We zullen ook wel gedwongen worden.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:40 schreef DiRadical het volgende:
Wellicht is de krimp van de beroepsbevolking een goed moment om eens na te denken op het rationaliseren van bedrijfprocessen. Er zijn nog veel te veel papierschuiver in NL
quote:Krimp is blinde vlek bij politici en bestuurders
Van onze medewerker Frank Kalshoven
AMSTERDAM - De politiek van de groei moet worden omgebogen tot een politiek van de krimp, vindt wetenschapper Wim Derks. De dalende bevolkingsomvang, die in delen van Nederland al zichtbaar is, heeft grote consequenties voor economie en samenleving.
Demografische veranderingen hebben de neiging laat te worden opgemerkt door politiek en publiek. Nederland was al dertig jaar een immigratieland toen dat in de tweede helft van de jaren negentig officieel werd vastgesteld. De vergrijzing van de bevolking in de komende decennia is nieuws uit de jaren zeventig, maar het is pas de laatste jaren aanleiding tot heftig debat en politieke strijd. Nu is er dan, dankzij Wim Derks van de Universiteit Maastricht, de derde demografische revolutie: de krimp van de bevolking, om te beginnen de beroepsbevolking.
De consequenties van krimp zijn even ingrijpend als van immigratie en vergrijzing, alleen staat het krimpdebat nog in de kinderschoenen. In het rapport Structurele bevolkingsdaling, een urgente nieuwe invalshoek voor beleidsmakers dat Derks met twee adviseurs schreef, wordt dan ook vooral opgeroepen deze nieuwe uitdaging in alle facetten te onderzoeken.
[Advertentie]
Dat de bevolking krimpt, is niet alleen een feit, maar ook een trendbreuk. Oorlog en pandemieën daargelaten, is het in de geschiedenis niet eerder voorgekomen dat het aantal mensen structureel afneemt. Juist omdat bevolkingsgroei de ‘normale toestand’ is, valt het zwaar de krimp te begrijpen en de gevolgen te doorzien.
De oorzaak is prozaïsch: het aantal geboorten daalt. Kregen vrouwen in de jaren zeventig van de vorige eeuw nog gemiddeld vijf kinderen, nu is het kindertal gehalveerd en zal het verder dalen. De wereldbevolking zal, volgens prognoses van de Verenigde Naties, rond 2075 gaan krimpen. In de 20ste eeuw verviervoudigde ze. In Nederland schommelt de vruchtbaarheid al dertig jaar rond de 1,7, terwijl voor een constante omvang van de bevolking 2,1 kinderen per vrouw nodig zijn.
Een van de vorige demografische trends – de immigratie – heeft het zicht op de krimp in Nederland lange tijd vertroebeld. Sinds 1997 neemt de bevolking van Zuid-Limburg af, maar het ontsnapte aan de aandacht, net zoals het niet in brede kring werd opgemerkt dat sinds 2002 de hele provincie Limburg steeds minder mensen telt. De agglomeratie Haarlem is sinds 2002 aan het krimpen in inwonersaantal. Delfzijl, Zeeuws-Vlaanderen en de Gooi- en Vechtstreek krimpen eveneens.
Deze voorlopers krijgen binnen een paar jaar gezelschap van provincies zoals Drenthe en Zeeland en rond 2035 gaat de bevolking in Nederland als geheel afnemen.
De gevolgen van de krimp doen zich op korte termijn voelen. Het meest ingrijpend zijn de gevolgen voor de arbeidsmarkt. Want de potentiële beroepsbevolking, het aantal Nederlanders tussen de 15 en 64 jaar oud, krimpt veel eerder en sneller dan de bevolking als geheel. De krimp staat immers niet op zichzelf: de vergrijzing werkt ook door.
De demografische voorloper Limburg ziet de potentiële beroepsbevolking volgens Derks de komende twintig jaar met 17 procent afnemen. In Drenthe, Zeeland en Friesland is dat 10 procent van de beroepsbevolking. Nederland zal de beroepsbevolking in die periode met 3 procent zien krimpen.
Maar Nederland is helemaal niet gewend aan krimp. Tijdens de vorige conjuncturele opgang, in de jaren negentig van de vorige eeuw, werden een miljoen nieuwe banen gecreëerd op een totaal van zeven miljoen. Tegelijkertijd bleef het aantal mensen dat een uitkering ontving stabiel op vier miljoen. De nieuwe werknemers waren immigranten, huisvrouwen en schoolverlaters.
Volgens Derks is het onwaarschijnlijk dat Nederland dit patroon zal kunnen herhalen. De krapte op de arbeidsmarkt wordt structureel, schrijft hij. Als de huidige opleving van de economie doorzet, ontstaat er al snel zoveel arbeidsschaarste dat werkgevers ook zullen moeten putten uit de arbeidsreserves die nu onaangesproken blijven. Het is te verwachten, schrijft hij, ‘dat ook zonder specifieke beleidsmaatregelen de momenteel hoge werkloosheid onder allochtone jongeren verdwijnt door de combinatie van het aantrekken van de economie en het op korte termijn aanzienlijk krimpen van de potentiële beroepsbevolking’. Op de arbeidsmarkt verschuift de macht van de werkgever naar de werknemer.
De krimpende beroepsbevolking trekt een spoor van vernielingen in bestaande politieke plannen. Zonder een bepaalde hoeveelheid inwoners, schrijft Derks, ‘ontstaat er overcapaciteit aan reeds gerealiseerde of geplande voorzieningen – kantoren, bedrijventerreinen, scholen, energiecentrales, wegen, spoorwegen, et cetera’.
De bevolkingsdaling zou daarom aanleiding kunnen zijn tot een concurrentieslag om inwoners. Dat kan een Europese slag zijn; de Scandinavische landen waren sterk vertegenwoordigd op de emigratiebeurs die deze week werd gehouden. De strijd wordt ook in Nederland gestreden; ambitieuze plannen voor de Randstad impliceren toestroom van Nederlanders uit perifere provincies, die nu al met een dalende bevolking hebben te maken.
Dat bevolkingskrimp nog niet is doorgedrongen tot politieke agenda’s verklaart Derks uit het onvermogen op een nieuwe manier naar de wereld te kijken. ‘Sinds de industriële revoluties in de 19de eeuw is de politieke besluitvorming gericht op groei.’ Sturen op groei ‘zit in de genen van welhaast iedere wethouder, gedeputeerde of minister’. Ongeloof en afwijzing zijn het deel van de boodschapper van het opmerkelijke nieuws.
Omdat de bevolkingskrimp niet effectief kan worden bestreden – voor geboortepolitiek is geen maatschappelijk draagvlak, en extra immigratie biedt hooguit uitstel en geen afstel – zullen bestuurders hun handelen toch moeten aanpassen, meent Derks. De politiek van de groei moet worden omgebogen tot de politiek van de krimp
Diezelfde trend is bij allochtonen ook te merken:quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:50 schreef Tref het volgende:
Sinds de ontzuiling en de emancipatie van de vrouw worden er in Nederland veel minder autochtone kinderen geboren. Dit lijkt sinds de jaren 70 een toenemende trend. Allochtonen daarentegen (en dan vooral Moslims) tillen tesamen met hun traditionele rolopvattingen en hun geloof, de eigen populatie op een steeds hoger level. Hier kunnen we vrij weinig aan doen, aangezien het mensen niet verboden is om kinderen te krijgen.
quote:Allochtone vrouwen krijgen steeds minder kinderen
ANP
VOORBURG - Allochtone vrouwen krijgen steeds minder kinderen. Vooral het kindertal van Marokkaanse en Turkse vrouwen daalt en nadert dat van autochtone vrouwen, blijkt uit berekeningen die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag heeft gepubliceerd.
Het gerealiseerd kindertal van Marokkaanse vrouwen tussen 40 en 45 jaar bedraagt bijvoorbeeld nog maar 2,7, aldus het CBS. Dat is de helft van het aantal kinderen dat hun moeders (tussen 60 en 65 jaar) nog kregen.
De tweede generatie allochtone vrouwen lijkt meer op autochtonen dan op hun moeders, concluderen de onderzoekers. Zo worden ze ook steeds later moeder: Nederlandse moeders behoren al enige tijd tot de oudsten ter wereld. Verder zijn 35-jarige Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse vrouwen van de tweede generatie zelfs vaker kinderloos dan autochtone vrouwen.
Bron: De Volkskrant
Het gaat niet zozeer om de absolute teruggang van de totale bevolking van Nederland, maar veel eerder om de verschuiving van het percentage autochtone Nederlanders ten opzichte van de allochtone Nederlanders. De totale omvang van de bevolking blijft immers vrij stabiel.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 09:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zie het probleem niet.
Aan de ene kant hebben we overbevolking in de wereld, wonen we in een van de dichstbevolkte landen ter wereld, en loopt half nederland te gillen dat we vol zitten.
En nu worden er minder kinderen geboren is het weer niet goed.
Zorgen dat we hoogopgeleide migranten aantrekken?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 09:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de absolute teruggang van de totale bevolking van Nederland, maar veel eerder om de verschuiving van het percentage autochtone Nederlanders ten opzichte van de allochtone Nederlanders. De totale omvang van de bevolking blijft immers vrij stabiel.
De vraag is hoe we onze welvaart en een kenniseconomie kunnen handhaven wanneer een groot deel van de bevolking uit slecht opgeleide allochtonen uit derde-wereldlanden bestaat.
Juist, daar zullen we toch niet aan ontkomen. En we moeten zorgen dat de hier al aanwezige mensen beter bij het arbeidsproces betrokken worden en beter worden opgeleid.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zorgen dat we hoogopgeleide migranten aantrekken?
Een voorbeeld nemen aan de UK dus.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Juist, daar zullen we toch niet aan ontkomen. En we moeten zorgen dat de hier al aanwezige mensen beter bij het arbeidsproces betrokken worden en beter worden opgeleid.
Ken de situatie daar niet maar het zou goed kunnen. Wat ook scheelt is dat de UK al langer ervaring heeft met vrij grote groepen buitenlanders.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een voorbeeld nemen aan de UK dus.
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:23 schreef Lucille het volgende:
Voor het millieu is het goed dat de groei er deels uit is.
Boe die fucking hoequote:Op donderdag 30 maart 2006 14:52 schreef du_ke het volgende:
Het lijkt er op dat de welvaart dan ook eerst moet stijgen. Maar dat gaat helaas ook weer ten koste van het milieu over het algemeen.
en er dus voor kiezen om zelf allochtoontje te gaan spelen in het buitenland?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:11 schreef Andre70 het volgende:
Zij zullen nu een echte keuze moeten maken: Óf het leven in een multikulturele samenleving accepteren, óf voorgoed de biezen pakken en het heil ergens buiten Nederland gaan zoeken.
en aan wie gaan ze die huizen verkopen denk je?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt. In de jaren '50 ging men ook uit van 21 miljoen mensen in 2000. Dat is ook niet helemaal gelukt
. Ik heb er wel vertrouwen in
. Al die oudjes hebben straks hun huis afbetaald en gaan dat kapitaal lekker losjes besteden dat we wat fillipijnse verpleegstertjes in moeten huren voor de verzorgingshuizen is dan slechts bijzaak.
Zeker in Oost Duitsland worden erg weinig kinderen geboren en er zijn veel mensen weggetrokken naar streken met meer werk (Bayern enzo)quote:Op maandag 12 juni 2006 10:49 schreef xman het volgende:
Ik vraag me af of dezelfde problemen spelen in Duitsland? Heeft iemand daar de emigratie cijfers van?
Want in Berlijn kan je nog gewoon een goede huurhuis vinden voor 200 euro. Ook een huis kopen is niet duur. Autos zijn goedkoper.. volgens mij is het leven daar in z'n geheel veel goedkoper dan hier.
Klopt.quote:En had ik niet ergens gelezen dat de grootste emigratie van autochtone nederlanders naar Belgie en Duitsland is. En vooral in de grensstreken?
Kinneging koppelt een mededogenloze Kulturkampf aan de noodzaak voor vrouwen om kinderen te baren. Tijd voor een Nederlands Mutterkreuz?quote:“Als de Europeanen zich niet voortplanten - wat ze niet doen - hebben we niet genoeg kinderen om ons te vervangen. Uiteindelijk zal Europa dan Afrikaniseren en Azianiseren. Is dat slecht? Ik vind van wel, omdat ik de Europese cultuur hoger acht dan die van Afrika en Azië. Het zou echt de ondergang van het avondland zijn. En dat moeten we, denk ik, zien te voorkomen.” (Trouw 25-1-2006)
Een Mutterkreuz zal onvoldoende zijn om de geboortecijfers weer op peil te krijgen. Ook damals sorteerde deze onderscheiding weinig effect.quote:Op maandag 12 juni 2006 14:51 schreef mariatrepp het volgende:
Burke Stichting voorzitter prof.dr. Kinneging:
[..]
Kinneging koppelt een mededogenloze Kulturkampf aan de noodzaak voor vrouwen om kinderen te baren. Tijd voor een Nederlands Mutterkreuz?
Je kunt er om lachen en er domme WO2 vergelijkingen bij halen, maar hij heeft weldegelijk gelijk. Als Europeanen stelselmatig minder kinderen krijgen dan allochtonen en er daarnaast een continue stroom asielzoekers en andere niet-westerse immigranten is, dan kan iedereen 1+1 bij elkaar optellen. Het zal een jaartje of 20, 30 duren maar dan is half Europa "zwart". Nog eens 20-30 jaar en het is driekwart. Ik vind dat geen prettig vooruitzicht en het zal me een rotzorg zijn of iemand dat racisme vindt of niet. Europa is een continent van de blanken, waar ze zelf met veel pijn en moeite hun landen, samenlevingen en culturen opgebouwd hebben. Iets waar de groepen allochtonen in hun eigen land vrijwel nooit in zijn geslaagd: kijk maar naar om het even welk land van herkomst en je ziet armoede, werkloosheid, vervolging, honger, corruptie, viezigheid, vervuiling - kortom, een land waar je echt niet wil wonen. Als je dacht dat alles in Nederland koek en ei blijft als we eenmaal 30 jaar verder zijn: vergeet het maar. Het zal net zo'n zootje worden als het nu in die landen is. Het wordt gewoon tijd om het Europese culturele erfgoed, de normen en waarden, de vrijheid en schoonheid die je in onze landen treft veilig te stellen. Of je dat nu racisme of discriminatie noemt doet daar niets aan af, dat is enkel je kop in het zand steken.quote:Op maandag 12 juni 2006 14:51 schreef mariatrepp het volgende:
Burke Stichting voorzitter prof.dr. Kinneging:
[..]
Kinneging koppelt een mededogenloze Kulturkampf aan de noodzaak voor vrouwen om kinderen te baren. Tijd voor een Nederlands Mutterkreuz?
Even denken, in welk land woonde je ook alweer?quote:Op maandag 12 juni 2006 17:42 schreef StefanP het volgende:
[..]
Je kunt er om lachen en er domme WO2 vergelijkingen bij halen, maar hij heeft weldegelijk gelijk. Als Europeanen stelselmatig minder kinderen krijgen dan allochtonen en er daarnaast een continue stroom asielzoekers en andere niet-westerse immigranten is, dan kan iedereen 1+1 bij elkaar optellen. Het zal een jaartje of 20, 30 duren maar dan is half Europa "zwart". Nog eens 20-30 jaar en het is driekwart. Ik vind dat geen prettig vooruitzicht en het zal me een rotzorg zijn of iemand dat racisme vindt of niet. Europa is een continent van de blanken, waar ze zelf met veel pijn en moeite hun landen, samenlevingen en culturen opgebouwd hebben. Iets waar de groepen allochtonen in hun eigen land vrijwel nooit in zijn geslaagd: kijk maar naar om het even welk land van herkomst en je ziet armoede, werkloosheid, vervolging, honger, corruptie, viezigheid, vervuiling - kortom, een land waar je echt niet wil wonen. Als je dacht dat alles in Nederland koek en ei blijft als we eenmaal 30 jaar verder zijn: vergeet het maar. Het zal net zo'n zootje worden als het nu in die landen is. Het wordt gewoon tijd om het Europese culturele erfgoed, de normen en waarden, de vrijheid en schoonheid die je in onze landen treft veilig te stellen. Of je dat nu racisme of discriminatie noemt doet daar niets aan af, dat is enkel je kop in het zand steken.
Het gaat hier echter niet om het racisme vinden, het is puur, onvervalst racisme.quote:Op maandag 12 juni 2006 17:42 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik vind dat geen prettig vooruitzicht en het zal me een rotzorg zijn of iemand dat racisme vindt of niet.
Maar weerleg zijn stelling dan eens!quote:Op maandag 12 juni 2006 17:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het gaat hier echter niet om het racisme vinden, het is puur, onvervalst racisme.
Welke stelling? Dat Europa een continent is van de blanken, dat de komst van niet-blanken zal zorgen voor armoede, werkloosheid, vervolging, honger, corruptie, viezigheid, vervuiling, en dat het gewoon tijd wordt om het Europese, blanke culturele erfgoed, de blanke normen en waarden, de blanke vrijheid en schoonheid die je in onze blanke landen treft veilig te stellen? Dat is gewoon racistisch braaksel, zo'n stelling hoef je niet te weerleggen.quote:
Want de VS is een arm land? Kent een hoge werkeloosheid? Amerikaanse staatsburgers worden vervolgd? Heerst daar hongersnood? Staat hoog op de corruptieindex? Is vervuild of smerig?quote:Op maandag 12 juni 2006 18:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij weerlegt het land waarin hij woont zijn stelling.![]()
StefanP heeft een hekel aan negers en hispanics, die horen niet in de VS vindt ie, ze deugen niet. Zelf heeft ie niet eens een verblijfsvergunning, maar goed. Wat doe ie er uberhaupt als ie gelooft in de raszuiverheidstheorie, Amerika is nou niet bepaald een blank continent van oorsprong.quote:Op maandag 12 juni 2006 18:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Want de VS is een arm land? Kent een hoge werkeloosheid? Amerikaanse staatsburgers worden vervolgd? Heerst daar hongersnood? Staat hoog op de corruptieindex? Is vervuild of smerig?
Blijkbaar snap je het verschil niet tussen een immigrant in de VS en een immigrant in de EU. Zucht. Ik zal het nog maar een keer uitleggen. In de VS kom je niet zomaar binnen (tenzij je Mexicaans bent helaas), immigranten worden zorgvuldig gescreend en geselecteerd op achtergrond, opleiding, intentie en middelen om een bestaan op te bouwen. Iedereen die naar de VS komt, wil dat om hier een beter leven op te bouwen. In de EU is dat, durf ik te wedden, vaak omdat ze daar zulke mooie verzorgingsstaten hebben: gratis geld! In de VS hoef je daar niet op te rekenen. Geld verdienen doe je zelf maar, zoniet dan mag je het land uit en mocht je al een green card hebben, dan ga je maar weer als de wiedeweer een andere baan zoeken.quote:Op maandag 12 juni 2006 18:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij weerlegt het land waarin hij woont zijn stelling.![]()
Bron? Bewijs het maar eens! Dit soort achterlijke beschuldigingen hoef ik niet over mijn kant te laten gaan. Smerige laffaard die je bent.quote:Op maandag 12 juni 2006 18:09 schreef gelly het volgende:
[..]
StefanP heeft een hekel aan negers en hispanics, die horen niet in de VS vindt ie, ze deugen niet.
Ach, jij bent gewoon een zielige trol die in elk topic waar ik kom een zinnetje neergooit dat op het niveau van een 4-jarige ligt. Zoals hier waar ik blijkbaar ineens weer geloof in de raszuiverheidstheorie. Jaja, zodra je wil dat mensen zich aanpassen dan ben je daar een aanhanger van! Woorden in mijn mond leggen ben je goed in hoor, gefeliciteerd. Triest figuur dat je bent met je valse beschuldigingen en geschreeuw om bans. Lees voor de lol eens het C&H topic over fokkers in het buitenland of desnoods mijn reactie hierboven, dan zie je in hoe vreselijk triest je bent met je leugens omdat de helft van m'n vrienden hier -jawel- "allochtonen" zijn. Je bent een haatdragend mannetje dat elke kans aangrijpt om te zeiken en nooit verder komt dan oneliners, kijk maar eens naar je postgeschiedenis. Heel erg bijdragend ja... donder dus gauw op met je leugens.quote:Zelf heeft ie niet eens een verblijfsvergunning, maar goed. Wat doe ie er uberhaupt als ie gelooft in de raszuiverheidstheorie, Amerika is nou niet bepaald een blank continent van oorsprong.
Nee inderdaad bedoelde ik dat. Ik ben wat te gul met mijn sarcasme denk ik.quote:Op maandag 12 juni 2006 18:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het tegen StefanP had, en dat leek mij wel logisch, maar dat is kennelijk niet zo?.
Ik dacht dat je het tegen StefanP had, en dat leek mij wel logisch, maar dat is kennelijk niet zo?quote:Op maandag 12 juni 2006 18:04 schreef Zyggie het volgende:
Je verwart culturele verschillen met huidskleur. Je bent dus een overvalste racist.
Goh, je vindt het woordje blank nogal leuk he? Blank dit, blank dat. Ben je zelf toevallig geen racist? Pas maar op! Je mag voor de verandering ook wel eens inhoudeling op zaken ingaan hoor... schrijf een post vol met inhoud, en figuren als jij vallen er over dat je voor het gemak een keer het woordje blank gebruikt ipv Europeaan. Een gotspe natuurlijk, waardoor je meteen een racist bent en de rest van je post niet eens bekeken hoeft te worden. Walgelijk. Je hoort bij het clubje dat elke vorm van discussie in de kiem wil smoren door meteen met racisme, facisme en nazi-vergelijkingen te komen.quote:Welke stelling? Dat Europa een continent is van de blanken, dat de komst van niet-blanken zal zorgen voor armoede, werkloosheid, vervolging, honger, corruptie, viezigheid, vervuiling, en dat het gewoon tijd wordt om het Europese, blanke culturele erfgoed, de blanke normen en waarden, de blanke vrijheid en schoonheid die je in onze blanke landen treft veilig te stellen? Dat is gewoon racistisch braaksel, zo'n stelling hoef je niet te weerleggen.
Het heeft wel wat, ja.quote:Op maandag 12 juni 2006 18:33 schreef StefanP het volgende:
[..]
Goh, je vindt het woordje blank nogal leuk he? Blank dit, blank dat.
Nee, toevallig niet.quote:Ben je zelf toevallig geen racist?
Sleep with one eye open...quote:Pas maar op!
Zodra het al begint met het raszuiver houden van Europa, acht ik het vrij nutteloos om inhoudeling op het bericht in te gaan.quote:Je mag voor de verandering ook wel eens inhoudeling op zaken ingaan hoor...
Als het niet om de huidskleur gaat, waarom heb je het dan over de huidskleur? Of vind je 'blank' gewoon, net als ik, een leuk woord?quote:schrijf een post vol met inhoud, en figuren als jij vallen er over dat je voor het gemak een keer het woordje blank gebruikt ipv Europeaan.
Niet per sé, maar in dit geval: correct.quote:Een gotspe natuurlijk, waardoor je meteen een racist bent en de rest van je post niet eens bekeken hoeft te worden.
I hear your, brother.quote:Walgelijk.
Ik hoor niet bij een clubje en kom al helemaal niet meteen met racisme en fascisme en nazi-vergelijkingen. O, maar als er wordt beweerd dat het tijd is voor maatregelen nu de kleurlingen het blanke Europa vervuilen, dan heb ik er niet zoveel moeite mee meteen met racisme te komen, nee.quote:Je hoort bij het clubje dat elke vorm van discussie in de kiem wil smoren door meteen met racisme, facisme en nazi-vergelijkingen te komen.
Boeit geen ene drol, ook al gaat om legalen, er zijn hele Chinese wijken, hele zwarte wijken en dat zijn gewoon legalen hoor. Segregratie is the key word. The American dream is weggelegd voor een zeer select groepje.quote:Op maandag 12 juni 2006 19:06 schreef StefanP het volgende:
Ja, maar die komen illegaal binnen. Het systeem zelf werkt. Dat er daarnaast honderdduizenden Mexicanen de grens over stromen die niet willen integreren, is een groot probleem en daar moet echt hoognodig iets aan gedaan worden. Maar de legale immigranten worden goed gekozen, gestimuleerd en burgeren perfect in.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |