abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:05:50 #1
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_34548463
quote:
Zij weten ALLES van u
Door OLOF VAN JOOLEN en KEES WESSELS

ROTTERDAM - Elke burger kan politie en justitie achter zich aan krijgen zonder iets te hebben misdaan. Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.

Doordat opsporingsinstanties verbanden tussen deze onschuldige informatie mogen leggen, kan iemand plotseling worden aangemerkt als verdachte.

Het wetsvoorstel van minister Donner (Jusititie) dat dit mogelijk maakt, ligt bij de Tweede Kamer. Politie en justitie zouden nog meer bevoegdheden krijgen om iedereen in de gaten te houden.

Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie. Deze gegevens kunnen straks in een dossier worden gestopt en aan elkaar worden gekoppeld.

Deskundigen zien echter grote gevaren in deze privacybeperkende maatregelen. ,,Iedereen is nu bij voorbaat verdacht, pas in tweede instantie wordt vastgesteld of iemand onschuldig is,’’ waarschuwt Jan van Dijk, hoogleraar toegepaste communicatiewetenschappen van de Universiteit Twente.

Zijn Leidse collega Hans Franken, hoogleraar informatierecht en Eerste-Kamerlid voor het CDA, gaat nog een stap verder. ,,Burgers verliezen rechten waarvoor hard is gevochten. Zo creëren we een samenleving die is gebaseerd op wantrouwen, terwijl mensen juist op de overheid moet kunnen vertrouwen.’’

Een groot bijkomend risico is volgens de digitale burgerorganisatie Bits of Freedom (BOF) het gevaar van uitlekken of verkeerd gebruik van gevoelige gegevens. ,,Als al die informatie in een groot politiepakhuis komt, zijn er altijd mensen die zich niet kunnen bedwingen en even kijken met wie Katja Schuurman belt. Dat is uit oogpunt van privacy volstrekt onacceptabel,’’ zegt Maurice Wessling van BOF.

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) erkent dat er maatregelen op stapel staan die het recht op privacy kunnen beperken. Maar hij vindt dat privacy en veiligheid niet recht tegenover elkaar staan.

,,De balans is verstoord door de veranderde dreiging waarmee wij te maken hebben. Het kabinet heeft de dure plicht die balans te herstellen. Wie alleen oog heeft voor de volle ontplooiing van ieders vrijheden, neemt een onverantwoord risico.’’
bron

De politiek wil graag dus van elke burger een dossier aanleggen over wat hij leest, wat hij koopt, waar hij naar toe reist, wie hij belt, welke internet pagina's hij bekijkt, en wat voor hobby's iemand heeft.

Dit natuurlijk allemaal om onze veiligheid te waarborgen.
pi_34548551
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:05 schreef Monus het volgende:

[..]

bron

Dit natuurlijk allemaal om onze veiligheid te waarborgen.
En ik zou niet eens opkijken als het door een sukkelmeerderheid (ik heb niks te verbergen, dus het zal wel goed zijn) wordt aangenomen
Lurf is the message and the message is Lurf
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:09:21 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34548584
Dus stel dat ik een grote tuin heb en ik koop veel kunstmest dan kan ik zo maar verdacht zijn

Ik moet er niet aandenken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:09:39 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34548598
Goh, Big Brother Donner is weer bezig. Dat privacy ook valt onder veiligheid wordt in dit soort zaken altijd maar vergeten.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:10:51 #5
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34548628
Big brother is watching you. Ok, 22 jaar later dan ene Orwell dacht, maar langzaam maar zeker gaan we die kant op. Om de haverklap mogen we weer een stukje privacy inleveren om het land 'veiliger' te maken.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:11:48 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34548666
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Big brother is watching you. Ok, 22 jaar later dan ene Orwell dacht, maar langzaam maar zeker gaan we die kant op. Om de haverklap mogen we weer een stukje privacy inleveren om het land 'veiliger' te maken.
Daar lijkt het idd wel op. Straks kun je bepaalde boodschappen niet meer doen omdat je dan gelijk verdacht bent.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:12:45 #7
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34548696
Ik kocht in november een Koran. Ik ga er maar van uit dat ze me volgen.
pi_34548723
Fijn. Wat heb ik als burger daar voor voordeel bij? Wordt mijn veiligheid nu beter gewaarborgd?
Zeker net als bij die indentificatieplicht. Hoeveel terroristen zijn daar ook alweer door ingerekend? En hoeveel is eraan verdiend over de ruggen van mensen zoals ik?
Tel uit je winst. Dag burger, bedankt voor je stem
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_34548745
Dat wordt dus opletten wat je doet, waar je dat doet, waarmee, etc.

Ben je 9 en moet je een werkstuk maken voor school over iets, pas maar op dat je niet de verkeerde boeken haalt in de bibliotheek
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:18:40 #10
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_34548871
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik kocht in november een Koran. Ik ga er maar van uit dat ze me volgen.
naam: ali
kocht: koran
opleiding: chemicus

Dat begint wel een beetje verdacht te worden.
pi_34548897
Het kabinet begint een beetje door te slaan. De hobbies van mensen bijhouden . Dus als je het leuk vind om raketten te maken ben je een verdachte, omdat je die mogelijk tegen de Nederlandse samenleving kan gebruiken ofzo .
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:24:08 #12
124870 TonnyD.Sacrell
I can see into your Dreams!
pi_34549064
Ach wat maakt mij het uit. Ik heb toch niets te verbergen?
Sylar says; "...Hailing frequenties closed, sir."
pi_34549441
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:24 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:
Ach wat maakt mij het uit. Ik heb toch niets te verbergen?
Als mensen in wilde weg verbanden gaan leggen kan het maar zo lijken dat je dit wel hebt....
McCarthy-ism, anyone?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_34549520
En straks liggen deze gegevens ook op straat of bij Peter R.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:41:14 #15
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34549621
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
Dat is ook nog een gevaar inderdaad. Zeker als je kijkt hoe men de laatste tijd met vertrouwelijke gegevens omspringt bij verschillende overheidsinstanties. En ik vind al dat veel dingen de overheid niks aan gaan, laat staan de bakker op de hoek van de straat, om maar iets te noemen.

Nu ben ik geheel niet paranoide. Ook heb ik verdomd weinig te verbergen. Mijn gegevens zijn best te achterhalen. Toch vind ik niet dat de overheid al die gegevens maar moet opslaan (of laten opslaan door bv. mijn provider, waardoor ik uiteindelijk nog zelf voor de kosten opdraai).
pi_34549627
ja want verzamelen van gegevens kunnen ze wel, ze beveiligen is natuurlijk niet mogelijk

On topic: plan is natuurlijk ridicuul
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34549804
Ook een fijn scenario: wordt je ergens anders voor opgepakt en gedwongen tot een bekentenis omdat ze anders jouw voorliefde voor goatse zullen openbaren aan je vrouw ofzo. (Of je mailwisseling met je minnaar). Ik noem maar wat. Die informatie is niet veilig in de handen van de overheid, en al helemaal niet een overheid die hele diskettes kwijtraakt met gevoelige informatie over politici of verzuimt AIVD-tolken te screenen.
pi_34549910
De voordelen zijn natuurlijk ook evident; je persoonlijke administratie is niet meer nodig. Bekeuringen kan men zo zonder handtekening van je rekening afhalen en al je ziektekosten en pensioenpapierwerk heb je ook niet meer nodig. En ook is daarmee een einde gekomen aan je belastingaangiftes, want ze weten immers zo wel hoeveel loonbelasting en heffingen je hebt betaald. Hooguit 1 keer per jaar een afschift of zo.

In praktijk werkt het systeem op geen enkele manier in de goedwillende burgers voordeel, de dag dat het wordt afgeschaft scheelt iig in de kosten van het onderhoud. Wat moet je nou als overheid tussen zo'n berg data? Als je teveel data binnenhaalt maak je voor jezelf alleen maar een grotere hooiberg waar je die ellendige speld in moet terugvinden.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:49:57 #19
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_34549921
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
Niet zo somber doen!!
De AIVD zal deze dossiers gaan beheren en zoals algemeen bekend is zijn die héél goed in het geheim houden van documenten!

Maar zonder dollen: dat zal dan wel een enorm werkgelegenheids project worden om van 16 miljoen Nederlanders te gaan uitpluizen of ze misschien verdachte sites bezoeken én vreemde dingen kopen én ook nog eens een keertje op vakantie gaan naar een potentieel kamp voor terroristen in opleiding....
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:51:42 #20
57707 OpenDeur
Het is de schuld van links
pi_34549986
quote:
Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.
Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?
Oh
pi_34550152
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:51 schreef OpenDeur het volgende:

[..]

Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?
Dossier is ook weer zo'n groot woord. In Duitsland deden ze dit ook ten tijde van de RAF. Rasterfahndung heet dat. Als iemand naar Paksitan op vakantie gaat, het anarchy cookbook in de bibliotheek leent, geld ontvangt uit Saoedi-Arabie en zo nu en dan een zak kunstmest koopt dan kan je hem eens wat scherper in de gaten houden. Dus het is wel handig en je privacy wordt maar minimaal aangetast omdat je dit van 15 miljoen mensen moeilijk in de gaten kunt houden. Hooguit verdachte gevallen kun je echt goed in de gaten houden.

Maar het is natuurlijk makkelijk om Orwell erbij te halen.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:59:41 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34550212
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:51 schreef OpenDeur het volgende:

[..]

Je mobieltje is op de plek van transactie van jouw pinpas tijdens het afrekenen van een biertje bij de lokale tennisclub, bijvoorbeeld.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:01:32 #23
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34550277
quote:
Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie.
Het is misschien makkelijk om Orwell erbij te halen, maar als ik dit lees, vind ik het zeker niet onterecht om dat te doen.

Verdachte personen extra in de gaten houden, daar is niets mis mee. Maar zoals je ziet moeten ze het met gegevens van alle klanten doen. Dat gaat me toch wel even te ver. Komt bij dat het totaal neit efficient is.
pi_34550310
.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_34550316
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 14:19 schreef Sapstengel het volgende:
Het kabinet begint een beetje door te slaan. De hobbies van mensen bijhouden . Dus als je het leuk vind om raketten te maken ben je een verdachte, omdat je die mogelijk tegen de Nederlandse samenleving kan gebruiken ofzo .
Degene die aan het doorslaan is, zijn personen zoals jij!! Ik kan je nu al met zekerheid vertellen dat er nooit iemand veroordeeld zal worden omdat hij kunstmest koopt. Maar wanneer deze persoon in een flat woont, 1ton kunstmest bestelt en banden heeft met terroristen dan mag er van mij best automatisch een digitaal belletje gaan rinkelen.

Het is juist een hele goede zaak om al deze gegevens te koppelen. Wat denken jullie zelf, dat we in de toekomst minder last gaan krijgen van terroristenen en andere gasten die ons rechtsysteem om zeep willen helpen. Nee tuurlijk niet, dat wordt alleen maar erger. Over 20 jaar wonen er hier meer dan 7 miljoen moslims.

Ik lig er dan ook niet wakker van dat mijn levensgegevens worden vastgelegd. Veel plezier er mee zou ik zeggen bij mij valt toch niets te vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')