Ik denk dat bovenstaande mensen niet in de gemeenteraad willen, ook niet als ze verkozen worden.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:00 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik vind dat als je op de lijst staat en je wordt verkozen dat je dan ook in de gemeenteraad moet. Als dat niet gebeurt dan vind ik het idd kiezersbedrog.
Ik denk het ook niet, dus ben ik het met je eensquote:Op zondag 26 februari 2006 19:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik denk dat bovenstaande mensen niet in de gemeenteraad willen, ook niet als ze verkozen worden.
dit kan ook door publiekelijk je steun te betuigen. Niet door je verkiesbaar te stellen als je helemaal niet verkiesbaar bent. Dat is kiezersbedrog.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:10 schreef XxxPimxxX het volgende:
Mwa, niet echt kiezersbedrog. Gewoon iets voor prominenten om te laten zien dat ze die partij steunen.
Ja, vooral de SP en in het verleden de CD heeft daar problemen mee gehad. Te snelle groei van de partij, waardoor men in veel gemeenten snel een lijst in elkaar flanst, met alle gevolgen van dien. De laatste paar jaar zal het ook wel voorgekomen zijn bij Leefbaar-partijen.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:12 schreef Tomatenboer het volgende:
Hetzelfde geldt overigens ook voor raadsleden die ooit verkozen zijn en zelden of nooit daadwerkelijk een gemeenteraadsvergadering bijwonen. (die heb je, echt waar!)
Veel van die Leefbaarraadsleden waren inderdaad een aanfluiting, gelukkig zijn we over anderhalve week van het merendeel daarvan verlost.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:39 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, vooral de SP en in het verleden de CD heeft daar problemen mee gehad. Te snelle groei van de partij, waardoor men in veel gemeenten snel een lijst in elkaar flanst, met alle gevolgen van dien. De laatste paar jaar zal het ook wel voorgekomen zijn bij Leefbaar-partijen.
Moet je daar zoiets officieels en serieus als een kandidatenlijst voor misbruiken?quote:Op zondag 26 februari 2006 19:10 schreef XxxPimxxX het volgende:
Mwa, niet echt kiezersbedrog. Gewoon iets voor prominenten om te laten zien dat ze die partij steunen.
Dat weet je pas zeker als ze ook echt niet gaan, bij ons was Hilbert v/ Duim lijstduwer en die wilde eerst ook niet, maar hij heeft het uiteindelijk toch gedaan.quote:
Nawijn is ook zo'n voorbeeld.quote:Op zondag 26 februari 2006 22:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat weet je pas zeker als ze ook echt niet gaan, bij ons was Hilbert v/ Duim lijstduwer en die wilde eerst ook niet, maar hij heeft het uiteindelijk toch gedaan.
Is Marijke Vos eigenlijk lijsttrekker van GroenLinks in Amsterdam?quote:Op maandag 27 februari 2006 09:58 schreef Kozzmic het volgende:
In Amsterdam kan er geloof ik gestemd worden op Frits Bolkestein (VVD), Jos Brink (Amsterdam Anders) en Serge Henri Valcke (SP). En op Marijke Vos van GroenLinks, die heeft aangegeven niet de gemeenteraad in te willen, maar eventueel wel wethouder te willen worden. Ik vind het wel een vorm van kiezersbedrog, als je op een kandidatenlijst staat dan zou je ook verkiesbaar moeten zijn.
Als je jezelf verkiesbaar stelt dan moet je ook de ballen hebben om in de gemeenteraad te gaan. Zeker als lijstduwer, want de (in de praktijk) enige manier dat je als lijstduwer verkozen kan worden is dat je veel voorkeursstemmen krijgt. Dan hebben de kiezers niet zo zeer op de partij gekozen, maar echt op de persoon. Als je geen tijd of zin hebt om in de gemeenteraad te gaan zitten dan moet je jezelf ook niet verkiesbaar stellen.quote:Op maandag 27 februari 2006 13:34 schreef Kipman het volgende:
Kiezersbedrog... tja, ik weet het niet. Die bekende gezichten zeggen zelf al dat ze lijstduwers zijn en komen er dus voor uit dat ze daardoor niet in de gemeente raad hoeven. Een beetje slimme kiezer weet dat wel, dus hoeft ie niet te kiezen voor zo'n lijstduwer.
Aan de andere kant heb je de simpele Jan Lul die zich verder niet in politiek verdiept. Die weten niet wat een lijstduwer precies inhoud. En dat zijn de mensen die wel eerder op een BN-er zullen stemmen. En de partijen weten dat. Ik neem aan dat ze daarom die lijstduwers aanstellen en dan is het weer wel kiezersbedrog. Want achteraf zullen die kiezers wel raar staan te kijken dat hun favoriete gezicht niet in de raad zal komen te zitten.
Lijstduwer, ze staat ergens onderaan. Dacht ik tenminste, ik heb de lijst niet gezien.quote:Op maandag 27 februari 2006 13:15 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Is Marijke Vos eigenlijk lijsttrekker van GroenLinks in Amsterdam?
Dat vind ik ook. Maar ik ging in op de vraag of het principe 'lijstduwer' kiezersbedrog is of niet.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als je jezelf verkiesbaar stelt dan moet je ook de ballen hebben om in de gemeenteraad te gaan. Zeker als lijstduwer, want de (in de praktijk) enige manier dat je als lijstduwer verkozen kan worden is dat je veel voorkeursstemmen krijgt. Dan hebben de kiezers niet zo zeer op de partij gekozen, maar echt op de persoon. Als je geen tijd of zin hebt om in de gemeenteraad te gaan zitten dan moet je jezelf ook niet verkiesbaar stellen.
Is dit niet wat de politiek in werkelijkheid inhoudt? Ik bedoel: tijdens de verkiezingstijd luisteren alle politici opeens naar de burgers, de burgers voelen zich gehoord en gesteund en kiezen daardoor voor de partij welke het slimst inspeelt op de burgers (had Fortuyn dit niet meesterlijk door? bedenk ik me nu..). Vervolgens zie je dat de partijen zich niets aantrekken van hun beloften, zie je kleine partijen als D66 helemaal door de mand vallen en zie je de PvdA de gehele periode inspelen op wat de burger wil horen..quote:Op maandag 27 februari 2006 14:52 schreef GWX het volgende:
Het is geen verkiezingsbedrog, vind ik, maar als je als lijstduwer in de gemeenteraad dient te komen en je weigert ben je echt een eikel. Dat is gewoon minachting voor de kiezer.
haha goed dat je het zegt.. Wilde in mijn stukje nog neerzetten dat ik nog wel vertrouwen heb in de SP.. maar daarvoor ken ik de partij verder niet goed genoeg, om er over te oordelen.. Ze stellen iig wel dingen aan de kaak waar ik zo mijn twijfels bij heb, maar ik vind het raar dat ik op dit bericht nog steeds geen reactie heb gekregen. Maar goed, de macht van de SP is ook niet oneindig.. dat begrijp ik ook nog welquote:Op maandag 27 februari 2006 15:25 schreef GWX het volgende:
Ben ik niet met je eens, sorry. Ik ben actief SP-lid en wij luisteren écht wel naar wat onze medeburgers te zeggen hebben. Niet alleen in verkiezingstijd. En dat zeg ik niet omdat ik reclame voor de SP wil maken
Ik weet niet of dat ook voor de andere partijen geldt, maar ik krijg de indruk van niet. Zo is de SP in Alkmaar de enige partij die regelmatig in de moskee komt, bijvoorbeeld.
En de SGP en CU vertegenwoordigers en redelijk wat van het CDA komen ook regelmatig in de kerkquote:Op maandag 27 februari 2006 15:25 schreef GWX het volgende:
Ben ik niet met je eens, sorry. Ik ben actief SP-lid en wij luisteren écht wel naar wat onze medeburgers te zeggen hebben. Niet alleen in verkiezingstijd. En dat zeg ik niet omdat ik reclame voor de SP wil maken
Ik weet niet of dat ook voor de andere partijen geldt, maar ik krijg de indruk van niet. Zo is de SP in Alkmaar de enige partij die regelmatig in de moskee komt, bijvoorbeeld.
Mag je mij zeggen wanneer de politiek dichter bij het volk stond? In de jaren 50? 60? 70? 80? 90? Er is altijd een afstand geweest, maar ik zie die door de jaren heen niet groter worden, eerder kleiner.quote:Maar juist door de politiek zien we nu de machthebbers steeds verder weg van de burgers staan, met meer macht dan ooit te voren in de westerse democratiën.
Oh? leg uit..quote:Op maandag 27 februari 2006 15:48 schreef MrBadGuy het volgende:
Mag je mij zeggen wanneer de politiek dichter bij het volk stond? In de jaren 50? 60? 70? 80? 90? Er is altijd een afstand geweest, maar ik zie die door de jaren heen niet groter worden, eerder kleiner.
Spreken we de minsters nog aan met excellentie? Kunnen we tegenwoordig niet een e-mail naar letterlijk alle kamerleden sturen? Kunnen we tegenwoordig de kamerdebatten niet gewoon lekker lui achter de pc volgen, en de wat belangrijkere debatten zelfs op tv? Worden veel partijen niet steeds democratischer, door leden te laten stemmen over van alles en nog wat? Nee, vroeger stonden de politici nog midden in de gewone wereldquote:
uit Waking Life..quote:And then that symbolic voting.. pathetic.. You want the puppet on the left or the puppet on the right?
En andere partijen houden zich weer met andere groepen bezig. Ik geloof het dus niet dat de SP zich als enige (of het meest) verdiept in wat er bij de burgers leeft.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:27 schreef GWX het volgende:
@MrBadGuy: ja, ook. Ik gaf slechts een voorbeeld. En we komen niet alleen in de moskee omdat zich daar potentiële stemmers bevinden, maar ook omdat we oprecht oog hebben voor de problemen die moslims in Nederland ondervinden.
Om eerlijk te zijn zie ik nooit actieve politieke partijen hier rond lopen, dus ook geen SP. Dit zal voor een groot deel komen omdat ik in een vrij klein dorp woon (zo'n 3300 inwoners), maar ook in de hoofdplaats van mijn gemeente (Heerenveen) zie ik nooit een actieve politieke partij. Daarbij weet ik niet hoe groot de groep actieve SP'ers hier is, ze hebben ook 'slechts' 1 v/d 27 zetels.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:38 schreef GWX het volgende:
Dat geloof ik wel. Het grootste probleem met de huidige politiek is namelijk dat de politiek zich te weinig bezighoudt met wat er onder de burgers leeft. Zie jij (buiten verkiezingstijd!) vaak VVD'ers door de stad banjeren? Ik durf te wedden van niet. En als de SP een beetje actief is in jouw woonplaats, durf ik ook te wedden dat je (hoe je erg je het mogelijk niet vindt) redelijk vaak SP'ertjes ziet rondlopen.
De ene partij doet het door de straat op te gaan en daar naar willekeurige personen te luisteren. De andere partij doet het door naar haar leden te luisteren, of gewoon zelf op te vangen wat er in de directe omgeving gebeurt, of via kennisen, familie of mensen die de politicus in kwestie in de winkel aanspreken.quote:Op maandag 27 februari 2006 16:54 schreef GWX het volgende:
Ze zijn het middel om je stem te laten horen in de politiek. Dat is waar politieke partijen voor bedoeld zijn: om ervoor te zorgen dat signalen vanuit de samenleving doordringen tot de politieke besluitvorming. Dat vergeten sommige partijen nog wel eens.
quote:Op maandag 27 februari 2006 17:19 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik wou even kijken wat de SP hier in de gemeente heeft gedaan, maar ik zie dat de SP hier in Heerenveen is opgeheven en nu valt onder Leefbaar Heerenveen![]()
Nouja de SP Heerenveen is opgeheven en de enige raadslid is overgestapt naar Leefbaar Heerenveen. Ik wist ook niet dat ze waren opgeheven. Ik zat naar aanleiding van deze discussie te zoeken wat de SP hier in de gemeente precies doet en heeft gedaan, en toen kwam ik het volgende bericht tegen: http://rodepeper.punt.nl/?id=261930&r=1&tbl_archief="e:Op maandag 27 februari 2006 17:40 schreef GWX het volgende:
Als je er ben voor de mensen, spreken ze je minder aan. Dat is logisch: ze zien dat je er bent.
En de SP stelt inderdaad weinig voor in Friesland. Ik wist niet dat de SP daarzo onder Leefbaar Heerenveen valt.. hoogst apart.
Dus wel kiezersbedrogquote:Op maandag 27 februari 2006 14:52 schreef GWX het volgende:
Het is geen verkiezingsbedrog, vind ik, maar als je als lijstduwer in de gemeenteraad dient te komen en je weigert ben je echt een eikel. Dat is gewoon minachting voor de kiezer.
Je weet zeker dat iemand niet in de raad gaat zitten als diegene ook niet op de lijst staat.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 07:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
ach ja kiezersbedrog.....ik dacht dat de LPF daar een eind aan had gemaakt. Zo kennen we nog wel meer voorbeelden. Toen Paul Rosenmoller wegens prive omstandigheden niet aanwezig was bij de Algemene Beschouwingen werden er hier ook al topics aangemaakt vanwege kiezersbedrog. Je zal op Wilders gestemd hebben toen hij op de VVD lijst stond vanwege de VVD punten waaraan hij zich gecommiteerd heeft. Komt ie een jaartje later doodleuk met een of andere 10 punten lijst, waar je het niet mee eens bent. Is dat dan ook niet kiezersbedrog ?
Als je weet dat iemand toch niet in de Raad gaat zitten, waarom zou je dan op hem/haar gaan stemmen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |