abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52238585
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 19:31 schreef Isabeau het volgende:
Omdat het woord roesje een belachelijk lief klinkend woord is voor een risicovolle anaesthesie.
Volgens mij gaat svanviersen nou noooit meer haar gastroscopie laten doen!!
 FR
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:08:17 #202
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_52239235
Dan is de kwaal niet erg genoeg. Als jet het onderzoek wat je kan helpen niet wilt ondergaan, heb je er niet genoeg last van.
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_52239399
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:08 schreef lotje11 het volgende:
Dan is de kwaal niet erg genoeg. Als jet het onderzoek wat je kan helpen niet wilt ondergaan, heb je er niet genoeg last van.
sorry maar hier ben ik het echt niet mee eens. ik had dit onderzoek niet gedaan als ik geen roesje had gekregen, terwijl ik toch elke nacht een paar uur wakker was door maagzuurklachten (nu trouwens nog soms) en echt van die klachten af wou. en ja, sommige mensen doen een gastroscopie zo, vinden het niet erg zolang hun keel maar verdoofd word. maar ik ben daar niet een van, en zo zijn er meer die het niet willen zonder roesje.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:17:44 #204
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_52239484
Je had het toch nog nooit gehad of wel? Dan kun je ook niet weten of je het niet kunt zonder medicatie.
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_52239980
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:17 schreef lotje11 het volgende:
Je had het toch nog nooit gehad of wel? Dan kun je ook niet weten of je het niet kunt zonder medicatie.
nee dat weet ik ook niet, maar psychologisch is er zo'n grote blok (denk dat je het niet kan voorstellen als je het zelf niet meemaakt) dat je het echt niet kan zonder roesje. ik heb in die zaal (zou het bijna een ok willen noemen) in janken uitgebarsten, en wou gewoon echt niet meer (was op het moment dat het nog zonder roesje was). heb het ook aan de dokter uitgelegd, en die gaf mij groot gelijk, en gelukkig was er op dat moment een plekje om het meteen met roesje te doen. want anders was ik echt dat ziekenhuis uit gerend en had het niet gedaan.
pi_52243766
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:14 schreef gothic-blackie het volgende: sommige mensen doen een gastroscopie zo, vinden het niet erg zolang hun keel maar verdoofd word.
Om even een wat completer beeld te geven:
het kan dus ook gewoon zonder enige verdoving.
Gewoon een kwestie van slikken en door je neus ademen. Het is namelijk volledig pijnloos.
Je laat alleen wat boeren waar je niets tegen kunt doen (de lucht die uit je maag ontsnapt).

Als je geen fobie hebt, is dat gewoon de meest simpele manier.
 FR
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 07:50:53 #207
187958 svanviersen
Live is like a box of choclate
pi_52248358
Hallo allemaal

Even een reactie op alle opmerkingen: niet voor mij invullen dat ik het onderzoek niet meer zal ondergaan. Als er geen roesje zou bestaan, dan zou ik het nog laten doen, met zeer veel tegenzin, maar wat moet dat moet!! En iemand anders kan niet de ernst van mijn klachten beoordelen... Ik heb al 2 jaar klachten, dat ik met tranen in mijn ogen op me werk zat. en loop af en aan bij de huisarts en heb allerlei middeltjes gehad. Ik wil zeer graag weten wat er aan de hand is met mijn maag, maar ook ik zelf bepaal of dat met roesje gebeurd, ik zei al ik bepaal wat er met mijn lichaam gebeurd. en in hoeverre het ziekenhuis mij daarin tegemoet kan en wil komen. Ik ben het eens met gothic blackie. En ik vindt het belachelijk om te zeggen dat het gemakkelijk zonder verdoving en roesje kan, bepaal dat voorjezelf maar niet voor anderen!!! iederen is anders!!
En als het roesje zogenaamd zoooo gevaarlijk is, dan hoef ik niet naar de internist voor een lichamelijk onderzoek en dan zouden ze ook niet tallen keren toedienen!!!! Denk eens na!
sabien
pi_52249105
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:14 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

sorry maar hier ben ik het echt niet mee eens. ik had dit onderzoek niet gedaan als ik geen roesje had gekregen, terwijl ik toch elke nacht een paar uur wakker was door maagzuurklachten (nu trouwens nog soms) en echt van die klachten af wou. en ja, sommige mensen doen een gastroscopie zo, vinden het niet erg zolang hun keel maar verdoofd word. maar ik ben daar niet een van, en zo zijn er meer die het niet willen zonder roesje.
Ik heb geen enkele vorm van verdoving gehad. Geen "roesje" en ook geen keelverdoving. Nu vond ik het echt een vreselijk onderzoek en ben ik er nog een dag ziek van geweest en ik hebnog een aantal dagen spierpijn gehad van het kokken. Toch zou ik als ik weer zo'n last van mijn maag zou hebben, het onderzoek weer ondergaan. Het risico dat er iets serieus met je aan de hand is kunnen uitsluiten (of de juiste diagnose stellen) vind ik de moeite/pijn van het onderzoek wel degelijk waard. Al zou ik misschien de volgende keer wel om een keelverdoving vragen... maar als je dat niet krijgt... het duurt uiteindelijk nog geen 10 minuten... er zijn -echt waar- ergere dingen in het leven.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_52250520
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 09:08 schreef Levitation het volgende:

[..]

Ik heb geen enkele vorm van verdoving gehad. Geen "roesje" en ook geen keelverdoving. Nu vond ik het echt een vreselijk onderzoek en ben ik er nog een dag ziek van geweest en ik hebnog een aantal dagen spierpijn gehad van het kokken. Toch zou ik als ik weer zo'n last van mijn maag zou hebben, het onderzoek weer ondergaan. Het risico dat er iets serieus met je aan de hand is kunnen uitsluiten (of de juiste diagnose stellen) vind ik de moeite/pijn van het onderzoek wel degelijk waard. Al zou ik misschien de volgende keer wel om een keelverdoving vragen... maar als je dat niet krijgt... het duurt uiteindelijk nog geen 10 minuten... er zijn -echt waar- ergere dingen in het leven.
vast, maar ik was maar wat blij met die verdoving. denk dat ook wel meespeelde dat ik al wel wist wat er aan de hand was, maar de huisarts niet. komt omdat de halve familie een breuk in het middenrif heeft, en ik juist op aanraden van de dokter van mijn zus er ook maar naar moest laten kijken, want ik had grote kans het ook te hebben omdat mijn zus het ook heeft.
pi_52250699
heb je ooit een gastroscopie ondergaan lotje11? Dan zou je dat misschien niet zeggen. Er zijn hier mensen die zeggen dat ze nog liever doodbloeden dan ooit nog bij bewustzijn zo'n onderzoek doen (waaronder ikzelf).

Een vriendin van mij heeft een afwijking aan haar slokdarm en moet daarom elke paar maanden zo'n onderzoek. Na de eerste keer heeft ze geweigerd het ooit nog bij bewustzijn te doen, en sindsdien krijgt ze steeds een narcose, behalve als het met grote spoed moet (maar door die afwijking duren die onderzoeken bij haar ook ruim een uur, dan wordt het bijna onmenselijk om dat bij bewustzijn te doen)
mooi he, alles
pi_52253809
het is gewoon een kutonderzoek, maaaaaar het duurt maar 20 minuten alles bij elkaar, voor je het weet sta je weer buiten.

bij endoscopieėn heb ik nooit een verdoving gehad, behalve de laatste keer, en ja, dat was een verademing, maar let wel, die onderzoeken deden mij altijd godsgruwelijk veel pijn, omdat de hele darm van begin tot eind ontstoken was dan.

een gastroscopie doet geen pijn, het voelt rot, je doet iets volkomen tegennatuurlijks, namelijk iets inslikken zonder einde , dus je hele lijf wil in verzet, maar als je gewoon met de genade meewerkt, slikken alsof je leven ervan af hangt, niet nadenken slikslikslik, ben je er zo vanaf.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_52258505
Goeie post van milagro.
Dat relativeert het allemaal wel even.

Doodbloeden voor een gastroscopie?... Kommop, Phileine..... Maak mensen nou niet onnodig bang. Dat is echt pure opklopperij.

Een darm-endoscopie is zoals Milagro aangeeft, wel wat anders. Ik ben dan ook zwaar onder de indruk dat jij dat verdovingloos kunt ondergaan! Ik zou het niet kunnen/willen, want -zelfs met een roesje- is dat voor mij echt een verschrikking qua pijn. Maar: respect!
 FR
pi_52258901
Nou je ziet dat het voor iedereen gewoon heel erg verschilt (en voor mensen die het meerdere keren hebben meegemaakt zelfs per keer). Als je een hele sterke kokhalsreflex hebt is het allemaal al veel zwaarder, als je 20 minuten lang echt vreselijk in paniek bent (zoals ik, ze hebben me met drie man vast moeten houden en ik woog toen nog geen 55 kilo) dan zijn dat 20 hele lange minuten. Tegen mij zei iedereen van te voren 'het valt wel mee, gewoon ontspannen dan komt het wel goed' en dat is me enorm vies tegengevallen. Als ik er beter op was voorbereid had in mezelf op zijn minst flink gedrogeerd.
(overigens kwam die opmerking over doodbloeden niet van mij, maar is dat gewoon een citaat uit het begin van dat topic en vond ik het flauw dat mensen iets bagatelliseren dat voor velen een enorm traumatiserende ervaring kan zijn als je er niet goed op bent voorbereid)

Die endoscopieėn en bronchoscopiėn daar begrijp ik al helemaal niet van dat die nog onverdoofd gedaan worden, dat zijn gewoon middeleeuwse martelpraktijken.
mooi he, alles
pi_52258957
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 14:51 schreef Bora-Bora het volgende:
Goeie post van milagro.
Dat relativeert het allemaal wel even.

Doodbloeden voor een gastroscopie?... Kommop, Phileine..... Maak mensen nou niet onnodig bang. Dat is echt pure opklopperij.

Een darm-endoscopie is zoals Milagro aangeeft, wel wat anders. Ik ben dan ook zwaar onder de indruk dat jij dat verdovingloos kunt ondergaan! Ik zou het niet kunnen/willen, want -zelfs met een roesje- is dat voor mij echt een verschrikking qua pijn. Maar: respect!
nou, ik kreeg gewoon geen roesje, hoor, dus het was geen stoerigheid van me

als je darmen gewoon helemaal rustig zijn, er geen ontstekingen zijn, is het ook lang zo pijnlijk niet, wél vervelend, net als de gastroscopie.

zoals ik al zei, het echte vervelende zit 'm in het tegennatuurlijke wat je moet doen.
zodra je daarvan in de stress schiet, wordt het dubbel zo vervelend.
mijn taktiek, ogen dicht, klakkeloos de 'commando's' opvoeren, in je hoofd een mantra opzeggen "het is zo voorbij, het is zo voorbij" , je wentelen in de onvermijdelijke 'complimentjes' van de internist "je doet het goed, hoor, we zijn zo klaar, nog even volhouden, ja, goed zo " en dan is het alweer gedaan en mag je trots zijn op jezelf en iets leuks kopen bij Bart Smit
pi_52259467
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 15:06 schreef milagro het volgende:
mijn taktiek, ogen dicht, klakkeloos de 'commando's' opvoeren, in je hoofd een mantra opzeggen "het is zo voorbij, het is zo voorbij" , je wentelen in de onvermijdelijke 'complimentjes' van de internist "je doet het goed, hoor, we zijn zo klaar, nog even volhouden, ja, goed zo " en dan is het alweer gedaan en mag je trots zijn op jezelf en iets leuks kopen bij Bart Smit
Schitterende samenvatting!! Zooo sprekend!
 FR
pi_52259709
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 15:04 schreef phileine het volgende:(overigens kwam die opmerking over doodbloeden niet van mij, maar is dat gewoon een citaat uit het begin van dat topic
Okee, dat was dus niet helemaal duidelijk. Sorry!
quote:
en vond ik het flauw dat mensen iets bagatelliseren dat voor velen een enorm traumatiserende ervaring kan zijn als je er niet goed op bent voorbereid)
Alleen moet je wel uitkijken dat mensen onnodig bang kunnen worden door dergelijke uitspraken.
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 15:04 schreef phileine het volgende:
Nou je ziet dat het voor iedereen gewoon heel erg verschilt (en voor mensen die het meerdere keren hebben meegemaakt zelfs per keer). Als je een hele sterke kokhalsreflex hebt is het allemaal al veel zwaarder, als je 20 minuten lang echt vreselijk in paniek bent (zoals ik, ze hebben me met drie man vast moeten houden en ik woog toen nog geen 55 kilo) dan zijn dat 20 hele lange minuten. Tegen mij zei iedereen van te voren 'het valt wel mee, gewoon ontspannen dan komt het wel goed' en dat is me enorm vies tegengevallen. Als ik er beter op was voorbereid had in mezelf op zijn minst flink gedrogeerd.
Op deze manier uitgelegd is het inderdaad een stuk duidelijker dat het belangrijk is om goed te weten hoe het onderzoek precies verloopt.
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 15:04 schreef phileine het volgende:Die endoscopieėn en bronchoscopiėn daar begrijp ik al helemaal niet van dat die nog onverdoofd gedaan worden, dat zijn gewoon middeleeuwse martelpraktijken.
Ik was bij het schrijven van mijn posting ook al op zoek naar het woord "martelen"!...
(kon 'm niet vinden... )

Helaas komt het écht zo op je over, als je daar ligt....
 FR
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 00:23:12 #217
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_52274088
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 19:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Omdat het woord roesje een belachelijk lief klinkend woord is voor een risicovolle anaesthesie.
Is dat zo risicovol dan? Ik was nog zo bij mijn verstand dat ik nog wel een meervoudige integraal had kunnen oplossen. Ik ken veel mensen die verder weg zijn als ze een avondje gaan stappen.

Als het dan nog zo risicovol is kiezen ze volgens mij voor het verkeerde stofje.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_52298538
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 00:23 schreef Mister1977 het volgende:
Is dat zo risicovol dan? Ik was nog zo bij mijn verstand dat ik nog wel een meervoudige integraal had kunnen oplossen. Ik ken veel mensen die verder weg zijn als ze een avondje gaan stappen.

Als het dan nog zo risicovol is kiezen ze volgens mij voor het verkeerde stofje.
Uitleg van Isabeau op eerste pagina van dit topic

Maar ik heb dezelfde ervaring als jij (maar bij een ander onderzoek dan de gastroscopie) dat het helemaal geen effect op me leek te hebben, dat hele roesje...

Ik denk dat het effect per persoon verschilt... (en dat weet je natuurlijk niet vantevoren...)
 FR
  maandag 13 augustus 2007 @ 08:42:19 #219
187958 svanviersen
Live is like a box of choclate
pi_52321634
Hallo daar ben ik weer

nog even een vraagje, mag je ook zon roesje als je net 3 weken zwanger bent??? of is dat gevaarlijk voor de baby??
sabien
pi_52323202
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 02:20 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Uitleg van Isabeau op eerste pagina van dit topic

Maar ik heb dezelfde ervaring als jij (maar bij een ander onderzoek dan de gastroscopie) dat het helemaal geen effect op me leek te hebben, dat hele roesje...

Ik denk dat het effect per persoon verschilt... (en dat weet je natuurlijk niet vantevoren...)
ik was er zelf ook van overtuigd dat het roesje geen effect had, beweerde dat ik alles had meegekregen, maar volgens het aanwezig personeel was ik toch echt even "weg" , hoor en bleek ik idd dus niet alles meegekregen te hebben
pi_52329079
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 08:42 schreef svanviersen het volgende:
Hallo daar ben ik weer

nog even een vraagje, mag je ook zon roesje als je net 3 weken zwanger bent??? of is dat gevaarlijk voor de baby??
Oef, daar zou ik persoonlijk geen risico mee nemen!
Maargoed, ik ben geen dokter...
 FR
pi_52329303
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 10:20 schreef milagro het volgende:
ik was er zelf ook van overtuigd dat het roesje geen effect had, beweerde dat ik alles had meegekregen, maar volgens het aanwezig personeel was ik toch echt even "weg" , hoor en bleek ik idd dus niet alles meegekregen te hebben
Bij mij hebben ze dus achteraf toegegeven dat de dosis indd niet voldoende was geweest...

Ik had dan ook gewoon met de aanwezige personen kunnen praten enzo... Ik had ze verzocht om extra van het roesje, en in plaats daarvan hebben ze me alleen extra pijnstillers ingespoten, maar dat werkte helaas ook niet voldoende...

Ik was wel wąt waziger, maar niet dat je zegt: 'van de wereld ofzo'... Integendeel...
(NB ter geruststelling: dit gaat niet over de gastroscopie )
 FR
pi_52329771
voor gastroscopie zou ik geen roesje willen overigens.

roesje is voor mij puur om 'ondraaglijke pijnen' te doorstaan en een gastroscopie, ja er zijn leukere tijdsbestedingen , maar pijn doet het niet.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:49:23 #224
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_52460880
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:30 schreef milagro het volgende:
voor gastroscopie zou ik geen roesje willen overigens.

roesje is voor mij puur om 'ondraaglijke pijnen' te doorstaan en een gastroscopie, ja er zijn leukere tijdsbestedingen , maar pijn doet het niet.
Ik had een roesje bij de gastroscopie en de colonoscopie. Bij de eerste vond ik al dat het weinig effect had al interesseerde het onderzoek me ineens niet zoveel meer (en dat is positief ). Maar bij die colonoscopie had ik het idee dat het helemaal niet werkte. Het deed ook flink pijn als ze de zaak met lucht opblazen en ondertussen hard op je buik drukken. Ik heb alle bochten bewust meegemaakt tot aan de ingang van de dunne darm.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_52508665
Joepie, ik mad donderdag. Tuurlijk zie ik er tegenop, zeker na lezen van alle leuke berichten op dit forum :-) Maar ik ga met roesje. Mijn wel aardige huisarts stelde dat direct al voor, 15 jaar geleden een keer zonder geprobeerd en toen is de arts gestopt omdat ie bang was dat ik zń dure gastroscoop stuk zou bijten. Nog niet van ring gehoord zeker :-)

Wat ik nu wel zou willen weten: is er iemand die een gastroscopie gehad heeft en daardoor beter behandeld kon worden tegen zijn klachten? (Bij mij dus reflux). Zo'n soort bericht zou me aardig motiveren om te gaan. want daar hoor ik dus niemand over. Als ik die behandeling ga laten doen om daarna gewoon verder te gaan met Omeprazol slikken, tsja, waar doe je het dan voor. Ik zit nu dus op het punt dat ik me afvraag: waarom zou ik eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')