat is wat anders dan ¤150 overhouden en uitgeven de ibg... Ik ken het uit ervaring en ga al jaren erg weinig uit (= enkele keren per jaar)quote:Op zondag 5 maart 2006 13:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nou, vertel het eens. Met ¤ 1.300,00 netto kun je rondkomen, anders doe je echt wat verkeerd. Je zult wel af en toe een keuze moeten maken. Een weekend niet stappen bijvoorbeeld, maar dat is inherent aan je situatie.
Da's een schuld die je terug moet betalen. Om die ¤ 150,00 over te houden zul je inderdaad wat dingen moeten laten schieten.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:52 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk, je kan rondkomen... Dat is wat anders dan ¤150 overhouden en uitgeven de ibg... Ik ken het uit ervaring en ga al jaren erg weinig uit (= enkele keren per jaar)
Ik ga nu even heel generaliserend reageren, het gaat wellicht niet op voor de TS, maar wel voor het gros van de studenten.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:55 schreef DrXLTrouble het volgende:
Je bent een eikel als je een lening aan gaat zonder te kijken wat de terugbetaal voorwaarden zijn.
Iemand met een HBO opleiding had slimmer moeten zijn.
Als je toch ergens moet lenen kun je het nog altijd het beste bij de IBG doen.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:55 schreef DrXLTrouble het volgende:
Je bent een eikel als je een lening aan gaat zonder te kijken wat de terugbetaal voorwaarden zijn.
Iemand met een HBO opleiding had slimmer moeten zijn.
Yep, maar je moet wel even in het oog houden dat je het ook ooit terug moet betalen. Lenen is meer dan maandelijks een bedrag incasseren en uitgeven.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:11 schreef Lod het volgende:
[..]
Als je toch ergens moet lenen kun je het nog altijd het beste bij de IBG doen.
Bij je ouders lijkt mij (indien mogelijk) handigerquote:Op zondag 5 maart 2006 14:11 schreef Lod het volgende:
[..]
Als je toch ergens moet lenen kun je het nog altijd het beste bij de IBG doen.
In één keer zoveel mogelijk aflossen inderdaad. Doet pijn, maar die pijn voel je maar even. 20 jaar lang ¤ 150,00 aflossen voel je elke maand.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:21 schreef MouseOver het volgende:
Het kan behoorlijk doortikken. Dat wordt bij het afsluiten wel een beetje verbloemd, maar je bent er zelf natuurlijk ook nog bij.
Die draagkrachtmeting is iig een stuk minder soft dan wel eens beweerd wordt. Je kunt het beste in de periode tot je terug *moet* gaan betalen al flink wat aan de kant proberen te zetten om je totaalbedrag naar beneden te krijgen.
Helemaal waar. Daarentegen is het voor sommige mensen wel nodig om te lenen omdat ze anders geen studie kunnen volgen.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Yep, maar je moet wel even in het oog houden dat je het ook ooit terug moet betalen.
Het is ook niet verkeerd om te lenen, maar je moet wel even verder kijken dan het bedrag wat elke 23e of 24e op je rekening wordt overgemaakt.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:24 schreef Noca het volgende:
[..]
Helemaal waar. Daarentegen is het voor sommige mensen wel nodig om te lenen omdat ze anders geen studie kunnen volgen.
nee hoor; nogsteeds 15 jaar:quote:Op zondag 5 maart 2006 12:58 schreef PICHT het volgende:
Tegenwoordig heb je 25 jaar de tijd om af te lossen.
Niet als je een partner hebt, maar daarvan het inkomen niet laat meetellen. En ook niet als je een draagkrachtmeting aan hebt gevraagd.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:31 schreef Isabeau het volgende:
En na die 15 jaar wordt de rest kwijtgescholden.
Maar als je bijv. al die jaren op bijstandsniveau hebt gezeten, zal er na 15 jaar wel degelijk nog een schuld staan die wordt kwijtgescholden.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:37 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog nooit gebeurd dat iemands schuld na 15 jaar is kwijtgescholden; de IB-groep bepaalt nl het maandbedrag door de totaalschuld plus rente over 15 jaar uit te smeren. Dan ben je dus altijd klaar met afbetalen na die 15 jaar.
Dan heb je toch een draagkrachtmeting aangevraagd? Tenminste, dat lijkt me haast van wel.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar als je bijv. al die jaren op bijstandsniveau hebt gezeten, zal er na 15 jaar wel degelijk nog een schuld staan die wordt kwijtgescholden.
Dan zou er dus nooit worden kwijtgescholden?quote:Op zondag 5 maart 2006 14:40 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dan heb je toch een draagkrachtmeting aangevraagd? Tenminste, dat lijkt me haast van wel.
Nee want in dat geval heb je een draagkrachtmeting aangevraagd lijkt me. Want anders zou je wel gewoon al die maanden moeten hebben aflossen.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar als je bijv. al die jaren op bijstandsniveau hebt gezeten, zal er na 15 jaar wel degelijk nog een schuld staan die wordt kwijtgescholden.
Volgens mij wordt er ook bijna nooit kwijtgescholden. Alleen in uitzonderlijke gevallen.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan zou er dus nooit worden kwijtgescholden?
Misschien in die gevallen dat de berekening van de IBgroep niet helemaal klopt en er dus na die 15 jaar aflossing nog een restbedragje staat.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er ook bijna nooit kwijtgescholden. Alleen in uitzonderlijke gevallen.
Die berekening van IBG zal echt wel kloppen. Zo moeilijk is het ook niet om het aflosbedrag over 15 jaar te berekenen als je de rente weet en de totale schuld. Lijkt me niet dat daar fouten bij worden gemaakt.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Misschien in die gevallen dat de berekening van de IBgroep niet helemaal klopt en er dus na die 15 jaar aflossing nog een restbedragje staat.
Op de site van de IBG staat:quote:Op zondag 5 maart 2006 14:42 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nee want in dat geval heb je een draagkrachtmeting aangevraagd lijkt me. Want anders zou je wel gewoon al die maanden moeten hebben aflossen.
Ik begrijp die 'na 15 jaar kwijtschelding van restbedrag' dan ook niet.
Dus als je een draagkrachtmeting hebt laten doen zónder dat het inkomen van je partner buiten beschouwing is gelaten (omdat die geen inkomen heeft of omdat je geen partner hebt), wordt de restschuld na 15 jaar aflossen dus wel degelijk kwijtgescholden.quote:Na het verstrijken van de aflosfase van 15 jaar kan het restant van uw schuld worden kwijtgescholden.
Dit geldt niet als u een lager maandbedrag hebt betaald via draagkrachtmeting (terugbetaling naar inkomen) en u hierbij het inkomen van uw partner buiten beschouwing hebt gelaten. Dan wordt de aflosfase verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing werd gelaten.
Blijkbaar.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dus na 'n draagkrachtmeting wordt het kwijtgescholden, als je het totale inkomen van je huishouden (jij en je partner) mee hebt genomen in de berekening...
Precies, en dat valt volgens mij best mee. Tenzij je een schuld van 35.000 of zo hebt.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:15 schreef Lienekien het volgende:
Het bedrag dat in de tabel staat, is het maximum dat je geacht wordt met dat inkomen per maand af te kunnen lossen. Dat betekent echter niet dat als je straks gaat beginnen met aflossen, dat ook je werkelijke maandbedrag wordt.
Wat je daadwerkelijk per maand gaat betalen, hangt af van de hoogte van je schuld. De aflossing daarvan wordt over 15 jaar verdeeld.
beetje huur is tegenwoordig al 600 euro. Ja, sociaal huren is goedkoper, maar dat kan pas na een jaar of 10...quote:Op zondag 5 maart 2006 13:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nou, vertel het eens. Met ¤ 1.300,00 netto kun je rondkomen, anders doe je echt wat verkeerd. Je zult wel af en toe een keuze moeten maken. Een weekend niet stappen bijvoorbeeld, maar dat is inherent aan je situatie.
Klopt, maar in Enschede kan ik geen werk op academisch niveau vindenquote:Op zondag 5 maart 2006 17:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
In Enschede zijn de huizen niet zo gek duur....
Is het daar zo onderontwikkeld dan?quote:Op zondag 5 maart 2006 17:13 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Klopt, maar in Enschede kan ik geen werk op academisch niveau vinden
Nou ja, zo erg ook weer niet. Maar de kans op werk is gewoon een stukje lager. Of je moet geluk hebben en bij Thales ofzo kunnen werken in Hengeloquote:Op zondag 5 maart 2006 17:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Is het daar zo onderontwikkeld dan?
In de Randstad heb je ook genoeg goedkope woningen overigens.![]()
Als je in Enschede geen werk kunt vinden, terwijl je wel een goede opleiding hebt genoten, dan zou ik naar de bewoonde wereld verkassen.quote:Op zondag 5 maart 2006 17:18 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Nou ja, zo erg ook weer niet. Maar de kans op werk is gewoon een stukje lager. Of je moet geluk hebben en bij Thales ofzo kunnen werken in Hengelo
Nou, dat kan dus niemand zeggen. Volgens mij bestaat het huidige systeem van lenen & 15 jaar terugbetalen niet eens 15 jaar.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:28 schreef Arcee het volgende:
En kwijtschelden na 15 jaar zit er niet echt in, lijkt me. Het terug te betalen bedrag is erop gericht dat je na die 15 jaar precies klaar bent met terugbetalen.
quote:Op zondag 5 maart 2006 18:40 schreef Isabeau het volgende:
Nou, dat kan dus niemand zeggen. Volgens mij bestaat het huidige systeem van lenen & 15 jaar terugbetalen niet eens 15 jaar.
Ze gaan naar 25 jaar, dus dan is de kans nog kleiner dat er aan het eind van de rit nog iets kan worden kwijtgescholden, zou je zeggen.quote:Deze aflosfase is in het huidige stelsel 15 jaar. Op verzoek van de Tweede Kamer is deze aflostermijn in het nieuwe stelsel verlengd tot 25 jaar. Indien de schuld in die periode niet volledig is afgelost, wordt het restant kwijtgescholden. Een toevoeging aan de huidige systematiek is, dat debiteuren ervoor kunnen kiezen gedurende deze periode een aflossingsvrije periode in te lassen. Het is denkbaar dat ex-studenten tijdelijk in een periode zitten waar ze iets meer geld nodig hebben (bijvoorbeeld bij de koop van een huis, of het krijgen van kinderen) en de aflossing aan de IB-Groep net te veel voor ze is. De aflossingsvrije periode kan maximaal 5 keer voor een jaar worden aangevraagd (kan ook 5 jaar achter elkaar). De 25-jaarstermijn wordt verlengd met deze aflossingsvrije periode. Kwijtschelding van een eventuele restschuld vindt voor deze mensen dus pas plaats na maximaal 30 jaar.
Deze nieuwe systematiek betekent een enorme verbetering voor mensen die minder rendement van hun opleiding hebben. In het huidige stelsel moet bij een lager inkomen al worden terugbetaald. Verder is het bedrag dat dan moet worden terugbetaald vaak ook hoger dan in het nieuwe stelsel het geval zal zijn. Voor ex-studenten die veel rendement van hun opleiding hebben, betekent het stelsel dat ze waarschijnlijk sneller hun schuld hebben afgelost dan in het oude stelsel; ze betalen een hoger bedrag per maand dan nu, maar zijn wel sneller van hun schuld af.
Eerst nog twee jaar om m'n master af te maken.. Heb net vrijdag gehoord dat ik m'n deficientie gehaald heb en dus door magquote:Op zondag 5 maart 2006 17:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Als je in Enschede geen werk kunt vinden, terwijl je wel een goede opleiding hebt genoten, dan zou ik naar de bewoonde wereld verkassen.
Die schuld dien je in 15 jaar terug te betalen, dus wat die 40 jaar er mee te maken heeftquote:Op maandag 6 maart 2006 00:42 schreef Solitarias het volgende:
Zoals ik al zovaak gezegd heb: je gaat in je werkzame leven (40 jaar) ongeveer 1.5-2 MEuro verdienen. Een studieschuldje van 15-20.000 is dan ongeveer 1%.... totaal NIETS om je druk over te maken....
Totdat je info over je pensioen begint te krijgen, dan is 't wel lekker dat je IBG nog elke maand langs ziet komen.quote:Op maandag 6 maart 2006 07:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me enorm kut als je iedere maand IBG ziet staan
Klopt. Ik heb zelf een schuld van ongeveer 6000 bij het IBG. Ik kreeg begin dit jaar een brief waarin stond dat ik moest gaan beginnen met betalen. Volgens hun berekeningen (op basis van mijn jaarloon) kon ik maximaal iets van 250 per maand terugbetalen, maar dat betekend niet dat het zo is. Het gaat inderdaad op basis van je totale schuld over 15 jaar. Zelf betaal ik nu 50 euro per maand af.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:15 schreef Lienekien het volgende:
Het bedrag dat in de tabel staat, is het maximum dat je geacht wordt met dat inkomen per maand af te kunnen lossen. Dat betekent echter niet dat als je straks gaat beginnen met aflossen, dat ook je werkelijke maandbedrag wordt.
Wat je daadwerkelijk per maand gaat betalen, hangt af van de hoogte van je schuld. De aflossing daarvan wordt over 15 jaar verdeeld.
Dat komt bij mij neer op ¤36, plus wat rente klopt ¤47 best aardigquote:Op zondag 5 maart 2006 14:15 schreef Lienekien het volgende:
Dat zei ik dus ook al op de vorige pagina.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:25 schreef FunKick het volgende:
Volgens de laatste berichtgeving:
"Mede naar aanleiding daarvan heeft staatssecretaris Rutte deTweede Kamer voorgesteld om het studiefinancieringsstelsel aan te passen en om leerrechten in het hoger onderwijs in te voeren. Deze voorstellen zijn op 9 december 2004 en op 27 april 2005 in de Tweede Kamer besproken. Het resultaat hiervan wordt uitgewerkt in een wetsvoorstel dat naar verwachting in het najaar van 2005 zal worden aangeboden aan de Tweede Kamer. VOLGENS PLANNING zal dan in 2007 een nieuw stelsel voor studiefinanciering en leerrechten voor het hoger onderwijs worden ingevoerd. "
Planning maar hoe zit het met de uitvoering. Met een beetje mazzel kan ik er dan ook precies gebruik van maken. Eerst ff de IBG bellen, kijken wat ze er daar al van weten in Groningen.
Nog afgezien van dat het daadwerkelijke bedrag vast aanzienlijk lager is dan die ¤ 150,00.quote:Op maandag 6 maart 2006 18:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Op een houtje bijten door een aflossing van ¤ 150,00 per maand? Dat zal wel loslopen denk ik.
wat een onzin, sorry hoor.quote:Op maandag 6 maart 2006 18:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind dat je dit het IBG kan kwalijk nemen dat ze de mensen in de problemen storten door ze zomaar geld te lenen.
Klopt. Zie de user hierboven. Die betaalt 175 euro per maand voor een schuld van 22.000 euro.quote:Op maandag 6 maart 2006 20:45 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nog afgezien van dat het daadwerkelijke bedrag vast aanzienlijk lager is dan die ¤ 150,00.
Nee ben niet zielig en ja ik heb huurinkomsten en ik hoef geen vermogensbelasting over te betalen.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:38 schreef Hyperdude het volgende:
Dat had je natuurlijk vantevoren kunnen weten. Ook al staat eea. vast in allerkleinste lettertjes ergens achteraan. Ook heb je nu wel huuropbrengsten, dus zo zielig ben je toch ook weer niet!?
Wat gek, dat klopt niet met wat een medewerker tegen me zei....quote:Op zondag 5 maart 2006 14:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Op de site van de IBG staat:
[..]
Dus als je een draagkrachtmeting hebt laten doen zónder dat het inkomen van je partner buiten beschouwing is gelaten (omdat die geen inkomen heeft of omdat je geen partner hebt), wordt de restschuld na 15 jaar aflossen dus wel degelijk kwijtgescholden.
Hoe ontvang je die huurinkomsten dan?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:50 schreef cinnamongirl het volgende:
Nee ben niet zielig en ja ik heb huurinkomsten en ik hoef geen vermogensbelasting over te betalen.
Niet zo raar. Wat had je dan gedacht? Dat je rente kon aftrekken voor een huis wat je hebt verhuurd en waar je dus zelf niet eens woont?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:50 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nee ben niet zielig en ja ik heb huurinkomsten en ik hoef geen vermogensbelasting over te betalen.
Maar het blijft vreemd vind ik. Dubbele koopkrachtvermindering heb je hierdoor.
Het is allemaal legaal; echter mijn woningschuld is vrijwel gelijk aan de vrije verkoopwaarde van mijn huis, dus is er geen vermogen om belasting over te betalen!quote:
We gaan een beetje offtopicquote:Op zaterdag 18 maart 2006 12:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Welke bank heeft je een hypothecaire geldlening verstrekt?
Ik dacht dat je bedoelde dat je geen vermogensbelasting over de ontvangen huurinkomsten hoeft te betalen. Of bedoel je dat ook? In dat geval vraag ik me dus af hoe je het dan wegzet.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 12:15 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Het is allemaal legaal; echter mijn woningschuld is vrijwel gelijk aan de vrije verkoopwaarde van mijn huis, dus is er geen vermogen om belasting over te betalen!
Nopes als de woning zelf niet je hoofdverblijf is (i.t.t.hospita's e.d.) dan hoef je geen belasting te betalen over de ontvangen huurpenningen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 16:59 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik dacht dat je bedoelde dat je geen vermogensbelasting over de ontvangen huurinkomsten hoeft te betalen. Of bedoel je dat ook? In dat geval vraag ik me dus af hoe je het dan wegzet.
Qua hoe? Het telt niet als inkomen?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:10 schreef cinnamongirl het volgende:
Nopes als de woning zelf niet je hoofdverblijf is (i.t.t.hospita's e.d.) dan hoef je geen belasting te betalen over de ontvangen huurpenningen.
Waarom zou je vermogensbelasting betalen?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Qua hoe? Het telt niet als inkomen?
Ik neem aan als je het op een spaarrekening zet dat je daar dan wel vermogensbelasting over moet betalen (daar had je het over).
Vermogensrendementsheffing dus, ja.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:24 schreef frederik het volgende:
Waarom zou je vermogensbelasting betalen?
1. vermogensbelasting bestaat niet meer (is samen met belasting op renteinkomsten vermogensrendementsheffing geworden)
2. Er wordt in box 3 uitgegaan dat je 4% inkomsten kan halen uit je bezit, waarom zou je dan daarnaast de echte inkomsten nog eens belasten? Beetje dubbelop niet?
Wat een baggeropmerking! Jij hebt toch helemaal geen inzicht in de financien van TS? Hoe kun je zoiets uberhaubt stellen. De vraag is: wat is wijsheid? In dit geval niet praten over iets waar je niets over weet. Denk daar maar eens over naquote:Op zondag 5 maart 2006 13:02 schreef Croga het volgende:
[..]
Ik sta perplex.....
Je krijgt 1300 euro netto per maand binnen en hoeft daar slechts een luttele 150 euro van terug in je schuld te storten. Als je dan al niets meer over houd na vaste lasten en levensonderhoud dan woon je simpelweg te duur, of je geeft veel te veel uit aan levensonderhoud......
Volgens de norm mogen je vaste lasten nooit meer dan de helft van je netto inkomen bedragen. Dat is dus 650 euro. Plus nog 150 voor de IBG, dan houd je dus nog 400 euro per maand over voor levensonderhoud. Als je dan kijkt dat een gemiddeld *STEL* zo'n 50 euro per week kwijt is aan eten, moet het voor een alleenstaande makkelijk te doen zijn om van 30 euro per week rond te komen. Laten we gul zijn: 150 euro per maand voor eten. Dan ben je dus ergen 250 euro per maand weg aan het gooien....... Denk daar eens over na....
Dit is pas een domme opmerking. Als je 1300 netto hebt, dan kun je makkelijker 150 euro afbetalen, anders doe je echt wat verkeerd.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Wat een baggeropmerking! Jij hebt toch helemaal geen inzicht in de financien van TS? Hoe kun je zoiets uberhaubt stellen. De vraag is: wat is wijsheid? In dit geval niet praten over iets waar je niets over weet. Denk daar maar eens over na(doe je toch niet
)
Neuh, 15 jaar. Daar is het maandelijkse bedrag op gericht.quote:Op zondag 19 maart 2006 10:18 schreef Mariposa het volgende:
Dus, zou ik dus 30 jaar vastzitten aan het aflossen.
hij laat het inkomen van zijn partner niet meetellen. en DAARDOOR moet hij 30 jaar lang afbetalen (voor elk jaar dat je het inkomen van je partner niet laat meetellen in je draagkrachtmeting moet je een jaar langer aflossen)quote:Op zondag 19 maart 2006 10:21 schreef Arcee het volgende:
[..]
Neuh, 15 jaar. Daar is het maandelijkse bedrag op gericht.
[...]
Linkje?quote:Op zondag 19 maart 2006 10:49 schreef maestro1980 het volgende:
hij laat het inkomen van zijn partner niet meetellen. en DAARDOOR moet hij 30 jaar lang afbetalen (voor elk jaar dat je het inkomen van je partner niet laat meetellen in je draagkrachtmeting moet je een jaar langer aflossen)
Het bedrag is bijna niets minder geworden, omdat het 15 jaar duurt in totaal. Kwijtschelding zou ik dus niet op rekenen.quote:Op zondag 19 maart 2006 10:59 schreef TiepJoop het volgende:
Da's dan fijn, daar ik al sinds 2002 aan het afbetalen ben, maar met een maandelijks gedrag van ong. 93 euro schiet het niet echt op. Volgens mij heb ik voornamelijk rente betaald want het totale bedrag is er bijna niets minder om geworden (alsin <500 gedaald bij een totaal bedrag van 10000,-)
Het rare vindt ik dat er in al die jaren geen aanpassing heeft plaatsgevonden van het maandelijkse bedrag terwijl mijn inkomen toch wel redelijk fors gestegen is.
Anyhow, ik vind het goed hoor ... dat wordt dan kwijtschelding op het einde van de rit [afbeelding]
linkjequote:Hoe lang moet ik terugbetalen?
In principe vervalt uw schuld na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit geldt niet voor achterstallige termijnen en ook niet als u een lager maandbedrag hebt betaald door draagkrachtmeting en u bij deze draagkrachtmeting het inkomen van uw partner buiten beschouwing hebt gelaten
Nogmaals een baggeropmerking. Stel de TS betaalt allementatie, heeft een schuld bij de bank. Stel hij heeft een relatief hoge huur en geen compensatie. Ik hou zelf iets van 700 minus alle kosten over en ik woon gewoon op mezelf en ben student. Als ik ga werken, ga ik er dus waarschijnlijk op achteruit. Ik zou dus mn mond wel houden over iemand's financien, omdat ik simpelweg niet weet hoe die persoon met zijn financien zit.quote:Op zondag 19 maart 2006 10:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dit is pas een domme opmerking. Als je 1300 netto hebt, dan kun je makkelijker 150 euro afbetalen, anders doe je echt wat verkeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |