Ik hou niet erg van de gemeente... dus over 4 jaar niet weer, zeker niet verkiesbaar. Ik zie wel wat. Maar hangt wel heel erg van welke partij je zit.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:07 schreef Landrot het volgende:
[..]
Over vier jaar weer een poging?
Politiek kan inderdaad leuk zijn, maar een normaal mens (en zo schat ik jou wel in) krijgt er na verloop van tijd automatisch de ziekte in...![]()
Als je toch wat wilt bereiken is het effectiever om als actieve burger in te spreken tijdens raadscommissievergaderingen (met beeldmateriaal) en vooraf de pers erover in te seinen. Dan raak je niet verzeild in het partij-politiek-gekonkel.![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 308| +0 (0)| S027.59.02|W043.57.05| 8.6| 41|23:59 UTC 10-03-06 PotC| 373| +65 (9)| S028.55.01|W044.53.01|10.9| 53|06:47 UTC 11-03-06 AAB2| 405| +97 (9)| S029.31.03|W044.41.02|11.6| 55|10:07 UTC 11-03-06 Bra1| 407| +99 (11)| S029.32.02|W044.46.03|11.6| 53|10:20 UTC 11-03-06 Eric| 463| +155 (-6)| S030.12.04|W045.56.02| 6.9|359|16:06 UTC 11-03-06 Movi|1512|+1204 (45)| S045.57.01|W055.43.12|16.0| 7|17:19 UTC 15-03-06 Brun| DNS| +DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 248| +0 (0)| S026.56.04|W044.10.20|10.7|350|23:43 UTC 10-03-06 PotC| 324| +76(-11)| S028.07.20|W044.45.01| 8.2| 8|07:42 UTC 11-03-06 Bra1| 359| +111(-12)| S028.38.01|W045.00.02| 9.2|347|10:30 UTC 11-03-06 AAB2| 359| +111(-14)| S028.40.03|W044.57.01| 8.8|344|10:34 UTC 11-03-06 Eric| 408| +160 (-5)| S029.28.01|W045.05.30|10.4| 46|16:23 UTC 11-03-06 Movi|1409|+1161 (43)| S044.33.04|W054.16.01|17.4| 36|18:50 UTC 15-03-06 Brun| DNS| +DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
VS 17:00 uurquote:Op donderdag 9 maart 2006 23:10 schreef Sandworm het volgende:
AAB1 is goed bezig, toch weer uitgelopen.
Brazil heeft AAB2 ingehaald, op papier.
zal ff vs plaatje erbij zoeken
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 140| +0 (0)| S025.11.01|W043.38.03| 7.4| 36|01:25 UTC 11-03-06 PotC| 234| +94 (2)| S026.42.03|W044.10.03| 7.3| 28|11:57 UTC 11-03-06 Bra1| 259| +119 (7)| S027.05.08|W044.23.03| 8.1| 31|14:44 UTC 11-03-06 AAB2| 266| +126 (4)| S027.09.01|W044.32.05| 7.5| 21|15:29 UTC 11-03-06 Eric| 326| +186 (11)| S028.00.01|W045.12.01| 8.8| 32|22:07 UTC 11-03-06 Movi|1273|+1133 (23)| S043.03.01|W051.08.03|13.4| 59|17:11 UTC 15-03-06 Brun| DNS| +DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 89| +0 (0)| S024.20.02|W043.34.02| 8.5| 4|02:23 UTC 11-03-06 PotC| 202| +113(-19)| S026.06.05|W044.20.15| 6.2|346|15:42 UTC 11-03-06 Bra1| 218| +129(-10)| S026.16.01|W044.38.02| 8.4|344|17:33 UTC 11-03-06 AAB2| 230| +141(-15)| S026.25.01|W044.48.02| 7.8|342|18:56 UTC 11-03-06 Eric| 269| +180 (6)| S027.04.01|W044.57.02| 9.6| 13|23:32 UTC 11-03-06 Movi|1189|+1100 (33)| S041.48.09|W050.20.04|13.9| 25|09:11 UTC 15-03-06 Brun| DNS| +DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
Mijn foutquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:23 schreef komrad het volgende:
sandworm, kan je je laatste post aanpassen, hier wordt mijn scherm een beetje erg breed
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 89| +0 (0)| S024.20.02|W043.34.02| 8.5| 4|02:23 UTC 11-03-06 PotC| 202| +113(-19)| S026.06.05|W044.20.15| 6.2|346|15:42 UTC 11-03-06 Bra1| 218| +129(-10)| S026.16.01|W044.38.02| 8.4|344|17:33 UTC 11-03-06 AAB2| 230| +141(-15)| S026.25.01|W044.48.02| 7.8|342|18:56 UTC 11-03-06 Eric| 269| +180 (6)| S027.04.01|W044.57.02| 9.6| 13|23:32 UTC 11-03-06 Movi|1189|+1100 (33)| S041.48.09|W050.20.04|13.9| 25|09:11 UTC 15-03-06 Brun| DNS| +DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
tegenwind?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:25 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
Brazil is AAB2 voorbij en de AAB1 een riante voorsprong. Nog 8 uurtjes (eta).....![]()
Niet zozeer tegenwind, wel geen wind. 6 knopen wind, snelheid 6 knopen. Zal dus inderdaad wel later worden.quote:
Ehhh, die logica van jou snap ik geloof ik niet echt... Ik neem aan dat die getalletjes andersom moeten staan?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 23:26 schreef Landrot het volgende:
Volgens Onboard Conditions heeft ABN1 maar 6 knopen wind en de nummer twee, Brasil, 23 knopen!
Maar ABN1 kan de winst niet meer ontgaan.![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 7| +0 (0)| S023.01.02|W043.10.02| 8.3| 11|02:55 UTC 11-03-06 PotC| 72| +65 (41)| S024.02.01|W043.33.09|22.0| 23|07:09 UTC 11-03-06 Bra1| 75| +68 (37)| S024.07.01|W043.27.06|20.8| 19|06:10 UTC 11-03-06 AAB2| 85| +78 (37)| S024.13.05|W043.43.01|20.7| 19|06:52 UTC 11-03-06 Eric| 161| +154 (15)| S025.09.09|W044.45.09|13.3| 33|12:19 UTC 11-03-06 Movi|1055|+1048 (13)| S039.36.02|W049.37.01|13.2| 38|10:23 UTC 15-03-06 Brun| DNS| +DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
quote:Op zaterdag 11 maart 2006 03:24 schreef Ambrosius het volgende:
Schiet niet echt op die laatste mijlen.
quote:Position update 0318GMT
ABN AMRO ONE wins! At 0318GMT aproximately, ABN AMRO ONE finally drifted across the finish line in Rio's Guanabara Bay to take Leg 4 of the Volvo Ocean Race, cememting their position at the top of the points table with 49 points.
The last half mile took more than an hour to cover as the wind left the bay, but the spectators were out in force in Rio at 0018 local time to witness the continuation of ABN AMRO ONE's domination of this race.
Behind the leader the battle for second and third, probably fourth too, is as hot as ever it was. Pirates and Brasil 1 are still neck and neck, with ABN AMRO TWO just a few miles astern. They have under 50 miles to go to the finish and are still sailing in a good breeze. Rio will stay awake until their heroes in the blue and yellow boat, led by Torben Grael, come across the line. The party will then start in earnest.
http://volvooceanrace.nl/(...)tlecloser/index.aspxquote:Position update 0736
At 0736GMT and 10 seconds ABN AMRO TWO crossed the finish line to make themselves arguably the least popular people in Rio de Janiero by lifting the final podium spot from Brasil 1, Torben Grael's local heroes.
Sebastien Josse's kids did a remarkable job in clawing back into the podium fight almost unannounced while all eyes were on the fight for second between Pirates and Brasil 1. Despite a mainsail almost in rags after repeated damage in the Suthern Ocean, ABN AMRO TWO managed to hang on close enough to the two Farr boats in the lighter winds so they could then use their superior sail carrying power in the latter stages when conditions were fast reaching, the avowed best point of sail for the Juan Kouyoumdjian boats. In the end they couldn't quite catch Paul Cayard's Pirates, but they managed to overtake Torben's boys and take third some two miles ahead.
Plenty of supporters wait for the blue and yellow boat to cross the line, prepared to cheer their heroes to the echo and recognise there magnificent achievemnt in creating the campaign, building the boat and getting this far. It might be something of a tradition for New Zealanders like Mike Sanderson and many of his crew to take part in and win this round the world race, but this is the first ever attempt at such an offshore campaign for anyone in Brazil.
quote:Op zaterdag 11 maart 2006 09:26 schreef hermandeperman het volgende:
1: AAB1
2: PotC
3: Brasil 1 AAB2
4: AAB2 Brasil 1
5: Ericsson, nog 77 te gaan
6: Movi, nog ruim 900 te gaan.
AAB heeft het weer netjes gedaan
quote:At 0736GMT and 10 seconds ABN AMRO TWO crossed the finish line to make themselves arguably the least popular people in Rio de Janiero by lifting the final podium spot from Brasil 1, Torben Grael's local heroes.
We hebben een Aquote:Op zaterdag 11 maart 2006 09:34 schreef komrad het volgende:
dat zullen die brazilianen niet grappig vinden
en een feestje vieren in rotterdamquote:Op zaterdag 11 maart 2006 10:02 schreef komrad het volgende:
volgens mij kan de AAB1 straks de laatste etappe overslaan
Nee, 2 mijl volgens mij.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 10:21 schreef WEST het volgende:
is het verschil maar 10 seconden tussen AAB2 en Brasil![]()
Iets minder dan 19 minuten zat er tussen.quote:Olympic chanpion Torben Grael and his crew of multi World Champions crossed the finish line aboard the blue and yellow
Brasil 1 Volvo Open 70 to take fourth place in Leg 4 of the Volvo Ocean Race. Their finish came at 0755GMT and 4 seconds, just
under 19 minutes after ABN AMRO TWO
http://www.nos.nl/nosstudiosport/overigesporten/zeilen/index.htmlquote:Op zondag 12 maart 2006 21:45 schreef komrad het volgende:
gemist, bah
ik werd precies op tijd wakker. Na GP van Bahrain ff ingedut omdat ik vanmorgen belachelijk vroeg me nest uit wasquote:Op zondag 12 maart 2006 16:57 schreef azaroth het volgende:
was er nog iets in studio sport vandaag?
-edit
oh om 17:00 zie ik nu op teletekst
ben ik precies op tijd![]()
nee, ik kan me dat aan de ene kant wel voorstellen, maar aan de andere kant tis het risico van het vakt laten we maar zeggen.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:16 schreef komrad het volgende:
die meeting van de movistar zeilers ging er fors aan toe, ik zou ook niet zo blij zijn met zo'n halflekke boot
Ook niet als het keer op keer gebeurd én door technische problemen ontstaat? Dus geen stuurfouten ofzo, maar door problemen waar hij niets aan kan doen.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:34 schreef WEST het volgende:
[..]
nee, ik kan me dat aan de ene kant wel voorstellen, maar aan de andere kant tis het risico van het vakt laten we maar zeggen.
Schumacher stopt toch ook niet als hij een zware crash mee maakt.
Wie?quote:Op zondag 12 maart 2006 23:34 schreef WEST het volgende:
[..]
Schumacher stopt toch ook niet als hij een zware crash mee maakt.
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN PotC|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN AAB2|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN Bra1|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN Eric|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN Movi|699| +0 (0)| S034.10.02|W046.34.01|9.8| 6|03:37 UTC 16-03-06 Brun|DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00|DNS|DNS| DNS |
Nee, de aanpassingen aan de liel is denk ik te vergelijken met de aanpassingen aan voor- en achtervleugel van een F1 wagen. Gaat om 10den, 100ten. En dan gok je ook wel eens mis. Maar nu klinkt het alsog ik echt verstand heb van F1. Not dusquote:Op zondag 12 maart 2006 23:39 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk is er een risico, maar je mag toch wel verwachten dat de boot in orde is?
liel?quote:Op zondag 12 maart 2006 23:42 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Nee, de aanpassingen aan de liel is denk ik te vergelijken met de aanpassingen aan voor- en achtervleugel van een F1 wagen. Gaat om 10den, 100ten. En dan gok je ook wel eens mis. Maar nu klinkt het alsog ik echt verstand heb van F1. Not dus![]()
die duitser met die scheve kin die bijna altijd wint maar de laatste jaar niet meerquote:
quote:When a bolt of lightning set the Ericsson mast on fire last night Neal McDonald looked to the heavens and wondered, “Does this mean we will get some good luck at last?”
It was the second time in the space of a month – the first time was in port in Melbourne - the electricity ions within the stratosphere have conspired to ruin the English skipper’s campaign. According to the old adage he is now due some good luck. Sitting down at the bottom of the leaderboard Ericsson Racing Team needs it.
...
The bolt of lightning was the tip of the iceberg – hitting one of those would have given them a full compliment of problems. An exhausting leg saw them scramble to extinguish a resin fire onboard, Chinese gybing in the Southern Ocean and face 50 knot winds while rounding Cape Horn. The ferocious conditions they met elsewhere also ensured Tom Braidwood could barely use his left arm after he washed into a daggerboard and Damien Foxall has been suffering with a swollen elbow.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 10:26 schreef JoStro het volgende:
Is het na 4 etappes en bijna de helft van de punten een idee voor een evaluatie van de teams?
.....
[
Danku danku, ik voel me vereerd en dat was nou ook weer niet de bedoeling. Ik miste wat discussie op het scherpst van de snede in het VOR topic. Dus dacht ik: laat ik nou eens opschrijven wat ik er echt van vind.quote:
Toen bekend werd dat Juan Juan Kouyoumdjian het ontwerp ging maken en niet Bruce Farr moest ik even slikken. Niet-Farr-boten hebben geen beste reputatie in de VOR. En de reputatie van Juan was ook niet om over naar huis te schrijven. Mike verwoorde het in zijn mail wel goed:quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:50 schreef hermandeperman het volgende:
ABN 1 had ik eigenlijk verwacht dat ze een middenmotertje zouden worden... Dit had ik in ieder geval nooit verwacht...
Die strategische keus heeft heel goed uitgepakt.quote:One guy though, who doesn't get spoken about enough in this campaign, is Roy Heiner. Lets remember that it was his vision that put this whole thing together and probably made the biggest call of all, the day he picked up the phone and rang the office of Juan K.
Inderdaad, echt lang geleden dat een niet-Farr-boot zulke prestaties heeft geleverdquote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:37 schreef JoStro het volgende:
[..]
Danku danku, ik voel me vereerd en dat was nou ook weer niet de bedoeling. Ik miste wat discussie op het scherpst van de snede in het VOR topic. Dus dacht ik: laat ik nou eens opschrijven wat ik er echt van vind.
[..]
Toen bekend werd dat Juan Juan Kouyoumdjian het ontwerp ging maken en niet Bruce Farr moest ik even slikken. Niet-Farr-boten hebben geen beste reputatie in de VOR. En de reputatie van Juan was ook niet om over naar huis te schrijven. Mike verwoorde het in zijn mail wel goed:
[..]
Die strategische keus heeft heel goed uitgepakt.
AAB heeft in het begin heel veel commentaar over zich heen gekregen. Roy Heiner zou een gepasseerd station zijn en waarom zou een conservatieve bank als de AAB zich inlaten met een progressieve Juan K. en niet met Farr in zee gaan?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:18 schreef komrad het volgende:
Ik heb sterk het idee dat het boottype strategisch de meest belangrijke keuze is geweest van de hele race, vooraf was het eigenlijk al beslist idd. De analyse dat door de grotere snelheid in harde wind er makkelijker 'safe' gevaren kan worden heeft mi geleid tot het 100% finishen zonder grote problemen. Maar je mag niet vergeten dat boten bouwen veel 'science' is maar ook gedeeltelijk hopen en bidden so to speak. In dat ligt bezien heeft heiner idd wel een keuze met ballen gemaakt toen hij farr oversloeg
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN PotC|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN AAB2|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN Bra1|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN Eric|FIN|+FIN(FIN)| 000.00.00| 000.00.00|FIN|FIN| FIN Movi|307| +0 (0)| S027.25.02|W045.48.01|6.9| 14|22:38 UTC 15-03-06 Brun|DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00|DNS|DNS| DNS |
15/3 was gezegd door Bouwe. 25/3 is pas de in-port, 2/4 de start van rio naar Baltimore (5000m)quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:38 schreef komrad het volgende:
idd anders wordt het zo lastig met starten enzo
Ze hadden in CapeTown een kiel die er behoorlijk langer (lees: te lang) over deed om te kantelen, waardoor ze op de snelle overstagmanoeuvres gewoon in de knoei kwamen. Wat ik goed vind aan PotC is dat ze het probleem onderkennen en snel met een goede oplossing komen. Probleem opgelost en op naar het volgende. Die instelling laten ze continu zien. En niet alleen tijdens de tussenstops. Ze gaan gewoon tijdens de race experimenteren met zeilvoering e.d. En wat gebeurt er tussen Kaap Hoorn en Rio. Ze zeilen de ABN2 letterlijk voorbij in winden die vantevoren voor ABN zouden moeten zijn. In de tweede etappe klaagde Cayard over het feit dat ABN2 ze zo maar voorbijzeilt in dezelfde omstandigheden. In etappe 4 is dat dus omgedraaid.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:04 schreef Sandworm het volgende:
PIRATES OF THE CARIBBEAN
Van te voren werd al gezegd dat de PotC het minste voorbereidingstijd had, maar dat ze tijdens de wedstrijd zouden groeien. Dat hebben ze al wel bewezen. Maar toch ben ik niet overtuigd. Tijdens de in-port race in Kaapstad hebben ze veel fouten gemaakt. Maar ze hebben het voordeel van de twijfel, ze hebben zich de afgelopen legs goed ontwikkeld.
Dat wordt een mooi feestje in Rotterdam! De kans is groot dat daar pas de winnaar bekend wordt, want ik zie AAB1 nog niet alles tot nu toe winnen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:15 schreef JoStro het volgende:
Verder blijft het gewoon spannend. Want als ABN1 alles wint en ABN2, PotC, Movistar (!) of Brasil1 wordt strak steeds 2e. Dan hebben ze de overwinning pas bij de InPort Portsmouth in de pocket. ABN1 kan dan niet meer ingehaald worden.
Als Ericsson steeds strak 2e wordt, heeft ABN1 de overwinning bij de ScoringGate van LizardPoint.
De wedstrijd wordt dus echt pas beslist in Europa!
![]()
Tsja, klinkt niet echt overtuigend. Ze gaan zich richten op het verbeteren van het zeilprogramma en andere verbeteringen, zoals werkafspraken en communicatie. Dit heb ik eerder gehoord.... Bij een projectgroep tijdens de propedeuse geloof ik.quote:Crew changes for next leg
In order to improve the team's performance in the Volvo Ocean Race, the Ericsson Racing Team has been analyzing every element of the campaign. Today, the team announces that American sailor John Kostecki will sail as skipper for leg five from Rio de Janeiro to Baltimore. The team also continues to develop the sail program for the next legs, and focuses on other improvements such as working methods and communication - two areas where Kostecki's experience will be invaluable.
Ik zie ABN1 ook zeker niet alles winnen. De InPort Rio wordt al lastig. Dan de oversteek van de evenaar. Het zijn allemaal plaatsen met weinig wind. En bij weinig wind denk ik: Brasil.... (al heeft Ericsson het in de eerste etappe rond de evenaar zeker niet slecht gedaan, maar in het licht van de laatste etappes lijkt me dat geen optie of zouden ze toch wakker geworden zijn ...)quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:39 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Dat wordt een mooi feestje in Rotterdam! De kans is groot dat daar pas de winnaar bekend wordt, want ik zie AAB1 nog niet alles tot nu toe winnen.
quote:In a statement from the team management, Ericsson Racing Team made the announcement today that Neal McDonald will be taking a step down from the skipper’s position at least for the next leg of the race. The statement, issued to the press by Communication Manager, Bernard Schopfer, is below. What follows immediately is John Kostecki's recent interview with our reporter, Riath Al-Samarrai:
New Ericsson skipper John Kostecki believes his leadership qualities and some fine tuning to the way the crew sail the boat will be enough to reinvigorate his team in the second half of the race
Kostecki was this morning upgraded from inshore tactician to skipper for the race to Baltimore after Neal McDonald’s shock demotion to watch captain, and is adamant the team, which sits bottom of the leaderboard, is capable of winning “at least a leg” from the remaining five stages.
“We have not been doing well enough and we can improve,” said Kostecki, who skippered illbruck to victory in the last race.
It is believed the American’s intensity, tactical prowess and fresh perspective swayed the team’s management during 48 hours of discussions into making a radical change in search of better results.
The team is yet to finish above fourth in a leg, while rumours of crew in-fighting have spread throughout the dock. The fifth placed finish into Rio de Janeiro on Saturday appears to have been the last straw before management made their move.
Kostecki said, “I would have hoped we would have had better results in the offshore legs, but I think for several reasons we have concluded we just haven’t been getting the top performance
“We are not making huge changes; we are going to try and fine tune things.
“It’s a collection of problems. You can’t put your finger on one single thing. Nothing is terribly far off so it’s a matter of fine tuning and doing a better job in every area.
“I know we can improve and are capable of winning at least a leg,” he said.
Kostecki is not fazed by the prospect of inheriting a struggling team halfway through the race and believes his skills and experience are sufficient to bring about an improvement.
“Fortunately I have been working with the team and I know the team quite well and it’s not like I’m just coming from the outside. But as I said I’m a team player and everyone on our team is professional and accepting the change and willing to change. We want to improve our results.
“I have experience doing the race a couple of times before, a winning experience from the last race, and then I have my tactical or strategic skills. Hopefully I can bring some leadership skills onboard as well. Coming in from the outside for the offshore legs I can see for myself what’s really going on onboard. It’s hard following the race from the shore to see what is really going on.
As for McDonald, Kostecki says there is no resentment between the pair and he is confident McDonald will be valuable in his new role.
“I’ve talked to him a lot over the last couple of days,” he said. “We have been working together for five or six months and we both look forward to working with each other until the finish of the race.
“I think he’s disappointed but also a little bit relieved. He enjoys his offshore racing a lot. I think his role on the boat had been a little different to what it had been in the last couple of races, but I think he will be very comfortable in the watch captain role.
“This really is his team, he built this team so for sure I’ll be looking to him for leadership on this yacht, I can’t do it single-handedly.
But despite Ericsson’s press release stating McDonald would be acting as co-skipper, Kostecki said, “I’ll have the final call.”
The team must now drop a member of the crew to accommodate their new skipper. Tom Braidwood or Damien Foxall are the likely candidates as they are both currently injured – Foxall is still in hospital with an internal elbow infection – but if they both prove their fitness before the team returns to the water, Kostecki acknowledges he has a “tough decision”.
The team's statement
”The Ericsson Racing Team has decided to make crew changes for the next leg of the Volvo Ocean Race from Rio de Janeiro to Baltimore. American sailor John Kostecki, who has sailed with the team as tactician during the in-port races, will take on the role of skipper and Neal McDonald will sail onboard as watch captain and co-skipper. Due to injuries amongst the crew, it is not yet decided who will step ashore.
“In order to improve the team's performance in the Volvo Ocean Race, the Ericsson Racing Team has been analyzing every element of the campaign. Today, the team announces that American sailor John Kostecki will sail as skipper for leg five from Rio de Janeiro to Baltimore. The team also continues to develop the sail program for the next legs, and focuses on other improvements such as working methods and communication - two areas where Kostecki's experience will be invaluable.
"Neal has been Ericsson's skipper since the beginning of the campaign, but considering our current situation in the race, it has become clear that we need to improve team dynamics and performance. Following long discussions with Neal, John and other team members, we decided that a change of organization onboard is necessary for leg five," comments Ericsson Racing Team Project Director Richard Brisius. "We are in a unique position to have two world class skippers within the team and everyone has done their best to put their personal interests aside, for the benefit of the campaign, especially Neal and John."
“Winner of the 2001/02 Volvo Ocean Race as skipper onboard illbruck, Kostecki is one of the world's top sailors. An Olympic silver medallist (1988) and ten-time world champion in a range of one-design classes, he has also been involved in four America's Cup campaigns as tactician.
“Neal McDonald commented: "It has been a tough race so far for the Ericsson Racing Team and we haven't had the results we expected. John Kostecki has a proven track record in both inshore and ocean racing and we all have a lot of respect for him, which is why he was associated with the team to begin with."
“John Kostecki has joined the team in Rio de Janeiro, and he hopes to start sailing early next week in preparation for the next in-port race. "I am very excited and proud to join the Ericsson Racing Team for leg five," he said. "These boats are extraordinary inshore, so I can't wait to experience an offshore leg. I have a lot of respect for Neal McDonald and I can see how the entire team looks up to him. Now we just need to concentrate hard on the next legs and to remain focused. There are still a lot of points up for grabs and there are good opportunities to climb up the leaderboard."
“Ericsson and other team partners have been informed about the planned changes since the team's arrival in Rio de Janeiro. "The support they give us and the respect they have for our decisions are very much appreciated", comments Richard Brisius. "We are fortunate to have partners who are focused on performance and result as we are, but who also understand the difficulties of an event such as the Volvo Ocean Race, with both human and technological challenges."
“Ericsson is currently in a disappointing sixth place on the leaderboard, having failed to show its full potential. There are still five legs, four in-port races and more than 10,000 miles to sail. For the Ericsson Racing team, a new race is starting.”
After continuing poor results it was clear that someone would have to take the blame, but this arrangement would seem to be the best of both worlds, bringing in an acknowledged campaign leader, but retaining the strengths of Neal McDonald as an offshore sailor.
It is not clear why McDonald has been struggling with Ericsson. He ran Kostecki a close second when illbruck won in the last race, taking over ASSA ABLOY from the deposed Roy Heiner – the man behind the ABN AMRO campaign this race – and is an immensely respected skipper and leader in his own right. Perhaps the pressures of total control and responsibility have dulled his edge, but if you had canvassed those in the know before the race, Neal McDonald would have been up there among the good bets for the win this time.
The other question of course is, can John Kostecki turn round the campaign before the race comes to Europe? There is a lot to do it they are to pick up the pace to equal or surpass Pirates of the Caribbean, let alone approach ABN AMRO ONE. One thing, Kostecki will relish a fight against his old adversary Paul Cayard.
Our reporters are talking to the team and we will bring you more reaction as it can be obtained.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:46 schreef JoStro het volgende:
1997 - 1998: Brunel Sunergy ontslaat Hans Bouscholte en benoemt Roy Heiner
2001 - 2002: Assa Abloy ontslaat Roy Heiner en benoemt Neal McDonald
2005 - 2006: Ericsson 'ontslaat' Neal McDonald en benoemt John Kostecki
2009 - 2010: Wie zal John Kostecki ontslaan......????
hmm, waarom?quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:13 schreef Sandworm het volgende:
Shit, moet ik die poll weer aan gaan passen........![]()
Nou, ik denk dat Ericsson weleens hoger zou kunnen gaan eindigen dan tot nu toe de verwachtingen waren.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
hmm, waarom?
Maar als je toch bezig bent, neem je de OP ook mee?![]()
Ik heb het natuurlijk ook over de Wikiquote:Op donderdag 16 maart 2006 13:57 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat Ericsson weleens hoger zou kunnen gaan eindigen dan tot nu toe de verwachtingen waren.
En nee, ik kan de OP niet aanpassen. Die is slechts tot 24 uur na openen te editen. Maar kan hem natuurlijk wel in de template erbij zetten.
BTW, de Movistar zal vandaag wel binnenkomen.
quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:16 schreef JoStro het volgende:
[..]
Tsja, klinkt niet echt overtuigend. Ze gaan zich richten op het verbeteren van het zeilprogramma en andere verbeteringen, zoals werkafspraken en communicatie. Dit heb ik eerder gehoord.... Bij een projectgroep tijdens de propedeuse geloof ik.![]()
Gooien ze eerst Neal eraf en John erop komen ze met dit soort prut doelstellingen. Iets meer ambitie was wel op zijn plaats geweest. Ze hebben de winnaar van de vorige race aan boord....
Wat is nou het doel van Ericsson..... als je dit leest, hopen ze volgens mij dat ze Brunel net voor kunnen blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |