http://www.nu.nl/news/686(...)ief_op_internet.htmlquote:AMSTERDAM - Drogisterij Sebas in Nieuwegein heeft een opname van een winkeldiefstal online laten zetten. Op de website van Digitale Stad Nieuwegein is te zien hoe een winkeldief zijn weekendtas volstopt met onder andere cosmetica. De drogisterij hoopt met het filmpje de dader op te kunnen sporen.
Volgens de eigenaar van Sebas, A. van Tellingen, wordt er dagelijks gestolen uit zijn winkel, maar wordt er weinig aan gedaan door de politie. "We doen aangifte, spelen beeldmateriaal door aan de politie, maar winkeldiefstal lijkt weinig prioriteit voor ze te hebben", aldus Van Tellingen.
Bang om voor eigen rechter te spelen door het online plaatsen van het filmpje is hij niet. "Ze horen gewoon met hun vingers van andermans goederen af te blijven". Wanneer de eigenaar achter de woon- en verblijfplaats van de dief is gekomen, wil hij de zaak weer neerleggen bij de politie.
Overigens denkt Van Tellingen de winkeldief in het vizier te hebben. "Nadat Digitale Stad Nieuwegein het filmpje online heeft gezet hebben we mailtjes gehad van mensen die de man menen te herkennen". Ook legt hij een link met Marktplaats.nl, waar een dag na deze diefstal vele soortgelijke spullen werden aangeboden door een inwoner van Nieuwegein.
Maar dan ook niet zeuren als mensen ook een tegenreactie geven. Het recht in eigen handen nemen mag men dan wel begrijpen, maar is tegend e wet en dus dikkeschuld eigen bultquote:Op donderdag 2 maart 2006 22:02 schreef nikky het volgende:
Goedzo. Als de politie niets doet dan zelf maar op het internet zetten.
quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:02 schreef nikky het volgende:
Goedzo. Als de politie niets doet dan zelf maar op het internet zetten.
Hoezo is het tegen de wet dan? Je ziet zo vaak foto's en beelden in opsporing verzocht. En die staan ook online.quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:05 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Maar dan ook niet zeuren als mensen ook een tegenreactie geven. Het recht in eigen handen nemen mag men dan wel begrijpen, maar is tegend e wet en dus dikkeschuld eigen bult
Volgens mij mag dit helemaal niet. Dat de politie dit doet lijkt mij heel wat anders (maar verras me maar als ik fout zit..), zij hebben natuurlijk wat meer ''macht'' daarin..quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:09 schreef nikky het volgende:
[..]
Hoezo is het tegen de wet dan? Je ziet zo vaak foto's en beelden in opsporing verzocht. En die staan ook online.
Eigenlijk moet men een speciale wet aannemen, die aanduidt dat van mensen die iets gestolen hebben, de acties op het internet of weet ik veel waar wordt geplaatst.quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:05 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Maar dan ook niet zeuren als mensen ook een tegenreactie geven. Het recht in eigen handen nemen mag men dan wel begrijpen, maar is tegend e wet en dus dikkeschuld eigen bult
Wat is dan het doel daarvan, dat je gerust de winkel mag leeg jatten?quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:42 schreef _dirkjan_ het volgende:
volgens mij is het een in scene gezette reclamestunt voor die drogisterij...
hoeveel weblogs en nieuwssite zullen nu drogisterij sebas noemen? een onbekend winkeltje waar andes niemand ooit van gehoord had.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:02 schreef Noax het volgende:
[..]
Wat is dan het doel daarvan, dat je gerust de winkel mag leeg jatten?
Of dat je een idee krijgt welke hoek de camera pakt en welke niet?
Camera Title:quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:14 schreef Noax het volgende:
Hier zie je heel goed wat de camera niet pakt, mochten er andere camera's hangen dan hadden ze het vast wel vanuit andere standpunten laten zien.
M.a.w. je kunt die winkel best gaan 'plunderen'.
Aangezien je nu weet wat die camera niet pakt....
Welkom bij Sebas, we hanteren meeneemprijzen!![]()
En een uurtje of 2 later laten ze hem weer vrij met een ferme waarschuwing.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 10:07 schreef Ofyles2 het volgende:
Vanochtend heb ik op AT5 een nieuwsbericht bekeken hoe de politie een winkeldief makkelijk te pakken kreeg. De delinquent liep gewoon voor de camera's.![]()
en 2 uur later deed hij het gewoon weer....quote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En een uurtje of 2 later laten ze hem weer vrij met een ferme waarschuwing.
Portretrechtquote:Op donderdag 2 maart 2006 22:09 schreef nikky het volgende:
[..]
Hoezo is het tegen de wet dan? Je ziet zo vaak foto's en beelden in opsporing verzocht. En die staan ook online.
Maar het plaatje waar je naar verwijst nietquote:Op donderdag 2 maart 2006 22:01 schreef ACT-F het volgende:
Het filmpje is een EXE file met een speciale viewer van de beveiligingscamera. Hier is een foto van die gast:
[[url=http://fapomatic.com/thumbs/09/sebas_blurred.jpg]afbeelding][/url]
edit: Voorlopig even onherkenbaar gemaakt totdat het duidelijk is of dit wettelijk toegestaan is
Jaquote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:53 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Maar het plaatje waar je naar verwijst niet
Ik vind het wel veelste opvallend, zoiets moet toch iemand aan de kassa ofzo gezien hebbenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
hij jat trouwens wel echt ontzettend veel
Als winkeldieven zelf al interviews gaan geven voor de camera zie ik geen bezwaar tegen dat filmpje op internet.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 10:07 schreef Ofyles2 het volgende:
Vanochtend heb ik op AT5 een nieuwsbericht bekeken hoe de politie een winkeldief makkelijk te pakken kreeg. De delinquent liep gewoon voor de camera's.![]()
Ik welquote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:54 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
JaJe hoeft natuurlijk niet te klikken
Dan heeft die vrouw waar die gozer continu omheen dr blijkbaar niets mee te maken, anders hadden we het wel van andere 'hoeken' gezien...quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:19 schreef K-jozz het volgende:
[..]
Camera Title:
Cam 6
Er zullen dus wel meer hangen.![]()
Die jongen loert ook al de hele tijd om zich heen, nou iemand die niet van plan is om te stelen die zie ik niet zoals hem kijken, hij kijkt echt of er niet iemand aan komt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
ja, ik bedoel, als zo iemand maar staat te draaikonten valt dat vreselijk op
en die vrouw in die blauwe jas, die hoort erbij, of die mist een aantal chromosomen
Ik hoop er ooit nog wat over te horenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:02 schreef MouseOver het volgende:
Niet zo lang geleden was een winkelier op de radio die met een soortgelijke situatie zat. Echter, de winkeldief was "toevallig" de 10.000ste klant. De winkelier wilde hem dus verblijden met een cadeaupakket. Helaas wist hij niet wie de gelukkige precies was en om daarachter te komen heeft hij posters met ongecensureerde foto's opgehangen omdat hij het sneu vond als die knul naast het cadeaupakket zou grijpen. Ik weet niet precies hoe het afgelopen is maar ik vond het wel origineel bedacht.
En ze worden 1/10 keer gepakt. Uitkering erbij en je hebt ruim voldoende geld.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
en 2 uur later deed hij het gewoon weer....![]()
Die dieven leren het ook nooit hequote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En ze worden 1/10 keer gepakt. Uitkering erbij en je hebt ruim voldoende geld.
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
hij jat trouwens wel echt ontzettend veel
quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:07 schreef tonks het volgende:
Trouwens ik ga geen exe openen van een of andere onbekende fokker
quote:
Paar lynchpartijen kunnen dat probleem zich effectief oplossen.quote:
Op Fok! staat geen herkenbare foto meer. Dus daar houdt het mee op. Verwijderen doe ik alleen op last van FA's.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:09 schreef Andromache het volgende:
Het mag volgens de wet niet, en ik ben er ook zeker niet voor om zomaar iedereen die ergens van verdacht wordt met zijn kop op internet te zetten zonder ruggespraak met de poltie.
Maar ik begrijp deze winkelier volkomen. Want de politie heeft veel te weinig mankracht om dit soort zaken op te lossen, en geven het ook absoluut geen prioriteit. Terwijl het toch simpel zou kunnen zijn om deze man op te sporen. Nee, ik snap de meneer van de DA volkomen. Ik hoop dat de dader gepakt wordt.
Laat dat ze dan eens doenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Paar lynchpartijen kunnen dat probleem zich effectief oplossen.
Ik doelde ook niet op de foto op Fok!, maar op het filmpje van de winkelier. Bovendien, de foto hier is allang gescrambled.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:13 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Op Fok! staat geen herkenbare foto meer. Dus daar houdt het mee op. Verwijderen doe ik alleen op last van FA's.
Ja. Dit is een overduidelijk voorbeeld van "De dader is hoogstwaarschijnlijk een man van Noord-Afrikaanse afkomst."quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:40 schreef kolonel-knalpiemel het volgende:
Die dader.
En dan nog zijn er mensen die het hebben over vooroordelen, en die het vreemd vinden dat dit soort getinte diefjes in de gaten wordt gehouden.
Het gaat er om dat de winkelier niet het recht heeft om beelden van de bewakingscamera openbaar te maken. De politie heeft dat recht, onder bepaalde voorwaarden, wel. De winkelier is echter niet te vreden met de prestatie van de politie en besluit het recht in eigen hand te nemen.quote:Op zondag 5 maart 2006 09:59 schreef bonke het volgende:
ergens snap ik iets niet : iemand die steelt en vervolgens met ze klus op et internet komt word beschermd
iemand die een benzinestation overvalt en dan in opsporing verzocht op tv komt dmv een filmpje word niet beschermd?
ik denk: als et een mag, dan et andere ook
Stelen is ook tegen de wet, dus onrechtmatig. Geen gezeur, aan de schandpaal met dergelijke lieden.quote:Op zondag 5 maart 2006 10:19 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het gaat er om dat de winkelier niet het recht heeft om beelden van de bewakingscamera openbaar te maken. De politie heeft dat recht, onder bepaalde voorwaarden, wel. De winkelier is echter niet te vreden met de prestatie van de politie en besluit het recht in eigen hand te nemen.
Het is aan de rechter om te oordelen of iemand zich schuldig heeft gemaakt aan winkeldiefstal en vast te stellen welke straf daar uit voortvloeit.quote:Op zondag 5 maart 2006 11:19 schreef Dr.Nikita het volgende:
Stelen is ook tegen de wet, dus onrechtmatig. Geen gezeur, aan de schandpaal met dergelijke lieden.
Op de film staat duidelijk de dief. Er valt geen onschuld meer op te voeren en bovendien wordt de dief niet gestraft door de winkeleigenaar maar op een bijzonder effectieve manier geweerd uit zijn zaak. Niets mis mee.quote:Op zondag 5 maart 2006 12:46 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is aan de rechter om te oordelen of iemand zich schuldig heeft gemaakt aan winkeldiefstal en vast te stellen welke straf daar uit voortvloeit.
quote:Op zondag 5 maart 2006 13:44 schreef zoalshetis het volgende:
ik hoop dat als ze de dief hebben het kooiensysteem in werking gaat. behalve een geldstraf moet de dader drie hele dagen in een kooi zitten voor de winkel. groot neon licht geeft aan dat het om een "dief"gaat. alwaar hij water brood en eventueel wat nootjes van passanten krijgt.
ja dat lijkt me een goed planquote:Op zondag 5 maart 2006 13:44 schreef zoalshetis het volgende:
ik hoop dat als ze de dief hebben het kooiensysteem in werking gaat. behalve een geldstraf moet de dader drie hele dagen in een kooi zitten voor de winkel. groot neon licht geeft aan dat het om een "dief"gaat. alwaar hij water brood en eventueel wat nootjes van passanten krijgt.
Ik stem ook voorquote:Op zondag 5 maart 2006 13:44 schreef zoalshetis het volgende:
Ik ken de dader niet maar ik hoop voor de winkel eigenaar dat ze hem snel zullen oppakkenquote:Op zondag 5 maart 2006 19:01 schreef Gia het volgende:
Ik heb er geen probleem mee als dit soort video's op internet worden gezet. Het gaat er toch om dat de winkelier graag wil weten wie het is... Er is vast wel iemand die hem herkent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |