Gisteravond zou Daniël me mee uit eten nemen. Twee uur te vroeg werd er aangebeld. Ik opende de deur in mijn kamerjas; ik kwam net onder de douche vandaan. We vielen in elkaars armen. We hielden elkaar stevig vast - hoe lang hadden we elkaar niet gezien? Bijna een week. Daniël tilde me op en droeg me naar de slaapkamer. Het was een belachelijk romantisch gebaar, we kregen allebei de slappe lach. Hij zei dat het weinig had gescheeld of hij had zijn auto in puin gereden, zoveel haast had hij gehad om me te zien.
En on mijn kamerjas uit te trekken en me op het bed te gooien.
Hij kwam naast me liggen. Toen ik zijn overhemd wilde openknopen, hield hij me tegen. "Hoe voel je je?" vroeg hij.
"Slecht. Bang."
"Ik geef je iets waar je je beter van gaat voelen." Hij doorzocht zijn binnenzakken, haalde er een envelop uit. "The forest has remedies for everything," zei hij. "Of je nou scherp wilt blijven of in slaap gesust wilt worden. Wat zal het zijn?"
"Een huis."
Hij gooide de envelop op de grond. "Wanneer moet je eruit?"
"Twee weken."
"Dat is wel erg kort, hè? Jezus, twee weken... valt er niet met je vader te praten?"
Ik schudde mijn hoofd. "Niet meer. Niet sinds die brief."
"Stuur hem nog een brief. Zeg dat het je spijt. Leg uit dat je-"
"Hij haat me. Iedereen haat me. Ik heb niemand meer, mijn hele familie laat me vallen, mijn broer krijgt een baby en mijn zus zit in een relatiecrisis - ik kan nergens heen. Wat moet ik nou? Ik weet echt niet meer..."
"Ik wist niet dat het zo erg was."
"Dat wilde je niet weten. Je wilde gewoon seks. En iemand die op je kinderen past. Twee vliegen in één klap."
"Zo'n uitgekookte klootzak ben ik toch niet?"
"Nee, je bent de ideale schoonzoon. Betrouwbaar, verantwoordelijk, en gek met dieren." Ik begon te lachen. "Daniël W., de winnaar van de ideale schoonzoon-show. Jammer dat mijn moeder niet meer leeft. Je zou haar diep geroerd hebben met je nobele karakter."
"Nee, jij bent verantwoordelijk."
"Dat heb ik ook nooit beweerd."
"Ik ook niet, Nadine. Je wist wie ik was. Je wist waar je aan begon." Hij streelde mijn hand. "Het komt allemaal goed. We gaan samen naar Amerika, jij en ik. We moeten even doorzetten, even volhouden. Niet in paniek raken, liefje. Je kunt tijdelijk in een hotel gaan zitten - ik regel wel een kamer voor je, alles komt goed. Ik handel mijn zakelijke shit af, mijn scheiding, en daarna zijn we los. Probeer even vooruit te kijken."
"Makkelijk gezegd."
"Ik meen het."
"Oh ja? Ik sta over twee weken op straat, ik heb niks meer."
"Je hebt mij. De ideale schoonzoon."
"Ja, dat zeg je nú. Ik kan je nooit bereiken. Je neemt de telefoon niet op."
"Luister, mijn bedrijf is kapot. Als ik honderdduizend euro verlies, heb ik een goede dag. Op slechte dagen..." Hij wreef in zijn ogen. "Nadine, je moet me vertrouwen. Ik ben bezig... er is een goede kans dat ik binnenkort uit de shit ben. Ik heb iemand ontmoet, een investeerder. Als hij bijt, hebben we straks genoeg cash om van te leven, om opnieuw te beginnen. Morgen neem ik je mee uit eten om het te vieren."
"Morgen? We zouden vanavond toch gaan eten?"
"Dit kan niet wachten," zei hij. Meteen stond hij op van het bed, en alsof hij geen seconde meer te verliezen had, zocht hij in zijn zakken naar de autosleutels. "Ik haal je morgenavond om zeven uur op."
Hij vergat de envelop van de grond te rapen, en ik zei niks. Die envelop, bedacht ik, die zou nog wel eens van pas kunnen komen.