bronquote:Zij weten ALLES van u
Door OLOF VAN JOOLEN en KEES WESSELS
ROTTERDAM - Elke burger kan politie en justitie achter zich aan krijgen zonder iets te hebben misdaan. Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.
Doordat opsporingsinstanties verbanden tussen deze onschuldige informatie mogen leggen, kan iemand plotseling worden aangemerkt als verdachte.
Het wetsvoorstel van minister Donner (Jusititie) dat dit mogelijk maakt, ligt bij de Tweede Kamer. Politie en justitie zouden nog meer bevoegdheden krijgen om iedereen in de gaten te houden.
Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie. Deze gegevens kunnen straks in een dossier worden gestopt en aan elkaar worden gekoppeld.
Deskundigen zien echter grote gevaren in deze privacybeperkende maatregelen. ,,Iedereen is nu bij voorbaat verdacht, pas in tweede instantie wordt vastgesteld of iemand onschuldig is,’’ waarschuwt Jan van Dijk, hoogleraar toegepaste communicatiewetenschappen van de Universiteit Twente.
Zijn Leidse collega Hans Franken, hoogleraar informatierecht en Eerste-Kamerlid voor het CDA, gaat nog een stap verder. ,,Burgers verliezen rechten waarvoor hard is gevochten. Zo creëren we een samenleving die is gebaseerd op wantrouwen, terwijl mensen juist op de overheid moet kunnen vertrouwen.’’
Een groot bijkomend risico is volgens de digitale burgerorganisatie Bits of Freedom (BOF) het gevaar van uitlekken of verkeerd gebruik van gevoelige gegevens. ,,Als al die informatie in een groot politiepakhuis komt, zijn er altijd mensen die zich niet kunnen bedwingen en even kijken met wie Katja Schuurman belt. Dat is uit oogpunt van privacy volstrekt onacceptabel,’’ zegt Maurice Wessling van BOF.
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) erkent dat er maatregelen op stapel staan die het recht op privacy kunnen beperken. Maar hij vindt dat privacy en veiligheid niet recht tegenover elkaar staan.
,,De balans is verstoord door de veranderde dreiging waarmee wij te maken hebben. Het kabinet heeft de dure plicht die balans te herstellen. Wie alleen oog heeft voor de volle ontplooiing van ieders vrijheden, neemt een onverantwoord risico.’’
En ik zou niet eens opkijken als het door een sukkelmeerderheid (ik heb niks te verbergen, dus het zal wel goed zijn) wordt aangenomenquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:05 schreef Monus het volgende:
[..]
bron
Dit natuurlijk allemaal om onze veiligheid te waarborgen.
Daar lijkt het idd wel op. Straks kun je bepaalde boodschappen niet meer doen omdat je dan gelijk verdacht bent.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Big brother is watching you. Ok, 22 jaar later dan ene Orwell dacht, maar langzaam maar zeker gaan we die kant op. Om de haverklap mogen we weer een stukje privacy inleveren om het land 'veiliger' te maken.
naam: aliquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik kocht in november een Koran. Ik ga er maar van uit dat ze me volgen.
Als mensen in wilde weg verbanden gaan leggen kan het maar zo lijken dat je dit wel hebt....quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:24 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:
Ach wat maakt mij het uit. Ik heb toch niets te verbergen?![]()
Dat is ook nog een gevaar inderdaad. Zeker als je kijkt hoe men de laatste tijd met vertrouwelijke gegevens omspringt bij verschillende overheidsinstanties. En ik vind al dat veel dingen de overheid niks aan gaan, laat staan de bakker op de hoek van de straat, om maar iets te noemen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
En straks liggen deze gegevens ook op straat of bij Peter R.
Niet zo somber doen!!quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
En straks liggen deze gegevens ook op straat of bij Peter R.
Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?quote:Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.
Dossier is ook weer zo'n groot woord. In Duitsland deden ze dit ook ten tijde van de RAF. Rasterfahndung heet dat. Als iemand naar Paksitan op vakantie gaat, het anarchy cookbook in de bibliotheek leent, geld ontvangt uit Saoedi-Arabie en zo nu en dan een zak kunstmest koopt dan kan je hem eens wat scherper in de gaten houden. Dus het is wel handig en je privacy wordt maar minimaal aangetast omdat je dit van 15 miljoen mensen moeilijk in de gaten kunt houden. Hooguit verdachte gevallen kun je echt goed in de gaten houden.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:51 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?
Je mobieltje is op de plek van transactie van jouw pinpas tijdens het afrekenen van een biertje bij de lokale tennisclub, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:51 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?
Het is misschien makkelijk om Orwell erbij te halen, maar als ik dit lees, vind ik het zeker niet onterecht om dat te doen.quote:Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie.
Degene die aan het doorslaan is, zijn personen zoals jij!! Ik kan je nu al met zekerheid vertellen dat er nooit iemand veroordeeld zal worden omdat hij kunstmest koopt. Maar wanneer deze persoon in een flat woont, 1ton kunstmest bestelt en banden heeft met terroristen dan mag er van mij best automatisch een digitaal belletje gaan rinkelen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:19 schreef Sapstengel het volgende:
Het kabinet begint een beetje door te slaan. De hobbies van mensen bijhouden. Dus als je het leuk vind om raketten te maken ben je een verdachte, omdat je die mogelijk tegen de Nederlandse samenleving kan gebruiken ofzo
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |